Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbil på skolschemat. Behöver era råd.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-01-29 15:03:26    Rubrik: Svara med citat

Nu har vi kommit lite längre. Alla komponenter är inköpta.
Bilen blev en VW Caddy -05.
Motorn blev en NetGain Impulse 9
Kontrollern en Logisystems 750A
Batteripacket blev 45st TS 160Ah
EV-power BMS
+ en massa andra saker.

Fossilmotorn är utriven.

Nu uppkommer en fråga: Ska man behålla AC:n i bilen? Eller ska vi glömma det?
Är det realistiskt att så småningom sätta en separat elmotor för att driva AC:n?
Eller ska vi riva bort alla prylar som hör till AC:n (det kanske kommer att bli för bökigt med driften)?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-01-29 15:39:29    Rubrik: Svara med citat

Det vore ju spännande om ni kunde bygga om
AC till att även producera värme i kupen, med
hjälp av en fyrvägsventil på samma sätt som
vanliga luftvärmepumpar. Så jag rekomenderar
att behålla den tills vidare.
Mest för att kunna producera värme - som kommer
att behövas.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-02-01 18:35:48    Rubrik: Svara med citat

45st TS 160Ah
Trodde ni bara skulle satsa på 6-7 mil i räckvidd, det batteripacket borde räcka till det dubbla.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-02-02 07:48:45    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:

Nu uppkommer en fråga: Ska man behålla AC:n i bilen? Eller ska vi glömma det?
Är det realistiskt att så småningom sätta en separat elmotor för att driva AC:n?
Eller ska vi riva bort alla prylar som hör till AC:n (det kanske kommer att bli för bökigt med driften)?


Jag skulle ha kvar AC och bygga om så att 12V kompressor driver det, samma princip använder modernare hybrider så som Toyota Prius och Lexus för att effektivisera så mycket som möjligt samt att inte blada traktions batteri och 12V systemet… exempel på 12V kompressor:

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=198&pc1=118&vc[0]=198130100&vcx=4546&pc[0]=118101104

http://www.rigidauto.com/240-12v-dc-compressor.html

Så fantasi och möjlighet att uppfinna alternativet rekommenderas… galen
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-02-02 11:08:23    Rubrik: Svara med citat

12V kan det ge tillräcklig effekt
4kW lär ju behövas om man skall
klara kalla vintrar med någorlunda komfort.
jag hade 2.5-3kW ptc i min WV och det var
gränsfall vid lite kallare väder.

om COP värdet är 2.5 så behövs 1,6kW pump
dvs 133A 12V galen
Det blir en dyr DC/DC som behövs i så fall.

Vilken effekt är det på prius-pumpen?
Där behövs ju ingen supervärme, när det
blir riktigt kallt kan man ju starta motorn.

Kanske det bästa trots allt är en E85 värmare
och skippa AC.

oops Embarassed pratade om värmare, det är klart att
till kylning kan ju en 12V kompressor funka.

Tycker att AC är överskattat- körde i Sahara
med 2-takts SAAB. Öppet fönster och blöt T-skirt
funkar lika bra Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2014-02-02 11:34:14    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:

Tycker att AC är överskattat- körde i Sahara
med 2-takts SAAB. Öppet fönster och blöt T-skirt
funkar lika bra Wink


TOP GEAR. Släng er i väggen!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-02-02 15:10:48    Rubrik: Svara med citat

Något nytt under besiktningsbiten? Såg att Peters bil fortfarande inte var besiktigad.

