Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


3-fas operation

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-14 00:14:59    Rubrik: 3-fas operation Svara med citat

Mitt senaste renoveringsprojekt "electric blue"
i vilken jag skall testa nya ersättningsladdaren
samt bygga in snabbladdare, har opererats.

Då jag behöver 3-fas för att kunna köra original
laddaren + 2st 3kW zivan behöver jag 3-fas in
i bilen. Det skulle ju gå bra att sätta dit ett vanligt
CEE 16A apparatintag men det är lite synd när
marechal även kan klara 3-fas.
Om man studerar handsken ser man att det finns
extra hål under de vanliga fas + 0:a märkta 2 och 3
Där skall de andra 2 faserna kunna sitta.


Handsken är lätt att utöka
med dessa stift om man har.
Tyvärr är inte bilens intag
utrustad med dessa stift

På andra sidan finns föresten
bilens mest hopplösa lambyte

Så vad skall man göra?
Operera dit ett par nya stift så klart, hur svårt kan det vara.
Det finns ju trots allt redan plastförstärkning där stiften skall sitta.
Det svåra är att allt är ingjutet i gummimassa så det går inte att
öppna och sätta dit stift från baksidan.

Man får helt enkelt ta det från framsidan. Det är bara att borra
upp MEN inte så djupt så att ledningarna under skadas.
Jag borrade ca 10mm ner utan att jag träffade någon ledning.
Det kan ju vara lite olika beroende på gjutningen.

I ytterkanten chansade jag att det inte fanns några ledningar
så där borrade jag rakt igenom till baksidan

Av några mässingsskruvar och lite rör och tråd tillverkade
jag 2 stift med pålödd silvertopp. Här funkar bara hårdlödning
med silverlod om det skall sitta.


Med min dremel fräste jag upp
spår i plasten för mässingstråden


drog ledningen genom
klossen och lödde dit stiften


La epoxilim i hålen och spåren och
tryckte dit stiften. Fyllde spåren med
lim så att det gick att få tätt och slätt .


De nya stiften blev lite större i toppen
än de gamla, ca 3mm mot 1.5, hoppas
att det inte blir för dåligt tryck i
kontaktytorna. Jag tyckte bara att
de gamla såg så klena för 16A.

Tyvärr kommer väl 0:an att få
ta mest ström så den kanske
kommer att ta skada.

på ledningarna på baksidan sitter
krympslang och MASSOR av epoxi
för att få det helt tätt och stabilt.


JAPP då har man trefas i bilen Mr. Green
Bara att fortsätta med laddarna som
skall sitta under sätena.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2014-02-15 17:17:50, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-04-14 14:53:16    Rubrik: Svara med citat

snyggt!
6 Kw!! Då får du snabbladdning utan extragrejjor. Bara o trycka i handsken som förr? Hur hade du tänkt i andra änden av laddsladden? 3-fas/adapter? eller plockar du bara fram en vanlig sladd med marechal om du bara har 220v?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-14 15:52:09    Rubrik: Svara med citat

Citat:
3-fas/adapter? eller plockar du bara fram en vanlig sladd med marechal om du bara har 220v?


Det blir nog både och, men en specialmarechal med
CEE trefas kontakt skall göras.

Men det fina med denna operation är att det inte
påverkar bilen eller andra clio om man vill ladda

Det går också att ladda med vanlig sladd eller ladda
vanlig clio med snabblddarkabeln.

Tror att det blir en brytare i bilen för snabb eller inte.

Jag kanske säljer bilen när den är klar, eller
min vita och behåller denna. Vi får se.

6kW + clio original 2-3kW laddar fullt på 2-3h.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-15 21:23:19    Rubrik: Svara med citat

Otroligt seriöst!

Synd att kontakterna saknas i bilen. Min 3-fas laddare har inte kommit längre än till planering och inköp, men om det blir så här mycket jobb med kontakten så blir det nog en ful-lösning under huven för mej.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-15 23:27:29    Rubrik: Svara med citat

Faktum är att det inte är så väldigt
mycket jobb om man vet hur man
skall göra.

