Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Lämpligt pris på i-MiEV/iOn/C-zero?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
p8
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 april 2008
Inlägg: 506
Ort: Malmö

InläggPostat: 2014-04-29 09:30:04    Rubrik: Svara med citat

Jonas skrev:
Så menar ni att en Norsk Think är högre värderad än en trilling ? Think ligger ju kring 100 på blocket och det är vad många anser att en trilling också borde göra. Ja Think går kanske längre men är mindre endast två platser men hur är komforten ? Eller borde think också vara billigare ?


Jag har en Think på blocket till salu nu och är mycket intresserat i pris frågan.

Vi i familjen disponerar med Peugeot Ion, och den är mycket rolig att köra - den har "kickdown" liknande funktion så när man trampa på acceleratorpedalen kan bilen upplevas mycket pigg. Den har längre axelavstånd än Thinken och det är mindre "hopp" när man kör över hastighets gupp (heter det så?).
Peugeot Ion har 4 säte, men ingen bagage utrymme. Jag kan knappt sätta min datorväska och väskan med laddsladden i bagaget. Den har CHAdeMO laddingång till snabbladdning... och det har hjälpt ett par gånger... men på vintern fungerar inte riktigt så snabbt.

Thinken har fantastiskt räckvidd! Sommar som vinter. Jag upplever värmen i den bättre, men det kan ha att göra att jag vågar att använda den eftersom batteripacken är så stor.
Den har också plast paneler och är immun mot parkeringsskador. Den har också gigantiskt lastutrymme! Jag har lyckats lasta 5 flyttkartonger i en Think.
Thinken kan inte snabb ladda på CHAdeMO laddare, men med räckvidd på upp till 180km har jag aldrig behövt snabb ladda.

Det finns saker Ion kan göra som Thinken inte kan - snabbladda...
Det finns saker Thinken kan göra som Ion inte kan - köra 140km på en laddning mitt i vintern.

Det är min högst subjektiva åsikt.
Vad tycker du är rätt pris på Thinken som jag har annonserat?
_________________
hitta laddningsplats på www.uppladdning.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-04-30 09:33:00    Rubrik: Svara med citat

p8 skrev:

Jag har en Think på blocket till salu nu och är mycket intresserat i pris frågan.

Thinken har fantastiskt räckvidd! Sommar som vinter. Jag upplever värmen i den bättre, men det kan ha att göra att jag vågar att använda den eftersom batteripacken är så stor.
Den har också plast paneler och är immun mot parkeringsskador. Den har också gigantiskt lastutrymme! Jag har lyckats lasta 5 flyttkartonger i en Think.
Thinken kan inte snabb ladda på CHAdeMO laddare, men med räckvidd på upp till 180km har jag aldrig behövt snabb ladda.

Det finns saker Ion kan göra som Thinken inte kan - snabbladda...
Det finns saker Thinken kan göra som Ion inte kan - köra 140km på en laddning mitt i vintern.

Det är min högst subjektiva åsikt.
Vad tycker du är rätt pris på Thinken som jag har annonserat?


Jag kan understryka och hålla med allt som Nikolay - P8 har sagt om Think… Bilen är super rolig att köra, jag hade en Ni-Cd Think, och har provkört Zebra Think, dem bilarna har så mycket charm och potential att man måste provköra för att fatta vad det handlar om… vad är en så bil värt är svårt att säga, men faktum att 140-180km i räckvidd kommer på köpet gör att Think är en klass mer värt än konkurrenterna… jag kunde inte ha kvar Think pga. bara 2 sits, vi absolut måste ha 4 sits i elbil för att inte köra hybriden lokalt… enligt mig är p8:ans pris för annonserad Think realistisk start punkt för förhandlingen och ganska nära vad är bilen faktisk värt, för samma peng kan man köpa nytt Ford KA, Hyndai i10, C1, KIA Picanto eller liknande, men jag lovar att Think är mycket roligare att köra och definitivt mer ekonomisk… Wink
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2014-07-03 10:00:57    Rubrik: Trillingarna har fått rätt pris! Svara med citat

"Trillingarna" eller egentligen Mitsubishi i-Miev har i mina ögon landat på rätt pris i USA. Där kostar den en amerikansk medborgare runt 100.000 kr efter senaste prissänkningen i samband med lanseringen av årsmodell 2014.

