Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elektrifiering av minicross
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-08-07 17:59:43    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att jag har ett sådant drev liggandes till den motorn, kan kolla lite närmare på det om du vill?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-07 19:11:49    Rubrik: Svara med citat

Jo gärna, men det är inte drevet som sitter på motorn jag tänker byta, det är redan 11 kugg.
Det är nästa steg i transmissionen, dvs den för kedjan till bakhjulet och den är lite kraftigare än den på motorn. Det är 8mm delning och ca 11mm bred kedja, tror det är den de kallar T8F hos superbilligt.
Den på motorn heter väl #25 eller nåt liknande.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-08-07 19:54:50    Rubrik: Svara med citat

OK, det var motordrevet jag hade..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-14 19:29:06    Rubrik: Svara med citat

Dags för ännu en uppdatering, dessutom en positiv sådan! Very Happy

Idag kom 11-kuggarsdrevet med DHL. Tio minuter senare var drevet på plats och kedjan uppsträckt.
Dags att ropa på barnen för en första minitest.
Och vilken skillnad det blev! Först märktes en rejäl skillnad i accet. Och sen var det plötsligt inga problem med orken fast man körde runt på gräsmatta med lite motlut.
De ville inte sluta köra, fast batterierna bara hängde på trekvart och det var dags för kvällsmat. Och trots att de denna gång bara körde på tomten så var motorn inte mer än ljummen, jämfört med riktigt varm förut. Jag verkar ha hamnat rätt i utväxling helt enkelt!

Sååå skönt att det verkar funka! Nu kan jag lugnt fortsätta att göra ordentliga batterifästen samt sätta fast allt permanent.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1167
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2012-08-17 08:18:11    Rubrik: Svara med citat

Kul att du fick fart i den!

Det här visar igen det som jag alltid tyckt; man ska dreva för att bara precis tangera den lägsta toppfart man kan nöja sig med - då kommer accelerationen och körupplevelsen bli så mycket bättre.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-20 10:34:27    Rubrik: Svara med citat

Och nu rapporten efter "hårdtesten" i helgen.
Både ris och rosor kan man säga.

På den positiva sidan fanns att barnen tyckte det var kul och körde en hel del på grusvägen vid stugan samt på gräsytorna.

På minussidan står att det känns som att den tappar orken rätt fort.
Efter några minuters åkande (framförallt på gräset) så tappar den ork rejält och motorn känns ordentligt varm och man börjar också känna lite lukt av nåt som är överhettat.
Som konstruktör och ansvarig så vill man naturligtvis att de genast slutar åka för att inte ha sönder nåt, men barnen åker gärna tills den står helt still...

Jag har svårt att veta vad orsaken är. Även när den är rejält orkeslös så är batterispänningen fortfarande över 24V (i vila visserligen, har inte mätt i drift).
Jag lät ju mäta upp batterierna, men har ändå lite svårt att veta om de är helt ok.
Kan elmotorn tappa ork när den blir varm? Eller är det nåt annat fenomen jag upplever?
Jag har inte lust att spendera hur mycket pengar som helst, men vill ändå att de ska ha kul och samtidigt inte bränna upp sakerna i onödan.
Ska man lägga pengar på att köpa en LiPo-packe och på så vis minska vikten på hela ekipaget med 15-20kg samtidigt och hoppas på att det trots allt är batterierna?
Ska man köpa ny motor och kontroller, kanske 500W löser allt istället för dagens 250W?

