Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Leaf:en hemma!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-09-01 22:07:40    Rubrik: Leaf:en hemma! Svara med citat

Då har jag hämtat min Leaf.
Efter två år av efterforskning blev det en svensksåld 2012:a som gått 150 mil, för 225000SEK.
Jag har haft långtgående planer på att importera från USA och Europa. Men begpriserna på Leaf:ar med vinterpaket bara ökar (det beror på Norrmän, säger säljarna…..) I förra veckan var den billigaste med vinterpaket för 227000SEK (i Italien). Sen ska den hem.
Därför slog jag till på denna i Sverige (innan någon från Norge hann före… det har hänt mej tre gånger förut….).

Är det någon som hittat, eller kan rekommendera, en stolklädsel som sitter bra och inte blir ”säckig”?

Jag har fått ett erbjudande från Curt.com på en dragkrok.
http://www.carid.com/2012-nissan-leaf-trailer-hitches/curt-rear-trailer-hitches-1640255.html för 278USD med frakt.
Jaaa, jag vet att Leaf:en inte får dra, men det är tyvärr nödvändigt. Vi kan säga att jag ska motera cykelhållare.
Thule har en krok med nr. 545200 men jag hittar ännu ingen bra bild på nätet, så jag vet inte om den är komplett. Kostar 2300SEK här I affären, men den är så ny att dom inget vet om den.
Har någon på forumet monterat krok?

För övrigt har jag en passande carport till Leaf:en.

Efter en 14-milatur hem från säljaren, fick jag in 18 kWh I batteriet. 14 kWh av dessa kom från solpanelerna, och 4 kWh kom från elnätet (lite molnigt mitt på dagen).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-09-02 06:32:04    Rubrik: Svara med citat

Gratulerar till LEAF:en! Smile

Vad har du för paneler/inverter/toppeffekt? Smile

Jag har solpaneler på mitt garage.. Men ingen elbil än Sad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 157
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2013-09-02 08:32:52    Rubrik: Svara med citat

Hello Leaf Lovers!!

Grattis!! Hoppas allt går bra med Leafen!! Min tur snart..... galen
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2013-09-02 12:31:11    Rubrik: Svara med citat

Jag är också intresserad av krok till Leaf, men jag känner inte till någon som monterat det i Sverige. Berätta gärna här på forumet om du lyckas fixa en "cykelhållare".

Finns även denna krok från USA:
http://shop.tlcentral.com/store/pc/showsearchresults.asp?pageStyle=H&resultCnt=10&keyword=leaf&submit.x=0&submit.y=0
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-09-02 12:41:26    Rubrik: Svara med citat

Taz79:"Vad har du för paneler/inverter/toppeffekt? "


Jag lade 2kW solpaneler i söderläge. Panelerna är av en ny typ (hör till gruppen BIPV) med falsade profiler i kanterna, så att de bildar ett helt vattentätt tak när man lägger dom.
Typen finns inte att köpa i Sverige än. Bl.a. därför importerade jag från Kina.

Panelerna kostade med frakt hem till dörren, försäkring och moms 18142:-.
Till det köpte jag en Fronius IG20 inverter på Ebay som bara gått 1000kwh för 5200:- med frakt.
Totalkostnad strax under 24000:-
Jag fick sedan 11200:- i statliga subventioner för anläggningen.

Jag har ytterligare en solelanläggning på 2,5kW på ett annat hus, för att ha lite mer att "trycka på med" då jag laddar bilen (det är ju inte alltid klar sol).


Leaf:en är härlig!
Som att sväva fram, ljudlöst.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-09-02 20:27:23    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kopplat in en fotocell vid panelerna, som känner när solen skiner.
Fotocellen styr så att bilen endast laddas när solen skiner. Eftersom vi inte åker bil varje dag så fungerar detta system bra för oss. Vi behöver då inte köpa någon ström för att ladda bilen. Solpanelerna klarar hela laddningen.
På det viset behöver vi inte springa och sätta in och dra ut laddkontakten efter när solen skiner eller går i moln.

