Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertering till Lifepo4 påbörjad!
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-08-24 21:07:12    Rubrik: Svara med citat

Ja den bygeln är ett gammalt trick men man vet aldrig.
Ta loss kontakten där bak ( min var rätt oxiderad) för att se om du har signal till fram/back reläet. Har du det kan du tjuvkoppla jorden till reläerna som får jord via motorstyrningen direkt till jord istället. När min brytare vid gaspedalen håller på att ge upp känns det som om det är en fördröjning först för att sedan slå till/från lite okontrollerat och slutligen lägga av helt. Jag har med mig en bygel för att bygla över denna så jag kommer hem. Lycka till!

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Alan
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2011
Inlägg: 19

InläggPostat: 2013-08-29 09:06:18    Rubrik: Svara med citat

om du inte har skiftet speederswitch så gør det.de holder ikke længe afhængig af kvalitet.og man kan måle den er iorden,selvom den er defekt.
Hvis du har nødstopskontakt i højreside,kan den osse være problemet.kortslut den.
ellers hoodswitch.
ellers ska du checke at når speeder er i top,uberørt,så er pot.meter osse i nul.hvis pot.meter er lidt trukket,når tænding tændes,så kører den ikk.

alan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-08-29 10:45:05    Rubrik: Svara med citat

Har kopplat förbi huvbrytern så den är eliminerad, likadant så har jag kortslutit spederbrytaren. Där imot har jag mätt upp 7.4 V på utgående (gul/röd) med tändningen på och 1,9 V med tändningen avslagen? Den borde väll vara 0 V? Den röda ligger på 39,1 V och 0 i samma förhållande.
Strömmen då jag bortsluter röd och gul/röd är 10,2 mA.
Jord fel eller någon annan trolig orsak?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Alan
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2011
Inlägg: 19

InläggPostat: 2013-08-29 11:01:10    Rubrik: Svara med citat

du måler sikkert bare noget baglæns fra lader eller kapacitetmåler.det har ikk noget med at den ikk vil køre.
check så det lille 7polet stik på Curtissen,det kan være iret
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-10-10 23:32:28    Rubrik: Svara med citat



NU RULLAR DEN!
Efter 15 års dvala så är den åter igen igång!
Tog hjälp av Alans expertis och konstaterar att curtisen hade lämnat in, efter utbyte så gick den som den gjorde hösten 1998.

Nu kan jag fortsätta med resten, kabelbrottet till Hastighetsmätaren , glappet i torkar reglaget, få in den nya kapacitetsmätaren, späningsomvanlaren till batterivärmaren samt termostaterna till dessa, wallas fotogenvärmaren och barnsäker/selen.

Men förts skall det provköras lite, har märkt att de förstärkta fjädrarna min far satte dit är nu obekväma och borde nog ersättas med mjukare. Den har ju blivit åtskilligt lättare med de nya cellerna, de gamla vägde 39 kg st och 4 av de nya med hållare 18 kg. Men föraren har dock blivit tyngre med åren, men inte hela skillnaden!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-10-16 08:32:33    Rubrik: Svara med citat

Test fortsätter!
Idag var andra turen till jobbet, 21 km enkel väg, och det verkar fungera bra men cykelbanorna är inte jämna.

Premiär turen gick inte så bra, på hemvägen började kapacitetsmätaren sjunka snabbt och den började dra till höger! Visade sig vara punktering på framhjulet, inte helt platt vi hemkomst men på väg.
Vid krypkörning bakom cyklister fick jag en frän lukt i kupén, jämn fart, kan det vara kolen som eldas upp. Vid högre farter inget liknade utan endast vi ca 10-15 km/t.

Laddning en på jobbet tog under 2.5 timmar till fult.

Nytt singnalhorn skall inhandlas idag, verkar vara ström fram.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-10-16 10:35:20    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Vad kul att den rör på sig. Hörde att du varit hos Alan och felsökt.
Jag har beställt nya fjärdrar till min av honom och den blev mycket bekvämare att köra efter byte.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-10-16 16:45:23    Rubrik: Svara med citat

Ja var hos Alan och fick utmärkt hjälp. Han hittade felet inom 5 minuter, jag hade lagt dagar utan begripa. En renoverad Curtis stod färdig på bänken. Skönt med folk som kan grejerna. Hade ett fel på den ombyggda laddaren tidigare, körde Max till BMS en stoppade ladningen, deta bad han mig kolla motståndet jag skulle sätta dit istället för temp motståndet. Naturligt vis så var det så att jag hade lyckat skada ett av benen så det var av då jag höll på att felsöka. Det gäller att inse sina begränsningar och be om hjälp då man inte klarar det själv, men det satt långt inne.

Körde lite längre idag, kapacitets mätaren bröt vid halva körsträckan men klarade mig tillbaka utan problem. 5-6 mil uppskattnings vis , kabel brott på givar signalen så hastighet/tripp funkar ej än, mestadels i stadstrafik på dåliga cykel banor med ständiga hastighets förändringar 0-20.
Efter dagens tur så står det klart, något måste göras åt fjädringen. Får spara ihop lite först.
Har du bytt fram också?
Singnalhornet är nu bytt och funkar som det skall, mycket saknat idag hot radio fungerar inte alltid i stadstrafik.

Säkerhets bälten till barnen införskaffat, ryggstldet kom igår så ni skall de in och en mjuk sits tillverkas. Önskemål finns att åka med från båda barnen.

Fått tips om var jag kan hitta lämpliga delar till insugs/avgas-röret till Wallas värmaren. Skall fixas det snaraste då det är en aning kyligt på morgonen.

