Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


AmperA
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-05-05 20:48:00    Rubrik: AmperA Svara med citat

När jag var ute och provkörde min nya elskoter
stannade jag till hos grannen som är bilnörd. (klassiker)

Jag visade stolt upp mitt nyförvärv och erbjöd
honom en provtur. När han stack iväg tippsade
han mig om att kolla vad han hade på laddning
vid husknuten.



Skall enligt uppgift vara den eller en av dom första
Amperorna (?) som kom i Europa!

Den stod på laddning så provkörning får bli en annan dag.
Han sa att den gick ca 6.5 mil på enbart el. Det var mer
än jag trodde men det kanske inte är i motorvägsfart då.

Laddningstiden var för lång men han hade fått
instruktion att bara ladda med 2 streck, vad det nu
innebar, såg aldrig den berömda klumpen på sladden.
Men det var inte med 16A i allafall snarare 6A!
Det kanske på nissanvis går att köpa en specialkabel 16A
för 16.000:-!

Här kan man läsa mer om bilen
http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-opel-ampera-toyota-prius-2012-36881
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-05-10 12:55:11    Rubrik: Re: AmperA Svara med citat

Det har tydligen sålts 10st Opel Ampera i Göteborg under de 2 veckor den har varit på marknaden. Jag provkörde bilen igår! Smile
Mer om det senare..

Angående de 2 strecken.. Det finns 4 streck på dosan. 2streck= 6A 4st streck=10A .. Smidig att man kan välja det på boxen iaf!

Mer om min upplevelse senare..

Opel Ampera finns att provköra på Eklunds bil i Göteborg. De har 2st Bilar där just nu. En inomhus och en utomhus.. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Glenora
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juni 2012
Inlägg: 9

InläggPostat: 2012-06-17 16:52:39    Rubrik: Svara med citat

Jag köpte min Ampera på Eklunds Bil.
Den är helt underbar att köra.I läge "Sport" är den riktigt pigg.
Man har klimatanläggning,farthållare,bra ljudanläggning(originalet duger gott)ESP,TC,elektrisk parkeringsbroms,backkamera(tillval)
Jag rekommenderar backkamera,för bakåtsikten är dålig.
Jag kör till jobbet och hem(57km)på en laddning,och laddar ca.12kWh/dag.
Det räcker gott med 10A.Man kör ju ändå inte på natten.Oftast laddar jag med 6A.Det är nog bra för batteriet.
Det blir intressant att se hur den klarar vintern.Det enda negativa hittills är ju inköpspriset:439 900 kr.Man ska ju få 40 000 kr i supermiljöbilspremie,och så är den skattebefriad i 5 år.
_________________
"jag kör med sladd"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-06-17 19:47:13    Rubrik: Svara med citat

Kul med en AmperA ägare i forumet! Smile Jag tyckte sikten ut ur bilen var lite dålig faktiskt. Men accelerationen var det inget fel på! Nu har jag även provkört en Nissan Leaf så nu har jag något att jämföra med!

Det blir ingen Ampera för mig som tjänstebil då den är lite för dyr för mitt företag att godkänna verkar det som. Förhoppningsvis blir det en Nissan Leaf för mig.

Lägg gärna upp mer erfarenheter du har av bilen. T.ex hur långt du kommer på batteriet osv! Smile Antar att du inte har gjort av med så mycket bensin hittils? Vad ligger du på förnågon förbrukning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Glenora
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juni 2012
Inlägg: 9

InläggPostat: 2012-06-18 17:25:16    Rubrik: Svara med citat

Ja,sikten är väl inte den bästa.Sidofönstren är ovanligt låga.Den svarta dekoren under fönstren är säkert gjord för att dom ska se större ut.Jag tror att man ville ha små fönster för att hålla temperaturen nere på sommaren,och minska värmeförlusterna på vintern.Bilen reglerar ju temperaturen på batteriet automatiskt och det drar mycket ström.

I början körde jag några längre turer,så jag använde en del bensin,men totalt ligger jag nu på 1,0 liter/100 km.Har kört 1250 km.

