Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Begagnad El moped
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-07 17:23:51    Rubrik: Svara med citat

Det sitter säkerligen en DC/DC som gör om 48V till 12V
kolla att du får spänning till och från den, Det är troligen
en liten svart låda med 3 eller fyra trådar.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2012-08-08 15:49:45    Rubrik: Svara med citat

Hittade ingen DC dosa men under sökandet så hittade jag en kabel som var av lödde den och nu funkar allt igen
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2012-08-12 10:35:51    Rubrik: Batterier etc till elmoped Svara med citat

Här har jag hittat div hyfsat prisvärda reservdelar:

http://www.wang-andersson.se/images/bilder/pdf/sport1500.pdf
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2012-08-12 15:06:13    Rubrik: Svara med citat

Ja nu behöver jag lite hjälp igen ska titta efter ett bättre batteripack till mopeden men behöver lite data från min moped till laddaren finns inga uppgifter om hur mycket laddström batteriladdaren ger men batterierna som sitter i nu är på 48 V 18Ah batteriets storlek är L 170 B 70 H 175 batterilådan är L 320 B 200 H 175.
Styrenheten ser ut att vara till en 600 Wats motor men jag vet inte hur många W motorn är på om det är någon som kan tippsa mig om ett bra och billigt batteri paket till mopeden den behöver bara kunna användas för 2 mil vaje dag bifogar bilder på motor och styrenheten kanske något som passar från den här sidan
http://www.wang-andersson.se/images/bilder/pdf/sport1500.pdf








_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-12 19:08:44    Rubrik: Svara med citat

Av erfarenhet brukar det sitta en laddare
som klarar att ladda batteriet på ca 8h.
dvs med 18Ah blir det ca 2.5A.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2012-08-12 19:39:10    Rubrik: Info till Tapani Svara med citat

Gick ner & kollade i garaget.

Kikade både på de gamla (slut) batterierna och på de nya jag precis fick från Wang-Andersson.

Modellbeteckning: 6-DMZ-20 (12V 20Ah). Googlar man på denna info så får man fram måtten (L*B*H): 181*77*172(mm)

Dvs Wang's batterier till 800W-modellen (som jag har) ser ut att passa alldeles utmärkt i din elmoped. 18 vs 20 Ah spelar inte så stor roll när det gäller laddaren och controllern -det kommer att funka bra, med en aningens bättre räckvidd (troligen väldigt marginellt).

Priset 1480 (plus frakt) ger 370 kr per batteri och det är det bästa jag sett (än så länge).

Som sagt, jag har 800W-modellen och vet inte riktigt vad man skall med mer till (om man inte vill "trimma"). Den rör sig mellan 47-52 km/h på plattmark & normal vind, räckvidden är mer än 3 mil (går nog längre om man snålkör) och backtagningen är utmärkt.

Jag har dock modifierat min 800W: De vansinnigt klena kablarna (som jag också ser på din bild) bytte jag ut till betydligt kraftigare saker, och mopeden ändrade karaktär helt. Topphastigheten ökade, men framförallt acc & backtagningen blev otroligt mkt bättre.

Ett tips till slut, om du inte redan listat ut det: Däcken måste vara stenhårt pumpade för minimalt rullmotstånd (kolla vad däcket klarar som mest), annars åker räckvidden all världens väg.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2012-08-12 20:15:07    Rubrik: Svara med citat

Tack Leif
Det var en bra och utförlig förklaring i hur jag ska fixa problemet med min moped och priset är som du säger riktigt bra, bytte du bara ut kablarna mellan batterierna för de som sitter i controllern går väl inte att byta ut
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
LeifV
intresserad


Registreringsdatum: 01 juni 2011
Inlägg: 24
Ort: Sthlm

InläggPostat: 2012-08-12 21:33:08    Rubrik: Kabelbyte Svara med citat

Hej Leo

Kabelbytet började med att min elmoped slutade att funka. Jag konstaterade snabbt att "någon" (kines) hade använt väldigt klena kontaktdon, dels "batteri > controller" dels "bakhjul > sladdhärva" och bägge dessa kontaktdon var brända. Samtidigt så upptäckte jag naturligtvis att kablarna var lite veka.

