Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Peugeot 106 - en projekttråd!
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-12-16 11:58:54    Rubrik: Peugeot 106 - en projekttråd! Svara med citat

Jaha, ja, så är man med elbil då, med allt vad det kan innebära...

Jag startar en projekttråd om bilen så får vi se vart det landar!

Bilen är alltså för tillfället i delar. Batterier och tillhörande lådor är urplockade, motor och elektroniklåda likaså.

Tankarna nu går åt hur jag ska få ihop det på bästa sätt, och vad som behöver göras för att få till det på så bra sätt som möjligt (dvs bekymmersfritt och säkert).

Jag funderar på att köpa fyra sk Powerlog till RC-modeller, så att jag kan hålla koll på varje enskilt batteris spänning under drift. Varje logger klarar sex batterier, så fyra borde räcka för bilens 20 batterier.

Sen bör man förmodligen bygga om vattningssystemet till individuella slangar till varje batteri har jag förstått, så det behöver jag nog också göra.

Men första frågan blir att försöka ladda batterierna och fylla vatten innan de monteras i lådorna, för att möjligen slippa ta loss lådorna flera gånger om nåt batteri inte håller måttet.
Jag ska försöka se om det finns elektrolyt i och sen får jag väl ladda och toppa upp med vatten.

Det blir väl till att sätta fart med detta under julledigheten. Jag återkommer när jag har gjort några framsteg!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-12-16 14:02:12    Rubrik: Svara med citat

Gött!

Har själv använd Cellog8s till en motorcykel med bra resultat, fördelen är också att de har inbyggd "logfunktion" så man kan kolla hur varje batteri uppfört sig under olika stress.
Har nog 3 liggandes om du är intresserad?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-12-16 14:17:02    Rubrik: Svara med citat

Nej, de duger inte till NiCd-batterier. De klarar inte 6V/kanal, men en Powerlog klarar upp till 28V på varje kanal. Hade jag kört med Li-batterier hade det varit en annan sak...
Innan jag hittade Powerlog så funderade jag på att köra Celllog med nån form av spänningsdelare för att få ner spänningen, men Powerlog löste ju det problemet på ett mycket trevligare sätt! Mr. Green
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-12-16 21:15:49    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Centrala vattningssystemet funker ok i PSA bilerna.
Om det finns trasiga gummislang kan de ersättas af plastic från t.ex Biltema.
Motionera gärna batterierne men ladda inte og lada stanna kvar laddade medens du labbar med bilen. NiCd har det bäst totalt urladdade.
en 12V framljuslampa med båda glødtråderna i använning er bra at ladda ner med.
Lådrna er enkla at demontera -utom 3'ar lådan under motorhuven.
Kan öppnas "in situ" om man lossnar SAGEM boxen ock lyfter den lite framåt.
Det går bra at testa batterierna en för en med biltemas "batteritestare" til 12 ock 6V
Då ser man om de håller spänning under moderat belastning.
Er SAGEM boxen komplett eller er den "i bitar"?
Mvh. OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-12-17 10:54:05    Rubrik: Svara med citat

Men de borde ju ha samma problem med risk för glykolinblandning om en cell bränner hål i plasten? Fast det kanske man märker om jag nu fixar logg på varje batteri. Då borde ju spänningen på det batteriet minska klart mätbart och man kan montera ur det istället för att bara fylla nytt vatten.
Det blir ju klart mindre jobb om jag slipper bygga om bevattningssystemet.

SAGEM-boxen ska vara komplett och fungerande, så den är nog bara att lyfta i och ansluta.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-12-17 11:28:40    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Ja!
Om du har koll på batterispanningen på varje block - er risken för eksplotion og glycol "smitte" mycket osannolik.
Tur at boksen er komplett. Då skal det nog gå bra.

Om batterierne håller spänning ock tålar belastning utan ovanlig spänningsförlust kan man efter min mening skippa övervakning-om man er upmärsom på försämringer i körsträcka ock "pigghet".

Svage block ock t.ex. "5Voltare" er en invitation til eksplotion og evt brann!
Mvh. OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-12-17 17:56:06    Rubrik: Svara med citat

Glykolsmitta kan du få om du har centralbevattningen.
Det som händer är ju att glykol kan komma in i batteriet eftersom det är ett övertryck i glykolsystemet när pumpen pumpar. Det gör att glykolvatten kan komma in i det trasiga batteriet, fylla dess elektrolyt med glykolvatten för att sedan översvämma det blocket och trycka vidare glykolvatten till nästa block i bevattningskedjan.
Så du kan inte vara säker........

