Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elmotor på en fin svartqvarna, är det hädelse?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  

Elektrifiering av svartqvarna
Hädelse!#&
0%
 0%  [ 0 ]
Superfräscht!
100%
 100%  [ 8 ]
Totalt antal röster : 8

Författare Meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-07 21:03:29    Rubrik: Elmotor på en fin svartqvarna, är det hädelse? Svara med citat

..jag var dum nog att varsko min lärare om min vision att elektrifiera en fin gammal Husqvarna 118cc från 40-talet. Gubben ifråga är en gedigen och trofast följeslagare till alla typer av inre förbränningsmotore. Min fina utläggning om hur fräckt det vore med en folklivsklenod i modern tappning möttes med " e du go eller? "


Vill till att börja med ha er respons på saken ifråga. Här känns miljön något varmare än den hos sjöingenjörer i övre medelåldern.


Hursomhelst så väcktes idén efter sommarens elpraktik, också jag har ambitionen att jobba till sjöss och därför har vi kopplat friskt och bränt därefter hela sommaren lång. Eftersom jag är student, är också mina resurser begränsade. Förstår att batterier är det som kostar mest


Hur går jag till väga?


Det skall tilläggas att det inte är min hoj på bilden, vore den komplett och ens i närheten av det skicket så hade aldrig idén uppkommit.


Jag har hittat dessa komponenter/

http://kellycontroller.com/kbl48301x24v-48v300abldc-controllerwith-regen-p-257.html

http://www.ebay.com/itm/Perm-PMS-120-Permanent-Magnet-Synchronous-Disc-Electric-Motor-24-72V-13kW-pk-/190888835464?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c71dc7988



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2207
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-09-08 05:20:30    Rubrik: Svara med citat

.... om du frågar en tjock person om den vill ha en kaka så är nog svaret...

KONVERTERA galen



I min mening så skulle jag hålla mig till att få det att se enhetligt ut dvs dölja batteri mm
även om du använder toppenmoderna grejer så skulle jag även gjort så de såg gamla ut
tex motorn
Kanske linda kablarna så att de ser ut att vara från tidigt 1900tal mm
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-08 08:48:06    Rubrik: Svara med citat

Gött Alex! Har samma tanke gällande att få det att se rustikt ut, att förverkliga den blir ju en helt annan fråga.

Är det en gammal aseamotor du länkat till? Med eller utan svastika? Skämt åsido


Har alltså stirrat mig blind på följande komponenter

* Controllerkit http://kellycontroller.com/mars-0907-kit-p-677.html


*Motor http://www.ebay.com/itm/Perm-PMS-120-Permanent-Magnet-Synchronous-Disc-Electric-Motor-24-72V-13kW-pk-/190888835464?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2c71dc7988

* Batterier http://rebirthauto.com/shop/lithium-lifepo4-cells/headway-cell-38120s-10ah-energy-cells/#prettyPhoto

Angående batterier så är inte räckvidden avgörande för detta bygge, däremot energidensiteten och batteristorleken. med detta resonemang tror jag att 16st av de länkade skulle fordra 48v-40Ah då jag kopplar grupper om fyra i serie parallellt. Då erhåller jag 48vdc-40Ah inte sant? Och priset skulle du bli strax under 2000 pix. Något jag tycker är rimligt

Är jag ute och cyklar helt och hållet kära hobbytrikare?


Räckvidd-Effekt-Kostnad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2013-09-08 10:10:52    Rubrik: Svara med citat

Personligen skulle jag inte ta i Kelly med tång eftersom jag hört om för många som haft problem med bristande kvalitet, controllers som plötsligt poppar pop-corn med alla trissorna, aldrig någonsin kommer i närheten av märkvärdena, total frånvaro av vettig support etc, men det är jag det...

Sen kan man förstås se det som hädelse att konvertera en MC i exemplariskt skick, men å andra sidan är det ju lagom kul att börja med att renovera ett vrak. Många som försökt det har fastnat i renoveringen och aldrig kommit vidare, så det blev aldrig någon konvertering. Själv lutar jag allt mer åt att det är intressantare med saker som används än som hålls i perfekt skick, men en del kommer säkert definitivt se denna inställning som hädisk.