Har jobbat inom "kina"-import sedan 80-talet, så jag borde ju begripit/kollat den klena dimensioneringen direkt, men nu kom jag på spåret den hårda vägen.

Så här bytte jag:
Hade högtalarkabel 12 mm2 & 16 mm2 liggandes, så de användes. Kanske lite overkill, men i de kablarna blir det inget spänningsfall även om strömmen går över 30A (min controller är specad till max 33-36A, 800W ger 17A men uppförsbackar kan nog bli värre temporärt).

- kablarna mellan batterierna (så korta som möjligt). Eftersom jag gjorde dessa kablar korta ville jag inte att batterierna skulle röra på sig alltför mycket, så jag tryckte ned lite gummilister mellan batterierna & lådan.

- Plus & minus från batteripacket till controllern (den röda & svarta som nu går till batteripacket klippte jag av & isolerade, de kraftigare kablarnas plus/minus kopplade jag på ca 5 cm från controllern. OBS "kopplade på", dvs röd/svart vid min controller går även framåt till dc/dc konverter som sitter bakom framlampan etc. I samband med detta flyttade jag även huvudsäkringen till intill controllern -för att få minimal kabellängd, tog upp ett hål i "skålen" under sadeln för att kunna komma åt säkringen lätt.

- Från controllern går 3 kraftigare (men rätt klena) kablar ned till motorn/hjulet. Här satt en kontakt som bränts, så den slopades. Från hjulet kommer en halvmeter lång sladd innehållandes starkström och tunna kablar för lägesgivare. De tunna kablarna fick vara som de var, men de kraftigare kapade jag ca 5 cm från hjulaxeln och därifrån körde jag med mina kraftigare kablar upp till controllern.

Det som gav mest effekt var på inmatningssidan, dvs batterikablarna + till controllern, kablarna till motorn påverkade inte så mkt.

Som du ser så kopplade jag på mina kraftigare kablar på de tunna ca 5 cm från controllern -jag orkade inte i vintras, men kommande vinter skall jag ta dän controllern och fixa en rejäl kopplingsplint plus kraftiga anslutningar direkt till kretskortet i controllern så slipper jag även de 5 centimetrarna "skitkabel" jag var tvungen att lämna kvar. Just controllers verkar vara väldigt svårt att få info om, dålig märkning och hopplöst att hitta både tillverkaren och specar/kopplingsschema. Min controller har några kablar som hänger oinkopplade, vilket stör mig enormt -jag vill i alla fall veta vad de är bra för =). När jag ändå har isär controllern får jag väl lista ut vad de gör.

ps. har börjat gilla det här med elmoppar skarpt. Har fått tag på en helt oanvänd 1500W, 2005 års modell väldigt billigt. Motorn liknar din, men controllern är större. Hur som helst så funkar den sämre än min 800W, inte allls lika stark, lite snabbare dock, trots bytta kablar. Från början tänkt att vara som ren reservdelsobjekt till min elmoped men jag skall nog använda den för test & lek... "ribban" ligger på 2-hjulsdrivet, litium-batterier, 4kW-motorer etc. Får dock se vad den ekonomiska lusten tillåter =)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-08-12 23:00:23    Rubrik: Svara med citat

Leif, här har du min "ribba" Wink
Supernöjd! 100km/h, runt 7mil i 70-80.
8kW, lätt motorcykel.

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about3065.html
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2012-08-28 13:52:43    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag beställt nya batterier från Wang Andersson 4 st 12V 20Ah kostar 1900 kr med frakt synd bara att leveranstiden är från 5 - 8 veckor samtidigt fick jag beställa en ny laddare den gamla har gett upp kostar 420 kr förhoppningsvis får jag många bekymerslösa mil när jag har bytt ut kablarna och monterat batterierna.
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-28 15:03:42    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Förhoppningsvis får jag många bekymerslösa mil


Jag undrar hur många med 20Ah 48V på en laddning.
Jag kom 4 mil med 48Ah 48V batterier
men med större motor och moppe.
Kanske var mina batterier slitna av att ha
stått länge.
Återkom med rapport Smile
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2012-08-28 15:16:13    Rubrik: Svara med citat

Det ska jag göra och jag behöver inte mer än 2 mil på en laddning och är det som LeifV skriver så är det bonus "jag har 800W-modellen räckvidden är mer än 3 mil (går nog längre om man snålkör) och backtagningen är utmärkt"
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2012-08-28 20:53:36    Rubrik: Svara med citat

Ja återkom gärna med resultat, jag står i valet och kvalet att antingen bygga elcykel eller rusta upp min gamla elmoped...

