Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Renault Zoe
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...)
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2017-01-26 06:46:22    Rubrik: Svara med citat

L. Mäkinen skrev:
Enligt Julius är priset 4500 kr/månad för 36 månaders leasing med 4000 mil/år. Det är räknat på en Intense med stora batteriet och utan laddbox och metallic. Tråkigt med vit bil, men 149 kr/månad för att ha en annan färg...


Skiljer det alltså bara 450:-/månad för 2000 mil extra per år hos Rejmes?
Det blir ju bara 2:70 extra per mil.Very Happy

Bilia-Renault kunde inte erbjuda privatleasingkontrakt på mer än 1500 mil per år och tar därefter 10:- per övermil för Zoe.

Nissan erbjuder max 2000 mil/år och därefter 15:- per övermil för Leaf.

Hyundai erbjuder (officiellt) max 1500 mil/år och därefter 10:- per övermil för Ioniq.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-01-26 08:21:23    Rubrik: Svara med citat

el<$ skrev:

Ok, fick svar att Rejmes tar 4050:-/mån för Zoe Intens 41kWh, dock utan 11kW laddboxen, vid 2000 mil/år.

Fick du nån skriftlig offert på erbjudandet med fria mil och "3790kr/mån (Inkl. batterihyra + 3 år fri service + 4 vinterhjul + FlexiCharge-kabel + Clever 11 kW laddbox)"?


Har inte det på papper bara muntligt och det som framkom via e-post konversation... kan också vara lite om man provkör och står där i salongen mot ringa eller e-posta... kommer ihåg att Ioniq säljare gick på att matcha Tjeckisk pris och skaka hand med mig men att ha 4 bilar och 2 förare var inte klokaste just då... Rolling Eyes

Det verkar som att internet priserna, handlarnas priser och det som man kan förhandla är 3 olika mycket beroende vem och hur man träffar och möter... galen

hur man än vrider och vänder så kan jag inte släppa glädje som framkom under 24 timmars provkörning av ZOE ZE40, i min värld är Zoe underbart och mycket stabilt skapelse!
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2017-01-29 16:35:38    Rubrik: Svara med citat

Så här kan det vara att köra Zoe på vintern, många långa laddstopp.
Visserligen gamla 22kWh versionen men med 43kW laddaren.
https://youtu.be/SN_CWtjPGNo
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 878
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-02-01 22:38:59    Rubrik: Svara med citat

Svenska Renault-agenturen har redovisat officiell prislista för ZOE 41 kWh med batteriköp, ca 340.000 kr för Intens R90 (22 kW trefas AC-laddare, ej DC). Q90 modellen med 43 kW AC-laddare kanske ca 5000 kr extra (?).
Tveksamt om Supermiljöbilspremien på 40.000 kr är inräknad i priset ovan (?), om inte skulle priset bli 300.000 kr.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-02 04:31:38    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Svenska Renault-agenturen har redovisat officiell prislista för ZOE 41 kWh med batteriköp, ca 340.000 kr för Intens R90 (22 kW trefas AC-laddare, ej DC). Q90 modellen med 43 kW AC-laddare kanske ca 5000 kr extra (?).
Tveksamt om Supermiljöbilspremien på 40.000 kr är inräknad i priset ovan (?), om inte skulle priset bli 300.000 kr.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf


Renault Sverige har sagt tidigare att batteri pris är ca.8000EUR och att så mycket skulle eventuellt priset höjas... Supermiljöbilspremie var inte inräknad så köper man så går det att minska priset med 40.000kr så länge premien existerar...

Mr. Green tjatande betalar sig... ibland
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3034
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2017-02-02 06:48:04    Rubrik: Svara med citat

Anders skrev:
Svenska Renault-agenturen har redovisat officiell prislista för ZOE 41 kWh med batteriköp, ca 340.000 kr för Intens R90 (22 kW trefas AC-laddare, ej DC). Q90 modellen med 43 kW AC-laddare kanske ca 5000 kr extra (?).
Tveksamt om Supermiljöbilspremien på 40.000 kr är inräknad i priset ovan (?), om inte skulle priset bli 300.000 kr.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf


Efter ett par år i elbilsträsket blir man fartblind. 300000kr låter som rena kapet helt plötsligt. 41kWh weee.... Men faktum kvarstår att motsvarande bil med bensinmotor kostar 1/3. Rolling Eyes

http://www.hyundai.se/bilar/i10?gclid=Cj0KEQiAzsvEBRDEluzk96e4rqABEiQAezEOoB7vS_TnnS973TntkRsP_Ir2p4MaM5-iRzLO8e-Kb5YaAovj8P8HAQ