Kör själv en bil med fyra gånger originaleffekten och det är givetvis inte ok, men likväl rullar jag genom varje år, kanske mest för det är snyggt byggt osv. Men på pappret är min bil fortfarande sig själv och det är slumpen som styr besiktningen. Ska det stå sanningen i pappret är det kämpigt vad jag vet och så även för elmotorer som det verkar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-02-05 08:00:43    Rubrik: Svara med citat

Tack för alla synpunkter.
Vi har resonerat igenom AC-problematiken i yrkeslärarlaget (där vi även har en f.d. kyltekniker med). Förslaget att även producera värmen med kompressorn är lockande, men i dagsläget är det för stort att bita i. Det får bli en senare fråga, om allt annat går bra.
Att byta ut den remdrivna kompressorn mot en elektrisk sådan har fallit i god jord.
Priuskompressorn verkar ju bra och överkommlig.
Men vilken spänning jobbar den med?
Vi kör med 144V på huvudbatteriet och förstås 12V på lågspänningssidan.
Annars är ju 12V- kompressorn ett alternativ.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3151
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-02-05 08:27:47    Rubrik: Svara med citat

Skaka bort kompromisserna Smile 12v och 144A eller 144v och 12A Smile


http://www.tradesparq.com/products/411072/R134a-144V-brushless-dc-electric-a-c-compressor-380V-610V-manufacturers


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-12-08 13:41:34    Rubrik: Svara med citat

Bygget går framåt. Det tar tid eftersom eleverna ska hinna med kursinnehållet i andra kurser också (nya gymnasiet är ganska styrt till sitt innehåll). Men det är egentligen ganska bra, då får många elever chans att medverka i konverteringen. Alla är väldigt engagerade. Skolpolitiker yrkesråd skolledning lärare och elever.

Bilprovningen fortsätter att säga "kom hit bara när ni fått allt klart".....
Jag vill inte tjata mer på dom. Risken är att dom blir sura.
De har i alla fall skickat SFRO:s broschyr, men den hade jag sedan tidigare...

Reläet till värmen har vi inte fått ännu. Det är en specialare som ska styras med 12VDC och kunna bryta 20A 150VDC. Var svår att hitta. Leverans i januari.
Den vita sladden som "hänger" kommer från värmaren och ska in på reläet när det kommer.

En PakTrakr Remote är trasig, någon som vet var man kan köpa någon sådan?

Jag bifogar några bilder.























_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-12-13 18:28:35    Rubrik: Svara med citat

Är precharge resistorn helt nödvändig? Den ställer till problem. Den blir glödhet och ryker när kontaktorn är från. Eftersom jag vill att all högspänning (utom BMS:en) ska brytas av huvudkontaktorn, leder 330-ohmaren över ström till förbrukarna när kontaktorn är från. Dessa skulle förstås ha ett eget relä, men de är dyra (kommunal ekonomi gjorde att vi måste köpa allt det år pengarna tilldelades) och det börjar bli trångt i panelen.
Jag har i mina fyra tidigare byggen inte haft någon precharge resistor, och det har funkat bra. Visserligen har dessa byggen haft Alltrax-kontroller och denna bil har en LogiSystems-kontroller. Men kan en snabb laddning av kondingarna i kontrollern verkligen spela roll?
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-12-14 13:58:42    Rubrik: Svara med citat

ja precharge är nödvändig.
Den bör ha ett eget relä, alternativt att ni använder 2 st kontaktorer.
En som har ett motstånd såsom ni har där på bilden och en för minus kabeln som inte har ett motstånd.
Då kan man först sluta minuskontaktorn och sedan efter någon sekund sluta pluskontaktorn.

Om ni vill köra med ett litet relä/kontaktor så finns denna.
Gigavac P105
http://www.evwest.com/catalog/product_info.php?products_id=316

Största risken med att inte ha precharge är att man helt enkelt svetsar ihop kontaktorn vid tillslaget och sedan går den inte att bryta sedan.



Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-12-15 04:26:26    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:
Är precharge resistorn helt nödvändig?


Exakt som Per har förklarat så finns det gott om dokumentation på nätet som beskriver fenomen och uppbyggnad av "politisk korrekt" uppkoppling, typ som:

http://liionbms.com/php/precharge.php
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-12-15 19:26:19    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
ja precharge är nödvändig.
Den bör ha ett eget relä, alternativt att ni använder 2 st kontaktorer.