Det är kul att slutligen göra nåt (efter att ha läst och funderat bra länge), och samtidigt frustrerande när det inte funkar som man tänkt!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-08-20 11:33:07    Rubrik: Svara med citat

Kolen är skräp på dessa motorer... tror det är det du känner som luktar... vet inte om det finns / värt att hitta bättre kol... har fyra sådana motorer .. en är kolen brända på (kom in skit i).. dom andra tre fungerar fortfarande bra... om du är intresserad så... Wink
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-20 12:10:35    Rubrik: Svara med citat

Är det så att motorn tappar orken om kolen börjar överhetta?
Och att det gör att kolen överhettar ännu mer och ännu mer ork tappas, i nån slags ond spiral?
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-08-20 12:50:37    Rubrik: Svara med citat

Ja dom tar nog kol på sig själva Embarassed
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2012-08-24 13:20:35    Rubrik: Svara med citat

Jag hade sett till att mäta batterispänningen under drift först och främst, om den visar sig krokna avsevärt under drift så känns lipo-batterier som den snyggaste lösningen. Den lägre vikten kommer ju både minska belastningen på motorn och öka prestandan. Sen skadar det väl inte att försöka kyla motorn bättre också, kanske en liten datorfläkt som tvingar luft genom motorn om det är möjligt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 195
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-08-25 08:21:49    Rubrik: Svara med citat

Spontant så tycker jag att 250W är en väldigt låg motoreffekt.
Med så liten motor hade jag nog drevat denna hoj till 7-8km/h som maxfart till att börja med.
När jag drevat upp min hoj till 65km/h (4.8 kW motor) blev den ganska snäll, och motorn ändå hyggligt sval.
Med en direkt översättning till din hoj (250W motor) skulle du dreva den för 3,4 km/h......

Kanske denna uträkning inte säger hela sanningen, och säkert är din hoj lättare.
Men min hoj är heller inte särskilt tung. Med LiPO-batterier lyfter jag den med en hand (och jag är inte särskilt stark).
Och dessutom har du en mellanväxel att dra runt.

Jag kan förstå att motorn blir varm.

All In My Humble Opinion......
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-25 16:23:41    Rubrik: Svara med citat

Jag håller med er till fullo. Anledningen till valet var att jag blev erbjuden motorn med kontroller tidigare, avsett för ett annat bygge som inte blivit av. Och sen ramlade jag över crossen och sen rullade det på.

Jag ska absolut mäta batterierna i skarpt läge, sen kanske domen är lättare att fälla, men jag tror nog motorn är mer skyldig än batterierna.
Och det som känns knepigt i så fall är att den tappar orken så snabbt, för i början går det hur bra som helst.
Men, kanske är det nåt med kolen, att de är dåliga och sen när de blir varma så ökar motståndet i dem och de blir varmare och varmare och motorn går sämre och sämre.
Frågan är om det då skulle hjälpa att byta kol?
Tyvärr kan man inte så lätt kyla motorn, den är tät och vill inte ha luft genom sig...
Jag ska höra mig för lite med stampe...
Annars får jag väl se det som läropengar och sätta ribban lite högre nästa gång.
Om jag fattat det rätt är det samma motor i elscootern Razor 300, så man tycker att den borde orka med en 6-åring på en lite crosshoj.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-26 08:58:37    Rubrik: Svara med citat

Jag blev lite sugen på att uppgradera med det här: http://www.monsterscooterparts.com/24-volt-750-watt-motor-controller-throttle-kit.html
Kan det va nåt att ha?
Eller finns det motsvarande/bättre/billigare nån annanstans ifrån?

Med ett sånt kit skulle i alla fall inte kraften saknas, och det skulle förmodligen vara värt att flytta över till nästa storlek på cross när den dagen kommer.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 195
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-08-26 10:01:14    Rubrik: Svara med citat

Det fungerar säkert bra.
Men om det skulle vara så att du upptäcker att crossen blir för häftig för din sexåring, så verkar det som kontrollern inte programmerbar (för att ställa ner effekten).
Likaså verkar gashandtaget vara av Hall-typ, tror jag (det är klent med specifikationer på grejerna). Då är det mycket svårare att begränsa effekten i handtaget (om man i inte kan göra det mekaniskt förstås, så att man inte kan vrida fullt, helt enkelt).
Med ett vanligt 0-5kOhm-gashandtag kan man bara koppla in ett motstånd för att begränsa effekten om kontrollern inte är programmerbar. Men för ett 5kOhm-handtag måste man ha en kontroller som är avsedd för det (vissa kontrollrar klarar båda). Jag tror inte denna gör det (inget spec:at).