Något har uppenbarligen hänt med batteripriser, produktionskostnader etc och det "rätta" värdet verkar närma sig. Att betänka är att en trilling ÄR en rätt begränsad småbil som dessutom lider av eldriftens begränsningar -sett ur en vanlig bilists perspektiv, inte elbilsnörden.

Av någon mycket märklig anledning ser det ut som att det år 2014 är 2011 års modeller säljs till 2011 års priser här i svedala... dvs finns inte på kartan att det skall kunna funka och personalen hos Mitsubishi/Citroen/Peugeot behöver nog minst sagt kvalificerad hjälp av snälla farbröder i vita rockar... -hur tror de att de skall kunna sälja ett enda ex av den gamla 2011:an till 300.000 kr när t ex VW e-up! m fl dykt upp på marknaden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-03 23:51:39    Rubrik: Svara med citat

De säljer ju inte ett enda exemplar heller.

När jag undersökte marknaden för några månader sedan så visste säljarna hos peugeot och mitsubishi knappt att de hade elbilar i sortimentet. Då blir det relativt svårt att sälja, jag kunde 100 gånger mer om deras elbilar efter att ha googlat lite än säljarna själva.

Många av de imiev som ligger ute är de rödvita förstabilarna alla fick tilldelade 2011, så det borde vara en av bilhistoriens mest svårsålda bil.

Imiev kom 3 år för tidigt, var 30% för dyr, annars bra.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2014-07-04 08:44:11    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
De säljer ju inte ett enda exemplar heller.

När jag undersökte marknaden för några månader sedan så visste säljarna hos peugeot och mitsubishi knappt att de hade elbilar i sortimentet. Då blir det relativt svårt att sälja, jag kunde 100 gånger mer om deras elbilar efter att ha googlat lite än säljarna själva.

Många av de imiev som ligger ute är de rödvita förstabilarna alla fick tilldelade 2011, så det borde vara en av bilhistoriens mest svårsålda bil.

Imiev kom 3 år för tidigt, var 30% för dyr, annars bra.


Bilförsäljare tillhör väl inte direkt "toppskiktet", och en total nollkompetens när det gäller elbilar är bara logisk -talat med 3 säljare ang VW e-up! och de hade verkligen inte en susning om någonting, tvärtom så gjorde deras säljpitch mig helt ointresserad och en vanlig kund är nog minst sagt övertygad om att INTE köpa en e-up! När det gäller elbilar är det såpass illa så jag börjar ana att det finns dolda agendor där VW tydligt instruerat organisationen om att INTE sälja elbilar -varför annars är säljarna helt på noll och inte i någon annons förekommer deras elbilar (ta valfri blaska och kika...).

När det gäller I-Miev m fl så har ju amerikanarna fattat galoppen, medan svenska Mitsubishi har bemannat med folk som inte tänker så fort och det är väldigt beklagligt - I-Miev är en riktigt bra och attraktiv elbil som skulle kunna hitta många kunder i storstadsregionerna både som 1:a och 2:a bil, det är bara priset som är fel. Skulle en I-Miev ligga runt 130-140 tusen (som i USA, men med "svensk" moms etc pålagd) skulle vi sett en helt annan marknad där folk skulle börja fråga efter bilen, och för att återvända till inkompetenta personalen -tvinga dem att lära sig vad en elbil är för något.

Mitsubishis prissättning i USA sätter liksom ribban för I-Miev -det går uppenbarligen att sälja den för ca 100.000 kr och det är ju då också det grundläggande värdet på bilen ifråga som man bör utgå från (en Nissan Leaf ligger på runda 160 tkr)... sedan är det bara att ta hänsyn till tull&moms för att se var priserna egentligen skall ligga på -utan svenska bilföretagens överdrivet giriga påslag (eller om påslagen är tänkta för att avskräcka folk från att välja elbil...)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-04 11:46:47    Rubrik: Svara med citat

Jag tror iaf. inte att VW som det ser ut just nu är negativa till sina egna elbilar, jag tror faktiskt att de vill sälja dem så mycket som möjligt samt att de tror att detta faktiskt är framtiden. Däremot skulle de satsa mer i Sverige och satsa mer på personalen.

