Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dansk litium konvertering
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-22 08:13:56    Rubrik: Svara med citat

Tak, prøver at få tag på en XR25.
Kan en PC model bruges ?
Jeg synes at have læst noget her på forum om der findes noget PC software og et kabel man kan tilslutte ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-22 08:53:27    Rubrik: Svara med citat

Ja det är väl jag och Drivmedel som kanske har kommit längst på den fronten. Men vi har inget som fungerar ännu. Så Xr25 eller NXR är det som gäller.
Kolla med närmsta renault verkstad.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-10-22 21:34:58    Rubrik: Svara med citat

Hej Rasmus!
Spoørg PC, han har en XR25 sammen med en af de andre danske Clioejere.
Vi er meget nysgerrige -og glæder os til at se dit project -harn set Drivmedels -inden det var helt færdigt.
Den er formentlig i Tølløse i øjeblikket.
Kontakt ham - sender et pm
Hilsen OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 11:57:21    Rubrik: Svara med citat

Hej !

XR25 afhentet og afprøvet.
Fik slettet isoleringsfejl og andre. eneste fejl nu er "relæ til kabineventilator" fejl 4 og sproget er indstillet til fransk.

Hvordan kommer man ind i "Entrees & Sorties" menuen ?

Den vil stadig ikke lade.. status PT:
-Pack voltage: 120,3V
-Laderen får 230VAC
-Den røde lade LED lyser konstant
-ingen aktive fejl i XR25.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-25 12:16:41    Rubrik: Svara med citat

Vet inte om någon sagt det tidigare men:
Du måste sätta ett motstånd över ledningen till
batteri-pumpen annars startar inte laddningen Wink
DVS ersätta pumpen med ett motstånd prova med 1k
fungerar det inte minska. Du kan ju testa med en lampa
först bara för att se om det hjälper.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 13:00:35    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Vet inte om någon sagt det tidigare men:
Du måste sätta ett motstånd över ledningen till
batteri-pumpen annars startar inte laddningen Wink
DVS ersätta pumpen med ett motstånd prova med 1k
fungerar det inte minska. Du kan ju testa med en lampa
först bara för att se om det hjälper.


Nej, der er ikke nogen som har sagt noget om pumpen tidligere, men jeg tilsluttede pumpen i går, da jeg så den lavede fejl i XR25'ern. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 13:05:00    Rubrik: Svara med citat

Hippie Djohn skrev:

Hvordan kommer man ind i "Entrees & Sorties" menuen ?
.


Ahhh det står i kommentarerne i Pers youtube video Embarassed

"The entrees/sorties menu option can only be found in the 7. versions.
If you have 8. version you can get ā similar menu without using XR25.
Put ignkey in radio mode( first click) and hold wipertip button, heater button and the lower button on the screen down for 15 seconds til you hear a beep. Now turn ignkey fully on."
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-25 13:53:32    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Vet inte om någon sagt det tidigare men:
Du måste sätta ett motstånd över ledningen till
batteri-pumpen annars startar inte laddningen Wink
DVS ersätta pumpen med ett motstånd prova med 1k
fungerar det inte minska. Du kan ju testa med en lampa
först bara för att se om det hjälper.


Det är inte helt sant.
På min bil(UCL7) har jag inte det och Lator(UCL8) har inte heller det på sin bil. Jag satte ett effektmotstånd på den bilen(UCL8) jag sålde bara för att varningslampan i instrumentpanelen inte skulle lysa.

@Hippie
Vad visar tempsensorerna när du kollar det i XR25?
Använder du marechal laddintaget när du försöker ladda ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 13:53:33    Rubrik: Svara med citat


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 13:57:58    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:


@Hippie
Vad visar tempsensorerna när du kollar det i XR25?
Använder du marechal laddintaget när du försöker ladda ?

Mvh
/Per


Jeg har ikke prøvet at kolla temp. i XR25 endnu... vil undersøge det.
Jeg anvender den originale marechal lade stik.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-25 14:05:07    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att det är temperaturen som den inte gillar.
Prova att vrida ned Potentiometern till ca 20kOhm.

Du kommer att se i XR25 eller i Hemliga menyn vilken temperatur som UCL tycker att det är.

UCL8 är lite mer nogran med att motståndet är rätt. Om det är för högt så kommer den inte att tillåta laddning.