Men om vi skulle ha bråttom kan jag med en strömbrytare koppla förbi fotocellen, så att bilen laddar oberoende av solljus, mulet eller natt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2013-12-14 12:20:44    Rubrik: Nu med dragkrok Svara med citat

Då var dragkroken hemkommen, monterad och provkörd.
Det blev en QR-Hitch från staterna http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=41&t=7829
Dom kunde också leverera den förlängd 1 1/2" neråt, så att den tar hänsyn till att vi har ett dimljus monterat på våra Leaf:ar i Skandinavien.
Monteringen var enkel och passformen perfekt.
Pris med frakt, moms och tull blev 2700:-
Kulan ingår inte, den köpte jag på biltema för 89:- + ett 50 mm fyrkantrör att montera den på.

Ingenting syns på/under bilen när kroken inte används.
Man tar loss konstruktionen genom att dra i en tunn vajer som går upp i skuffen (man får borra ett 6mm hål som man sedan tätar med en gummigenomföring). Det är lite opraktiskt i början att sätta kroken på plats, då man måste gå ner på knä för att "hitta hålet".
Men det gör jag gärna bara jag slipper ha maskineriet hänga under bilen, och inte behöva släpa på 10 kg extra, när jag inte drar något.
Jag drar inte mer än en gång i månaden så jag gör mej gärna det lilla omaket, dessutom kommer jag nog att hitta hålet utan att gå ner på knä efter några gånger.
Dessutom kommer jag att slippa frågor på besiktningen (även om man numera inte behöver besikta dragkroksmonteringen, tursamt nog)
Jag ville heller inte ha ett klumpigt släpvagnsuttag monterat på “bakplasten”.
Det finns inget naturligt ställe att sätta det, så det blev en speciallösning. Jag tog innanmätet från en vanlig släpvagnskontakt och monterade det inne i ett kabelrör.
Röret (kontakten) passar precis i det hål som dragkroken annars körs upp i. Där stoppar jag in kontakten när kroken inte används.
Sladden är givetvis också innanför.
Jag gör nog ett täcklock för hålet så att det inte stänker in grus och vatten.

Jag har optoisolerade reläer för ljusfunktionerna, för att inte störa bilens elsystem och styrdator.
Jag befarade att bakljus/bromsljus skulle vara strömstyrda (samma dioder som körs på lågström för bakljuset och högström för bromsljuset) och därmed besvärliga att fånga upp, och kanske heller inte skulle ha potential till chassit.
Men det var vanlig 12V med chassijord så det var inga problem.
Mina lödda skarvar med dubbel krymslang borde hålla bra.
12V-matningen till kärran var lätt att dra bakom plasten vid domkraften och under golvlisten och fram till strömuttaget. Det gick åt två gummigenomföringar eftersom plåten var dubbel där jag borrade genom bakskärmen. Men borrar man bara två cm åt vänster är plåten enkel.


Det gick för övrigt alldeles utmärkt att dra släpet med 200 kg last, trots snö på vägen och is under snön på småvägarna.
Det är svårt att säga om hur mycket mer energi den drar. Jag körde 70, och kunde inte se någon större ökning på energimätaren. Jag får återkomma efter en långkörning.
















Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
duckland
Passiv


Registreringsdatum: 21 november 2013
Inlägg: 2

InläggPostat: 2013-12-14 12:35:00    Rubrik: Re: Nu med dragkrok Svara med citat

Vackert! Vad var svårast/klurigast?

Vore trevligt med uppdateringar när du testat längre färder och med olika vikt på släpet.

Se någon form av maxvikt och hur bilen beter sig när det blir tyngre och tyngre. Och förändringen i räckvidd/förbrukning med olika laster.

Tack för denna rapport, hoppas på flera =)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-02-11 20:15:42    Rubrik: Re: Nu med dragkrok Svara med citat

lasse1955 skrev:

12V-matningen till kärran var lätt att dra bakom plasten vid domkraften och under golvlisten och fram till strömuttaget.


Finns det ingen 12V att stjäla bak i bilen, uttag eller bagagerumsbelysning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-02-13 21:46:24    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Vackert! Vad var svårast/klurigast?

