Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Laddningsindikator + elektroningfel lyser... clio kör inte
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-08-29 20:27:56    Rubrik: Laddningsindikator + elektroningfel lyser... clio kör inte Svara med citat

Hej.

Idag händer det. Bilen vill inte köra.

Över natten ladde jag upp bilen och frun kunde inte köra med den. Istället lyser tvá varningslampor i instrumentpanelen. Den första är den röda batterielampa "12 V hjälpbatteri" och den andra är den gulden "elektronikfel". Efter en liten stund visas i displayen "felsökning ej verksam".

I denna kombination är jag lite irreterad. Först tänkte jag att 12V batteriet är tomt och ladder upp den. Utan förbättring.

Trodde att en av báda kontaktorer är sönder, men báda látar som vanlig... Jag vet, det betyder inte att de är sönder.

So testate jag spänningen. Istället för 114V har jag pá denna tre säkringar (under vit huvud i motorrummet) 45V när bilen är avställt och 75 V när bilen är pá tändningen. => Betyder det att en eller báda kontaktorer är sönder/smutsig?

Jag misstänker ocksá DC/DC vandlare... pga av röda lampan... Men jag har ingen áning varför lysa upp elektroniskfel dá.

Samma fel dök upp för ungefär tre mánader sen. Frun ville köra men det funkade inte. Efter tvá tändningsförsök gick allt som vanlig... Hittills.

Har nágon en rád för mig?

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-29 23:14:31    Rubrik: Svara med citat

Har du någon gång tagit isär kontaktorerna för att se hur dom ser
ut inuti. Annars är det nog dags att göra detta. Har idag renoverat
2st och plockat isär 5 för att hitta 2 som var bra nog att renovera.
tre var helt slut och rostiga invändigt och man kan förvånas över
att de kan ha fungerat när de togs bort.

Isärplockning av alla delar, blästring försiktigt av metall och plastdelar
Jag använder glaskulebläster och det blir superbra resultat.
Sen slipar man av tvärblecket med 2 silverkontakter så att de blir
släta och blanka. mässingsbultarna med silverkontakter kan man först
planslipa på en enkelhuggen fil och sedan sätta fast i borrmaskin
och köra medans man med filen försiktigt slipar ytan lite buktig (bomberad)
Detta för att man alltid skall få en bra kontakt mellan plattorna.
Helt plana ytor alla fyra är inte optimalt.

Kolla även säkringen som sitter på bakre lådan framåt
Det finns ett lock i plast som kan öppnas. det kan vara
dålig kontakt där.

Alla tempmätare måste vara hela, visa rätt värde annars kan
konstiga fel uppstå.

Men jag tror att du har dålig kontakt någonstans mellan batterier
och blecken uppe på hackaren.

se inlägg
http://elbil.forum24.se/elbil-post-366.html#366
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-08-30 20:30:53    Rubrik: Svara med citat

Hej Hawk.

Tack för ditt svar.

Jag försökte idag att skruva ut kontaktorerna. Tyvärr har jag ingen verksatd eller lift och därför kryppa jag ner på marken. Sad

På vänster sida sag kontaktors utsidan väldig bra ut, men en av denna två skruver var rund och inte sexkantig längre... Vill säga att jag kunde inte löse den.

Höger sidas utsidan sag väldig dåligt ut. Men inuti sa den bra ut.
Jag rensa ändå lite här och där. Tyvärr köra bilen inte än. Dessutom blir resultatet sämre! Shocked

Första två gånger kunde jag kontrollera om kontaktorerna fungera, men nu släppe kontaktorna inte längre. Istället finns ett klickande ljud från styrbox och från DC/DC. Confused Först när jag tar säkringen ut släppa kontaktorerna. När säkringen är tillbacka på plats drar de direkt igen. Tar jag 12V batterier av, sluta ljudet självklart.

Om vädret är bra försöka jag att hitta den 350A säkringen mellan batterier imorgon.

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-30 21:56:02    Rubrik: Svara med citat

Om resultatet blir sämre tyder det väl på att kontaktorerna har betydelse.
Jag tror att du måste göra en ordentlig renovering om de ser slitna ut.
Och den som du inte kunde öppna bör du plocka bort och kontrollera.

Bra kontaktorer är förutsättning för att bilen skall hålla länge.
Det finns dessutom en misstanke att många av de brända hackarna
kan bero på att kontaktorerna krånglar, så det är en bra investering
att fixa eller köpa nya Wink
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-08-31 08:26:05    Rubrik: Svara med citat

I totally agree professor Hawk. Because of many contactor faults in my two Expressen I changed them to Kilovac´s EV200AAANA: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=kilovac&_sacat=0 . Absolutely no problems after. You must do small simple metal pieces to fasten them because of different bolt caps but it´s very easy. Unfortunately I don´t have picture from them.
Mr. Hawks idea about contactor faults and hackare faults sounds very interested. How often contactors has changed same time than hackare repair? Sounds very real.