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-09 15:20:44    Rubrik: Svara med citat

Så har jag till slut funderat färdigt och fått tummen ur.
Nu är laddningen igång. Första två batterierna står och får 10 A var och hittills har jag hunnit trycka i ungefär 50 Ah i dem. Mycket spännande att se var det här slutar.
Tills jag har koll på hur det här med laddning funkar vågar jag nog inte lämna det helt obevakat medan jag är på jobbet (nu idag kollar jag till dem titt som tätt, man är ju nyfiken). Men möjligen kan jag trycka i 50 Ah på en kväll och på så vis köra i snitt ett batteri per dag. Jag skulle också kunna öka strömmen lite, men manualen rekommenderar 10 A i 15 timmar utan begränsning på spänningen.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-09 19:39:31    Rubrik: Svara med citat

Jaha, ett första litet bakslag.
Energibanken på 2 st 75 Ah 12V-blybatterier räckte inte riktigt till för att ladda 6-voltarna, trots inkopplad billaddare. Spänningen sjönk under dagen tills laddaren gav upp och klagade på för låg inspänning.
Men eftersom det är en dubbel laddare så slog bara den ena ifrån och då ökade väl spänningen lite så den andra fortsatte och slog inte ifrån förrän drygt 100 Ah tryckts i.
Jag får lov att fixa en bättre spänningsmatning till laddaren helt enkelt. En variant är ett gammalt nätaggregat från en dator som kan ge 12V 14A. En annan tanke är en transformator jag har liggande som ger 18V, 2x7A, men då måste jag hitta en likriktare som klarar den strömmen och det vet jag inte om jag har i gömmorna.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-03-10 06:43:25    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar använda leksaks proffs laddare för säkrare och mer kontrollerad laddning som har ganska bra display och användare vänligt visare av vad som sker + möjlighet att ställa nästan alla parametrar:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/__44112__Turnigy_Reaktor_300W_20A_6S_Balance_Charger.html

man kan matcha laddare med nät aggregat:

http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?cwhl=XX&idCategory=467&v=&sortlist=P&LiPoConfig=&CatSortOrder=desc
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-10 08:04:42    Rubrik: Svara med citat

Ja, det är nästan min laddare, jag har den här som är på 2x400W:
http://hobbyking.com/hobbyking/store/__20613__Turnigy_MEGA_400Wx2_Battery_Charger_Discharger_800W_.html, så jag kan köra två åt gången!
Jag har en sån här liggande hemma och hoppas den ska passa som strömkälla ihop med en enkel likriktarbrygga:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=56-137-24&toc=18841
http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054#ProductDetailedInformation
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-03-10 09:14:38    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle satsa på kraftigare, typ:
http://www.tradera.com/item/302069/203278582/hp-switchat-nataggregat-12v-47a

eller:

http://www.tradera.com/item/341048/172273092/axp-powersupply-psu-630w-v-2-20-sli-ready

din transformator är för liten...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-10 09:32:51    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag vet att den inte är tillräcklig för att fullt ut driva min laddare, men det var en lösning som borde räcka för 2 x 6V 10 A, och som intem kostar en krona då jag har alla grejor hemma.
Men den där första ska jag nog lägga ett bud på, den fanns ju dessutom i kristinehamn så det är ju inom hämtavstånd från mig!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-18 14:06:50    Rubrik: Svara med citat

Transformatorn hemma funkade inte alls, den skulle visserligen ge 18V, men det var i belastat läge, när jag anslöt den i obelastat läge så var spänningen betydligt högre och laddaren klagade på fel spänningsnivå.

Har nu ett mindre nätaggregat från en PC som källa men den orkar inte riktigt ladda nog för att kunna ladda två batterier åt gången. Jag letar efter ett kraftigare.