Ok, jag tror på dej. Du har givit mej goda råd förut.

Elfi's länk gav mej också en del anledningar.

Eftersom detta är ett "offentligt" bygge, och jag använder skattebetalarnas pengar, är det väl bäst att inte kila genvägar och bli anklagad för att inte göra saker ordentligt......
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2015-12-16 08:21:50    Rubrik: Svara med citat

Hej Lasse.

Spännande med din projekt. Jag är yrkeslärare inom industri och försökte för två år sen att övertygga min skolledning av en elbilprojekt. Utan succé.

Under vt16 börjar jag min ny anställning som industri-yrkeslärare samt med-undervisande tekniklärare. Kanske är den nya arbetsgivare benägen att stödda elbilsprojekt. Som du kan tänka dig, är jag väldig intresserad på era pedagogiska planering samt utvärdering.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-12-17 10:32:18    Rubrik: Svara med citat

En viktig (läs avgörande) faktor var att få alla yrkeslärare med på projektet.
Tre fordonslärare, två industrilärare och två ellärare.
Och jag, lärare på Teknikprogrammet sedan det startade år 2000. Innan dess var jag på Elprogrammet (är industrielektriker i grunden).
Jag kvackar gärna inom alla teknik-områden. Ger mej ständigt in på nya marker. Gå på minor och gör bort mej. Men lär mej av misstagen.

Vi är alla gamla i gården och känner varandra väl. Stämningen oss emellan är god och alla har en positiv grundsyn (men visst kan vi tycka att vissa klasser är väldigt struliga ibland…..).
Jag började med att presentera projektet med bildserien på den Polo-konvertering som Peter Sareklint har på sin hemsida. http://automek.com/polo.php
Den är lagom omfattande för att visa yrkesfolk hur en konvertering kan gå till.
Alla var positiva, och vi ansökte hos skolnämnden om pengar. Vi fick 155 000:-, vilket vi tyckte var väldigt bra.

Rent pedagogiskt började vi med att Teknikprogrammet projekterade. Teknikeleverna fick först ta fram effektuppgifter, jämföra motorer i andra konverteringar, jämföra AC- DC, priser, och mycket annat som hör till ett elbilsbygge.
När de bestämt sej för en lämplig motor fick de ta reda på dess mått, varefter vi gav oss ut bland bilfirmorna och mätte vilka bilmodeller som var lämpliga att konvertera, dvs. fick motorn plats mellan kopplingskåpa och innerskärm. Fick de andra prylarna plats? Hade den fördelen att ha elservo, osv?
De fick också rita ett preliminärt elschema för konverteringen.
Sedan följde en lång urvalsprocess, som jag ska bespara er av utrymmesskäl, men vi landade i en VW Caddy. Vilket både lärare och elever var överens om. Vi valde den av flera skäl.
Dels för att batterierna har gott om plats och att det skulle bli hyfsat lätt för industrieleverna att bygga batterilåda. Ett plockverk av batterier inklämda här och var hade blivit ett för omfattande jobb, och risken att eleverna tappat sugen var uppenbar (man får en del erfarenheter när man varit lärare länge…..).
Dels för att tror vi att bilprovningen har lättare att acceptera denna lösning, då vi aldrig skurit i karossen.
Dels för att det mesta av apparaturen (laddare, DC/DC, BMS osv.) får plats i en pedagogiskt överskådlig panel.
Dels för att bilen kan användas av vaktmästarna, och andra på skolan, om vi får den igenom SBP.
Dels för att den har bra plats för reklam för skolan på sidan av skåpet.
Dels för att vi kanske kan få den registrerad som lastbil, om det skiter sej som ombyggt/ändrat fordon. Men detta är högst osäkert……