Gogglereleering: Jag håller helt professor Hawk. På grund av många kontaktor fel i min två Expressen jag ändrat dem till Kilovac s EV200AAANA: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p5197.m570.l1313&_nkw=kilovac&_sacat=0 . Absolut inga problem efter. Du måste göra små enkla metallbitar att fästa dem på grund av olika bult mössor men det är mycket enkelt. Tyvärr har jag inte bild från dem.
Mr Hawks idé om kontaktor fel och hackare fel låter väldigt intresserade. Hur ofta kontaktorer har ändrats samma tid än hackare reparation? Låter mycket verklig.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-08-31 09:29:10    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:
Om resultatet blir sämre tyder det väl på att kontaktorerna har betydelse...
...så det är en bra investering att fixa eller köpa nya Wink


Hej.

Kanske har jag utrycka fel mig. Jag menar med "sämre" att styrsignal (12V) är nu permanent och kontaktorer släppa inte av. Enligt min känslor är kontaktorer ok. MEN jag fundera lite om jag har mätat rätt.

Jag har ett voltmätare som jag har lägt på båda polar av kontaktorer.
+ lag jag på Batterietspol och - på polen som går till säkringen. Är kontaktorer av, så visas 114V. Drar kontaktorer på, so har jag 0V.

Mäta jag hos båda pola vid den tre säkringen som finns under vita skyddkapa har jag 0V i varje fall. Tar jag minus från ram har jag 86V Question

Testa idag om kontaktorer är felet. Vill nämligen koppla ihop båda kabel/slang. Försvinna varningslampor köpa jag nytt kontaktor. Finns vissa riska (utan hälsorisk Wink ) för elektriken?

Men vilken ska jag tar? Pera L har hänvisat till KILOVAC´S (tack för tipset). Men vilken Modell är nödvändig? Var kan jag köpa "orginale"?

Tack för stödet,
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2011
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-31 10:12:03    Rubrik: Svara med citat

Info finns i detta inlägg
http://elbil.forum24.se/elbil-post-5168.html#5168
professor hm Embarassed

Citat:
Tar jag minus från ram har jag 86V

Blanda inte ihop batterpackens jord (-) med bilens 12V chassijord
det är olika och i ditt fall tyder på isolationsfel.
Om jag nu har fattat rätt 8
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-08-31 13:09:43    Rubrik: Svara med citat

hawk skrev:

Blanda inte ihop batterpackens jord (-) med bilens 12V chassijord
det är olika och i ditt fall tyder på isolationsfel.
Om jag nu har fattat rätt 8


Hej.
Tack för länken.

Denna tanke med blandningen hade jag ocksá... tror att du hade fattat rätt, Herr proffessor. Very Happy

Ligger nu under bilen igen. Hör av mig senare.
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hobbyschwede
Forumstammis


Registreringsdatum: 04 september 2011
Inlägg: 429
Ort: Önneröd (Tjörn)

InläggPostat: 2012-08-31 20:56:10    Rubrik: Svara med citat

Bilen går!!!

Felet var den kontaktorer som satt i vänster sida. Med hjälp av starterkabel förband jag båda poler och felet var borta.

Med hjälp av vinkelslipp och borrmaskin kunde jag "bygga" ut kontaktor. En av kontakten var helt oxiderat och lite bränt.

Jag slippade lite och nu funka allt som det ska. Men jag köpa en nytt i alla fall. Den ena kontakten är väldig nerslippat och en tredje del av den saknas... Inte alls bra, men bilen kör nu.

Tack för hjälpen!

Mvh
Daniel
_________________
--- Renault El-Clio ´97 --- till salu
--- Renault El-Clio ´97 (Projekt) ---
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-09-02 00:38:48    Rubrik: Svara med citat

Congratulations! Hope you remember in next winter when car not move, ambient is -25C and there is a contactor fault that Pera mentioned something about Kilovac.... My Expressen was twice a year problems with left contactor and once a year with right one. I think that plastic cover under the car has planned to spraying saltwater direct to the contactor and collect and keep salty snow touching for it. May be it´s just a feeling and the french engineers are not bad persons....
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-13 23:13:15    Rubrik: Idag fick jag problem och bilen Express -96 fungerar inte. Svara med citat