Detta tror jag för att :

VW har stoppat ner otroligt stora summor i sina elbilar, de har en del reklam (bla. nu i almedalen) men inte så mycket i Sverige då vi är ett elbilsuland styrt av några få stora bensinbolag i oligopol, bilarna är otroligt välgenomtänkta, prissättningen är vettig också i Sverige. Framförallt så har VW fattat att om de vill sälja bilar också i framtiden, som är deras huvudsakliga affärside, så kommer fossildrivna bilar att vara en självdöende marknad eftersom oljan blir svårare/dyrare att ta upp för varje år som går. Elbilarna däremot kommer att bli billigare och få längre räckvidd.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2014-07-04 12:03:14    Rubrik: Svara med citat

re eUP: Det är något som är riktigt skumt och det kan inte vara annat att VW inte vill sälja elbilar... helt outbildad personal och en fullständig avsaknad i marknadsföringen talar sitt tydliga språk.

Att VW syntes i Almedalen var nog mer ett spel för gallerierna och hade enbart rent "politiska" skäl.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
L. Mäkinen
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 februari 2014
Inlägg: 1313
Ort: Hjälsta

InläggPostat: 2014-07-04 13:01:44    Rubrik: Svara med citat

Jag har råkat på VW-handlare som både vill sälja elbilar och andra som inte vill ha med dem att göra.
Absolut bäst bemötande har jag fått på Möller Bil i Uppsala där de verkligen lagt tid på att hjälpa mig trots att de vet att jag redan har köpt en bil. I Akalla är de bra tills man ber om en offert. Den fick jag tjata till mig och sen gjorde de inte ett skvatt för att få fram en bil så det blev Möller Bil i E-tuna som fick leverera.

En del VW-handlare har inte listat sig som elbilshandlare och därför blir man behandlad som spetälsk av dem när man har frågor.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-04 19:31:58    Rubrik: Svara med citat

LeifV skrev:
re eUP: Det är något som är riktigt skumt och det kan inte vara annat att VW inte vill sälja elbilar... helt outbildad personal och en fullständig avsaknad i marknadsföringen talar sitt tydliga språk.

Att VW syntes i Almedalen var nog mer ett spel för gallerierna och hade enbart rent "politiska" skäl.




Jag tror precis som många andra att det finns krafter som vill fortsätta vara en del i att tjäna pengar på olja, men det är också så att ett bolag som säljer olja och ej längre har någon produkt att sälja mycket väl kan få stora problem.

Här i Linköping har jag iaf. fått ganska bra hjälp när jag köpte min elbil, de har en säljare som gått utbildning samt en verkstadsgubbe som gått utbildning och det är de två man får ha med att göra.

Jag tror inte man skall vara för konspiratorisk, Sverige är helt enkelt en liten skitmarknad som är på tok för liten för att satsa på. Sverige är inte längre först och världsbäst samt duktigast i klassen, vi är ganska eftersatta på de flesta områden om vi jämför med övriga Europa. 80-talet är över....

I exempelvis Amsterdam står det elbilar i varje kvarter och laddar, vid en 10 minuters promenad såg jag total 4 stycken Tessla senast jag var i Amsterdam, vi här i Sverige är helt enkelt efter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2014-07-04 19:53:02    Rubrik: Svara med citat

eUP skrev:
...Sverige är helt enkelt en liten skitmarknad som är på tok för liten för att satsa på...


Desto större anledning för myndigheterna att underlätta direktimport när aktörerna sviker, eller med all rätt inte finner det lönsamt att satsa på lilla Sverige.