En annan sak som jag inte förstår är varför man inte får ha drag på den.Den har ju 150 hk.Man skulle ju kunna köra lätta skrymmande saker på ett släp.Det är dessutom omöjligt att sätta på drag p.g.a. lamporna som sitter i mitten bak.
Undrar också när man får miljöbilspremien?
Annars är jag som sagt supernöjd med bilen.
_________________
"jag kör med sladd"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2012-06-18 20:12:49    Rubrik: Svara med citat

Efter att ha testat den så instämmer jag med att sikten är dålig både bak och fram åt sidorna.
Men den är pigg.
Lite väl plastig mittkonsol för min smak och med touchknappar så blir den lite.. oprecis kan jag tycka.

jag lyckades inte köra med vindrutan nere i hastigheter över 50-60 den "slog" i vinden(komiskt att jag ville höra motorn men vindens salg gjorde att motorn inte hördes)

Det verkar som att om batteriet är tomt så tappar man halva effekten ( dock vet jag inte)
Det finns ett litet hack mellan fullgas när man kör på bensin och som jag tolkar som att batteriet kopplas in för att boosta till fulleffekt över vad bensinmotorn inte kan ge.

Den verkar ha lite fel på luftflödet för efter en tur på grusväg så var det en massa löst grus över hela baken( inte ens min gamla volvo 940 får det)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-06-19 00:04:07    Rubrik: Svara med citat

Alex: det du säger att bensinmotorn inte kan ge bilen full effekt stämmer säkerligen. Men normalt använder man inte mycket av den effekt som bensinmotorn ger. Vid mer effekt än generatorn på bensinmotorn kan alstra så tas resterande effekt från batteriet.. Detta skickas sedan tillbaka till batteriet igen för att hålla en speciellt laddningsnivå.. Det är så jag har förstått det.. Väldigt smart.. Smile

Är batteriet "slut" tex och motorn är igång och du stannar vid ett rödljus så stängs motorn av efter nån sekund. Den startar inte igen förän du kanske kört 100m eller något sånt.. Beroende på hur fort du accelererar iväg.. Smart.. Smile

samma om du sitter i bilkö och kryper frammåt. Bensinmotorn stängs då av efter en stund och startar efter kanske 5 minuter igen när batteriet behöver mer energi..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mr Glenora
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juni 2012
Inlägg: 9

InläggPostat: 2012-06-23 17:40:06    Rubrik: Svara med citat

Hittade lite information på ett Ampera-forum på tyska.
Antal sålda Ampera i Tyskland i Maj 126,Januari-Maj 493.
I Holland i Maj 358,Januari-Maj 1000.
I Schweiz Januari-Maj 131.
I Österrike i Mars 26.
I Holland har man tydligen bra förutsättningar för elbilsägande.
Det finns mycket att läsa här:
http://www.opel-ampera-forum.de/index.php
_________________
"jag kör med sladd"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-06-24 09:53:16    Rubrik: Svara med citat

Jag funderar varför är det ingen reklam/promo till Ampera/Volt i Sverige?

Varför bara utvalda bilsalonger/försäljare säljer såna bilar?

Sist med inte minst priset för bilen som är högst i EU?

Rent spontant vad tycker ni... Question
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Olle A
Passiv


Registreringsdatum: 14 september 2012
Inlägg: 1

InläggPostat: 2012-09-14 07:57:02    Rubrik: Ampera Svara med citat

Den 22 Maj hämtade jag ut min Ampera. En förmånsbil som skulle ersätta min SAAB 93.
Jag har kört mellan Väröbacka och Göteborg (Hisingen) 68km i fyra månader nästan bara på el. Rekordet har varit 72km på en laddning. Förr tankade jag två ggr i veckan nu har jag tankat 1 gång i månaden. jag snittar 1,0liter/100km (12500km). Kommer säket att bli lite dyrare till vintern. Man märker att yttertemperaturen spelar stor roll. En lagom varm dag, så kör man 70km på en laddning.
Jag är supernöjd med bilen. Den har överträffat alla förväntningar än så länge. Jag har satt upp en 16A laddstation på jobbet och en hemma, så jag laddar på 4h. Jag kör hem, tar en kopp kaffe och laddar, sedan kan jag köra en vända till vargberg där jag laddar med sladden (10A) och kör hem på el. Kanon!
Jag har dock några funderingar.
När kommer den utlovade APPen?
Hur gör jag för att värma upp bilen innan jag skall ta ut sladden och köra?
Hade varit bra att ha inför vintern.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-09-17 13:44:47    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Jag funderar varför är det ingen reklam/promo till Ampera/Volt i Sverige?

Varför bara utvalda bilsalonger/försäljare säljer såna bilar?


