Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dansk litium konvertering
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-11-13 08:34:20    Rubrik: Svara med citat

Hej Per

pm_dawn skrev:
För att få extra meny på en äldre UCL så sätter man språket till 5
Med kommando G50*5* på XR25.
Då får man franskt språk och extra menyer. Jeg har stillet sprog til 5, men kan stadig ikke få menuen frem


Har du en nyare UCL så kan man inte skapa extra menyer med XR25.
Då får man fram den med knapp kombinationen som beskrivits tidigare i tråden.

Är laddaren orginal till denna bil ? Ved ikke om den er org. den sad i bilen da jeg købte den
Eller kan den ha suttit i en Express? ingen anelse

Laddaren verkar ju indikera ett fel på bilden.
"Udgangs strömfejl" Er det ikke fordi ign. er ON ?
Det borde tyda på att strömmen inte stämmer med det laddaren tror.

Kanske UCL och laddaren inte är överrens.
Kolla strömvärden på båda enheterna med XR25.
För laddaren #04 ger utström. Samme strøm som jeg måler
och UCL #44 ger ström in eller ut ur batteriet. den skal jeg lige tjekke op på


Annars kan du PM:a mig om du vill ha hjälp via telefon. meget gerne tak. Er du hjemme i aften ?

Mvh
/Per


Her er seneste video:

http://www.youtube.com/watch?v=H1QrY0eP_dg

status
-Lader nu med 5A med ign. OFF
-Lader ikke med ign. ON
-Starter vifte
-ingen rød diode i instrumentpanel
-stopper efter ca 1 min.

Prøv at læg mærke til lyden når laderen starter op.
I et kort øjeblikt har den en meget elektrisk "gnistrende" lyd synes jeg, er det normalt ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-11-21 16:09:45    Rubrik: Svara med citat

Endelig et gennembrud i fejlsøgningen !

Jeg tog min lader og UCL under armen og kørte ud til OleV.

Først tilsluttede jeg laderen til Oles bil, den virkede perfekt.
Dernæst byttede jeg Oles UCL ud med min, herefter kom nøjagtig samme symptomer som jeg har har på min egen bil.

Oles UCL er ver. 8 og min er ver. 7 Ved ikke om det har noget at sige ?

Jeg må prøve med en anden UCL...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-11-22 15:29:43    Rubrik: Svara med citat

Så kom batterilådor endelig fra smeden!
Nu er det i gang med svejseapparatet...




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-12-02 09:33:31    Rubrik: Svara med citat

Den bagerste låda er testet i bilen.
Den passer perfekt og kan bestemt ikke være større, hvis man vil beholde bagagerummet intakt.




Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-12-02 23:27:43    Rubrik: Svara med citat

Jeg har lånt 3 UCL, 1 UCL1 og 2 UCL2.
Begge UCL2 fik ladningen til at starte, mens UCL1 havde samme problemer som min egen UCL. Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-12-06 12:28:13    Rubrik: Svara med citat

Så fik jeg opladt pack'en for første gang efter "bottom balancing".

Jeg bruger kun Jens BMS'en til som monitor i mit bottom balancing setup. (Shunting er sat til 4300 mV)
Laderen lader med fuld kraft til første celle når 3,55V, herefter tilsluttes via et relæ min AC/DC unit og den hæver spændingen på UCL til omkring 165V.

Potentiometeret til temp. sensor bliver sat til 20 Deg.C, hvilket betyder at strømmen reduceres til 5A. når første celle når 3,60V slukker BMS for AC forsyningen til laderen.

Cellerne er specificeret til opladning med CC til 3,65V og herefter termineres efter CV ved 0,05CA (=8A)
Dette ligger meget tæt på min procedure og burde give en slutspænding på omkring 3,38V, hvilket er 100% opladt.

Jeg er meget positivt overrasket over hvor ens mine Winston 160Ah celler er.
Efter ca. 48 timer hvile er OCV spændingsforskellen helt nede på 0,02V Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-12-06 12:43:19    Rubrik: Svara med citat

Grattis !!!

Det är trevligt med framgångar.
Hoppas att du får hela laddningen att fungera som det skall nu då.
Eller gör den det du ?

Vad var felet ?


