Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mitsubishi Outlander PHEV
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-04-19 11:35:43    Rubrik: Mitsubishi Outlander PHEV Svara med citat

Jag är intresserad av bilen och har anmält mitt intresse till Vallentuna motor om provkörning samt att köpa via elbilsupphandlingen.

Det är ju ett intressant koncept men jag är lite tveksam med det lilla batteriet (som Clio) och en jättetung/stor bil!

Någon som har mer info?
Finns dragkrok?

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-04-19 11:44:39    Rubrik: Svara med citat

Kopierad mkt intressant text av Gordon (felaktigt inlagd fråga av mig):

---
Stor SUV med elektrisk räckvidd på ca 50km - får väl se vad det blir i verklig körning.
Dragkrok för 1500kg släp är möjligt tillval, á 11.000kr

Läs mer på: http://blixtgordon.wordpress.com/2013/02/01/saljstart-av-mitsubishi-outlander-phev/

Tyvärr är produktionen stoppad pga incidenter med överhettade batterier. Troligen försenas de första 150 bilarna som skulle kommit till Sverige i juni/juli...
http://blixtgordon.wordpress.com/2013/04/04/mitsubishi-stoppar-produktion-av-elbilar/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-06-09 08:16:43    Rubrik: Svara med citat

Mitsu verkar lite smått visa den för svenska marknaden, i alla fall har de bemödat sig att lägga upp en reklamsida med det passande namnet http://www.plug-in-hybrid.nu/ Smile

Jag vill ha den bilen. love
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-06-09 11:40:11    Rubrik: Svara med citat

Bilen verkar trevlig m "rätt" attityd dvs ok att komma med till jaktlaget! Tyvärr hann jag inte provköra.

Allt hänger på hur väl hybriden fungerar! Volt verkar inte lyckats så väl och är iskall....

Hälsningar
Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 443
Ort: Lund

InläggPostat: 2013-06-09 20:02:49    Rubrik: Svara med citat

Den var med i Öresundsrallyt förra helgen.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1731
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-12-12 13:01:08    Rubrik: Svara med citat

Provkörde Outlander hybriden förra veckan.
Mycket trevlig bil.
Tror att den kan komma att bli ganska omtyckt här uppe i Jämtland.
Har du mindre än 5 mil i pendling så skall det gö att köra på bara el.

Den är fyrhjulsdriven.
Det går att ha dragkrok på den, 1500kg.
Det går att köra vidare på bensin om energin i batteriet tagit slut.
Den går att snabbladda med ChaDeMo

Den hade paddlar vid ratten som man kunde ställa graden av återmatning i olika steg 0 -> 5 där 5 var mest återmatning och 0 var ingen återmatning.
Tror att det kan vara en bra egenskap att kunna ställa vid långkörning framförallt.

Det som är lite skumt är att när man accar rejält och bensinarn går igång så kör ju den på konstantvarv vilket är sjukt skumt eftersom det inte stämmer med att man ökar i hastighet. Men det kanske är något man blir van vid.
Det jag störde mig på var ljudnivån på bensinarn, när den gick igång. Mn det kanske är för att den annars är ganska tyst.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2013-12-12 13:18:38    Rubrik: Svara med citat

Hade jag inte redan bränt (!) massa pengar på en nästan ny fossilbil för några år sedan så hade jag definitivt varit spekulant på en sådan, uppfyller allt som nuvarande bil (subaru forester diesel) gör + att min jobbpendling skulle kunna göras helt på el.

Den verkar sälja bra så förhoppningsvis blir begagnatmarknaden också vettig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2013-12-13 00:08:45    Rubrik: Svara med citat

Fick vår svarta Outlander PHEV Business Nav igår! Cool ...med dragkrok!
En rejäl bil som funkar både för jobbpendling och skidsemester.