Ja de verkar rata Sverige. Jag tror att det kan bero på vårat "nordiska klimat" som det så fint hette när Renault ringde upp mig o avbokade min efterlängtade Fluence.
Sverige är ett avlångt land o det kan bli väääldigt mörkt o kallt "upp there".
Kanske ingen försäljare som vågar ta ansvar för hur bilarna uppträder i bister kyla än.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-01-08 00:52:14    Rubrik: Svara med citat

En fråga om amperan.. nu när du haft den när det är kallt ute. För att värma kupen använder den el från batteriet då? Eller måste den som priusen starta motorn för att få fram värme?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2602
Ort: Örebro

InläggPostat: 2013-01-08 12:42:59    Rubrik: Svara med citat

Jag har inte Ampera eller Volt, har provkört Ampera… mycket bra bil!

Här finns lite info om kombi elvärme och förbrännings motor paket som värme källan till Ampera direkt från skaparen:

http://www.opel-ampera.com/wp_en/2012/02/16/on-board-cogeneration-of-electricity-and-heat/
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Mr Glenora
Nyfiken


Registreringsdatum: 17 juni 2012
Inlägg: 9

InläggPostat: 2013-05-11 12:27:13    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Det var ett tag sen jag kollade på detta forum.
Nu har jag haft min Ampera en vinter,och är mycket nöjd.Den går inte alls lika långt på en laddning när det är kallt,42-47 km.När det är kallare än-4 startar bensinmotorn ibland.Den går i 1 km,sedan går bilen på el i ca.10 km.Jag ligger nu på en genomsnittlig bensinförbrukning på 0,11 liter/mil.Har kört 1300 mil.
Förvärmningen var skön att ha i vintras.Man trycker bara på en knapp på nyckeln,så startar den.Om det är kallare än -4,så startar bensinmotorn ibland,precis som vid körning.På sommaren startar luftkonditioneringen.
Förstår fortfarande inte varför det inte görs någon reklam för denna bil.Har hört reklam för Priusen,som bara kan gå 25 km på el och inte i full fart tror jag.Försäljningssiffrorna för Ampera har ju gått ner på sistone.Volvos hybrid säljer ju mycket bättre,trots ett mycket högre pris,men har ju också högre prestanda med förbränningsmotorn.Amperan är ju en El-bil,med en inbyggd generator.
En sak som är negativ är att den suger upp all snö,(och skit)som fastnar på bakpartiet.När det var 1 cm nysnö,satt det efter en mil 5 cm snö där bak.Varken lampor eller nummerskylt syntes.


_________________
"jag kör med sladd"
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Caffe
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 september 2007
Inlägg: 163
Ort: Linköping

InläggPostat: 2013-05-11 15:50:22    Rubrik: Svara med citat

Mr Glenora skrev:
Förstår fortfarande inte varför det inte görs någon reklam för denna bil.Har hört reklam för Priusen,som bara kan gå 25 km på el och inte i full fart tror jag.Försäljningssiffrorna för Ampera har ju gått ner på sistone.Volvos hybrid säljer ju mycket bättre,trots ett mycket högre pris,men har ju också högre prestanda med förbränningsmotorn.Amperan är ju en El-bil,med en inbyggd generator.


Bra fråga, men vill tillverkaren sälja bilen då? Det har hänt tidigare att GM byggt elbilar bara för att möta utsläppskrav för att få sälja de modeller de egentligen vill sälja.

Sedan vet jag inte, men jag tror att det kan kännas fel hos en del att köpa en Opel för Mercedespengar. Missförstå mig rätt, men varumärkesmässigt känns Opel mer som en billig bil än en "smart premiumbil" eller vad nu Volvo försöker sälja in sin plug-in med. (Och det har ju lyckats, men det är nog för att Volvo anses mer premium globalt än i Sverige.)

/C
_________________
Plånboken säger nej. 😂
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2013-05-11 20:20:12    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Olle A
Den 22 Maj hämtade jag ut min Ampera. En förmånsbil som skulle ersätta min SAAB 93.
Jag har kört mellan Väröbacka och Göteborg (Hisingen) 68km i fyra månader nästan bara på el. Rekordet har varit 72km på en laddning.


