Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Konvertera till SP-LFP200Ah Lithium-ion
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-08 06:45:36    Rubrik: Svara med citat

Hippie Djohn skrev:
Hej...

Jeg er ved at færdiggøre designet af mine batteri låda og har et par spørgsmål til dem af jer som allerede har installeret andre låda.

-Hvor meget frihøjde har I mellem forreste låda og jorden ?

-Er frihøjden tilfredsstillende eller er der problemer ?

Mvh.
Rasmus


Frihöjden är ca. 140mm, om det finns väg buller (farthinder) kör jag försiktigt men det gör man ju normalt också.
Jag upplever det inte som ett problem.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-08 06:57:38    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Snyggt!
Hur har du fått till loggningen? Är det bara standardgrejor eller har du fixat något program själv? Det blir inte så ofta som man kanske skulle önska att man släpar ut dator till bilen för att logga.

Funkar 0-100% batterimätaren i bilen? Min funkade inte bra så jag skrotade den och monterade bmsen där isället.


Jens BMS har jag kommpletterat med bluetooth, använder sedan ett terminalprogram i Ipaq-en.
Nej original 0-100% visningen funkar inte korrekt längre, Jens BMS funkar som SOC.
Men måste komplettera med ett ingångskort till, det funkar inte till 100% med att ett ingångskort överlappar två batterilådor, induktansen i den längre kabeln bygger upp en störning då kontaktorerna går till.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2013-09-08 19:55:33    Rubrik: Svara med citat

Drivmedel skrev:

Frihöjden är ca. 140mm, om det finns väg buller (farthinder) kör jag försiktigt men det gör man ju normalt också.
Jag upplever det inte som ett problem.


Tak.. Det er ca. det samme jeg har.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-09-09 19:54:26    Rubrik: Svara med citat

Är det bara en standard bluetooth-serie övergång du har? (Länk?) Tolkar du inte datan på något sätt i ipaqen? Det såg så fint ut i displayen, jag får bara ut rådata via serieporten. Men min bms är bland dom första så det har kanske gått framåt.

Edit: Jag har alla mina bmskort i framlådan och har inte haft några problem med störningar. Kontaktorerna sitter under korten bara ett par cm ifrån. Kan det inte vara något annat fel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-10 06:30:16    Rubrik: Svara med citat

Ja det är en RS 232 3-5V logik tror den kosta runt 50:- på nätet, på BMS-en fans plats för en MAXIM 232 krets så där lödde jag in den med lösa trådar.
Är ett standard terminal program där jag kan öppna en fil där allt sparas, ställer in alla parametrar och loggning med terminalprogrammet. Kolla med Jens det går kanske att uppdatera din BMS.
Är rätt säker på att det är induktansen batterikabeln mellan främre och bakre lådan som ställer till det, då den denna ligger mellan två ingångar på just de kort som indikerat störningen. Hawk har råkat ut för samma problem. Har ca. 1m kabel detta för att lättare kunna ta ned lådorna om det nu skulle behövas. bilen är ju inte sågad.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-10-09 21:01:02    Rubrik: Svara med citat

Längsta tur hittills, har i dag kört 200km BMS-en visade 20% kvar av kapacitet.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2013-10-09 22:52:44    Rubrik: Svara med citat

Härligt
25 mil om man tömmer alltså
men 20% kvar är väl lagom om man vill
ha kvar cellerna länge.

Angående regen vid hög spänning,
så vill kolla en sak om zenerdioden.
är det på denna -rosa ledning man skall
sätta dioden. 6v lagom? vilket håll skall
strecket på dioden vara?


_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-10-10 08:20:08    Rubrik: Svara med citat

Ja den rosa ledningen, strecket på dioden mot Batteri +, alltså inte mot kretskortet. Detta är mätspännings ingången till hakkaren för att hålla koll på batterispänningen för driftbatteriet.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-02-13 08:39:55    Rubrik: Svara med citat

Har nu åkt över 10000 fantastiska problemfria elbils km sedan konverteringen.
Men en positiv iakttagelse som man kan undra över, har ännu inte fått vatten påfyllnings larm efter dessa 10000km.
Kan ju undra över hur Renault teknikerna gjort beräkningen.
Kan detta ha varit ett problem då man åkte med original batterierna?
Laddar med original laddaren men har manipulerat spänningen till UCL-n
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1735
Ort: Östersund