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-12-06 12:51:34    Rubrik: Svara med citat

Tak Per ! Very Happy

Jo, alt burde virke nu, bortset fra jeg kom til at brænde udgangen på BMS'ens pin 9 af fordi jeg havde glemt at der var "flyback diode" op det relæ jeg brugte og koblede ledningerne forkert på Rolling Eyes

Pin 9 bruger jeg til at tilslutte AC/DC enheden.

Problemet var UCL'en. Ved ikke hvorfor mit setup tilsyneladende kun virker med UCL2. ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-12-09 09:56:47    Rubrik: Svara med citat

Så kom min nye lader... væskekølet i støbt alu-låda
Jeg bruger clio-laderren til jeg har styr på det hele, så jeg kan få styr på styringen af den nye lader.
Nogen der er interesseret i at hjælpe med udviklingen af et CAN-bus interface ?




[/url]
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-12-09 13:16:10    Rubrik: Svara med citat

Jag är intresserad och håller redan på lite.

tänker mig att använda en duinomite till att börja med.


Har en hemma som jag labbar lite med.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-12-10 08:17:22    Rubrik: Svara med citat

pm_dawn skrev:
Jag är intresserad och håller redan på lite.

tänker mig att använda en duinomite till att börja med.


Har en hemma som jag labbar lite med.

Mvh
/Per


Det lyder interessant...
Er der en særlig grund til du vil bruge Duinomite ?

Jeg har spurgt Rechargecar.com om de er interesseret i at lave Shinry protokol til deres Macchina, men har ikke fået svar endnu.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-12-10 10:32:15    Rubrik: Svara med citat

Anledningen är att duinomite är en billigt och kraftfull plattform som både går att köra med Basic tolk eller direkt i C code.

Den har bra specar på input och dessutom Can-bus massor av SPI och serieportar osv. för 30€.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-01-16 10:44:25    Rubrik: Svara med citat

Lidt fremskridt efter jul og nytår.

Batteri låda er færdig svejst og isoleringen er ved at blive skåret til.
Selv om mine låda er rustfast stål, bliver de malet sorte udvendigt så de ikke bliver så synlige.

Jeg er gået i gang med at installere BMS i et kabinet, ledninger til BMS i bilen, og relæer, sikring mm. i batteri låda.

Næste opgave bliver at montere det hele i bilen og prøvekøre Smile

layout af BMS kort i kabinet:


Bagerste låda med isolering og celler:


Mock-up af relæer og signal stik.:





Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-01-19 17:14:51    Rubrik: Svara med citat

What to do ?

Står og skal vælge om jeg vil bruge multistik eller forskruninger til BMS kabinettet.

Multistik setup( 12-pol Tyco HDSCS) 4 stk. til cellekort og 1 stk til signal og I/O's:


Forskrunings setup:


Der er pros & cons ved begge, hvad ville I gøre ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-01-19 19:23:42    Rubrik: Svara med citat

Passa dig lite för att använda flerpolig kontakt till bms
Lars (drivmedel) har en sån koppling och jag har för mig
att något mindre bra hände när han kopplade in den eftersom
de anslöts i "fel" ordning. Jag har märkt at man bör koppla
in BMS från minus och uppåt. Men jag kan ha fel, det berodde
kanske på ngt annat.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1736
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-01-19 19:39:44    Rubrik: Svara med citat

Håller med Hawk !

Förskruvning inte multistik
Det kan bli fel ordning på inkoppling av cellerna.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-01-19 20:15:26    Rubrik: Svara med citat

Jeg havde lige glemt tilslutningsrækkefølgen Embarassed

Tak for input, forskruvninger it is!
Fordelen ved multistik forsvinder, hvis jeg først skal tage alle celleforbindelserne af ved cellerne alligevel.
Riskoen for for høj/ forskellig modstand er også noget højere ved brug af multistik.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-01-19 21:22:18    Rubrik: Svara med citat

En anden lille detalje...
Hvis jeg skulle bruge multistik, skulle det ha været min. 13-pol stik, 12 celler + celle 1 -
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-01-20 11:20:18    Rubrik: Svara med citat

1. del fuld ført !



Venter på mit processorkort kommer tilbage fra reparation, jeg havde vendt et relæ med fly-back diode forkert og brændt en kreds af Embarassed
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-01-21 22:40:18    Rubrik: Svara med citat

2. del næsten fuldført, mangler at forbinde ledningerne til stik.

Husk at printe templates i 100% for at stikket passer ! Laughing






Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.