Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Calling all experts ! +120Km/t Clio ?? !!!!
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-08 22:25:26    Rubrik: Calling all experts ! +120Km/t Clio ?? !!!! Svara med citat

Hej

provkört min Clio denna kväll

den går 95 km/t utan problem

sen går den videra om man gassar för fullt ock 120-130 på mätteran utan problem

runt 150-180A vid 95 km/t ock 270-300A vid 120-130 km/t

ser ut som 120-125 km/t på GPSén

vad är felen på bilen då ?

ock nogon som har en skitse på motorens varvtal (oem)

klart detta vill döda motoren innan länge


Mvh
JCBX
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)


Senast ändrad av JCBX den 2012-04-17 11:47:46, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-08 23:26:38    Rubrik: Re: +120Km/t Clio ?? !!!! Svara med citat

JCBX skrev:

vad är felen på bilen då ?


Fel? Det låter mer rätt än min bil Laughing

Plåga 300A ur batterierna kanske man inte ska göra för ofta dock.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-04-08 23:42:24    Rubrik: Svara med citat

har i minnet att absolut max är 7350rpm (105km/h) abb motorn är REJÄL men så mycket övervarv skulle iaf jag försöka undvika.

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-09 06:26:33    Rubrik: Svara med citat

måste ju vära en fel i bilen

läste på maualen i natt ock min har altid kört med Bly

kanske nogon har fiflat med UCL ?? lr hur

kann man sätta upp UCL till bly på samma sätt som man kann på PSA bilar

min varningslampa för över hastighet kommar aldrig på heller !



300A är inget problem, min lithiumlösning kann ta 600A kontinuerligt ock 1000A i 60 sec (1600A 5 sec)
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-09 07:04:07    Rubrik: Svara med citat

Clio manualen berättar på sida 24-175 :

Fordonshastigheten ej begränsad (motorns maxvarvtal ej begränsat)

Schema 23


Nogon som har detta schema 23 ? om jag inte tar fel då blir det sida 24-206

schema 24 finns på 24-207 ock schema 22 finns på 24-205


24-206 finns inte i min manual Sad
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2012-04-09 07:49:05    Rubrik: Svara med citat

Precis den sidan är tom i min bok.
Schema 22 har jag och även schema 24, men inte 23.

I Clio/Express finns väl en strömbegränsning till ca 255 A vill jag minnas.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-09 08:24:41    Rubrik: Svara med citat

finns en misvisning mellan A på Clio mätteran ock A på BMS systemet

menar jag så 255A på BMSén ock mera på Clioén

vilken som passar vet f4n
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-04-09 14:32:45    Rubrik: Svara med citat

JCBX skrev:
Clio manualen berättar på sida 24-175 :
Fordonshastigheten ej begränsad (motorns maxvarvtal ej begränsat)


Oj då... där måste det blivit tryckfel isåfall, den ska vara begränsad som original.

1. 95km/h "ström börjar regleras ner"
2. 100-105km/h motorbromsar (även med plattan i mattan) ökande till -1 pinne
3 105km/h "lyft foten från gaspedalen" lampan ska tändas lättar på gasen resulterar i upp till full motorbroms. jag har sett den lampan ett fåtal ggr.

/Henric


EDIT:
Hmmm.... det var många år sedan jag sålde min clio och jag har inte läst nåt i clio manualen sen antagligen lika många år. men "fordons hastigheten ej begränsad" som du nämner, det kan inte vara backväxel som omnämns?
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-09 15:05:24    Rubrik: Svara med citat

Det som avses är att det är ett fel när:
fordonshastigheten ej begränsad

inte tryckfel - bilfel Wink

och shema 23 saknas som skall felsöka
samt att 21 är märkt 23 sid 24-203 galen
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-04-09 15:35:06    Rubrik: Svara med citat

Hahaha... mao. läsförståelse fel från min sida
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-04-12 15:08:05    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Plåga 300A ur batterierna kanske man inte ska göra för ofta dock.

Plåga!? Original SAFT-batterier (efter-99) klarar väl mer än så?
Jag har kört med hackarmod i ett år som ger 320A. Inga problem.
Men det låter härligt o kunna köra lite snabbare när andan faller på.
Jag är jätteintresserad av vad som kan vara "felet". Det måste väl vara nåt med hackaren? Mjukvaran moddad i denna?

JCBX: Skall jag ta bort den andra tråden du startade om topphastighet?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-12 22:28:11    Rubrik: Svara med citat

I teorin är den inga problem, är det inte 5 eller 10C dom klarar på pappret. Lite återhållsam skadar nog inte att vara endå, inte sträckköra max på motorväg..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-04-14 15:10:12    Rubrik: Svara med citat

Hernik: Ja, i längden är det nog värmeutvecklingen som sätter stopp. Jag kör dock "pellen i botten" ganska ofta. T.ex hela vägen till Skövde går bra (2.5 mil). När jag är uppe i 100 regleras ju farten och jag kör sedan på typ 3 pinnar. Då hinner nog blocken lugna sig.
JCBX: Vet du om "felet" sitter i kretskortet på hackaren? Jag kan ev. vara intresserad av att byta din "trasiga" mot en hel.Mr. Green

