Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Boksering vid elektonikfel

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-05-09 21:41:20    Rubrik: Boksering vid elektonikfel Svara med citat

Bogsera aldrig med "tändningen" till utan att först lossa magnetiserings kabeln på hakkaren, då hakkaren havererat i samband med backning.
Detta brukar vissa sig som elektronikfel.
Kortslutning i mag. trissan kan ge magnetiseringsström och motorn fungerar som en generator som då kan generera spänningar som skadar mer elektronik än nödvändigt. Har själv gjort detta misstag. Fick en hakkare för rep. i veckan som troligt vis bogserats med tändning till.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-05-10 06:00:02    Rubrik: Svara med citat

Detta är ju högst relevant information, men varför vill man ha tändning till när man bogserar ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2012-05-10 06:49:02    Rubrik: Svara med citat

Tungstyrd utan styrservopump, utan belysningen så av ren rutin åker "tändning" lätt till.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-05-10 07:08:41    Rubrik: Svara med citat

Ah, tänkte inte på servot, det fanns ju inte på Expressen.
Belysning däremot fungerar väl oavsett tändningsläge ? Det gör den ju på alla andra bilar.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1727
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-05-10 08:54:07    Rubrik: Svara med citat

Kan ju vara bra att ha bromsvakuum.......

Mvh
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1584
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-05-10 09:11:00    Rubrik: Svara med citat

Bromsvakum är överskattat. Se det som ett träningspass stället.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-05-14 12:21:15    Rubrik: Svara med citat

??? Jag har aldrig stött på några problem med tändning på och bogsering! Pratar vi om Clio, eller är jag helt ute o cyklar?
Jag har bogserat säkert 100 mil sammanlagt med tändning på. Och rullat nerför många backar utan att lossa kablar. Den är ju byggd för att regenerera. Vid några tillfällen har jag tom. stängt av tändningen vid bogsering utan problem.

Edit: ÅÅ. Såg att du menar vid rasad hackare! Ja. Det är ju en annan femma. Bra tanke!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Drivmedel
Elektrisk


Registreringsdatum: 09 juli 2008
Inlägg: 206
Ort: Södra Sandby

InläggPostat: 2013-09-01 08:19:43    Rubrik: Svara med citat

Har fått ytterligare en hakkare för reparation som bogserats med "tändning" till och magnetiseringskabel i.
Det uppstår helt onödiga skador då detta sker.
Koppla bort magnetiseringskabeln som ren säkerhets åtgärd vid alla "hakkarfel" och bogsering. Det är den lilla 2-poliga kontakten ovan på hakkaren fram till höger.
_________________
Minst 550.000 km med elbil.
Nu BMW i3 2018 BEV 8kWp solceller
6kWp solfångare vacumrör
Förr
VW Polo 82 egenkonv.
Reliant FOX
W City Strom
Renault Clio x2
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> elektriska problem Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.