Själv leker jag med tanken att man kanske skulle konvertera en gammal gubbkörd Volvo 140 till eldrift och det är säkert många som kommer anse att jag mördar en fin gammal 140 om jag får tummen ur, men å andra sidan så blir det så ofantligt mycket enklare att få igenom en så gammal bil genom omtypningen av rent lagliga skäl, såååeee...

Låt gnällspikarna gnälla, kör hårt. Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-08 14:28:31    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:
Personligen skulle jag inte ta i Kelly med tång eftersom jag hört om för många som haft problem med bristande kvalitet, controllers som plötsligt poppar pop-corn med alla trissorna, aldrig någonsin kommer i närheten av märkvärdena, total frånvaro av vettig support etc, men det är jag det...
Mr. Green


Det var det jag var rädd för. Med trissorna menar du statorlindningar eller? Är inte riktigt med på lingot ännu Smile

Egentligen så är jag ute efter en enkel motorlösning. Att jag valt en synkronmotor av tysk härkomst med encoder som antagligen inte kan samspela med en enklare kelly-styrning är kanske bara dumt.

Verkar mitt hop-plock rimligt i övrigt?



Jag tycker garanterat du ska sätta klorna i en fin 140 innan alla går i folkracegraven!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-08 18:36:23    Rubrik: Svara med citat

paradisoscar skrev:


Angående batterier så är inte räckvidden avgörande för detta bygge, däremot energidensiteten och batteristorleken. med detta resonemang tror jag att 16st av de länkade skulle fordra 48v-40Ah då jag kopplar grupper om fyra i serie parallellt. Då erhåller jag 48vdc-40Ah inte sant? Och priset skulle du bli strax under 2000 pix. Något jag tycker är rimligt

Är jag ute och cyklar helt och hållet kära hobbytrikare?


Räckvidd-Effekt-Kostnad



Jag ser ju själv att jag är helt ute och cyklar. För att få dessa 48v måste jag lägga samtliga 16 i serie och då erhåller jag ju endast 10 Ah.

Vilka batterier/uppsättningar hade ni valt?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2013-09-08 18:42:52    Rubrik: Svara med citat

paradisoscar skrev:

Det var det jag var rädd för. Med trissorna menar du statorlindningar eller? Är inte riktigt med på lingot ännu Smile


Nä, trissa är slang för transistor. Det finns i praktiken två sätt att bygga en controller på; många små trissor eller en (eller ett fåtal) monster. Det jobbiga med små är att om en faller brukar det bli dominoeffekt och hela skiten ryker och eftersom det är ett litet h-e att få en bra och jämn balans mellan alla trissorna så kan det lätt bli så att en liten trissa blir varmast och en vacker dag när man råkar lasta controllern lite för mycket så går den trissan och då ökar lasten på de som är kvar och då kan en ny trissa bli pressad mer än den klarar så då går den så lasten ökar på de som är kvar så...

De som upplevt det säger att det låter som att man poppar pop-corn, ungefär. Kelly var notoriska på att ha det problemet förr, men det har blivit bättre. I alla fall så länge du inte pressar en Kelly-controller till sitt maximum utan många brukar rekommendera att man håller sig runt en 20% under specarna för att inte riskera nåt. Haj kvality, mäjd in chajna...

Det FINNS bra controllers med många trissor med, men det är lite pyssel att få trissorna att "dra jämt" (Otmar, som bygger Zilla-controllrarna, matchar alla trissorna individuellt för att garantera att de är så lika de bara kan bli) och ska det vara billigt sååååeee....

Å andra sidan finns det nöjda Kelly-ägare med. Det verkar vara väldigt olika vilka erfarenheter folk har av dem och det beror säkert på hur bra/dålig just DEN individen råkade bli och hur hårt de pressar sina controllers.

paradisoscar skrev:

Jag tycker garanterat du ska sätta klorna i en fin 140 innan alla går i folkracegraven!