Skall du koppla in en vanlig trefas
måste du oxå fixa en del.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-17 19:55:27    Rubrik: Svara med citat

Inget är enkelt Very Happy
Jag har ingen extra ladd-handske heller, vill inte ha 3-fas kontakt på den ordinarie.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-27 00:46:00    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag fortsatt med 3-fas projektet med att sätta
in laddarna i bilen. De gick att med hjälp av rasp och
hammare Shocked få till så att de passade mellan
skenorna under sätena. Mattan fick oxå tas bort.



3-faskabeln har jag dragit från motorrummet via
plastlisten som löper utmd golvet.

Hade tänkt att dra dc-kablarna till batteriet samma
väg som 3-fasen men men det var för trångt. De går
i "kardantrumman" längs med batterikablarna.


Jag har satt dit 2st säkringshållare i motorrummet
även om det finns i laddarna, men det är en del kabel
på vägen som kan kortslutas.


Laddarna är på 72V var så de är seriekopplade och jag
fick rekomendationen att dra en mittledare mellan de
två batterihalvorna. Det är delvis därför jag satt in det
20:de batteriet för att kunna få två lika halvor.

Vet inte hur man skall tolka denna skylt på laddarna
In 230VAC 19A ut 72 (84,6)VDC 30A det är väldigt stor
skillnad mellan effekt in (4.37kW) och ut. Det lär ju inte vara
så stora förluster, och drar den 19A håller inte säkringen.

_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-06-09 11:18:09    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kört snabbladdning för första gången
och efter lite ytterligare modifieringar och tillägg
fungerar allt (nästan) som det ska.
bildbevis:

3-fas laddkabel enligt marechalstandard.
går öven att ladda vanliga clio med.



Paktrakr info "bara 6.3 kW!

Jag fick lägga till en tidsfördröjning på
2-fas laddarna för att kontaktorerna
skulle dra innan extraladdarna kopplas
in annars ville de inte starta.

boxen innehåller säkringar (brytare)
samt spänningskrets som bryter laddarna
vid uppnådd fas-spänning (lite innan UCL)
samt kontaktor och tidsfördröjning 2sek
efter kontaktorerna.

Det jag måste göra nu är att lägga till ett
motstånd på ucl-ledningen från driftsbatteriet
för att lura UCL att det är lägre spänning så
att den inte skall koppla över till fas2 för tidigt.
Med 42A laddning och 20 batterier kommer
packet upp i omslagsspänningen långt innan
det är dags. Enligt tips akall 9,5 kohm ge 13V.

Vet inte om det är normalt men kontaktorn
i lådan blir väldigt varm. kontaktresistans?
spolvärme?
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2012-06-11 18:18:23    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Vet inte om det är normalt men kontaktorn
i lådan blir väldigt varm. kontaktresistans?
spolvärme?

Kolla spänningsfallet över kontakterna. Ska inte bli "väldigt" varm, tycker jag. Kan vara en dålig anslutning också - oxid. (Jag har haft reläer där själva anslutningarna brunnit upp pga dålig kontakt).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Tomros74
intresserad


Registreringsdatum: 25 juli 2017
Inlägg: 24
Ort: småland

InläggPostat: 2017-08-30 13:31:27    Rubrik: lura UCL Svara med citat

hej
var finns ledningen som modifierats till UCL för att lura laddningen att inte gå över till fas 2 för tidigt?

mvh
Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomros74
intresserad


Registreringsdatum: 25 juli 2017
Inlägg: 24
Ort: småland

InläggPostat: 2017-08-30 14:34:01    Rubrik: Fas1 fas2 laddning Svara med citat

Det jag funderar på är var ett motstånd ska kopplas in för att få upp spänningen före fas2...?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Att bygga om sin Clio / Express Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.