Låter riktig bra, vilken hastighet 70 90 eller 110km/h?
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-05-13 12:50:51    Rubrik: Svara med citat

Mr Glenora skrev:
Hej.
Det var ett tag sen jag kollade på detta forum.
Nu har jag haft min Ampera en vinter,och är mycket nöjd.Den går inte alls lika långt på en laddning när det är kallt,42-47 km.När det är kallare än-4 startar bensinmotorn ibland.Den går i 1 km,sedan går bilen på el i ca.10 km.Jag ligger nu på en genomsnittlig bensinförbrukning på 0,11 liter/mil.Har kört 1300 mil.
Förvärmningen var skön att ha i vintras.Man trycker bara på en knapp på nyckeln,så startar den.Om det är kallare än -4,så startar bensinmotorn ibland,precis som vid körning.På sommaren startar luftkonditioneringen.
Förstår fortfarande inte varför det inte görs någon reklam för denna bil.Har hört reklam för Priusen,som bara kan gå 25 km på el och inte i full fart tror jag.Försäljningssiffrorna för Ampera har ju gått ner på sistone.Volvos hybrid säljer ju mycket bättre,trots ett mycket högre pris,men har ju också högre prestanda med förbränningsmotorn.Amperan är ju en El-bil,med en inbyggd generator.
En sak som är negativ är att den suger upp all snö,(och skit)som fastnar på bakpartiet.När det var 1 cm nysnö,satt det efter en mil 5 cm snö där bak.Varken lampor eller nummerskylt syntes.

[img]http://s8.postimg.or

/88fv12lsh/IMAG0165_1.jpg[/img]


Kul att höra! Hade jag kunnat hande jag skaffat en Opel Ampera som tjänstebil. Mitt företag tycker att den är för dyr Sad Jag har provkört både Amperan, Toyota Prius Plug-in och Nissan Leaf.

Priusen går bort direkt. Komplicerade val angående när förbränningsmotorn används tycker jag och den startar rätt ofta också. Förbränningsmotorn startar också i hastigheter över ca 90km/h märkte jag när jag provkörde. Jag tror du har gjort rätt val i att skaffa en Ampera!

Har du testat appen för din bil? Om den nu är släppt i Sverige?
Går det inte att förvärma bilen med bara el när det är kallt ute?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2013-05-13 13:04:20    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Jag har inte Ampera eller Volt, har provkört Ampera… mycket bra bil!

Här finns lite info om kombi elvärme och förbrännings motor paket som värme källan till Ampera direkt från skaparen:

http://www.opel-ampera.com/wp_en/2012/02/16/on-board-cogeneration-of-electricity-and-heat/


tackar för den infon! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3135
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-02-15 23:07:37    Rubrik: Svara med citat

Körde Ampera idag, bästa elbilen jag kört hitintills! Mer i morgon Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3135
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-02-16 16:05:37    Rubrik: Svara med citat

Fick en runda med Amperan igår som sagt. Den levererades fulladdad men parkerad inomhus. Det var en -12 som rullat ca 600mil.

Jag är mest för att köra normalt och inte försöka optimera det sista lilla, utan jag vill se hur bilen går i min egen körcykel.

När jag tog bilen stog det 42km räckvidd på el, vi gled iväg och valde en landsväg med blandat 70-80-100. Jag gjorde en dryg handfull fingerade omkörningar, 80-140(mitt referensintervall). Vi som som ni ser på bilden nästan exakt så långt som bilen sa från början. Motorn hoppade igång i det närmaste obemärkt och märks inte av under närmal färd, när jag gjorde mitt intervall igen 80-140 så hördes motorn och bilen klockade samma tider som på batteriet.

Tillbaka efter rundan så tog jag ett foto på displayen för att minnas siffrorna.

Det som jag noterade var att bilen bara använder 10kWh av sina 16kWh som elbil innan motorn hoppar igång. Hur gör en 100% el som Leaf använder den alla kWh i acken eller spar den också en del?

Denna filosofi härledde jag till att bilen fortfarande vill kunna ge mig full acceleration med bensinaren igång så den spar 6kWh och knuffar på med dem när det behövs och i långsam stadskörning, tex start vid trafikljus.

Toppen så långt, första elbilen som faktiskt går utlovade sträckan Smile Dock sörplar ju bensinmotorn i sig onödigt mycket soppa tycker jag.

Jag har sett att man kan chippa Amperan för lite mera pulver, frågan är om man kan pussla om så den använder större del av batteriet innan den går över på bensin.

Åkturen i Amperan gör mig ännu mera nyfiken på BMW i3 REX. Jag vet att det inte är riktigt rätt att släpa runt på bensinaren helt i onödan, men för mig och idag som det ser ut så är det lätt bästa alternativet (Teslan är för dyr för mig i dagsläget)

Någon som vet hur en i3 funkar jämfört med i3 REX, alltså spar REXen också en större del av batteriet att använda under färd med bensinmotorn? Medan en oREX använder större del av batteriet för framdrivning?


Detta är körning som motsvarar en förbrukning på ca 5.4l/100km med min V70 D5 -07

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Opel Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.