Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Köpa LEAF eller inte?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2013-07-30 11:26:39    Rubrik: Köpa LEAF eller inte? Svara med citat

Har räknat lite och kommer fram till att jag skulle spara pengar på att köpa en begagnad LEAF. Jag har säkert missat en del att räkna på därför vänder jag mig till er.

Detta är mina uträkningar på 3500mil/år och ett bensinpris på 15kr/l respektive el för 2kr/mil för LEAF.

Nuvarande bil: Skoda Fabia som har en förbrukning på 0.65l/mil

Bränslekostnad:

3500x0.65x15 = 34125kr

Service plus reparation:

4000kr

Skatt:

900kr

Totalkostnad per år:

Skoda Fabia: 39025kr



LEAF

Eftersom jag har möjlighet att ladda gratis både hemma och på jobbet så räknar jag med en årlig laddkostnad på ca 1000kr eftersom jag antar att publika laddstationer inom snar framtid kommer att börja ta betalt.

Service plus reparation:

4000kr

Avbetalning plus ränta räknat på 5 år. 150000kr delbetalat på 5 år.

Kostnader lån: 33840kr

Totalkostnad per år:

LEAF: 37840kr

Tanken är alltså att sälja Skodan för ca 50000kr som betalas som kontant på en ca 1 år gammal LEAF som köps för ca 200000kr.

Så de första 5 åren går det jämt ut kostnadsmässigt. Därefter sparar jag 34125kr/år om man räknar på att bensinpriset fortfarande står i ca 15kr/litern.

Har jag missat något eller är detta bara önskekalkyler? Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-07-30 11:32:43    Rubrik: Svara med citat

du har glömt skatten på leafen

Samt försäkring är juh bra att ha med
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2013-07-30 11:41:48    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
du har glömt skatten på leafen

Samt försäkring är juh bra att ha med


Du har rätt, jag antog att LEAFEN är skattebefriad eftersom
det är en elbil?

Skippade försäkring också eftersom jag räknar med att
kostnaden är likvärdig, betalar 7000kr/år för Skodan.

Vad betalar ni LEAF ägare i skatt och försäkring?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-07-30 12:41:11    Rubrik: Svara med citat

Om du lyckas köra så många mil per år med en elbil så har du nog räknat rätt.

Det du inte värderar är risken att batteriet inte håller. En begagnad Leaf för 200 000kr är väl 1.5 år och 1500 mil gammal, så ditt batteri behöver hålla ca 6,5år och 19 000 mil.

Det är väl inte helt omöjligt, ingen vet ju hur länge Leaf-batterierna kommer att hålla än så länge. Däremot så slutar garantin att gälla efter 10 000mil, så det är ju inte helt osannolikt att du kan behöva ett batteribyte för att komma till 19 000mil, och då blir ju kalkylen inte riktigt lika bra.

Men köp en Leaf ändå, de är väldigt trevliga!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2013-07-30 13:08:10    Rubrik: Svara med citat

hannes skrev:
Om du lyckas köra så många mil per år med en elbil så har du nog räknat rätt.



Jag har 60km enkelresa till jobbet så mil kommer
avverkas i massor Smile

Det är batterilivslängden du nämner som oroar lite.
Frågan är om inte batterier om 5 år är betydligt billigare
och kraftfullare än dagens?

Vad kan ett batteribyte om säg 5 år förväntas kosta? 20.000kr?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-07-30 13:46:44    Rubrik: Svara med citat

Nu blir jag ju lite djävulens advokat, men 20 000kr är nog extremt optimistiskt.

Även om batterier blir billigare så går det inte så superfort, och sen är det ju så att batteripacket består av battericeller, styr/övervakningselektronik samt en massa mekanik (metal,plast) som är ganska integrerade, så om man bara byter batteripack så är det en ganska stor klump man byter (300kg enl. Wikipedia).

Sen är det även osannolikt att Nissan kommer att utveckla nya batteripack till gamla bilmodeller, de batteripack som Nissan kommer tillhandahålla kommer sannolikt att vara helt eller väldigt lika orginalen (det gäller ju generellt i bilindustrin, det är ganska sällan man kan köpa nyutvecklade "förbättringar" till en bilmodell från orginaltillverkaren, förbättrningar kommer i nya årsmodeller och nya modeller).

Nu har det ju sålts en del Leaf så det kommer säkert finnas någon tredje part som tar på sig att renovera batteripack (skruva isär dem och byta battericeller), eller t.om. utveckla (bättre) ersättningspackar i framtiden. Men för att de ska kunna täcka sina utvecklingskostnader och allt så kommer 20 000kr inte att räcka.

Jag skulle gissa att ett batteribyte kommer att ligga mellan 50 till 100 000kr om fem år.

Nissan har annonserat garanti- och batterihyresprogram "från" ca 100 dollar i månaden, http://www.engadget.com/2013/06/21/nissan-leaf-battery-program/ (man kanske inte får köra 3500mil om året för det priset dock)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2013-07-30 15:22:19    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
du har glömt skatten på leafen

Samt försäkring är juh bra att ha med


Kollade upp min LEAF, som inte kommit ännu men tydligen har blivit reggad eftersom regnumret var sökbart, där stod "årsskatt kr 360".