Min bättre hälft tycker jag ska satsa på 240 i stället. Såg en väldigt fin på blocket, pedantskött -75a, en ägare, knall orange på det där sättet bara en bil från 70-talet kan vara. Very Happy

Fast det är inte riktigt läge just nu, är mitt uppe i en flytt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-09-08 20:13:48    Rubrik: Svara med citat

Billigast headway kan vara dessa
http://www.bmsbattery.com/packs/559-48v-10ah-38120-lifepo4-battery-16-cells-ebike-battery-pack.html
det blir pris /cell $14 inkl bms
eller lösa celler
http://www.bmsbattery.com/lifepo4-cell/118-headway-38120s-lifepo4-battery-cell.html
cellpris $11,69
Jag köpte ett packe och satte i min elgräsklippare
istället för 48V/10Ah bly.
Det blev såklart som en ny klippare med dubbla klipptiden
trots att det är 1 Ah mindre (blysuger).
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-09-09 10:19:07    Rubrik: Svara med citat

I princip har jag inget emot att konvertera nåt, särsklit inte om det ändå inte är komplett eller renoveringsbart till orginalskick utan jätteinsats.

Men, jag är ändå lite tveksam till valet av hoj. Mest med tanke på att just batterierna blir rätt skrymmande och kommer vara mycket svåra att gömma på nåt tilltalande sätt i en så annars spartansk hoj som en gammal lättviktare. Kolla bilderna på forumet på elkonverterade motorcyklar.

Möjligen kan det gå att ha batterier i några fräcka packväskor i läder i gammal stil, eller så gör du en cool enhjulig trailer bakom och sätter batterierna där.
Allt beror förstås på vad du vill ha för kapacitet och räckvidd. Kör du LiPo-ackar för RC så går det nog att få ner tillräckligt i packväskor som räcker för lite utflykter och liknande.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-09 12:40:38    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:

Allt beror förstås på vad du vill ha för kapacitet och räckvidd. Kör du LiPo-ackar för RC så går det nog att få ner tillräckligt i packväskor som räcker för lite utflykter och liknande.


Lipoackar är väl djefligt explosiva? Eller är jag mesig?

Det här med packboxar känns inte så rockigt heller, men är det billigare än lifepopacket som Hawk länkade till?

Har omvärderat mina ambitioner en del efter er feedback. Mitt mål blir alltså inte att ha en bra räckvidd utan först och främst en rolig konvertering. Kommer föga kunna dölja att det är en elhoj

En jäkligt häftig batterlösning var denna
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/suzuki-drz-sm-2005-electric-48239.html

Om jag försöker efterlikna detta så faller ju retrokänslan i samband med de blåmetallick-skimrande cellerna men konsturktionen är ju döball.

---> En fråga angående länken. Han har inte, såvitt jag kan tyda hans quebec-engelska, satt BMS på varje cell och endast balanserat banken i monteringsskedet. Är detta verkligen vettigt? Är det nödvändigt som tusan eller är det som följande länks författare menar på att balancering bara behöver göras "en gång"?

Rent instinktiv kan jag tycka att parallella batterier över tid kommer belastas olika eftersom svåra kabeldragningar, dåliga anläggningsytor kommer ge en varierande resistans. Eller ska man rent av överdimensionera kablar och kortslutningsbleck såpass att skillnaderna i motstånd blir försumbara?
http://adventure-ev.com/?p=469

Min konfiguration ser för tillfället ut att gå mot att köpa:
* den färdiga headway 9Ah inkl. bms med 10c urladdningskapacitet. Då blir väl maximal utström 90A va? Eller fattar jag föga?
*Perm pmac 120
*passande pmac-controller 48v typ sevcon gen4


Laddare har jag inte tittat på ännu men vad tror ni om denna konfiguration till en början?


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-09-09 13:22:22    Rubrik: Svara med citat

Jag tänkte du kunde hänga på nåt sånt här där bak, kan ju även skräddarsys för de batterier du tänker ha.
http://www.blocket.se/alvsborg/Ladervaskor_48041938.htm?ca=8&w=3

De skulle väl kunna bli gammelstuk och sen smyga ut ett par grova batterikablar ganska osynligt! Skräddarsy av gammalt slitet läder...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-09-09 13:39:03    Rubrik: Svara med citat

Håller med, skulle passa fint.
Klippa av fransarna bara..

Snabbkopplingar till styrningen så kan man ta med och ladda också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-09-09 13:58:23    Rubrik: Svara med citat

Skulle kanske kolla på en Alltrax controller.
Finns i upp till 72v.
Har för mig att det finns någon här på forumet som byggt med det och kan ge feedback.
En permanentmagnets DC motor till det så borde det fungera
Sedan 16st Calb 40ah.

