Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bottenbalansering - nån som har erfarenheter eller åsikter?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
morris_mc
intresserad


Registreringsdatum: 03 augusti 2010
Inlägg: 15
Ort: Vejbystrand

InläggPostat: 2013-11-28 11:49:32    Rubrik: Bottenbalansering - nån som har erfarenheter eller åsikter? Svara med citat

Hej,

håller (så sakteliga) på att förbereda mitt egna elmotorcykelprojekt: http://elgixxer.se

Eter att ha läst http://electricfinn.wordpress.com/ och de källor han länkar till http://kwsaki.blogspot.fi/2012/11/bottom-balancing.html
söker jag efter någon som har erfarenhet eller åsikter om bottom balancing.

I mitt projekt planerar jag för närvarande att skapa en "minimalistisk" struktur - bottom balancing för att slippa BMS-kablaget, ingen onboard laddare (kör den i en boblebee vid behov), ingen 12Vs konverter till elsystemet utan ett separat 12Vs batteri för drift av controller, display och belysning.

Eller i klartext: inte en enda sladddjävel i onödan Wink

Vad är forumets syn på bottom balancing?

/morris
_________________
Team Manager
Morris Motorcycles Racing Team
Vi tävlade i TTXGP UK 2010 och kom sexa.
Vi tävlade i TTXGP Finalen 2010 och kom sexa.
Nu förbereder vi ett nytt team.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-11-28 12:18:33    Rubrik: Svara med citat

Bottom-ballancing fungerar utmärkt… men att komma till perfektion är ganska hårdvägg… typ som:







By the way snygg höj!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-11-28 15:28:33    Rubrik: Svara med citat

Finns ju lite olika åsikter om det där, kanske är käckt första gången men BMS slipper du nog inte.
På grund av olika intern resistans lär ju de "driva isär" så småningom och det måste finnas ett skydd mot överladdning/kritisk urladdning på cellnivå.
Att lägga ner jobbet på att bottenbalansera vid varje laddning sliter ju rätt bra på cellerna...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-11-28 15:41:24    Rubrik: Svara med citat

Har du provat bottenbalansering Johnny ?


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-11-28 17:08:20    Rubrik: Svara med citat

Nej, har inte haft något bra tillfälle.
Har du?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nelib
intresserad


Registreringsdatum: 26 december 2012
Inlägg: 30

InläggPostat: 2013-11-28 22:15:21    Rubrik: Svara med citat

Har använt bottenbalansering till min båtmotor, och det fungerar utmärkt.

(Här är projekttråden för mer information:
http://elbil.forum24.se/elbil-about3993.html )

För både båt och MC är det väl lämpligt att göra en manuell balansering åtminstone en gång per år, framåt senvintern så att fordonet är redo när våren kommer.

Grundprinciper bottenbalansering:

1. Töm de individuella cellerna (N stycken celler) på energi till en gemensam spänning, ca 2.8V eller så.
2. Seriekoppla cellerna och använd hela batteripacken som en enhet, dra aldrig energi från en enskild cell.
3. Ladda tills den första cellen är fullladdad, eller nära denna punkt.
4. Vid urladdning behöver endast spänningen över hela batteripacket kontrolleras.
Urladdningen avslutas när totalspänningen sjunker under en viss nivå strax över balanseringsspänningen, t ex N * 3.0V.


Laddningen kan göras på olika sätt.

En metod är att bara mäta totalspänningen, och ladda till en "säker" spänning, t ex N * 3.5V.
Man kommer då inte kunna ladda helt fullt, men skillnaden mot maximal laddning är ändå inte jättestor.
Men inte helt lätt att veta vad en "säker" spänning är, beror ju på hur pass lika cellerna är.

