Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Strömen faller till 10-15 A!!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hans Alvenkrona
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inlägg: 18
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-02-24 17:36:37    Rubrik: Strömen faller till 10-15 A!! Svara med citat

Jag har ett besvärligt elfel som jag inte begriper riktigt varför
Symptomen är att motorn tappar dragkraft och observerat i hemliga menyn att strömmen faller ner till 10A spänningen är oförändrad. felet försvinner om man stänger av tändningen och startar igen men bara en kort stund innan felet återkommer. Vid några tillfällen har kraften återkommit utan att behöva starta om.

Min första tanke var Hackarfel men har kört den med gasreglaget i den andra Clion och där fungerar den utan problem.Har cirkulerat alla batterier mellan bilarna och felet kvarstår i den bilen. Eftersom kontaktorena var dålig i ena bilen så renoverade jag kontaktorena i båda bilarna, men ingen förändring

Misstänker nu att det är Motorn som är problemet, troligen kolen.
någon som har ett uppslag, att det ev kan var något annat fel som lättare kan kontrolleras, att byta motor är lite jobbigt så vill utesluta alla andra fel först. Har en reserv motor redan, men skiten sitter längst ner så då måste jag riva ut allt.
Har funderat på att rigga upp båda motorerna parallellt och köra, men är lite tveksam till att felet kan återskapas utan last.

Någon som har uppslag till hur jag skall gå vidare!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 360
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2013-02-24 17:49:32    Rubrik: Svara med citat

Det kan vara en tempgivare i hackaren som är dålig
Jag körde med bortkopplad kylfläkt en sommar då fick
jag borttappad dragkraft i motorn men samtidigt tände
sej en varningslampa i instrumentpanelen

//Benny
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida MSN Messenger
Hans Alvenkrona
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inlägg: 18
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-02-24 19:14:15    Rubrik: Svara med citat

Inga larm, eller något som indikerar fel. Är det problem i hackaren borde det finna s någon form av indikering.
Hackaren var även nere hos Lars Nilsson för reparation men han hittade inga fel.
Har hållit på med felsökning/provkörning nu i vinter -15 grader. Felet verkar inte vara temperatur beroende.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-02-24 22:38:29    Rubrik: Svara med citat

Har du provat att växla hackare mellan bilarna?

Går bilen framåt eller drar den bara ström? Drar den bara ström är det troligen kolen, prova att putta lite på bilen och gasa igen. När kolen blir dåliga kan motorn behöva lite hjälp att komma igång.

Mät upp lindningarna och jämför med reservmotorn.

Går det inte att byta kol med motorn på plats?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hans Alvenkrona
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inlägg: 18
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-02-25 15:04:02    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Har du provat att växla hackare mellan bilarna?

Jo hackaren har provkörts med gasreglaget i den andra bilen och där funkar den.

Citat:
Går bilen framåt eller drar den bara ström? Drar den bara ström är det troligen kolen, prova att putta lite på bilen och gasa igen. När kolen blir dåliga kan motorn behöva lite hjälp att komma igång.

Om jag stänger av tändningen och startar igen så funkar den ett tag innan felet kommer igen. Några gånger när strömmen faller så så återvänder strömmen spontant och det går att köra ett tag till, tills att felet återkommer!!
Citat:

Mät upp lindningarna och jämför med reservmotorn.

Skall göra det.

Citat:
Går det inte att byta kol med motorn på plats?

Mistänker att det är ett kol som kärvar eller är dåligt så håller på att riva ur allt nu så jag kommer åt kolen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1209
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-02-27 11:26:16    Rubrik: Svara med citat

Har du provat att byta UCL?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hans Alvenkrona
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inlägg: 18
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-03-03 20:45:19    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Har du provat att byta UCL?


Även UCL är byt!!

