Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Reanimation av en elclio efter 1 år. Problem med laddningen.
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-10-26 16:38:04    Rubrik: Reanimation av en elclio efter 1 år. Problem med laddningen. Svara med citat

Hej.

Jag köpte en elclio som styrdator (UCL 1) har gott sönder för ett tag sen. Enligt tidigare ägaren hade bilen gott utan problem hittills UCLen gick sönder.

Nu köpte jag en ny startbatteri och en ny UCL (version 2) och trodde att jag kan lada upp bilen.

När jag kopplade 12V batteriet började direkt kylfläkten och kylvattenpumpen att jobba. Utan att tändningen var på. Dessutom sluter dem inte att gå.

När jag vrida med nyckeln se man följande lampor att lysa:
- Isolationsfel
- Motorstörning

I displayen står:
- Isolationsfel
- Kan inte testa
- Batteri minimum

Koppla jag laddningssladd på, höjer fläkten varvtal.

I displayen står nu:
- Laddningen på gång
- laddningen färdig i 6h och 15 min

Dessutom blinka den röda LED som det ska. Allt förhåller sig som jag känner igen. MEN Efter 5 timmer laddningen visar displayen fortfarande 6h 15 min och enligt UCL eller analog batterimätare har batterier fortfarande ingen ström.

Vad går fel?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1209
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-10-26 18:02:35    Rubrik: Svara med citat

Har du någon garanti för att den nya UCL är riktig? Har du möjlighet att låna en från en fungerande bil? Den verkar ju inte få korrekta signaler från den du har monterad nu...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-10-26 18:35:26    Rubrik: Svara med citat

Check säkringer ock rena alla kontaktflater med f.eks. Biltema contact clean ock sedan contact protect.
Det låter som om kontaktorna inte klappar.
Check också säkringer under vita huven! med 10A søkringen til kontaktorna utdragen.
Multistik i hö sidan mellem controller og chassis ock brevid högra kontaktor.
Men xj25 kan vära til stor hjälp..
Hälsninger från DK
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-10-27 17:31:29    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för svaren.

Ucl ska vara ok, men garanti har jag inte. Ska byta den mot den av min första bil.

Ska också kontrollera alla säkringar och kontaktorer.

Hör av mig i slut av v.44 igen.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-10-27 18:03:39    Rubrik: Svara med citat

Hinnar du in i "hemliga menun"?
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-10-27 21:36:02    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Har inte kollat än...

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-10-31 18:58:29    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Verka att den nya ucl är fel. Har samma felmeddelande även i min andra clio.

Koppla jag min ucl1 in, lyser den gulden batteristörningslampa och i displayen står "batteri nära slut" Vill jag lada upp batterier visar displayen "laddningen avvakta". 12v batteriet är nytt.

Har rensat kontaktorer och säkringar. Måste bara hitta min multimeter för att kolla om ström finns.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-10-31 20:03:52    Rubrik: Svara med citat

Hej!
Fel registrerad av UCL -stannar kvar där - tils de raderas ut vha. XJ25 eller likn. Kan därfor ses i annan Clio också!
Et laddningshindrande fel kunne vara fel høg tempmätning.
Har du kollat "hemliga menun"?
Där fins tempupgifter. Spanningen på huvudpaket etc.
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-10-31 21:14:54    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Har hittat här in inlägg hur man förklarar på engelska hur man kommer till hemlig menun. Men jag har inte forstått vilken knappar man ska trycka ner.

Första position med nyckeln. Trycka knappen 15 sekunder av värmare + undre knappen vid displayen till ett ljud.

Stämmer det?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-31 22:42:47    Rubrik: Svara med citat

Lika bra att visa detta grafisk
för att det skall fastna. Wink
gäller endast UCL2 ver 8



Om du låter innerbelysningen vara på
efter att du vridit av "tändningen" kan
hemliga menyn vara kvar! Very Happy

OBS För att komma åt hemliga menyn
i UCL1 ver 7 måste man byta till
franska språket med XR25 Wink
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-11-01 10:11:47    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för bilden! Den var självgående...