Elmotordriften är fortfarande ett rejält dyrt tillbehör

(Eller nya Clio från 130k, men det är en större bil)
_________________
http://10300rpm.blogspot.se/
TESLA Model ≡
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-02 07:34:16    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:

Efter ett par år i elbilsträsket blir man fartblind. 300000kr låter som rena kapet helt plötsligt. 41kWh weee.... Men faktum kvarstår att motsvarande bil med bensinmotor kostar 1/3. Rolling Eyes

http://www.hyundai.se/bilar/i10?gclid=Cj0KEQiAzsvEBRDEluzk96e4rqABEiQAezEOoB7vS_TnnS973TntkRsP_Ir2p4MaM5-iRzLO8e-Kb5YaAovj8P8HAQ

Elmotordriften är fortfarande ett rejält dyrt tillbehör

(Eller nya Clio från 130k, men det är en större bil)


ZOE - Clio - NIssan Micra = identiska bilar, på samma plattform vars grund delar är identiska... Wink

https://youtu.be/RJDlPwVJ9Sc
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2017-02-02 07:38:20    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Anders skrev:
Svenska Renault-agenturen har redovisat officiell prislista för ZOE 41 kWh med batteriköp, ca 340.000 kr för Intens R90 (22 kW trefas AC-laddare, ej DC). Q90 modellen med 43 kW AC-laddare kanske ca 5000 kr extra (?).
Tveksamt om Supermiljöbilspremien på 40.000 kr är inräknad i priset ovan (?), om inte skulle priset bli 300.000 kr.
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf


Efter ett par år i elbilsträsket blir man fartblind. 300000kr låter som rena kapet helt plötsligt. 41kWh weee.... Men faktum kvarstår att motsvarande bil med bensinmotor kostar 1/3. Rolling Eyes

http://www.hyundai.se/bilar/i10?gclid=Cj0KEQiAzsvEBRDEluzk96e4rqABEiQAezEOoB7vS_TnnS973TntkRsP_Ir2p4MaM5-iRzLO8e-Kb5YaAovj8P8HAQ

Elmotordriften är fortfarande ett rejält dyrt tillbehör

(Eller nya Clio från 130k, men det är en större bil)


Jamen, det tjänar du ju in i minskade bränslekostnader, ..efter 30000 mil.Wink
Nej, att försöka värna miljön en smula och ändå själv få styra när och vart man vill åka är väl den nya statussymbolen. Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2017-02-02 20:00:14    Rubrik: Svara med citat

Henke2 skrev:
Efter ett par år i elbilsträsket blir man fartblind. 300000kr låter som rena kapet helt plötsligt. 41kWh weee.... Men faktum kvarstår att motsvarande bil med bensinmotor kostar 1/3. Rolling Eyes

http://www.hyundai.se/bilar/i10?gclid=Cj0KEQiAzsvEBRDEluzk96e4rqABEiQAezEOoB7vS_TnnS973TntkRsP_Ir2p4MaM5-iRzLO8e-Kb5YaAovj8P8HAQ

Elmotordriften är fortfarande ett rejält dyrt tillbehör

(Eller nya Clio från 130k, men det är en större bil)


Nja, nu tycker jag du är lite orättvis. 300 000 kr är priset för en Zoe Intens med hela 92 hk! Clio Intens med 90 hk kostar 163 000 kr. Så priskillanden på motsvarande modeller är ”bara” 137 000 kr, varav 80 000 kr är för batteriet. Frågan är om det är motiverat med resten av skillnaden. Är det kanske tänkt att bilen ska bära sina egna utvecklingskostnader helt och hållet, vilket blir dyrt med små serier?

Sen är det ingen större storlekskillnad på Zoe och Clio. Skillnaden är i alla fall betydligt mindre än skillnaden mellan Zoe och i10. Faktum är att bagageutrymmet i Zoe till och med är större än i Clio (338 liter jämfört med 300 liter upp till hatthyllan).