Detta kanske inte är något problem för dej överhuvudtaget.
En PW50 är väl ungefär lika stark, och dom kör ju småttingar obehindrat.
Annars är väl priset inget att klaga på.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-26 15:09:57    Rubrik: Svara med citat

Jag kan ju alltid köpa motorn löst och en universalkontroller till, och återanvända nuvarande gashandtag, så tjänar jag nån krona och kan ställa ner effekten som du så riktigt påpekar, kan nog vara smart kanske.

Nyss ville barnen åka lite och då kunde jag ganska snabbt konstatera var problemet sannolikt är, det är motorn...
Den låter konstigt, går tungt och orkar inte varva som förut ens med bakhjulet i luften och nyladdade batterier. Helgen på landet var nog mer än vad den orkade med verkar det som.
Så nästa steg blir nog att ta loss motorn och öppna den för att se vad som hänt...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-08-26 17:07:15    Rubrik: Svara med citat

Och så var motorn isärtagen. Det var ingen vacker syn...
Den har troligen gått varm så pass att isoleringen på lindningarna börjat mörkna, all koppartråd var precis svart, och sen verkar isoleringen i rotorn ha smält eller åtminstone börjat falla isär av värmen.
Hela innandömet var fullt av en massa små partiklar som jag tolkar som rester av isoleringen.
Klart det går trögt när det hamnar skräp mellan magneterna och rotorn.
Den motorn har nog gjort sitt, möjligen torkar jag rent allt och sätter ihop den igen, bara på prov.
Nej, jag får nog titta mig omkring efter några bättre saker om det ska bli nåt.
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
stampe
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 augusti 2011
Inlägg: 105
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-08-28 19:13:04    Rubrik: Svara med citat

Så såg min ena motor ut också....
_________________
Stefan
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-09-13 07:57:44    Rubrik: Svara med citat

En kort uppdatering.
I helgen var vi hos lokala trialklubben och barnen fick provköra en fabriksbyggd el-trial, en Mecatecno, byggd i Barcelona och säljs även som Gas-Gas. Barnen hade kul och den verkade riktigt smidig.
Sen konstaterade att den verkade ha samma motor som den jag funderade på, fast den var 36V okänd effekt. Bra inspirationskälla om inte annat.

Så igår kväll slog jag till och skickade iväg en beställning på en 24V 750W motor från Currie, och en universal controller, 24V-60V, 40A. Jag beställde från USA via en kollega där, får se om den lyckas komma hit utan att de slår på tull och moms.

När man kollade in cykeln från Mecatecno så slog det mig att man kanske skulle utgå från en liten MTB eller BMX om man vill bygga nåt liknande? En heldämpad 20-tummare kanske, och svetsa om ramen lite?
Nåväl, det får bli nästa projekt!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 238
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-09-13 09:08:54    Rubrik: Svara med citat

FreThor skrev:

När man kollade in cykeln från Mecatecno så slog det mig att man kanske skulle utgå från en liten MTB eller BMX om man vill bygga nåt liknande? En heldämpad 20-tummare kanske, och svetsa om ramen lite?
Nåväl, det får bli nästa projekt!


Exakt! Men gärna med 500-1000W navmotor i bakhjulet och litet RC-pack!!
Plocka bort tramporna och bara ha fotpinnar där istället.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-10-12 07:28:41    Rubrik: Svara med citat

Dags för fas 2. Mr. Green

Igår kom nya motorn och kontrollern med posten. Fast det var rena turen att den kom fram överhuvudtaget... Posten i Sverige lyckades skriva avsändarens namn som mottagare, så det var tur jag bor i villa, annars hade väl inte lappen hamnat i vår brevlåda alls, och sen var det ju fel namn när jag skulle hämta ut den också, men då kunde de kolla paketets namnlapp, så till slut fick jag ut den.

Motorn ser bra ut och snurrade på bra när jag kopplade in den på gamla kontrollern. Det ska inte vara några problem att göra nya fästen för den, så förhoppningsvis blir det provkörning redan i helgen!
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.