Alternativet är att mäta de individuella cellspänningarna och ladda tills den första cellen är full-laddad. Det är så jag gjort i mitt projekt. Man kan då ladda så mycket som bottenbalansering tillåter utan att riskera överladdning för någon cell. Men det kräver att man kopplar in mätkablar till alla celler.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-11-28 22:34:13    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle ändå inte avstå från BMS på mina dyra batteripack, är en förhållandevis billig försäkring.
Man kan fortfarande göra precis som du skriver, avsluta laddning/urladdning vid säkrare gränser.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-11-29 12:59:21    Rubrik: Svara med citat

Jag har massa olika pack idag som är botten ballanserade och fungerar utmärkt utan BMS… har också 3-4 pack som är top-ballanserade och fungerar ännu bättre utan BMS… har t.o.m. pack som är inte alls ballanserade och fungerar bra… alla förstås utan BMS…

Jag brukar göra följande:

Belasta celler med föreskriven styrkan tills dem kommer till 2.5V
Sen så sparkar man cell efter cell från urladdningen tills alla är urladdade till 2.5V
Första laddningen som ”pack” betyder att man får inte blinka under laddningen bokstavligen!!!
Voltmeter PÅ, Fluke förstås, och övervaka pack spänningen!
Alla celler måste ha voltmeter!
När första cellen kommer till brytpunkt att spänningen är övanför 3.5V då är cellen/pack laddat till 95%!!! Avbryt laddningen omedelbart!!! Läs av pack spänningen!!!
Sen så belastar jag pack och kör en stund.
Nästa upprepa laddningen till brytpunkt och anteckna spänning, urladdning, laddning osv. 4-5ggr.
Då kommer man till en spänningsnivå som skulle vara referens att ställa laddare…
Jag brukar välja IUI och inte IU laddare för pack utan BMS… vitsen är att IUI laddare (laddare för bly batterier) sluttar ladda tidigare än IU laddare…
Sen så ställer jag laddare och provar pack ladda-urladda-ladda-urladda tills jag hittar rätt att laddare bryter vid oftast 3.5-3.55V/cell… om man är lyckligt så ligger 60-80% celler i just denna nivå och då är lättare att ställa laddare…
Nästa är att hitta lägsta nivå där man ska sluta med att dränera pack… och det är konst och instrument beroende, jag kan rekommendera Ah meter som är säkrast… voltmeter hjälper inte mycket, eller ju det hjälper men man kan inte lita på dem…
Om man är minsta osäkert eller inte har reserv cell eller 2 eller 3 testa inte!!!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I


Senast ändrad av elfi den 2013-11-30 07:13:50, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-11-29 14:33:52    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Nej, har inte haft något bra tillfälle.
Har du?


Ja !

Jag har nästan bara bottenbalanserat nu.

Hade toppbalanserat i bilen först.

Bil nummer två gjorde jag bottenbalansering direkt på och den har kört ett år nu med det packet i ca 2500 mil. Den har BMS som stänger av laddaren vid för hög spänning. Jag kommer snart att göra en årskoll på den. Då ska vi se hur mycket den har glidit isär.......

Nu har jag även bottenbalanserat min egen bil.
Har dock lite problem med laddningen. Laddaren i CLion är inte helt lätt att lura.... så jag håller på att labba med att få den att stänga av vid rätt tillfälle.
På bottendelen av SOC har dock frugan testat den. Hon körde helt slut på den i princip och tyckte att den kändes orkeslös och trött. Hon kan ha varit nere i 85 på 41 celler. När jag tog bilen hade den stått några timmar och då hade den 118v på 41 celler dvs ca 2,9v vilospänning, ganska tomt.

Packet var helt jämnt då. kollade alla spänningar med Multimeter.

Så jag håller nog bottenbalanseringsmetoden ganska högt.
Den är enkel och effektiv i bottendelen av SOC, Lite klurig i laddfasen dock, speciellt om batterierna har stor spridning i kapacitet.

Men jag råder dig att prova, Om man hittar ett vettigt monitorerande BMS som man är säker inte snedbelastar cellerna, och till ett vettigt pris så är det ju kanon. Men annars är detta ett bra sätt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-11-30 17:33:22    Rubrik: Svara med citat

Förlåt om jag är taskig , men alla clio och expresser såldes också utan någon övervakning på batterierna.. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-11-30 21:11:52    Rubrik: Svara med citat

Alex, är en viss skillnad på NiCd och LiFePo4....
Eller vad menar du?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-11-30 22:03:24    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Alex, är en viss skillnad på NiCd och LiFePo4....
Eller vad menar du?