Nu har jag sett 22 menuavsnitt. Men jag vet inte vad alla betyder:

Jag har fotograferad den, är det ok för är, att ni titta i min dropbox?

https://www.dropbox.com/sh/46jaj5ofd71ynyk/KtCK5WO1E8

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---


Senast ändrad av Hobbyschwede den 2013-11-01 10:18:33, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-11-01 10:12:35    Rubrik: Svara med citat

Dubbelt inlägg
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-11-01 11:13:43    Rubrik: Svara med citat

Hej!
UHT = (VBT) Voltage Haute Tension -spændingen på driftbatteriet
UBT = (VBT) Voltage Baisse Tension - 12V batteriets spænding.

Jauge = 0 Der er ingen effekt tilbage på batteriet, strømmen er brugt op.
90 og Ct= 91 fortæller at der er brugt 90 Ah af 91 mulige - (men vel i den bil den kom fra!
Temp +17 er vel udetemperaturen
Tmoy - moyen? -gennemsnitstemp i batteripaketet?
Tmax max samme sted. -låter lite højt!

Er det rätt tolkning?

Kan det vara trasiga kontaktor? er spänningen på paketet verkligen endast 39V mäta på batterisidan av kontaktorna met multimetern.


Kanske er det bäst at tage ner batterierna ock testa, ladda, vattna etc. individuelt-

inte flera bränder!

OleV,

P.S. Ladda 12V batteriet, DC-DC accepterer inte spänning under ca 75V
Laddaren starter med at ladda 12V -sedan huvudbatteriet.
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-11-01 15:05:21    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att det låter som att du har tempsensorer som inte är ok.

Skulle råda dig att plocka loss och kolla dom.
Det finns nog någonstans här på forumet vilket motstånd de skall ha om dom är ok. Om endast en är ok så kör med en, det räcker...

Det som du skrev i första posten att kylfläkt och kylvattenpumpen gick så fort du satte i 12v batteri tyder på att UCL tyckte att batteriet var för varmt.

Det kan vara det som gör att laddningen inte fungerar också.

Jag vet inte vid vilken batterispänning slutar fungera.
Men det verkade vara väldigt låg spänning på packet.

Kanske du skall prova att ladda två block itaget med en vanlig blyladdare typ 10 min vardera för att få upp spänningen lite.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-11-01 15:54:37    Rubrik: Svara med citat

Hej o tack för er hjälp.

Har nu lagt in bilder i dropbox vid ladningen med felaktig ucl2.

Verka att ucl2 ge fel värde. Tex 12v batterii. Ucl visar 11v men enligt multimeter har jag 12,5v. Vid laddningen har jag 13,3 men ucl visar 12,7v.

Samma sak med batteripacket. Multimeter har 47v, ucl har 39v. Vid ladningen 114v och ucl visar 101v...

galen

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-11-01 16:12:37    Rubrik: Svara med citat

DC/DC vill alltid ladda upp 12V innan den slår
på laddningen av driftsbatteriet. Om UCL mäter
fel (glapp på vägen?) så kommer inte laddningen
att starta.
Och som pm skriver med de tempvärdena kommer
kylarfläkten att gå och laddningen aldrig starta.
Kolla tempgivarna 3,3k 25gr C tror jag.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2013-11-03 12:29:24    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tittade i min v-handbok. Men hittar ingen temperatursensor.

Var ligger de?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-11-03 13:17:23    Rubrik: Svara med citat

Det sitter en i bakre batteripacket och en i främre
samt en vid bakre anslutning uppe på säkringslådan
den fungerar som ute-temp-givare

_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2013-11-03 13:43:55    Rubrik: Svara med citat

Tar du loss tempsensorerna så skall det bli
27grader i ucl'n på det viset kan du se vilken tempsensor
som visar fel.

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Brob
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2011
Inlägg: 37
Ort: Uppsala

InläggPostat: 2013-11-06 21:22:09    Rubrik: Svara med citat

..men.. genom temperatursensorerna ökar ju motståndet vid kallare temperatur (typ som ett NTC-motstånd) och om man då tar bort sensorn borde väl ucl tro att det är jättekallt och inte +27grader? eller finns det något gränsvärde angivet i ucl som säger att "under -40 grader är orimligt så sensorn är nog bortplockad"..?

Jag skulle vara glad om det är som du säger Benny, för då kan även jag bara plocka bort sensorerna och testa (eftersom även min express beter sig likadant med rusande fläktar och andra konstigheter..)

Får testa det imorgon helt enkelt Smile
_________________
--------------------------------
> Fiat 500 EV-Adapt
> Renault Express Electrique
> Konverterad SAAB 96 - SÅLD
--------------------------------
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.