InläggPostat: 2014-02-13 12:43:53    Rubrik: Svara med citat

Eftersom laddaren i princip aldrig jobbar i fas två ?
kommer UCL inte att räkna upp antalet överladdade ah.
Det är antalet överladdade ah som avgör vattenlarmet.
Det är bara vid överladdning som det förbrukas vatten.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-02-13 13:12:29    Rubrik: Svara med citat

Då ligger beräkningen tydligen i laddaren, så får UCL-n info från denna om när det är tid med vatten.
Då får man hoppas på att vattenlarmet uteblir.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-03 21:21:20    Rubrik: Svara med citat

Hej...
Jeg er nyfiken på hvad du får af Ah/10 km i UCL displayen ?
Jeg kan ikke hitta resultatlistan fra OECR 2013, har du den ?
Stämmer Ah i Jens BMS displayen overens med UCL beregningerne ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-03-04 19:16:54    Rubrik: Svara med citat

Brukar ligga runt 8-9Ah/10km, har 43 celler så spänningen är runt 140V.
Får ett mätfel tidvis så BMS restes, ett mätkort sträcker sig över båda batterilådorna. Då den inte nollställs så tycks den visar rätt.
Skall komplettera med ett kort till så försvinner nog problemet.
Tycker även att Clio displayen visar relativt rätt, pendlar mellan 0- ca. 160Ah.
Har vid något tillfälle kört ned under noll och då bör jag ha 20% kvar har som högst visat 166Ah.
Nej jag har inte kvar start listan från OECR 2013
Prova att mejla Per Lundgren (www.OECR.org)
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-04 21:57:13    Rubrik: Svara med citat

8-9 Ah/10 km det ikke meget !
Hvis jeg kører MEGET forsigtigt kan jeg komme ned på 10 og ved almindelig kørsel ligger jeg på ca.12
Jeg kan ved "aggressiv" kørsel jeg komme ned på 16-20
tyvarr har jeg også kun 38 celler, tænker på at købe nogle flere..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-05 12:14:43    Rubrik: Svara med citat

Hvor mange km kørte du om lørdagen til OECR ?
Resultatlisten ligger nu på hjemmesiden og jeg kan se du ladede 12,11 kWh til ca. 80km eller hur ?

12,11 kWh til 80 km = 151 Wh/km
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-03-05 21:00:32    Rubrik: Svara med citat

Har inte koll på hur lång turen var, körde den rätta vägen hela sträckan så de kan stämma med 80km.
Hann inte med att justera framvagnen innan loppet, glömde sedan bort detta efter 600km upptäckte jag att framdäckens ytterkanterna helt uppslitna. Så här gick nog åt några Wh/km i onödan.
Har i dag åkt 150km 70-85km/h i genomsnitt 8,9Ah/10km.
Lars
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2014-03-05 21:10:12    Rubrik: Svara med citat

Citat:
8,9Ah/10km.

Otroligt! rena Julle-siffror. Låg du efter en långtradare mesta tiden
eller var det endast nerför. Förresten backar saknas där du bor eller hur.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 207
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2014-03-06 07:23:31    Rubrik: Svara med citat

Nja några backar var det ju inte direkt, så vet jag inte något om mätnoggrannhet heller!
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
olev
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 november 2007
Inlägg: 247
Ort: Slagelse

InläggPostat: 2014-03-07 16:28:39    Rubrik: Svara med citat

Hmm..
"Drivmedel" kører med højere spænding end "Hippie Djohn"
Kunne være en af grundene til lavere Ah/mil.
Mvh OLeV
P.S Der er vel ikke en bremse der "hænger"
Håndbremsen justeret for stramt?
_________________
e = r x i
Clio electrique -98 x2
Saxo electrique -97 -99
Berlingo electrique -02
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2014-03-09 23:13:47    Rubrik: Svara med citat

Jo det giver god mening hvis man regner på det.

43 celler giver ca. 13,2 % højere spænding.

12 Ah/ 10 km - 13% = 10Ah/ 10km

Så passer regnestykket bedre!

Energimængden er nogenlunde tilsvarende.

Igen bremser hænger eller er spændt for hårdt.
bremser og håndbremsekabler er skiftet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.