Med tanke på hur EU-reglementet ser ut så borde lilla Sverige göra avsteg och även tillåta viss form av gråimport (t ex vid galna prisskillnader som man kan se när det gäller Mitsubishi I-Miev).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
eUP
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 juni 2014
Inlägg: 1437
Ort: Linköping

InläggPostat: 2014-07-04 20:42:19    Rubrik: Svara med citat

LeifV skrev:
eUP skrev:
...Sverige är helt enkelt en liten skitmarknad som är på tok för liten för att satsa på...


Desto större anledning för myndigheterna att underlätta direktimport när aktörerna sviker, eller med all rätt inte finner det lönsamt att satsa på lilla Sverige.

Med tanke på hur EU-reglementet ser ut så borde lilla Sverige göra avsteg och även tillåta viss form av gråimport (t ex vid galna prisskillnader som man kan se när det gäller Mitsubishi I-Miev).


Som det ser ut just nu så finns det ju faktiskt inga hinder alls när det gäller att köpa sin elbil utomlands. Det är faktiskt ganska enkelt att importera bilar från andra EU-länder.

Sen är ju myndigheterna politiskt styrda och nuvarande regering ser inte jag som några direkta miljökämpar eller elbilsälskare, snarare handlar det om att lyda lobbyorganisationer som svenskt näringsliv samt att avreglera, privatisera och sälja ut alla gemensamma tillgångar. Infrastruktur och transporter utan miljöpåverkan känns väldigt lågprioriterat.

För varje elbil som säljs i lilla landet Sverige så blir elbilarna mer exponerade och fler människor upptäcker hur skönt och ekonomiskt det är att slippa tanka dyr bensin. Först går det lååååångsamt, men försäljningstakten kommer fortsätta att öka.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2014-07-09 12:20:58    Rubrik: Re hinder vid import? Svara med citat

Jag har nog mer siktet inställt på import från USA där prisbilderna håller sig en bra bit nedanför EU och när det gäller de hinder och besvär som idag finns så borde myndigheterna öppna för dispenser för att främja elbilarna och få igång den svenska marknaden.

Dvs att registrera en USA-importerad elbil borde vara förknippat men nära nog noll bekymmer och noll kostnader. Dvs någon form av dispensdrivna genvägar... t ex kan de ju stryka allt som har med avgaser och avgasrening att göra och har de lite vilja så skiter de i krav e-märkta lampor också etc etc etc.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slarti
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 februari 2012
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-03-05 21:10:39    Rubrik: Svara med citat

Ni som verkar hålla koll, Har ni någon uppdatering kring värdering på "trillingarna"? Vad borde en iOn från 2011 vara värd idag egentligen? Någon som kollat mer på gråimport samt hur prisutvecklingen går fortsatt i USA, tips på var man kan kolla sådant?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3144
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2015-03-06 06:11:15    Rubrik: Svara med citat

slarti skrev:
Ni som verkar hålla koll, Har ni någon uppdatering kring värdering på "trillingarna"? Vad borde en iOn från 2011 vara värd idag egentligen? Någon som kollat mer på gråimport samt hur prisutvecklingen går fortsatt i USA, tips på var man kan kolla sådant?


I mina ögon är dem värda 100.000kr. I mina ögon är Leif värd 150.000kr(som referens)

Jag har kollat runt lite och ver verkar som om man i Sverige får en bil med väldigt få mil för 150kkr, men de ligger kvar väldigt länge. Så klart prutläge, kanske ända ner till mina 100k?
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slarti
Nyfiken


Registreringsdatum: 14 februari 2012
Inlägg: 8

InläggPostat: 2015-03-06 08:26:05    Rubrik: Svara med citat

Jaa man får ju pröva göra det i alla fall, vill ju som inte betala vad som känns som överpris.. Synd man har så dålig erfarenhet av att förhandla med bilhandlare... Confused
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AS1
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juli 2011
Inlägg: 1483
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-06 09:01:42    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker 120000:- är rätt pris
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2613
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-06 12:17:49    Rubrik: Svara med citat

Det är ganska subjektivt det med priset… vad bilen har gått, allmän skick, slitage, batteri status, uppdateringar, osv.