Har nu tagit ut och inspekterat tre av fyra kol par, alla såg helt OK och de rörde sig obehindrat. för att kunna ta ut det fjärde kolparet skulle jag vara tvungen att lyfta motorn. vilket jag inte hade mölighet till

Har nu kört bilen ca:4 kilometer och symtomen upprepas hela tiden.
Kan köra ca 400-500m innan strömmen sjunker och bilen stannar. för att komma vidare stänger jag av tändningen för att på nytt köra ytterligare 400-500m osv. I början när felet visade sig, kunde jag köra 5-6km men för varje gång så minskade distansen till det jag har nu 400-500m.

Har nu bytt batterier, kontaktorer, hackare, gasreglage UCL och inspekterat kolen.

Kan det vara någon sensor som ger fel värde in, som leder till att datorn uppfattar det som ett fel och stryper strömmen?
Inga varningslampor lyser utan panelen verkar helt OK.

Alla tre temp sensorerna verkar visa rätt värde
TPmoy, TPmax verkar visa 4 grader mer än värmarens temp sensor.
Finns det ytterligare sensorer som kan påverka körningen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hans Alvenkrona
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inlägg: 18
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-03-03 21:02:02    Rubrik: Svara med citat

Benny skrev:
Det kan vara en tempgivare i hackaren som är dålig
Jag körde med bortkopplad kylfläkt en sommar då fick
jag borttappad dragkraft i motorn men samtidigt tände
sej en varningslampa i instrumentpanelen

//Benny


Men om jag nu kört hackaren i den andra bilen utan att felet följer med visar ju att hackaren verka OK!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
joppe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 maj 2007
Inlägg: 260
Ort: Tyresö / Stockholm

InläggPostat: 2013-03-04 18:38:43    Rubrik: Svara med citat

Troligen inget fel på Hakkaren.

Det sitter en stor 350A säkring under bilen mellan batteripacken (I en liten plastlåda).
Jag hade oxid på anslutningarna till denna för något år sedan och då betedde sig effekten och antal Ah väldigt konstigt.

Jag tog isär anslutningarna och skar upp kablarnas gummiskydd några centimeter och öste på med 5-56 och sedan fettade in med vapenfett.

Även anslutningarna vid kontaktorerna hade oxiderat, så jag passade på att göra samma sak där, och sedan dessa har allt fungerat igen Very Happy

Lycka till
_________________
Länge Leve Elen
/Jonny

Renault Megane CC -04
VW Touran Biogas -11
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-03-05 17:52:40    Rubrik: Svara med citat

Tycker också det kan vara en "bad connection" nånstans i den långa serieforbindingen af blocken ock kablaget.
Haft en svak intern connection i en af de blocken der har tvär forbindelsen mellan de två räckerna af blok i bakre batterikassen.
Blocken bör testas med belastning . t.eks. Biltemas batteritestare til startbatterier, der er en 6V skala ock en stor resistor.
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-03-05 17:59:41    Rubrik: Svara med citat

Hej !

Om du har otur skulle det kunna vara något i kablaget mellan Gasreglaget och hackaren som är glappt.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hans Alvenkrona
intresserad


Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inlägg: 18
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2013-06-07 18:30:12    Rubrik: Svara med citat

Har gjort en ovetenskaplig test.
Kopplade en sladdlampa på inkommande el till hackaren.

Lampan lyste konstant både före och efter att felsymtomen dök upp. Min slutsats är att effekten från batterierna har inte med feletet att göra.

Kopplade in samma lampa efter hakaren (på motorsidan). Det resulterade att lampan ljus minskade i direkt proportion till felsymptomen trots att jag hadde ful gas. Så min slutsats är att hakkaren minskar strömen, hadde det varit ett motorfel skulle lampan lysa med full effekt.

Hakkaren med gasreglaget har körts i den andra bilen utan att felet uppstått så den delen är OK. Detsamma är med UCL har kört 4 st och samma felsymtom kvarstår.

Det enda som jag kan komma på nu är att UCLen får in felaktigt värde från någon sensor och bestämmer att strömen måste strypas!
Frågan är bara vilken!!