Jag menar att med åldern så kommer de försämras och något kommer ge upp först att då inte få en varning så man kan byta eller plocka bort är som bäddat för problem.

Sen om det kommer inträffa under sin egna livstid eller någon annans är en annan femma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-11-30 22:40:00    Rubrik: Svara med citat

Håller med.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
morris_mc
intresserad


Registreringsdatum: 03 augusti 2010
Inlägg: 15
Ort: Vejbystrand

InläggPostat: 2013-12-02 11:20:01    Rubrik: Tack. Svara med citat

Tack för all input.

Borde kanske ha lagt till att jag (2010) redan har "förlorat" ett helt batteripack delvis på grund av kortslutningar av BMS-kablaget.

Om man tänker sig att man vill bygga en "elsporthoj", dvs. en elmotorcykel som ska köras aktivt är extraarbetet att manuellt ladda ur cellerna i samband med bottom balancingen eller manuellt övervaka cellerna vid laddning inte särskilt mycket extraarbete jämfört med allt meckande med en bensinmotor.

När vi tävlade i Albacete 2010 insåg vi hur vansinnigt mycket tid vi sparade med att köra med el. Vi satt helt enkelt och tog en pilsnern i depån efter det att vi kollat bromsarna, fjädringen och satt batterierna på laddning. Med en bensinmotor hade vi mekat med ventiler, kamaxlar eller växellådor i flera timmar.
_________________
Team Manager
Morris Motorcycles Racing Team
Vi tävlade i TTXGP UK 2010 och kom sexa.
Vi tävlade i TTXGP Finalen 2010 och kom sexa.
Nu förbereder vi ett nytt team.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
morris_mc
intresserad


Registreringsdatum: 03 augusti 2010
Inlägg: 15
Ort: Vejbystrand

InläggPostat: 2013-12-02 11:24:07    Rubrik: Terminologi? Svara med citat

Har egentligen inget problem med att använda begreppet "bottom balancing" men skulle hellre använda svensk terminologi.

Är "bottenbalansering" rätt term?

"Att bottenbalansera"
"Mitt bottenbalanserade batteripack"
"Kalle kör bottenbalanserat"

Ok?
_________________
Team Manager
Morris Motorcycles Racing Team
Vi tävlade i TTXGP UK 2010 och kom sexa.
Vi tävlade i TTXGP Finalen 2010 och kom sexa.
Nu förbereder vi ett nytt team.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-12-02 11:26:16    Rubrik: Svara med citat

Helt OK tycker jag.

Jag kör bottenbalanserat !!!

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-12-02 20:43:42    Rubrik: Re: Tack. Svara med citat

morris_mc skrev:
Tack för all input.

Borde kanske ha lagt till att jag (2010) redan har "förlorat" ett helt batteripack delvis på grund av kortslutningar av BMS-kablaget.

Om man tänker sig att man vill bygga en "elsporthoj", dvs. en elmotorcykel som ska köras aktivt är extraarbetet att manuellt ladda ur cellerna i samband med bottom balancingen eller manuellt övervaka cellerna vid laddning inte särskilt mycket extraarbete jämfört med allt meckande med en bensinmotor.

När vi tävlade i Albacete 2010 insåg vi hur vansinnigt mycket tid vi sparade med att köra med el. Vi satt helt enkelt och tog en pilsnern i depån efter det att vi kollat bromsarna, fjädringen och satt batterierna på laddning. Med en bensinmotor hade vi mekat med ventiler, kamaxlar eller växellådor i flera timmar.


Även om det är små kablar till bms så gäller det att avsäkra kablarna..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1732
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-12-02 23:29:32    Rubrik: Re: Tack. Svara med citat

AleX skrev:
Även om det är små kablar till bms så gäller det att avsäkra kablarna..


Eller köra såpass tunna att de bränner av.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2627
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-03 12:50:19    Rubrik: Svara med citat

Jag brukar koppla balanserings krets bara med industri silikon kabel som är extrem böjbar och med super kraftig isolation, brukar använda mig utav rester som annars hamnar i skrot container på jobbet, och slut resultat blir:

http://www.evalbum.com/img/3811/3811g.jpg

eller att ha balanserare direkt på cellen är ganska smart också:



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.