Dock klarade den inte mina 4.2 mil till jobbet på enbart el men jag har 2,5 mil på E6 och den växlar över till fossildrift vid 120km/h... Ska göra ett nytt försök i ECO-mode och fartbegränsaren på 115km/h.
Måste säga att det känns rätt skumt att köra laddhybrid efter 4500mil i Leaf Confused

Hustrun har lobbat för SUV ett par år nu så Outlandern kom lägligt för husfriden. Hon har bara 2 mil till jobbet så den passar henne perfekt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2583
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-12-13 10:44:18    Rubrik: Svara med citat

Gordon skrev:

Måste säga att det känns rätt skumt att köra laddhybrid efter 4500mil i Leaf Confused


Eller hur? Fick samma känsla + bensin ångest attack efter en vecka med laddhybrid… Jag sålde laddhybriden omedelbart och gick tillbaka till elbil! 9
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2013-12-17 22:08:47    Rubrik: Svara med citat

Hur har det gått med pendlingen, lyckas du köra helt på el?

Har rätt snarlik väg fast i 08-land, 20 km 70-90, 20 km motorväg och 5 km ren stadskörning (ofta lite köigt).

Såg en vit PHEV i förmiddags på stan och tankarna väcktes igen.. om jag får 200k i inbyte för min nuvarande bil kanske det går att få ekonomi i det om jag slipper tanka en gång i veckan Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2013-12-18 09:39:54    Rubrik: Svara med citat

Våra körsträckor ser väldigt lika ut så det vore intressant att göra långtidstest och jämföra om/när du köper Outlander PHEV.

Nu är ju el-SUV:en inköpt för hustruns pendling så jag har inte kört den själv speciellt mycket. Dock tog jag Outlandern idag och så även imorgon då jag håller kurs inom el & hybrid-fordon på jobbet och den är trevlig att visa upp för lite praktiska övningar. Dessutom är det väldigt stort intresse från nyfikna kollegor då det är gott om EV-nördar på jobbet Wink

I morse visade termometern +2gr C och givetvis var bilen förklimatiserad from ca 30min innan avfärd.
I ECO-mode med avstängd klimatanläggning och fartbegränsaren på 110km/h visade färddatorn en beräknad räckvidd på 55km på el (totalt 496km).
Under resan fick jag slå på defrostern ett tiotal gånger av trafiksäkerhetsskäl och varje gång gick fossilmotorn på även då det fanns gott om kräm i batteriet. Mad

Resan tog exakt 30 minuter vilket ger en snitthastighet på 84km/h.
Vid framkomst till jobbet återstod 3km räckvidd på el (480km totalt). Färddatorn visade på en genomsnittsförbrukning på 1,4l/100km och 5,4kWh/100km, vilket omöjligt kan stämma avs elförbrukningen Question
Jag har energimätare kopplad till laddningen nu under dagen och återkommer med verklig elförbrukning.

Nu körde jag medvetet väldigt snålt och med maxhastighet 110km/h för att minimera fossildrift men bensinarn hoppar igång titt som tätt. När bilen är kall finns det ingen effektivare värmare än en bensinmotor så troligen är bilen mappad att gå på bensin första 5km. Är man lite oförsiktig med gaspedalen så går bensinmotorn även på vid acceleration.

Förutom ECO-mode som främst drar ned effekten på AC/klimat så finns ytterligare två valmöjligheter;
* Save for later - som gör att bilen växlar över på bensindrift för att spara batteriet till senare ex stadskörning.
* Charge - vilket startar bensinmotorn för att ladda batteriet
Båda dessa knappar forcerar fram fossildrift! Exclamation

Vad jag saknar i Outlandern är en knapp märkt "Pure" som tvingar bort fossildriften till batteriet är helt tomt. Kör man bara kortare sträckor med god marginal inom den elektriska räckvidden vill man ju inte att fossilen ska gå igång i onödan! Vill ju helst dra ner på mackbesöken så man bara behöver slabba med bensin högst en gång i kvartalet...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2013-12-18 14:41:14    Rubrik: Svara med citat

Jag ska se till att få provköra i alla fall. Nackdelen du nämner är ju lite tråkig, som du säger vore det otroligt mysigt att få köra helt fossilfritt i så stor utsträckning som det bara går.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gordon
Forumstammis


Registreringsdatum: 21 maj 2012
Inlägg: 378
Ort: Stenungsund

InläggPostat: 2013-12-18 15:09:43    Rubrik: Svara med citat

Avsaknaden av en "pure electric"-knapp saknar logik eftersom det finns en "save for later"-knapp. Låt säga att man kör en längre sträcka och vill spara på batteriet för att kunna köra fossilfritt i en tätort eller stadskärna.