Har 6 mil ToR mellan skola och hem. Vill lägga så lite som möjligt.

Plus för elmopeden är att den är laglig och går 45km/h. Räckvidd avgörande.
Plus för elcykeln är att den alltid tar sig hem, i värsta fall med muskelkraft. Räckvidd inte lika viktig (då hybrid).

/C
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-29 16:18:33    Rubrik: Svara med citat

Caffe skrev:
Ja återkom gärna med resultat, jag står i valet och kvalet att antingen bygga elcykel eller rusta upp min gamla elmoped...

Har 6 mil ToR mellan skola och hem. Vill lägga så lite som möjligt.

Plus för elmopeden är att den är laglig och går 45km/h. Räckvidd avgörande.
Plus för elcykeln är att den alltid tar sig hem, i värsta fall med muskelkraft. Räckvidd inte lika viktig (då hybrid).

/C


Jag skulle nog valt moped... jag har 3 mil enkel väg till mitt jobb.. blir ca 34km med cykel. det tar 1h 40min (genomsnittshastighet 20km/h).. det innebär en restid på 3h 20min per dag på en cykelsadel... min bak gillade inte såna resor i alla fall Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2012-08-29 17:18:36    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:

Jag skulle nog valt moped... jag har 3 mil enkel väg till mitt jobb.. blir ca 34km med cykel. det tar 1h 40min (genomsnittshastighet 20km/h).. det innebär en restid på 3h 20min per dag på en cykelsadel... min bak gillade inte såna resor i alla fall Wink


Nej, jag föredrar mopeden men då _måste_ det gå att köra 6mil också för får jag soppatorsk en mil hemifrån finns risken att jag ritualslaktar moppen med pickupen när jag väl kommit hem...

/C
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2012-10-04 08:55:26    Rubrik: Svara med citat

Hösten är här och den sena leveransen av batterierna har försenat mitt byte men jag återkommer med resultat i vår när mopeden tas i bruk igen
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2012-10-04 14:00:20    Rubrik: Svara med citat

Tapani skrev:
Hösten är här och den sena leveransen av batterierna har försenat mitt byte men jag återkommer med resultat i vår när mopeden tas i bruk igen


Blir toppen! Då har jag hela vintern på mig att byta kablar "så länge". Smile
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2013-04-05 20:21:37    Rubrik: Svara med citat

Hej
Fick hem batterierna från Wang förra veckan kostade 2160 :- med frakt har bara gjort en mindre test i kyligt väder -7 till + 5 min kvinna som väger kring 60 kg körde 22 km vid tre tillfällen och då visade batteri indikatorn fortfarande på ca 70 procents batterikapasitet så vi kommer att vara nöjda med batteriernas räckvidd nu när värmen kommer tillbaks. Smile
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2013-04-18 05:23:20    Rubrik: Svara med citat

Mopeden fungerar bra med de nya batterierna men nu har jag ett nytt problem, ibland vill den ej starta direkt på gaspådrag utan man måste slå på gashantaget med handen ett par gånger sen fungerar den igen. Finns ju nya att köpa för en billig peng men passar elektroniken till alla eller måste jag hitta en lika dan som den jag har eller går den att reparera måste fixa den innan den lägger av helt och hållet.
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tapani
intresserad


Registreringsdatum: 01 juli 2012
Inlägg: 34

InläggPostat: 2013-04-21 12:37:05    Rubrik: Svara med citat

Ingen som har tipps om problemet med mitt gashantag är det bara att köpa en ny och koppla in den ?
_________________
Leo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.