Inget var särskilt svårt. Det svåraste var att våga skruva sönder en nästan ny bil, med ett väldigt speciellt elsystem.

Citat:
Se någon form av maxvikt och hur bilen beter sig när det blir tyngre och tyngre. Och förändringen i räckvidd/förbrukning med olika laster.

Jag har ännu inte dragit något jättetungt. Men jag har kört med ett hyrsläp modell jättestort. Nu hade jag inte så tung last på det, men mitt lilla släp väger 250kg så jag hade säkert 500kg bakom.
Jag kör ju ganska försiktigt med släp men jag märker inte att det går tyngre, vare sej med lilla eller stora släpet.
Jag märker det på att det "klonkar" lite när den avtagbara kroken glappar något när jag bromsar och gasar.
Leafen verkar orka med släpet väldigt bra.


Citat:

Finns det ingen 12V att stjäla bak i bilen, uttag eller bagagerumsbelysning?

Jo, det finns bagagerumsbelysning, men kärran kan dra uppåt 8A (om man bromsar och blinkar + alla positionsljus). I det starkt slimmade elsystemet (supertunna ledare) är jag osäker på vad jag kan belasta den gruppen. För att hämta matningen (det finns bara en potential vid lampan) måste man in på brytaren för belysningen. Den brytaren ser man inte, jag gissar att den sitter i låset i bakluckan. Dit går kablarna i gummidamasker, som kommer från taket. Så det blir att ta ner en massa inredning, plus besvärligt att få in en extra kabel. Men har man tur kanske man kan finna kabeln någon annan stans.
Har man LED-lampor på kärran går strömmen ner, och detta gör att gruppen kanske klarar strömmen, men lånar man ett släp så blir det hög ström igen.

Vid strömuttaget visste jag att jag har 20A (tror jag att det var) så jag kunde lugnt använda den strömmen.
Dessutom ville jag för säkerhets skull kunna koppla bort släpvagns-elen när jag inte drar, ifall det till äventyrs skulle komma in väta i kontakten och bilen skulle flippa ur (skulle säkert hända då gumman körde, och jag fick veta att jag levde....)


Allt detta gjorde att jag valde strömuttaget som strömkälla.
Därmed inte sagt att det är fel att använda bagagerumsbelysningens matning. Någon som orkar lägga ner jobb på att undersöka detta alternativet kan säkert få en lättare kabeldragning.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2014-02-14 01:28:28    Rubrik: Svara med citat

Kanske det går att montera LED-belysning på släpet, för att minska förbrukningen. Dock låser man ju i praktiken uttaget för bara sitt eget släp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3142
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-02-14 07:56:27    Rubrik: Svara med citat

bjn skrev:
Kanske det går att montera LED-belysning på släpet, för att minska förbrukningen. Dock låser man ju i praktiken uttaget för bara sitt eget släp.


Adapter med batteri att lägga på släpvagnen om du drar en annan än din egen kanske? Du kommer ju ändå inte så långt med släpvagnen, så gissar att man klarar sig med ganska litet batteri till släpets belysning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-02-16 18:32:18    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Adapter med batteri att lägga på släpvagnen om du drar en annan än din egen kanske? Du kommer ju ändå inte så långt med släpvagnen, så gissar att man klarar sig med ganska litet batteri till släpets belysning.

Ja, jag hade ganska långt gångna planer på detta.
Men jag ville ändå skilja kärran optiskt från bilens blinkers, bromsljus och bakljus. Då var det bara ledningen fram till strömuttaget kvar att dra, vilket var enklare än att bygga en adapter.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
NisseLöv
intresserad


Registreringsdatum: 18 november 2013
Inlägg: 18

InläggPostat: 2014-02-19 03:32:49    Rubrik: Svara med citat

Stolklädsel: Vi köpte "one size fits all" från Mekonomen till vår Leaf 2012. Framsätena blev jättebra, baksätena kändes helt ok. Till och med bilhandlaren berömde oss för detta. Däremot sitter klädseln lite uselt på framstolarnas stoora huvudstöd, och baksätenas småå huvudstöd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-04-12 20:41:59    Rubrik: Svara med citat

NisseLöv skrev:
Stolklädsel: Vi köpte "one size fits all" från Mekonomen till vår Leaf 2012. Framsätena blev jättebra, baksätena kändes helt ok. .