Sedan har det rullat på.
Fordonseleverna lyfte ut den gamla motorn.
De försökte sedan sätta in elmotorn, som kom monterad på den Polo-växellåda som följde med (vi ville använda Pololådan eftersom den hade en medföljande adapterplatta till elmotorn), men drivaxlarna från Caddyn passade inte i Polo-lådans drivknutar.
De försökte då flytta över inre drivknutarna från Caddyn, till Pololådan, men de hade större diameter och tog i växellådshuset.
Pololådan skrotades därför, och industriprogrammet fick tillverka en ny adapterplatta, vilket gick förvånansvärt lätt (duktiga lärare…..), så att vi kunde använda original Caddylådan till elmotorn.
Fordoneleverna monterade in hela drivpaketet, och vi provkörde den upplyft, med lösa kablar från vår elkonverterade gokart.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about4021.html&highlight=gokart
Allt rullade mjukt och fint utan oljud.

Sedan knuffade vi in bilen på Industriprogrammet. Där förbättrade man det bakre motorfästet och man tillverkade ett nytt fäste för AC-kompressorn. Man tillverkade batterilådan och panelen för apparaterna. Man tillverkade hållare för allt i motorrummet, och mycket mer.
Allt från stora jobb för uthålliga och intresserade elever, till småjobb som fästen, kabelhållare mm, för otåliga, rastlösa och sporadiska elever.
Sedan har de också monterat allt detta.
Det fanns också riktiga kluringjobb för de finurliga (hur fanken löser vi det här med beröringsskydd över motorpolerna? Hur får vi fast gaspedalen, när det bara är kurvade ytor omkring, och den inte får plats bredvid kardantunneln och den inte kan vändas åt andra hållet för då blir den ivägen för bromspedalen…..? ).
Allt löste sej.

Sedan tog elprogrammet vid. De gjorde ett väldigt fint installationsjobb. En av lärarna har dessutom varit hobby-bilbyggare tidigare. Han och hans kollega har verkligen tagit sej an detaljerna i projektet. De har letat prylar och fixat. Bilen är numera så fin inuti att man knappt vågar gå in i lastutrymmet. Som ny, inte pimpad, men sober.
Eleverna har monterat LED-belysningar, pressat kabelskor från 0,5-50kvmm. Dragit kabel och kopplat. Lärarna tillåter inga halvmesyrer, vare sej utseendemässigt eller funktionellt (jag skrattade gott när min kollega dragit om vissa av de kablar jag installerat i panelen ”så där kan det inte se ut. Och så ska det vara kabelskor på alla anslutningar på plintarna! Det är mycket prydligare”). Ellärarna har också fixat värmesystemet. Monterat instrument och putsat.
Jag har behövt göra mycket mindre än jag från början räknat med.

En foliering ingår i projektet, och alla elever har fått lämna förslag på färgsättning.
Eleverna Photoshoppade de bilder jag hade lagt upp på skolnätet. Dels verkliga bilder, dels CAD-ritningar på karossen. Sen får vi tala med folieringsfirman om vad som är möjligt........
Nya fälgar och däck är inköpta, och väntar på att fordonsprogrammet ska lägga på dom.



Projektet närmar sej sitt slut. Åtminstone mekaniskt. Snart tar den långa kampen med registreringsbesiktning vid. Jag är beredd på att vi kan förlora den kampen. Projektet har ändå varit väldigt givande, och har svetsat ihop oss lärare ännu mera. Elever på de olika programmen har blandats. Alla har varit väldigt engagerade. Jag är rörd på riktigt. Jag hade aldrig väntat mej detta stora engagemang.