Den brända lukten från motorn har jag inte upplevt igen, trots en del krypkörning idag. Motorn blir lite varm men inget allamerande tror jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-10-17 20:26:29    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Nej jag har bara bytt bakfjädrarna på min men det gör stor skillnad vad gäller komforten.
Vad har du köpt för bälte till barnen, jag har inget på min.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-10-17 20:44:15    Rubrik: Svara med citat

Fick tag på en original ryggstöd.
Mjukare dyna, playwood skiva för att sprida lasten från båda med en skumgummi/tyg beklädnad.
Bältena hittade jag på mekonomen, fasta 3 punktsbälten då tillväxten skulle vara svårt att lösa. Motag på bakkant störtbågen 2 punkter, den tredje på framkant ner på motsatta sida. Hoppas detta skall bli bra, har endast provat på sonen med en kabel utan rygstödet, hoppas få in detta i helgen om jag får tag på muttrar M12 fingänga.
Bilder kommer när det är inne.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-10-17 22:28:33    Rubrik: Svara med citat

Har liggandes M12x1,25 om du behöver...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-10-20 08:20:02    Rubrik: Svara med citat

Har du 6 st?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-10-20 09:47:54    Rubrik: Svara med citat

aixam skrev:
Har du 6 st?


Ja, det finns.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-11-01 21:49:15    Rubrik: Svara med citat

– dölj citerad text –
Har i dag satt in de nya fjädrarna! Det lilla jag testat visar på att jag nu har fjädring och inte behöver vara livrädd i varje skump för att något skall knäckas. Tidigare var det nästan helt stumpt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2013-11-02 13:12:04    Rubrik: Svara med citat

aixam skrev:
Har i dag satt in de nya fjädrarna! Det lilla jag testat visar på att jag nu har fjädring och inte behöver vara livrädd i varje skump för att något skall knäckas. Tidigare var det nästan helt stumpt.


Ja det är stor skillnad, det kanske var det som knäckte bakaxeln på din från början?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-11-02 19:41:32    Rubrik: Svara med citat

Det var nog en delfaktor! Men kilspåretsutformning, 3x39 kg batterier + ett elverk hängande bakpå var nog en del deg också plus att det var endel last som också åkte med. Cyckelbanornas ojämnhet spelar nog också in, och de har inte blivit bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-11-19 01:14:37    Rubrik: Svara med citat

Har brukats nästan dagligen sedan starten. Fjädrarna visar sig vara en riktig hitt.
Kapacitets prov utfört och den klarade 75km innan första larmet från BMSen kom, stopp vid 80 km. Detta utfördes i en temp runt 5 grader, fläkten på halvfart helatiden, första värmesteget på ibland för att hålla imman borta, torkarna på 50% av tiden då det regnade kraftigt.
Konstaterade efter 2,5 timmar att Elverket på 650 W i te klarar mer än 5 min laddning då cellerna är helt tomma, med 50% laddning funkar det. Detta med förde att jag fick lämna den vid ett lånat elutag 20 km hemifrån och frun fick komma och plocka upp mig.

Planerna på elverkslösning på 40-43V har blivit mer aktuella då jag ibland behöver köra 100 km /dag. Laddning från 0 till ca 50% tar ca 10 timmar så stödladdning på 2-4 timmar räcker kanske inte, har inte vågat prova än.
Har ett elverk som min far byggde med en Honda 5 hk besinmotor och en omlindad 24V 100A generator. Min far gjorde en ram som hängs på bakstammen, dock inget man gör på 5 minuter. Skulle helst inte vilja ha med den hela tiden. Frågan är om någon form av snabbfäste eller en vagn är bäst?

Kombiinstrumentet, V A Ah W, kom på plats igår natt samtidig som kabelbrottet till Hastighetsmätaren fixades. Har dröjt då jag inte inte hittat draglinan till kablarna, men det gick lika bra med sug slangen till en webasto värmare.

Nästa steg är att få ihop termostaterna för styrning av cell värmarna så att dessa kan kopplas in. Tempen skall bli under 0 natte tid i slutet av veckan så det brådskar. Avgas/ insugnings rör till Wallas värmaren skall tillverkas på torsdag (om inte planeringen spricker som vanligt).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-11-30 02:40:11    Rubrik: Svara med citat

Cellrmarn inkopplade, gjordes i minusgrader. Ute i sista minuten som vanligt. Vi hade -7 på sista morgonen innan, då varnade BMSen vid alt över smygökning. Hade fullladdat innankylan satte in. Har stält in termostaterna på ca 10 grader, så natt nr 2 med -7 gick betydligt snabbar på väg till jobbet.

Idag har Wallas värmaren monterats in. Sitter till vänster framför sätet med ett dubbel mantlat J-rör som går ut genom botten. Verkar fungera bra förutom dräneringen av överskottsbränslet, vilket jag hade befarat. För liten nivåskillnad mellan värmaren och tanken, har hittat en 1 liters tank till RC-flyg som är lägre men svårare att fylla. Bestlld i kväll.

Gummilist 2 x 1 cm införskaffad till att täta spelet mellan botten och toppen. Skall bara får en torr ljus dag att sätta dit den också.

Så snart kanske man kan köra utan den tjocka vinteroverallen , mössa , hanskar och läderstövlar på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-12-01 16:14:11    Rubrik: Svara med citat

Bild på värmarinstallationen



Styrbox med transformator och termostater





Monterade tätningslisyen mellan botten och toppen! Nu går det inte att fä ut fingrarna där längre.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aixam
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 januari 2008
Inlägg: 257
Ort: Billdal

InläggPostat: 2013-12-01 22:20:46    Rubrik: Svara med citat

Varför hamnar ibland första bilden upp och ned? De övriga bilderna är tagna med samma telefon och i samma position på den samma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.