Express -96. Jag försöker dra det från början nu när jag har det färskt i minnet. Åkte hemifrån i morse efter laddning, inga problem, kom 25 km utan tillstymmelse till störningar. Efter att ha åkt över med Slagstafärjan kom första problemet, värmaren slog ifrån utan att starta. Lite märkligt tyckte jag men oväsentligt. Kom till jobbet efter ytterligare 25 km utan mer problem. Vid laddplatsen märkte jag att spänningsomvandlaren "tickade" när laddhandsken inte satt i bilens uttag. Laddade 6 timmar med timer. När jag skulle hemåt, mörkt ute, fungerade allt som vanligt och värmaren gick igång. Direkt efter färjan hem började problemen. Lampan för laddning (röda batteriet) tändes till och från. Det blev värre med fler förbrukare såsom startförsök värmare och helljus den var dock inte konstant tänd. På slutet började den gulorange lampan för elektronikfel, den med zigzag i en ram och ett streck över, att blinka också. Kom hem och ställde bilen på laddning medan jag funderade på problemet och läste inlägg här. Sen ringde frugan och ville bli hämtad vid bussen. Jag tog elbilen och åkte dit, väl framme la den av fullständigt såtillvida att nämnda lampor lyste, den visade 000 i strömförbrukning och det gick inte att köra. Sen tändes lampan med en motor och en tempgivare nu stängde jag av bilen. Jag satte frugan i bilen och sprang sedan hem och hämtade en bensinbil. Vi bogserade hem elbilen och hade givetvis lyset på 12 volten dog mer och mer tills vi var hemma. Först tänkte jag ladda igen men eftersom ingen fläkt hördes bestämde jag mig för att hellre få lite mer kunskap än att elda upp något i onödan. Det man kan konstatera är att egentligen verkade allt fungera utom laddningen av 12V. Det som skulle göra mig mycket glad är i första hand en beskrivning på hur jag lättast gör så jag kan ladda 12 V batteriet separat utan att förvärra något eller tappa mer kommunikation för att se om det ger ett fungerande utgångsläge, det kändes mest som att spänningen blev för låg och allt slog ifrån, det var absolut inte frågan om någon hårdkörning på sista turen utan endast stillsam grusvägskörning. Efter det är jag mycket tacksam för förslag på smidig felsökning om felbilden fortfarande kvarstår. Det jag läst hittills är att kablar och anslutningar behöver ses över, säkringar kollas och ev bytas. Kontaktorer rengöras eller helst om möjligt bytas till bättre sort. Är det troligt att jag haft sönder mer saker genom att dra ur 12 V så hårt och kommer jag behöva XR25 för att ta mig i mål? En sån har jag inte. Jag har varit sjukt nöjd med den vecka jag fått köra elbilen, jag skulle hemskt gärna fortsätta för miljöns skull om det går att laga med en rimlig insats. Frugan är inte lika imponerad för tillfället.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-14 06:19:05    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att symptomen från igår i första hand tyder på glapp till 12 V. Kanske jordfel. Har haft några spontana isolationsfel också som inte beror på bläddrandet i menyerna. Min bil är fräsch och har inte rullat mycket och inte vinter.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2016-04-14 06:49:19    Rubrik: Svara med citat

Se över jordsladden till batteriet.
Ladda 12V batteri. Inga konstigheter men känns det nervöst att ladda I bilen så lyft av en av polerna.
Byt 12V batteri.
Kolla ombord 12V laddaren så att den verkligen laddar. Koppla in ett mätinstrument på batteripolerna som du kan läsa av kontinuerligt under körning. 12V drar en oherrans massa ström vid färd. Ett bra fulladdat batteri räcker ca 1/2 time.

Lycka till !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-14 12:34:29    Rubrik: Svara med citat

Stort tack! Raka bra svar. Det enda jag inte hängde med på var att 12V bara räcker en halvtimme. En nattlig färd med helljus och allt fulladdat kan ju lätt ta en timme. Jag tror att jag har kapacitet för närmare 100km och det tar ju typ en och en halv timme om man kör extremt ekonomiskt utan att ha bråttom.

Edit: Förutsättningen för resonemanget är nog att man inte tillför något via spänningsomvandlaren och då blir det logiskt med hög förbrukning på 12V.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2016-04-14 19:56:46    Rubrik: Svara med citat

Ja!
Kolla 12V batteriet, bäst med et batteritestare dvs. Med belastning. T.eks. den billigsta från Biltema, den är också bra tils at testa vanliga 6 V NiCd blockar.
Som Hawk skrivit övanför, plocka isär kontakterna, Skruvhuvudarna är lackat til, borra eller kratta yr dom så det går at skruva, renovera med känsla! Lite sandpapper kanske.
Testa DC-DC vandleren vid at mäta spaningen före anslut av laddkabel ock sedan. Då ser du om den laddar ( om DC-DC'n funkar).
Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-15 20:59:06    Rubrik: Svara med citat

Laddade 12V batteriet under natten mellan torsdag och fredag. På morgonen fungerade allt normalt och jag kunde placera bilen på ett bättre ställe. Laddningslampan lyser ju förstås konstant men nu känns ju felet inringat mellan lågspänningsdel dcdc och batteri. I övrigt har jag inte kollat mer och skall ägna helgen åt byggnadsarbeten. Kanske hinner jag kolla efter dålig kontakt, kabelbrott eller avsaknad av utspänning. Var det nån säkring på lågspänningsdelen? Inte för att jag tror att det är det som är orsaken men ändå bra att veta.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-17 13:55:26    Rubrik: Svara med citat

Skickar ett par bilder för kommande frågor.