Finns nog bara ett sätt o veta om det funkar o köra i 120. Empiriska undersökningar! Hehe! Om något går sönder, vad går sönder först? Förbättra "the weakest link". Men det kan ju bli dyrt förståss.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-15 06:55:01    Rubrik: Svara med citat

Jag annar absolut inte vart felet är

kollat franske forum ock hittat the missing link i verkstadshandboken på franska

10A säkring som skulla kollas ock den tar också varning på benzin !

den funkar heller inte (bensin läget)

säkring kollat ock okay

då skulla det vära UCLén

min är en UCL type 1 med seria nummer av dom första

min Clio är en av dom första producerat tror jag men reggat 1. gång 2000 utan a bli kört

sen på gatan i 2002 ock hadde bara 2000mil på mätteran

med min MEGA lithium pakke ock snabbladdera innbyggt har jag på 4 daga nu kört 150mil på motorväg ock jag kör 100-125km/t 60-70% av tiden

nogon som har en Hackera, UCL ock motor redo till salu ??

Mvh
JCBX
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-04-16 11:25:53    Rubrik: Svara med citat

Must say that maybe you not need elmotor for Clio because it´s so heavily made with double brushes (no sparkling) and made for 30 years constant running. No need to change brushes in car use for 50 years. You can check the situation with collector and brushes by taking out blower. Taking care for bearings and greasing clutch bores are only service needs. Pertti has given excellent story about bearings in this forum and you can ask UCL from Lem.
Goggling: Måste säga att du kanske inte behöver Elmotor för Clio eftersom den är så starkt gjort med dubbla borstar (Inga mousserande) och gjorde i 30 år konstant körning. Du behöver inte byta borstar i bilanvändning i 50 år. Du kan kontrollera situationen med uppsamlare och borstar genom att ta ut fläkten. Ta hand om lager och smörjning kopplingen hål är bara servicebehov. Pertti har gett mycket bra historia om lagren i det här forumet och du kan fråga UCL från Lem.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-17 11:42:07    Rubrik: Svara med citat

HALLÅ !

dette link beskriver Clioen grundigt , om det så er korrekt er noget andet

http://techworld.idg.se/2.2524/1.302057/elbilen-vardagsmat-redan-idag


der står bla. følgende

Typ: Borstmatad likströmsmotor GN 21 M4A med likströmsmagnetiserad stator
Fabrikat: Asea Brown Boveri
Drivspänning: 114 V
Magnetiseringsström: 10 A
Märkeffekt: 16 kW vid 2000 v/m
Toppeffekt: 21 kW vid 2000 v/m (cirka 30 hkr)
Toppfart: 95 km/t vid 5000 v/m
Märkström (kontinuerligt): 180 A
Toppström: 275 A
Maximalt varvtal: 7375 v/m fram, 1875 v/m back
Startmoment: 125 Nm
Vikt: 75 kg


om det är korrekt då är 7375 o/min = 140 km/t

LR HUR ????
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-04-17 19:52:18    Rubrik: Svara med citat

It was first time I have seen a good artikel about electric cars. Thanks for link!
I´ve been thinking before to change ABB motors timing so that effective area goes littlebit upper but in practise it is not so easy. Instead Berlingo I tested different timings depending what kind of driving the car have mostly, ie urban, tartan 70-80km/h, highway. Results are interesting. Must check out correct field and anchor current more exactly.
If we compared Renault and PSA motor curves they are different.




_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-04-17 19:58:38    Rubrik: Svara med citat

Sorry, short Goggling: Det var första gången jag har sett en god Article om elbilar. Tack för länk!
Jag har tänkt innan att ändra ABB-motorer timing så att effektiva ytan blir littlebit övre, men i praktiken är det inte så lätt. Istället Berlingo Jag testade olika tidpunkter beroende på vilken typ av kör bilen har oftast, dvs urban, tartan 70-80km / h, motorväg. Resultaten är intressanta. Måste kolla in rätt fält och ankare nuvarande mer exakt.
Om vi jämförde Renault och PSA motor kurvorna de är olika.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
JCBX
Elektrisk


Registreringsdatum: 21 februari 2009
Inlägg: 129

InläggPostat: 2012-04-17 21:46:11    Rubrik: Svara med citat

main concern here in my case is :

why does my Clio run 120-130 ?

can it stand the rotations ?

how much rotaions are we talking about ?

is it correct that it does 5000 rpms at 95 km/h

and if this is the case then the upper limit is 140km/h at 7375 rpms


then there is nothing to worry about when driving on the motorway at 125-130 km/h



firstly I need confirmation ! is the rpm´s at 95 correct ?


Sincerely
JCBX
_________________
Citroën Saxo Electrique 1998 Blackline Edition (såld)

Renault Clio Electrique 2000 Black metallic m/14" Twingo hjul (2012)

Peugeot 106 Electrique 1998 med def. batt. (såld)

Citroën Saxo Electrique 1997 m/lithium (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-18 00:26:03    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte var uppgiften kommer ifrån att motorn
snurrar i 5000 varv vid maxhastighet, 95 km/h
Ser inte detta i någon instruktionsbok.'

utväxlingen är väl 8,02
Uppskattar hjulets omkrets till 1.8m
5000v/min blir:
5000/8,02x1,8x60= 67,3 km/h
vid 7000v/min
7000/8,02x1.8x60=94.3 km/h
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> motor, växellåda Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.