Finns ingen "pure"-knapp riskerar ju fossilet gå igång inom tätbebyggt område vare sig man vill eller inte. Lite för hög momentbegäran eller behov av värme/kyla i kupén är det som triggar start av ottomotorn...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-12-18 15:35:03    Rubrik: Svara med citat

Verkar som outlander har samma funktion som toyota prius plugin. Där startar ju motorn också vid värmebehov och om man kör över en viss hastighet. I priusens fall tror jag det är runt 90km/h ...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
andreasbd
Passiv


Registreringsdatum: 27 januari 2014
Inlägg: 4

InläggPostat: 2014-01-27 11:38:10    Rubrik: Rost Svara med citat

http://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-mitsubishi-outlander-2013
Ingen höjdare?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Elon Jr.
Elektrisk


Registreringsdatum: 03 februari 2012
Inlägg: 116

InläggPostat: 2014-01-27 12:34:11    Rubrik: Svara med citat

Jag ger inte mycket för deras rostskyddstester. VW och Audi brukar alltid få bra men har båda drabbats av problem med lack/galvsläpp och konstiga rostskador bakom dörrlister osv, medans japaner nästan alltid får låga betyg och sedan i realiteten visar sig hålla bra t.ex.

Vår förra bil var en i rostskyddstester sågad Subaru som, när den 10 år gammal och 30 000 mil senare aldrig fått någon anmärkning i besiktningen (på något alls, faktiskt, men här menar jag rost) och inte hade någon synlig rost på karossen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aerobert
Aktiv


Registreringsdatum: 13 december 2013
Inlägg: 60

InläggPostat: 2014-01-30 13:21:58    Rubrik: Svara med citat

Inväntar en Outlander PHEV...

Någon som kommit fram till räckvidd/förbrukning när batteriet är "slut" (det behåller alltid minst 10% laddning vad jag förstår) och man tuffar på motorväg? Enligt papperspec ska det vara ca 75 mil dvs 0,6l/mil med en 45 liter tank, men det har jag svårt att tro på.

Inne i (stor)stan blir det ju aldrig aktuellt att fundera på det då man kan till 90% köra på el/hybriddrift.

Det är när ottomotorn går konstant och man vill hålla 110-120km/h som det blir intressant. Jag tänker ju att bilen är stor och att 0,6 kanske är rimligt då motorn primärt ska generera kraft till elmotorerna och då blir effektiviteten bättre än när ottomotorn går in och driver direkt på hjulen.

Den har ju trots allt orkat igenom ett terrängrally, frågan är hur ofta de fick tanka. Smile https://sites.google.com/site/outlanderphev/posts/greenmean-outlanderphevprovesnewbatteryinasiacrosscountryrallyplusnewecospecsrevealed
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-01-30 15:15:17    Rubrik: Svara med citat

Jag såg en siffra på ca 1 liter/mil från Gordons blog.. 0,6l/mil låter som en fantasisiffra för en sån stor bil. Speciellt på motorväg...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
aerobert
Aktiv


Registreringsdatum: 13 december 2013
Inlägg: 60

InläggPostat: 2014-01-30 16:10:06    Rubrik: Svara med citat

1 liter tycker jag låter lite i överkant också, till och med för vikten på 1,8 ton. Särskilt som ottomotorn arbetar med konstant varvtal frånskilt hastigheten och främst genererar ström, till skillnad från att mekaniskt driva (även om den kan det också). Nu kan man dessutom påverka genom att köra i ECO-läge, stänga av AC om nödvändigt, etc.

0,58 enligt NEDC, och med JC08 som är ännu snällare så är ju siffrorna på 0.53 tror jag. Dessa är såklart orimliga som listan för alla andra bilar, det kan avvika 20% men den kan ju inte avvika nästan 100% och komma undan med det?!

Hade velat ha fram siffror enligt US06/SC03 i stället.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2014-01-30 16:18:41    Rubrik: Svara med citat

Ja, mycket beror nog på hur fort man kör också. Om jag skulle gissa så kanske du kan ligga på 0,7-0,75 om man kör snålt.. Kör du motorväg i 120-130 så kanske man hamnar på 0,8-0,85.. Men det är bara gissningar från min sida.. Gordon kanske kan svara med uppgifter från verkliga livet..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Mitsubishi Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Nästa
Sida 1 av 9

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.