De jag hittills laddat har tagit laddning ok känns det som. Tanken sen är väl att ladda ur dem igen så att alla är helt urladdade när de monteras i lådorna, och om möjligt göra nån uppskattning av kapaciteten under urladdningen. Helst skulle jag förstås ladda dem ett varv till sen, innan de sätts i bilen, men samtidigt är det ju så mycket smidigare att ladda när de väl sitter i bilen...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-28 09:40:43    Rubrik: Svara med citat

Jag börjar så smått fundera på livet efter att batterierna är monterade i bilen. Det verkar som att man kan ha nytta av nåt diagnosinstrument för att själv kunna vattna batterier och sånt.
Är detta vad jag behöver:
http://www.ebay.com/itm/Diagnostic-Tool-PP2000-lexia-3-Diagbox7-19-Lexia-V48-PP2000-V25-Citroen-Peugeot/121291292890?_trksid=p2047675.c100011.m1850&_trkparms=aid%3D222006%26algo%3DSIC.FITP%26ao%3D1%26asc%3D20140107083349%26meid%3D5799993490525831554%26pid%3D100011%26prg%3D20140107083349%26rk%3D1%26rkt%3D10%26sd%3D180933684157

Och behöver jag nåt mer isåfall? Programvara? Vad kan jag göra med den som jag inte klarar utan nåt instrument?
Det verkar ju bra mycket biligare än t ex ReLight.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2014-03-28 13:17:48    Rubrik: Svara med citat

Hi! Lexia3 is good. It take a while to study it but it's worth of it. Program comes with it. Note that you need pure XP computer. I have tried to use it with Sony Vaio added XP expansion but not working. But old XP laptops are cheap.

Regards
Pera L
Helsinki
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-03-28 13:46:29    Rubrik: Svara med citat

Bra!

Jag var bara fundersam på om det var rätt sak eller om det fanns andra varianter så att denna inte var till elbilar. Det stod ju inget specifikt i annonsen att den passade till elbilarna, men det stod förstås inte heller att den inte gjorde det...
Och jag antar att jag inte behöver nån av de där extra adaptrarna heller? Jag antar att det finns en OBDII-kontakt nånstans i bilen?

XP-laptop har jag redan hemma så den biten är avklarad.

Det blir nog ett klick på köpknappen snart!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-04-08 13:46:28    Rubrik: Svara med citat

Och till slut är alla 20 batterierna provladdade och för-vattnade (eller vad man ska kalla det).
Nu ska alla laddas ur igen och kapaciteten mätas. Det blir en försiktig urladdning, jag kör urladdningsfunktionen i laddaren och den klarar inte mer än 5A, så med två åt gången räknar jag med att klara ca två per dygn. De två första hade kört ur ca 50Ah var i morse, så de får stå på över dan också och är förhoppningsvis nere i stoppvärdet 5.0V när jag kommer hem.
Troligen kör jag sen ordentlig uppladdning och riktig vattning enligt konstens alla regler innan de monteras ner i lådorna igen.
Tidsödande process, men förhoppningsvis värt mödan!

Fyra Powerlog är också beställda och anländer förhoppningsvis i slutet på veckan. Och sen ska jag fundera ut hur de ska monteras i kupén och kablage och kontakter ska fixas.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-09 18:22:44    Rubrik: Svara med citat

Kul att det rör på sig! Har du någon tidplan när den ska rulla?

Jag har en hel del siliconslang över som passar på saftbatterier om du behöver för vattningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2014-04-09 20:40:49    Rubrik: Svara med citat

Nej, nån tidplan har jag inte satt upp annat än att försöka få till det så snart som möjligt.
Urladdning lär jag hålla på med fram till påsk, sen är jag borta en vecka och då står allt stilla, men sen ska det väl ta fart igen. Men det lär inte bli under April, kanske Maj om jag har lite flyt.
4 batterier urladdade hittills (de visade mellan 60 och 80 Ah, vet inte riktigt hur jag ska tolka de siffrorna, det får framtiden utvisa), 16 kvar...

Jag har inte riktigt bestämt hur jag ska göra med vattningen, om jag ska behålla centralvattning och lita på att jag (eller frugan lär det kanske bli) kan hålla koll på batterierna mha Powerloggarna. Jag får provmontera lådorna och fundera på hur man skulle kunna få till det där med individuella slangar på nåt smart sätt. Det blir ju några stycken om alla ska dras fram i motorutrymmet, och helst ska de ju vara skyddade på vägen till lådan, och sen inte släppa in smuts i lådan vid slanggenomföringarna...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Peugeot och Citroën Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.