Om jag bara ska ge ett råd för att ett sådant här projekt ska bli lyckat, så blir det självklart och orubbligt: SÄTT ABSOLUT INGA TIDSGRÄNSER FÖR NÄR PROJEKTET SKA VARA FÄRDIGT!!!!!!!!!!!!!!!
Det förstod jag faktiskt innan vi började.
Utomstående har hela tiden frågat när det ska bli färdigt. Jag har från början sagt att det tar minst tre år. Det är svårt för människor utanför skolan att förstå att vi har annat att pyssla med än att bygga elbil. Även om vi vill bygga hela tiden.
Gymnasiet är numera hårt styrt vilka kurser som ska hinnas med, och vilket innehåll de ska ha.
Så att jobba med elbilen blir bara när något moment passar in i någon kurs. Sedan kan man ju inte ha en hel klass som jobbar på elbilen samtidigt. Det får bli i de högre årskurserna där eleverna kan jobba individuellt, och man vet vilka elever man kan sätta på vilket jobb.

Att sedan säga till t.ex. en fordonslärare/ industrilärare/ellärare att ”Ni har tre månader på er att montera motor och växellåda/bygga batterilåda/installera elsystemet” när de har struliga elever, elever med alla möjliga bokstavskombinationer, klasskonferenser, utvecklingssamtal, kundjobb, elevvårdssamtal, institutionsskötsel, frånvarohantering, betygsättning, föräldrakontakter, arbetslagsträffar, temadagar, kursutveckling, reservdelsanskaffning, praktikperioder, flyktingungdomar som inte kan språket och ofta är analfabeter och har många onämnbara problem. Förstås har man ju undervisning också, och man ska hinna förbereda den.
Att i detta läge sätta tidsgränser, är att be om att förstöra en vänskap och skjuta projektet i sank.
Det löser sej ändå, eftersom bilen står på verkstaden och läraren ser den hela tiden och jobbar med den när rätt tillfälle dyker upp.

Pedagogik och arbetssätt har varit väldigt likt vanlig yrkesutbildning. Det är bekanta moment i det mesta.

Vad hade kunnat göras bättre:
Alla elever borde satts in tydligare i hela projektet. Nu är vissa nöjda när man gjort sin del, t.ex. monterat i motor och växellåda. Eller byggt batterilådan. Eller dragit kraft-elen. Sedan har projektet varit klart för vissa elever.
De som varit mest insatta är Teknikprogrammets elever. De har haft ett övergripande ansvar och engagerats, och engagerat sej, i alla moment. Med ett tydligt fokus på slutresultatet.

Engagemanget har gjort att allt flutit på. Och det har ändå tagit tre år. Hade jag vetat det från början hade jag sagt minst fem år när folk frågat, för att täcka upp för struligheter.

I övrigt har det funkat.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2015-12-17 11:05:16    Rubrik: Svara med citat

Hej.

Tack för din sammanfattning. Har nu fått mycket att fundera över. Wink
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 144
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2015-12-18 19:29:49    Rubrik: Svara med citat

Grymt fascinerande!
Du borde ha Nobelpris för att lyckats driva igenom och snart förverkligat ett sådant projekt i skola.
Planterar ett frö för framtida elfordonsutvecklare.

/Marcus
_________________
Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 200
Ort: Sala

InläggPostat: 2016-12-20 13:31:33    Rubrik: Godkänd på byggbesiktningen! Svara med citat

Glädjande besked på SFRO:s byggbesiktning! Very Happy Very Happy Very Happy
Blankt papper!
Nu återstår bromsprov och bullermätning på torr asfalt (blir väl i mars/april någon gång). + samtidig 4-hjulsvägning och kontroll att bilen uppför sej vid undanmanövrer. Sen SBP (eller snarare Carspect).

De regbesiktningsmän i Västerås som så självklart lovade att det bara var att "slänga i elmotorn och komma, inga problem" när projektet började, hade såklart slutat sina tjänster.
Carspect var tydliga med att SFRO måste godkänna bilen innan dom kunde regbesiktiga den.

Men just nu är det bara glädje så här långt! Very Happy




_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 434
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2016-12-20 19:19:32    Rubrik: Svara med citat

Kanon! Gratulation!
_________________
--- Renault El-Clio ´97 ---
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.61 sekunder att ladda.