Antar då att dessa 360 kr/ år är vad det kostar efter 5 år när skattebefrielsen försvunnit?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2013-07-30 15:55:49    Rubrik: Svara med citat

Okej jag kanske är en smula för optimistisk när jag tänker
att man ska kunna byta ut batteriet för 20.000kr efter 5-6 år Smile

Men får man ett likvärdigt eller kraftfullare för under 50.000kr
så är det ett kap.

Någon som vet om man kan hyra en LEAF i närheten av
Stockholm?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-07-30 16:29:31    Rubrik: Svara med citat

Du Sabbe jag har idag första generations A123 batterier som driver olika saker varje dag dem daterar från 2007/2008… sen har jag Headway i drift sedan 2009 som vi misshandlar varje dag, dem fungerar och fungerar... i värsta fall så havererar en eller några celler samtidigt, fast det oftast sker eftersom material fel uppstår i riktigt tidigt stadie, typ när bilen tas i bruk under första några månader…

Att man kör 6+6 mil minst varje dag garanterar att batteriet skulle fungera och jobba som förlänger batteriets livsläng… plussar man att batterierna skulle laddas efter varje resan på 6-7 mil betyder att batteriets livslängd är minst 5000cykel ggr 6mil = 30.000mil…

Matematiken stämmer…

Begagnat Leaf finns i Europa också, ännu biligare!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
byrikaberta
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2013
Inlägg: 433
Ort: Mora

InläggPostat: 2013-07-30 16:36:02    Rubrik: Svara med citat

Sabbe skrev:
Okej jag kanske är en smula för optimistisk när jag tänker
att man ska kunna byta ut batteriet för 20.000kr efter 5-6 år Smile

Men får man ett likvärdigt eller kraftfullare för under 50.000kr
så är det ett kap.

Någon som vet om man kan hyra en LEAF i närheten av
Stockholm?


Gå in till närmaste handlare som har en leaf ståendes och be om en provtur bara. Kan nästan lova att du bestämt dig efter 300 meter, det gjorde iallafall jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sabbe
intresserad


Registreringsdatum: 30 juli 2013
Inlägg: 31

InläggPostat: 2013-07-31 20:04:36    Rubrik: Svara med citat

Verkar inte vara problem att köra 13.000 mil
på 2 år iallafall Smile

http://www.laddaelbilen.se/2013/06/07/batterier-i-nissan-leaf-klarar-tuffa-tag-17140192

Och 15-20 år borde batteriet hålla om man har tur.

http://www.laddaelbilen.se/2013/04/21/elbilsbatterier-kan-hålla-i-20-år-16567622
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas2
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 december 2012
Inlägg: 143

InläggPostat: 2013-08-01 19:25:14    Rubrik: Svara med citat

Hej Sabbe

Klart du skall ha en Leaf !

När man som du kör mycket (men inte för långt) varje dag finns det mycket pengar att spara i att inte använda bensin/diesel. Själv kör jag inte alls lika långt som du, och jag köpte bilen ny, så i mitt fall kan jag inte alls påstå att det är ekonomiskt fördelaktigt. Men elbil är mer än bara pengar. Efter 1,5 år med Leaf njuter jag fortfarande varje gång jag använder den. Den magiska känslan av att "sväva" iväg ljudlöst är oslagbar, och värd varenda krona Smile Dessutom slipper man köpa ryssarnas smutsiga olja, och bidra till korruption och miljöförstöring.

Jag betalar ingen fordonsskatt (de första 5 åren), men däremot betalar jag (i Svensk byråkratisk anda) istället en Vägtrafikregisteravgift på 65 kr/år. Försäkringen kostar mig ca 3200 kr/år, men då ingår vagnskadeförsäkringen gratis i 3år i nybilsgarantin.

Jag tycker du skall räkna med att ladda regelbundet även på jobbet. Speciellt på vintern, och om du parkerar ute. Batteriet tappar en hel del kapacitet när det blir kallt, och kupévärmen drar extra. Och om du gillar att köra fort på motorvägen så åtgår också mycket extra energi. 12 mil på en laddning fungerar om du har bra koll på temperatur och hastighet, men det är marginellt. Om du ser till att kunna ladda smidigt i första hand där du parkerar över natten, men även på jobbet så kommer det inte vara några problem.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-08-04 20:03:21    Rubrik: LEAF för långkörning Svara med citat

OM man skulle behöva uppdatera batterierna i framtiden rör det sig sällan om att byta alla 48 moduler i batteripaketet utan några enstaka. Priser är det svårt att spekulera i just nu.

När det gäller livslängden på batterierna vill jag hänvisa till en undersökning som gjorts på LEAF-bilar i USA. Sammanfattningsvis är det bilarna i varmare klimat (Arizona) som märkbart tappat kapacitet. En annan bil hade körts i 9270 mil och hade en batterikapacitet på 87% av orginalkapaciteten.

http://www.pluginamerica.org/surveys/batteries/leaf/Leaf-Battery-Survey.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.