12,04V på inkopplat batteri vid tomgång och med öppen huv. Viktade ned brytaren i motorrummet utan att spänningen steg eller lampan slocknade.

Parallellkopplade ett annat batteri med startkablar. Ingen förbättring.

Mätte motstånd i den grova röda kabeln till mitten pluspolen. Inget mätbart motstånd.

Mätte motstånd i den grova svarta kabeln till mitten minuspolen. Inget mätbart motstånd.

Försökte mäta stiften i den kontakten, verkar i alla fall inte komma ut 12V när jag mäter. Vill gärna ha input. Såg ut att vara ungefär 1 till 3V mellan plus och jord men jag behöver mäta om ordentligt

Drog ur den sexpoliga, inget ärg, superfräscht, Drog ut den lilla tvåpoliga till vänster superfräscht. Säkringen mitt på visuellt och uppmätt hel. Fläktarna fungerar bägge två. Alla jordpunkter verkar ok.

Behöver en förklaring för hur och var jag gör en bra mätning för att se om dcdc ger ut 12volt. En förklaring inklusive villkor på tex tomgång, brytare, när det skall ladda mm. Utifrån den infon kan jag bestämma om jag skall be en elektronikguru att mäta upp och laga dcdc i bilen eller om jag kan ge den till honom löst för reparationsförsök.

Saker jag ser och försöker relatera till elschema, sexpolig kontakt som inte är fullt nyttjad går till UCL. Tvåpolig med grova svart och röda kablar bör gå till batteri för laddkrets. Tunn tvåpolig separat matar fläktar. Tunn tvåpolig till vänster gör vad? Är det den som är märkt med 2A säkring?

2A säkring verkar vara larmlampan. Men vilka kablar är matning och ev retur av 108V?

Tacksam för input.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2016-04-18 06:36:36    Rubrik: Svara med citat

12,04 volt verkar rätt klent. På ett fulladdat batteri som ej belastas bör du ha högre spanning.

Med tändningen avstängd:

Lossa batteriet från bilen, ena polen räcker, och mät polspänningen. Hur stor ?

Koppla in batteriet I bilen och mät polspänningen. Hur stor ?

Slå på tändningen (körläge) och mät polspänningen. Hur stor ?

Hittade den här tabellen som jag inte skulle ta gift på att den stammer men den ger nog en fingervisning iaf.

0% 11,92 volt
10% 12,00 volt
20% 12,08 volt
30% 12,16 volt
40% 12,24 volt
50% 12,32 volt
60% 12,40 volt
70% 12,48 volt
80% 12,56 volt
90% 12,64 volt
100% 12,72 vol

Jag har själv haft lite 12V problem och skrivit under http://elbil.forum24.se/elbil-about2274.html
vet inte om det hjälper dig men ger kanske lite kött på benen,
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ExpressHasse
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 september 2015
Inlägg: 157
Ort: Mälaröarna

InläggPostat: 2016-04-18 08:14:26    Rubrik: Svara med citat

Tack poppe, mycket uppskattat. Jag tror batteriet inte var fulladdat men heller inte tomt. Skall ladda och kolla enligt din anvisning. Ingen som har lite info om fokus hamnar på dcdc istället? Jag har en vän som bor en bra bit ifrån han kan troligen laga eller döma ut en trasig dcdc. Men det vore bra med lite info så man förstår om han kan jobba med ebart dcdc på bänk eller om det krävs hela bilen. Om någon har en hel dcdc så är jag intresserad av ett köp. Både för att komma igång igen och för framtiden.
_________________
Första elbil 2015. Bilen är 19 år. En ny värld för mig, äntligen! Nu även med Ion, det har hänt en del bra under två decennier. Följt upp med Opel Ampera 2012, bästa laddhybriden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 246
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2016-04-18 09:26:45    Rubrik: Svara med citat

Mäta spanning med batteri urkopplad, sen med batteri kopplad inn vil voltagen öka om DC-DC laddar.
Minns at DC-DC' funkar själv även om man tar bort styrsladden mot UCL.

Tänker PeraL i Helsinki kan sälja dig en DC-DC. Skriv på engelska.

Mvh Ole
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.61 sekunder att ladda.