Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Dansk litium konvertering
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-16 21:18:45    Rubrik: Svara med citat

Hvis nogen skulle få lyst til at lave egne lådor ( eller få nogen til det ) leverer jeg gerne ritningar, både 3D eller 2D.

Der kan i alt være 47 celler af samme dimension som Winston 160Ah






Senast ändrad av Hippie Djohn den 2013-10-21 13:00:57, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-09-17 00:53:08    Rubrik: Svara med citat

så här kanske?


kabeldragning:


Är det verkligen möjligt att få plats med 4 celler
i bredd + spännplattor + isolering i främre lådan?

Mittencellen med spännplattor + handbromsvire?
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-17 07:39:38    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
så här kanske?


kabeldragning:


Är det verkligen möjligt att få plats med 4 celler
i bredd + spännplattor + isolering i främre lådan?

Mittencellen med spännplattor + handbromsvire?


tak for input.

Hvor sidder din BMS ?

Med denne konfiguration af främre låda er der kun plads til 7 mm isolering og ingen spännplattor. Jeg vil ikke have spännplator, satser på et "perfect fit" og "braided straps" Very Happy

Der er plads til håndbremsevire, det kræver dog at hullerne offsettes i forhold til de oprindelige huller.

Jeg har ikke tænkt mig at anvende setup'et, det var kun for at vise mulighederne. 47 er muligt, men det koster isolering i främre låda.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-09-17 08:41:26    Rubrik: Svara med citat

ovanför vänstra bakre hjulhus,
där däcklagningsflaskan satt!

Hoppa inte över spännplattor
det kan bli problem med svullna celler.
5mm aluplåt och packband tar
inte så mycket plats.



_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2013-09-17 08:55:55, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-17 08:55:05    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
ovanför vänstra bakre hjulhus,
där däcklagningsflaskan satt!

Hoppa inte över spännplattor
det kan bli problem med svullna celler.


Ja, det er deromkring jeg også ville sætte min BMS. Very Happy

Cellerne svulmer kun hvis du overlader dem !
Jeg vil ikke lade til mere end 3,55-3,60V/ celle.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2019
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-09-17 09:06:14    Rubrik: Svara med citat

Det är väl ingen som medvetet överladdar, men den dag
då något går snett och det blir en överladdning, kommer
de kassa övertrycksventilerna inte att släppa ut trycket
tillräckligt lågt. Då kommer du att få bulliga batterilådor. Embarassed
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-17 09:45:24    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Det är väl ingen som medvetet överladdar, men den dag
då något går snett och det blir en överladdning, kommer
de kassa övertrycksventilerna inte att släppa ut trycket
tillräckligt lågt. Då kommer du att få bulliga batterilådor. Embarassed


Nej, jeg går heller ikke ud fra at nogen medvetet overlader

BMS'en skal vel sørge for at cellerne ikke bliver overladt ???
- ellers kan man lige så godt lade være med at tilslutte den !

Jeg satser på ikke at overlade mine celler og derved undgå svullna celler.
Med de konservative ladespændinger jeg har, vil der være plads til vældig "overshoot voltage" før det går galt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-23 08:59:42    Rubrik: Svara med citat

Her er diagrammet for hvordan jeg hade tænk mig at tilslutte:



Jens BMS:

- pin 10 styrer 230V relæ til lader og strømmen til HV+ via relæ
- pin 7 styrer via relæ strømmen HV-
- Throttle signal til UCL

12V til BMS styres med enten key switch eller et DPDT relæ som aktiveres når laderen til sluttes.
DPDT relæet klarer også at hæve spændingen 36 V når laderen tilsluttes via AC strømforsyning.

Hvad si'r I ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-27 11:47:05    Rubrik: Svara med citat

Ingen kommentarer ?

Det betyder vel at ejg er "good to go" Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-15 12:31:40    Rubrik: Svara med citat

Jeg har lige lavet et par modifikationer på diagrammet, jeg fandt lige en fejl.