- Batteri temp TPmoy, TPmax visar normala världen.
- Motor tempen, men har för mig att den tänder en varningslampa. Men den kan möjlige vara ur funktion! får kolla den
- Motor fläkt ur funktion? har ej kollat.
- Finns det någe mer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2013-06-07 19:34:40    Rubrik: Svara med citat

Heijssan everyone!
What about multipole connector on the right side of the electric motor? Yes, nasty placing. One time I had bad contact in there. Biltema's Oxide Clean was very useful. Good staff.
What about three flat connectors in the current sensor, L.E.M.? It can give wrong current value for UCL time to time in case of bad contact. Normally they are quite loose.

Just some suggestions...

Best regards
Pera L
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2182
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2013-06-07 21:12:49    Rubrik: Svara med citat

säger uclen att den får tillräckligt med spänning så det inte är så att den tror att den har 50volt men i själva verket har 120v?
dvs vad säger hemliga displayen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-06-07 21:18:56    Rubrik: Svara med citat

Skulle föreslå att du kollar kablaget mellan hackaren och gasreglaget två eller tre gånger till. kanske även kolla gasreglaget en gång till.

Om hackaren skulle få för sig att något är för varmt så skulle den tända någon varningslampa.

UCL har förmodligen inget med saken att göra.....

Det är hackaren som reglerar strömmen helt på eget bevåg.
Hackaren har egna tempsensorer som dels sitter i hackaren och dels innuti motorn. Dessa har UCL inget med att göra.
Hackaren rapporterar till UCL om den har övertemp i någon av motor eller hackare. Men då som sagt borde det synas via varningslampa.....

God lycka i felsökandet...
Hör av dig om du vill ha mer hjälp via telefon. Du har ju nog mitt nummer.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
grubberulle2
Passiv


Registreringsdatum: 17 maj 2013
Inlägg: 2
Ort: Trönödal

InläggPostat: 2013-06-08 08:36:07    Rubrik: Svara med citat

Har precis fått samma problem, har en vag känsla av att det hänger ihop med temperaturen ute, men inget säkert.
Först går den att köra en längre bit, sen allt kortare.
det verkar även som att det har samband med återmatningen.
Var börjar jag leta ?

Surprised)
_________________
grubberulle, Clio & C-Zero
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
konverty
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 september 2007
Inlägg: 259
Ort: Uddevalla

InläggPostat: 2013-06-25 14:21:03    Rubrik: Svara med citat

Har ni kommit någon vart med detta felet ?
Vore intressant med någon återkoppling för alla oss andra med än så länge fungerande bilar...
_________________
Mer spänning i tillvaron!

f.d Renault Clio Electrique -97
Mountain E-bike med 48V LiFePo4 batteri -11
Ford Mondeo 2005
Jaguar s-type 2005
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-06-25 16:31:52    Rubrik: Svara med citat

Om jag minns rätt så har jag haft ett fel i en hakkare som jag lagade till någon vet ej vems. Felet var då konstant och bilen gick bara sakta.
Felet var en temperaturgivare i hakkaren, om lampan hög temperatur drivlina lyste konstant kan jag inte minnas men det borde den gjort.
Om givaren bråkar skulle man få det fenoment enl. ovan, men Hans har ju testat hakkaren i annan bil.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2014-02-01 19:55:58    Rubrik: Svara med citat

Jag har fått ett liknande problem på min bil idag, jag antar att clion protesterar för att jag tog hem en leaf för provkörning.

Bilen drar 15A, mao den går knappt framåt i medlut. Den går framåt på både back och fram växel. Återmatande broms ur funktion varningslampan lyser.

Vi har haft väderomslag med temperaturer kring 0an så jag kan tänka mig att det är ett fuktproblem, men jag har inte kommit så långt i felsökningen än.

Någon som har några goda idéer?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-02-01 20:06:02    Rubrik: Svara med citat

Framåt i både back och framläge kan ju vara hackarfel att
magnetiseringslindningen inte får ström. Men då brukar den vara
MYCKET svag. Motorn drar bara med hjälp av restmagnetism.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.64 sekunder att ladda.