Tack för tipset NisseLöv.

Idag har jag gjort den första "långkörningen" med släpkärran, 10 mil.
Jag kör den sträckan varje vecka, så jag vet att utan släp och med dagens betingelser (+6 och torra vägar) så är snittförbrukningen 1,2kWh/mil.
Med släpkärran blev snittförbrukningen 1,5kWh/mil.
Mer trubbigt mätt så ökade förbrukningen från åtta "batteristreck" till tio.

Jag hade ca 200kg last hela sträckan, och eftersom kärran väger 246 kg så släpade jag på ca 450 kg. Hastighetsbegränsningarna på sträckan är 30, 50, 60, 70, 80, och 100. Jag kör max tillåtet överallt (till det använder jag alltid "Limit"-funktionen, vilken jag tycker är en otroligt bra funktion) utom på 100-sträckorna där jag kör 80 (om jag inte får kö bakom, då kör jag 90-100).

Leaf:ens effektmätare är ganska nyckfull, och det är svårt att få något stabilt värde under färd. Men bilen drar ca 10kW vid 70 km/h och släp, mot ca 8kW utan.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-05-17 22:14:30    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag för första gången dragit riktigt tungt med Leaf:en. Jag hämtade jord till trädgården. När den stora lastmaskinen tömde sin skopa säckade släpkärrans fjädring ihop och däcken blev tydligt platta, trots att jag pumpat till nästan 3 kg.
Tjejen(?) som körde lastmaskinen sa att jag hade ungefär ett ton jord på.

Ja, jag blev lite betänksam hur detta skulle gå.
Men det var inga som helst problem!
Leafen uppförde sen precis som vanligt. Jag märkte ingen skillnad mot att köra utan kärra.
Jo, jag märkte att det "skjöt på" när jag släppte gasen för att stanna, jag fick bromsa hårdare.
Strömförbrukningen stannade på 0,15kWh/km mot normala 0,12kWh/km. Det dök upp tre "prickar", som vanligt, när jag accelererade, och två prickar vid jämn 70-fart.
Givetvis ingen ökad batteritemperatur.

Jag har dragit släp med många olika bilar, men Leafen är absolut den bästa dragbil jag kört.
Jag kan inte begripa varför man inte skulle få dra med den.

Men kanske är det så att man får dra! Kolla på mitt registreringsbevis som jag bifogar.

_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2014-05-17 22:19:09    Rubrik: Svara med citat

Använd den här sidan på Transportstyrelsen.se
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2217
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2014-05-18 07:28:10    Rubrik: Svara med citat

cealmseven skrev:
Använd den här sidan på Transportstyrelsen.se
https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx


"Du har angett en bil som saknar uppgift om maximal dragvikt för släpvagn. Uppgiften om bilen kan dra släpvagnen kan inte lämnas, kontakta Transportstyrelsens kundtjänst för mer information."

_________________
Nissan Leaf
Renault Express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2014-05-18 09:10:32    Rubrik: Svara med citat

Om du kan hämta en släpkärra lastad med 1 ton jord så verkar din bil ha en dragkrok men eftersom rubriken ovanför det inringade i inlägget med registreringsuppgifter är tom och om det rätt regnummer är inknappat på Transportstyrelsens släpvagnkontrollsida blir frågan om bilen är registrerad med dragkrok eller bara har en dragkrok?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-05-18 09:38:58    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:


Men kanske är det så att man får dra! Kolla på mitt registreringsbevis som jag bifogar.


Siffrorna som du har ringat in anger bara hur mycket du i teorin skulle kunna få dra om din bil vore godkänd som dragbil med i princip obegränsad dragvikt (totalvikt 3500 resp 4250 med utökad B-behörighet).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.