Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Helglån av Leafen forts...

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
KennyRogers
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2012
Inlägg: 158
Ort: Fjärdhundra

InläggPostat: 2013-02-22 11:55:01    Rubrik: Helglån av Leafen forts... Svara med citat

Hej Leaf Lovers!

Kul att Ni vill veta om min helg med en lånad Leaf. Tack först till Hedin i Enköping som lånade ut den. love Okey..Då kör vi!! Hämtade den på Fredagen kl 12.30 fullladd, men mätarn visade bara på 95 km?? Är den fulladdad då? Det var full batteristapel (12st.) Konstigt... Jag la i Eco direkt fick 113 km. (Ok,Ac på Auto)

Det var slaskigt ute.. det märktes speciellt på bakluckan!! Det gick bara några km så var den skitig! Backkameran blev smutsig så man fick torka den varje gång....(Hmmmm..Borde ha en sprutmunstycke till detta.) Sen saknade jag lyse till laddluckan...det var svårt att ladda i mörker.

Väl hemma så laddade jag den till nästa dag, då hade jag 38km kvar.. Laddade med orginalladdaren till nästa dag. Alla blå laddningslampor var fast sken. Fullladdad, då hade jag 114 km utan Eco med Eco 143km utan Ac! Men var är dom där 175km nånstans??? Klen laddare eller?? Konstigt!

Vi åkte till Ikea i Västerås med Leafen, helt underbart.... Väl framme så var det bara att ladda där utanför Entren. Efter 6 timmar hade jag 84km för att åka hem..Inga problem.

Men trots allt detta är älskar jag köra Leafen, absolut min nästa bil!
Det var med sorg jag lämnade tillbaks den... Sad

En fråga..Kan man inte köra kupefläkten utan Ac? Jag provade..gick ej.
_________________
Nissan Leaf 4 Ever!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-02-22 14:27:27    Rubrik: Svara med citat

Jag har också haft en Leaf till låns i ett dygn och upplever samma som du, det fattas för många km för att man ska gilla det! Fulladdad bil ca 95 km eller 110 på eco-läge. Jag körde ur det mesta av batteriet innan jag kopplade den på Chademo-laddaren som finns här i stan (ingen kö idag heller). Där proppade jag i ca 14 kwh på en timme. 80% på en halvtimme gäller nog en annan dag då temperaturen ligger på plus 20 istället för våra minus 10... Efter detta indikerade den 84 km, nåja, får väl nöja sig med det då.

Över natten laddade jag hemma och när jag tog den nästa morgon så tyckte den att den ville ladda 40 minuter till men alla segment var tända och eftersom jag var tvungen att åka så... 112 km i eco-läge som egentligen bara verkar skilja sig mot standard drive genom att man får trycka ner gaspedalen lite mer samt att man får en påtagligare kickdown-effekt när man ger full gas. Man skulle alltså kunna ha ett eco-läge på förarstolen, längre bak = eco!

Körde en landsvägsrunda ala clio, alltså max 80 km/h. Riktig snålkörning egentligen men snittförbrukningen fortsatte att hålla sig på drygt 0,20 kwh/km och efter min runda på 87 km så var batteriet tomt! Vart tog de 112 km som den lovade vägen?

Jag försökte styra värmen manuellt men det var svårt att påverka effektuttaget. AC kunde jag stänga av men ack så trevligt att kunna bestämma vilken effekt man vill ta ut... Obs. Jag körde hela tiden med värmen på då det var ca - 10 grader.

Överlag en trevlig bil men några saker drar ner betyget.

* Klädsel i cremefergad beige smutsletarnyans...
* Färdatorn verkar inte vara att lita på.
* Körsträckan motsvarar inte det lovade.
* Bakluckan lägger igen väldigt fort.