Kommer inte ihåg exakt vilket värde det var men ca 25kohm om jag inte minns helt fel.

Så testa med 20k och vrid upp det eftersom.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 15:30:28    Rubrik: Svara med citat

Jeg har tilsluttet de originale temp. sensorer som ligger på 4kOhm/ 19 deg.C bare for at få ladningen igang. Stadig intet.
Her er udskrift fra XR25 kort 41.

Ifølge XR25
- batt. temp 19degC
- batt. spænding 119V
- lader temp. 21



Jeg kan ikke få den hemmelige menu til at virke, selvom jeg trykker på de 3 knapper med nøglen i 1. pos. i 15 sek og herefter sætter nøglen i 2. pos.

Det hjælper heller ikke noget at sætte 20-30kOhm modstande på Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-25 16:00:42    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn
Citat:
Det är inte helt sant.

Nej kanske inte för UCL1
men i vår konvertering med UCL2
behövdes en last vid pumpen.

jag håller med om att tempen samt
fläkt är viktigast och troligast orsak.

Sen har jag inte orkat förstå kretsschemat
och vet vad det skall vara till. kanske det
stör.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 16:50:33    Rubrik: Svara med citat

Lige nu har jeg by-pass'et hele mit system og det fungerer lige som det originale NiCd system.
Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-25 16:56:22    Rubrik: Svara med citat

Det jeg ikke forstår er at det har virket.
Den ladede fint fra 106v til 117v med mit kredsløb.
Jeg har haft held et par gange, med tage stikket til den bagerste kasse ud og sætte det sammen igen. Så enten er det noget med signalet eller en dårlig forbindelse !?... Eller noget helt andet ...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-31 22:15:50    Rubrik: Svara med citat

Jeg forstår stadig ikke noget Mad

Den vil stadig ikke lade og intet tyder på fejl.

- laderen får 230VAC ind
- Jeg kan måle pack spænding på DC siden af laderen.
- Kontaktorene lukker når ladestikket sættes i
- igen relaterede fejl på XR25, kort D40 1+2, eller kort 41
- UCL "klikker"
- UCL værdier: Batt. temp. 17, lader temp 18, batt. voltage 118V, lader strøm ligger mellem 0 og nogle gange helt op til +2A
Tror kanske laderen kan være kaput !?

Den røde LED blinker ikke !

Jeg ved snart ikke hvor jeg skal forsætte...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-31 22:18:13    Rubrik: Svara med citat

Kan heller ikke komme ind i den hemmelige menu ...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-11-07 12:03:31    Rubrik: Svara med citat

Det er meget kunstigt !

Pludselig fik jeg laderen til at lade i få minuter med 15A
For at kontrollere, at det ikke var et tilfælde, tog jeg ladehandsken ud og tilsluttede den i igen.
Derefter ville den ikke lade galen

Status:
Når ign. er OFF og ladehandsken tilsluttes lukker kontaktorene men laderen starter ikke og ingen lys i den røde diode i instrumentbrættet.
http://www.youtube.com/watch?v=-IIxBXTV4gM

Når ign. er ON og ladehandsken tilsluttes lukker kontaktorene, flakterne og laderen starter men lader kun med ca. 2A
http://www.youtube.com/watch?v=XkiTKxVhTrI


Nu ryger den Clio lader snart ud !!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 248
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2013-11-07 14:06:41    Rubrik: Svara med citat

Smid den nu ikke for langt væk!
OleV
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-11-07 14:55:55    Rubrik: Svara med citat

För att få extra meny på en äldre UCL så sätter man språket till 5
Med kommando G50*5* på XR25.
Då får man franskt språk och extra menyer.


Har du en nyare UCL så kan man inte skapa extra menyer med XR25.
Då får man fram den med knapp kombinationen som beskrivits tidigare i tråden.

Är laddaren orginal till denna bil ?
Eller kan den ha suttit i en Express?

Laddaren verkar ju indikera ett fel på bilden.
"Udgangs strömfejl"
Det borde tyda på att strömmen inte stämmer med det laddaren tror.

Kanske UCL och laddaren inte är överrens.
Kolla strömvärden på båda enheterna med XR25.
För laddaren #04 ger utström.
och UCL #44 ger ström in eller ut ur batteriet.


Annars kan du PM:a mig om du vill ha hjälp via telefon.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 3 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.89 sekunder att ladda.