Det som är underbart med min bil tex är faktum att kallaste vinterdag GS Yuasa li-ion batteri som sitter i ION har samma räckvidd som Leaf 12:an Japan byggd… på nån konstigt vänster jag gillar min pärla mer än Leaf… bilen är så gott som nytt med 1000mil och vi har kört hälften senaste kvartal, inget tecken på slitage nånstans, luktar nytt än så länge…

Det är skit enkelt att importera från EU och priserna är:

http://www.autoscout24.se/ListGN.aspx?atype=C&mmvmk0=55&mmvmd0=20037&mmvco=1&make=55&model=20037&pricefrom=1000&ustate=N%2CU

http://www.autoscout24.se/ListGN.aspx?atype=C&mmvmk0=50&mmvmd0=19611&mmvco=1&make=50&model=19611&pricefrom=1000&ustate=N%2CU

http://www.autoscout24.se/ListGN.aspx?atype=C&mmvmk0=21&mmvmd0=19734&mmvco=1&make=21&model=19734&pricefrom=1000&ustate=N%2CU

OBS! franska priser är oftast utan VAT...
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2015-08-19 09:54:58    Rubrik: Svara med citat

Precis innan sommaren sänkte MMS priset på fabriksnya iMiEV i Sverige till 239.900:- och jag hittar en återförsäljare som lagt ut ÅM-15 på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Mitsubishi_I_MiEV_61004917.htm?ca=15&w=3

Priset är innan SMBP vilket innebär fabriksny eldrift under 200 tuss!
Pratade precis med säljaren och det är beställningsbilar med beräknad leveranstid på 5 månader - bra tajning för 2016 års SMBP!

Dock är det inte troligt att en 5 år gammal konstruktion kommer bli raket i försäljningsstatistiken men några exemplar bör nog hitta ägare i Sverige?

Majoriteten av begagnade 11:or av trillingarna ligger nu mellan 170-180 kkr men hittar fortfarande inte köpare...
Inte ens dessa två "långmilare" har hittat nytt hem trots en dryg månad på blocket:
http://www.blocket.se/stockholm/Citroen_C_Zero_El_59559879.htm?ca=15&w=3&last=1
http://www.blocket.se/uppsala/Mitsubishi_I_MiEV_100__Elbil__Miljobil_48hk_61472107.htm?ca=15&w=3

Det finns även en iMiEV 11:a ute på auktion (aktuellt bud 60.000 / acceptpris 114.000) för den som vill ge sig in i striden:
https://www.garantibil.se/kopa/auktion/auctions-34454/trygghet/

Man skulle ju kunna misstänka en PR-kupp från MMS iom prissänkningen och gårdagens stora rubriker Rolling Eyes
http://www.expressen.se/motor/prinsessan-sofia-valjer-att-kora-elbil/

MMS har bilar för alla! Äventyrare kör Outlander PHEV och prinsessor kör i-MiEV
_________________
Leaf -12 -> Leaf Tekna -13 -> Ambasadör-Leaf -14 -> Leaf Tekna 30kWh -16 (15.000elmil)
Mitsubishi Outlander PHEV Business NAV -13 (6.000 PHEV-mil) -> Tesla Model X90D -17 (2.000 elmil)
www.blixtgordon.nu
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1589

InläggPostat: 2015-08-28 18:09:56    Rubrik: Svara med citat

Princess leasingen

http://www.vibilagare.se/lista/lista-5-battre-elbilar-prinsessan-sofia
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JFAH
Elbilsguru


Registreringsdatum: 31 juli 2014
Inlägg: 1131
Ort: STOCKHOLM

InläggPostat: 2015-08-29 04:14:15    Rubrik: Svara med citat

Det handlar inte så mycket om att de blivit billigare inproduktion so matt man är villig att subventionera dem mer så att man uppnår lagkraven i bland annat usa. Det här är bilar som är avsedda för att ge krediter i zevs systemet.inte mer komplicerat en så. Så pruta rejält!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.