Pris idag här i Östersund: 302.000 kr
Och ja, man kan styra värmen med appen i Iphonen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2013-02-22 16:02:19    Rubrik: Svara med citat

kör man i eco-läget så begränsas värmeeffekten till 1.5kw ungefär (annars lägger den sig gärna på 4.5kw om det är kallt)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
magnus_jo
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2007
Inlägg: 826
Ort: Gärdhems-Lunden Björkelund i Trollhättan

InläggPostat: 2013-02-22 19:07:33    Rubrik: Att stänga av värmen Svara med citat

Titta en bit ner i denna tråd en engelsman har gjort det och vinner 20miles i körsträcka påstår han...

http://elbil.forum24.se/elbil-about4040.html&highlight=
_________________
magnus_jo Har kör VW Golf ll City STROMer sedan 2006 http://www.evalbum.com/1485 bytt till Tesla X 2016
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Yahoo Messenger
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2013-02-22 23:29:39    Rubrik: Lite info om räckvidd och AC Svara med citat

1. Räckviddsestimatorn som visar en siffra i km ÄR INTE PÅLITLIG. Den uppskattar räckvidd utifrån hur den tror du kommer att köra. Om man byter förare blir det extra missvisande.

Det finns inga "klena laddare", det finns bara slösaktiga förare Smile

2. Att ha koll på sin förbrukning är viktigt. Det tog mig någon vecka att få kläm på det. Om man t.ex. lämnar värmefläkten på konstant och inte tittar på energiskärmen är det lätt att bli besviken. Jag har ratt- och sätesvärme på när det är kallt, det drar mycket lite ström. Använder defrosterfläkt då och då vid behov.

3. När är batteriet egentligen slut?
Det kommer en hel drös med varningar innan det är slut på riktigt. Första varningen är "LOW BATTERY". Då har man c:a 17% (ej 8% som jag skrev innan) kvar av det brukbara kapaciteten. Absolut sista varningen får man då sköldpaddan visas på instrumentbrädan.

Som referens har jag vid ett tillfälle kört 116 km i 90 km/h och -6 grader.

Se även räckviddstabellen nedan! Där finns även info om hur temperaturen påverkar batteriet.




Senast ändrad av Sven den 2013-02-23 13:51:06, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2013-02-23 10:58:12    Rubrik: Re: Lite info om räckvidd och AC Svara med citat

Sven skrev:
Första varningen är "LOW BATTERY". Då har man c:a 8% kvar av det brukbara kapaciteten.




17% finns kvar vid första varningen "LOW BATTERY"
8% finns kvar vid andra varningen "VERY LOW BATTERY"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2013-02-23 11:01:59    Rubrik: Svara med citat

På clion från 97 så baseras de uppskattade antal milen man kan köra på den tidigare medelförbrukningen.
Om man det senaste veckan kört hårt tar det massa mil innan den visar "rätt" för en lugnare körstil.

MEN den kan dock lätt nollställas för att visa möjlig körsträcka baserat på hur man kör just nu. Utan detta vore den inget vidare.
Leafen borde väl också ha en nollställningsfunktion?

För övrigt är det exaktaste att köra på den digitala mätaren som visar hur många Ah man har kvar och genom att kolla hur många Ah det går/10km förstår man hur långt man kan komma.

Att köra elbil är en liten vana sen funkar det utmärkt.
När man pendlar 19mil ToR med en clio så är det på den yttersta gränsen

Hastighet ger genast utslag och gör en väldigt medveten om hur lite 90km/h mot 80km/h gör i tid, men hur mycket mindre energi det går åt.

Att använda samma effekt i uppförsbackarna spar massa energi. Har några riktigt branta och har 40km/h över krönet. Detta körsätt gör att backen tar ca 12 sec längre tid än i de godkända 70km/h. Att bakomvarande tycker det tar en timme sitter ju i hjärnan.

Största fördelen är att det är totalt stresslöst det ger att pendla med clion då man inte kan köra fortare för att kompensera om man åkt för sent, för då kommer man inte fram.
Hur många gånger har man inte blivit omkörd påväg till Uddevalla för att sedan vid Torp köpcentrum köra förbi samma person vid rödljusen.

OBS jag kör precis likadant själv med vanlig bil men har så smått börjat ändra mig.
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2013-02-23 13:08:53    Rubrik: Svara med citat

hannes skrev:
kör man i eco-läget så begränsas värmeeffekten till 1.5kw ungefär (annars lägger den sig gärna på 4.5kw om det är kallt)


När jag körde på eco-läge så indikerade värmarmätaren ca 3 kw.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.