Jeg havde tænkt mig at bruge key switch input fra UCL'en til at starte BMS'en når man skal køre, men hvilken pin kommer input'et på ?
Min bud er connector 946A pin 1 enten er konstant 12V eller key switch input ?
Hvad betyder +AVC & +APC i Clio diagrammet ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-15 20:42:44    Rubrik: Svara med citat

Efter at have søgt lidt rund på nettet er jeg nået frem til at +APC = +ign = +12V ign. ???
Er det rigtigt antaget ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-18 21:55:04    Rubrik: Svara med citat

Så er relæ og strømforsyningsboksen ved at være færdig.
Håber at jeg kan lade første gang i weekenden.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-21 09:50:22    Rubrik: Svara med citat

Så blev relæboksen færdig og laderen fik monteret Calix stik.

Den originale 230V ledning går ind i relæboksen og Calix kable ud af boksen til at forbinde laderen.





Jeg fik tilsluttet batteripakken og boksen.
Først fik jeg fejl "laddning omojlig" men siden gik den i gang.

I dag kan den kun lade når nøglen er i "ON", så snart jeg sætter nøglen i "OFF" åbner kontaktorene og ladning afbrydes.
Hvorfor lukker kontaktorene ikke når ladehandsken tilsluttes ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-21 11:02:41    Rubrik: Svara med citat

Jeg får kun ca. 1A @ 154V, er det pot værdierne jeg skal justere ?

Tror måske jeg skal have BMS'en til at styre hvornår min AC/DC skal slå på.
Nu skifter laderen ladefase ved 3,05V/ celle også der der langt til 100% SOC @ 1A Shocked

Måske det også vil hjælpe med direkte signal fra batteripakken til UCL når ladningen startes ? Jeg ved ikke om min AC/DC kan lave fejlen ?


Senast ändrad av Hippie Djohn den 2013-10-21 11:42:35, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-21 11:38:07    Rubrik: Svara med citat

Har du någon av de gamla fläktarna(vifterne?) från batterilådorna inkopplad ?
Jag hade samma problem med min första konvertering.

UCL måste ha något kopplat på de ledningar som går till evakueringsfläktarna som drar lite ström annars kommer laddning inte att fungera.

Samt temperatursensorerna måste visa vettiga värden.


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-21 11:44:26    Rubrik: Svara med citat

Hur många celler har du i batteripacket nu ?

Du kommer att måsta sätta fasta eller variabla motstånd istället för Tempsensorerna.
Jag har använt 30kohm i min bil men det fungerar inte med den nyare UCL2

Den tycker att det är orimligt kallt om man har för höga värden på motståndet. Kommer inte ihåg riktigt vad jag labbade fram till men jag tror att det var ca 25kohm som funkade. Det motsvarade ca -19 grC.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-21 12:58:37    Rubrik: Svara med citat

Hej Per !

Jeg har fortfarande 38 celler og en 32.4-39,6V AC/DC forsyning til UCL.
Måske der kommer flere på et tidspunkt.

Skal UCL bruge input på alle temp. inputs ?
Hur ser jeg temperaturen i LCD'en ?

Jeg har 1 blæser (fläktar/ vifte er norsk tror jeg Laughing) indkoblet, er det nok ?

Tak!

Mvh.
Rasmus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-21 13:54:47    Rubrik: Svara med citat

Hej Rasmus !

Det räcker med en av tempsensorerna till batteripacken.
TEmperaturen ser du via hemliga menyn.
Har du UCL eller UCL2 ?

1st fläkt skall räcka, jag har bara 1 på min bil.

Laddar den något alls nu ?
Till vilken spänning laddar den ?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-10-21 14:18:40    Rubrik: Svara med citat

Fint tak, så nøjes jeg med en fläktar og en temp. sensor...

Jeg har har sat min vario modstand til 30k.

Det er vel UCL jeg har ?


Lige nu har jeg by-passed AC/DC (UCL får reelle pack voltage) og nu lukker kontaktorene, men ingen ladning. Den røde LED ved displayet lyser konstant.
Batterispændingen er 117,5V
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2013-10-21 20:49:01    Rubrik: Svara med citat

Om du har tillgång till XR25 kan du sätta om den UCL till språk 5.
Då får du franska menyer men med en extra meny som kallas Entrees/ sorties. Där kan man se temperatur på batteripack, temperatur på vattnet i värmaren, och lite annat trevligt.
Det är som en föregångare till hemliga menyn som finns i UCL2.

Kolla här så finns det lite dokumenterat.

http://www.youtube.com/watch?v=UIWZ8q8PeNo

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 2 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.