Förslaget med batterier i packväskor låter smart och sedan försöka att gömma controllern i tanken kanske.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-09-09 14:38:46    Rubrik: Svara med citat

Wow.. jag kollade Suzuki DRZ projektet. En sån hoj hade jag kunnat tänka mig!! Tyvärr har jag inte riktigt tiden och kunskapen som krävs för att designa alla fästen osv... En sån hoj hade vart riktigt kul att ha! ca 4500 USD för konverteringen är ju överkomligt!! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-09 19:52:40    Rubrik: Svara med citat

taz79 - Verkligen sketcoolt bygge. Såg du vinkelreduktionsväxeln? Som han tillverkat själv? Det verkar som att denne kanadick har en del bakom pannbenet.

Får ta mitt bygge stegvis då penningar är knappa..

Tänker att jag först fixar controller-motor-pådragsrulle och en headway 48vpack 9Ah bara som start. Får helt enkelt fixa en gedigen batterilösning såfort jag kommer till det stadiet. Det är mucho trabajo innan dess!

pm_dawn -
BLDC lösning då alltså? Finns det några uppenbara fördelar?

Tycker att det här med att kalla bldcmotor för just dc känns löjligt, det är ju en spänning med skiftande polaritet som erhålls i controllern ändå - som jag ser det en BLAC.

Skillnaden ligger väl i pulsbreddsmoduleringen va?


Det är lätt att tråckla in sig i detta Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-09-09 21:20:48    Rubrik: Svara med citat

Om du vill komma lite billigare undan har jag en 60V 80A BLDC controller och en 60V Li-laddare (20-cell) liggande till bra pris...
Kanske är lite mesigt med 5kW?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-09-10 07:33:48    Rubrik: Svara med citat

paradisoscar skrev:
taz79 - Verkligen sketcoolt bygge. Såg du vinkelreduktionsväxeln? Som han tillverkat själv? Det verkar som att denne kanadick har en del bakom pannbenet.


Ja, det var en riktigt smart och smidig lösning han hade fått till där! Sen direkt ut på framdrevet. Rätt utväxling för att slippa ändra bakdrev osv också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-09-10 07:52:50    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Nej jag tänkte på en permanentmagnets borstad motor.
Det är inte BLDC.
Den går att styra med de flesta controllers för Serie DC.

Skillnaden mellan en borstad Perm mag motor och en serielindad motor är att Perm mag motorn inte har fält lindning utan jobbar mot permanenta magneter.

Har för mig att Agni är en permanent magent. men den är dessutom Axial Flux.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2013-09-10 09:10:40    Rubrik: Svara med citat

Jag kan inte låta bli att tipsa om den här tråden:
http://elbil.forum24.se/elbil-about1857.html

Om du nu vill spara lite pengar och inte har nåt emot att mickla själv!

Eller så kan man ju sätta i en färdig navmotor, finns ju med olika effekter, 4kW har jag sett och det räcker säkert en bra bit.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
paradisoscar
Nyfiken


Registreringsdatum: 07 september 2013
Inlägg: 10
Ort: gbg

InläggPostat: 2013-09-10 10:04:00    Rubrik: Svara med citat

[quote="pm_dawn"]Hej !

Nej jag tänkte på en permanentmagnets borstad motor.
Det är inte BLDC.
Den går att styra med de flesta controllers för Serie DC.

Skillnaden mellan en borstad Perm mag motor och en serielindad motor är att Perm mag motorn inte har fält lindning utan jobbar mot permanenta magneter.

Har för mig att Agni är en permanent magent. men den är dessutom Axial Flux.

Mvh
/Per[/quote]

Oj så många främmande begrepp som myntas nu

I min lilla värld uppfattar jag då skillnaderna mellan bldc (pmac) och dess borstade motsvarig het som inner- respektive ytterpolsmotor. Det stämmer väl? Då det sistnämnda magnetiserar rotorn genom borstarna? Fältlindning ligger då i statorn i en bldc?

Johnnyj - maila mig mer utförligt är du snäll
paradisoscar@hotmail.com

FreThor
Navmotor skulle jag gladeligen sätta på cykeln men inte en vacker svartmyra Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.