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-zoe/m%C3%A5ttangivelser.html

https://www.renault.se/bilar/personbilar/nya-clio/mattangivelser.html

Vad som däremot förvånar mig är att det är så liten prisskillnad mellan gamla och nya Zoe. Snikversionen av den gamla varianten kostar 260 000 kr efter supermiljöbilspremien, medan samma version med det nya större batteriet kostar 285 000 kr. Bara 25 000 kr extra för ett batteri med 41 kWh tillgängligt alltså.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-03 04:15:41    Rubrik: Svara med citat

iAkita skrev:

Vad som däremot förvånar mig är att det är så liten prisskillnad mellan gamla och nya Zoe. Snikversionen av den gamla varianten kostar 260 000 kr efter supermiljöbilspremien, medan samma version med det nya större batteriet kostar 285 000 kr. Bara 25 000 kr extra för ett batteri med 41 kWh tillgängligt alltså.


Där liger svar vad batteri egentligen skulle kosta extra att köpa: 45-50tkr men man betalar extra "försäkrings" pris eller förhöjd avgift på 30-35tkr... vi har redan konstaterat att bilarna är lika som förbränningsbils bilar så skulle man kunna producera lika mycket ZOE som CLIO då skulle ZOE komma med i värsta scenario 20-30tkr mer kostnad så om båda är lika utrustade och Clio kostar 163tkr så är det realistiska ZOE pris 199tkr all inklusive med "skagenröra"... Wink

1.5dci MOTOR:
http://www.renault-spares.co.uk/renault-megane-2-scenic-ii-15-dci-reconditioned-engine-k9k-recon-3423-p.asp

+ en hel del kring utrustning så som, växellåda, PDF filter, tank, styrenhet, osv. hamnar omkring 4000EUR mot el-drivlinan som kostar fraktion att tillverka + batteri... när efterfrågan vänder och lag förbjuder att man kör dieslar in i stan så som i Paris eller London så blir det omvänd utbud och efterfrågan typ 2020...
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
tor.ake
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 november 2014
Inlägg: 1865
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2017-02-03 07:18:30    Rubrik: Svara med citat

Det är så försvinnande små serier på dessa bilar att utvecklingskostnaden utslaget per bil blir väldigt hög.

Hur många Zoe har sålts worldwide till dags dato? 100'000? Och hur mycket kostar det att utveckla en bil, givet att man redan har en organisation som kan utveckla bilar? Jag gissar på ~10'000'000'000 minimum - det är hundra laxar per bil i utvecklingskostnader.

Man måste upp i tio ggr den seriestorleken för att kunna erbjuda billiga bilar, leaf har sålt vad? 250'000 bilar? Det är fortfarande långt kvar.

SAAB, som utvecklade bilar genom att koka soppa på spik, kom upp i en seriestorlek på 500'000 på sin 9-5 (den som kom 1997) och gjorde nog aldrig en krona i vinst på den, trots att den kostade mer än både Leaf och Zoe (c:a 300' i dagens penningvärde)
_________________
Outlander PHEV -17
Nissan Leaf Tekna -14
:: Kilometerkoll.se - körjournal i mobilen ::
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
iAkita
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 juni 2016
Inlägg: 140

InläggPostat: 2017-02-03 07:22:04    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

Där liger svar vad batteri egentligen skulle kosta extra att köpa: 45-50tkr men man betalar extra "försäkrings" pris eller förhöjd avgift på 30-35tkr... vi har redan konstaterat att bilarna är lika som förbränningsbils bilar så skulle man kunna producera lika mycket ZOE som CLIO då skulle ZOE komma med i värsta scenario 20-30tkr mer kostnad så om båda är lika utrustade och Clio kostar 163tkr så är det realistiska ZOE pris 199tkr all inklusive med "skagenröra"... Wink


Å andra sidan betalar GM 145$ per kWh för cellerna det köper från LG och sätter i Bolt. Om Renault betalar ett liknande pris för sina LG celler blir det 6380$ för Zoe’s batteri (räknat på en bruttokapacitet som jag spekulerar i att den inte är mindre än 44 kWh i alla fall). Lägg 25% moms på det och räkna om till svenska kronor med en kurs på 8,75, så blir priset enbart för batteriets celler 70 000 kr. Det känns med andra ord inte som om Renault tar ut ett överpris för batteriet, tvärt om.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
el<$
Forumstammis


Registreringsdatum: 01 juli 2014
Inlägg: 898

InläggPostat: 2017-02-05 13:11:33    Rubrik: Svara med citat

Passade på att provköra en ZOE idag direkt efter vi omtestat Ioniq Electric (PremiumPlus) och måste tyvärr säga att ZOEn kändes riktigt gammal och tråkig både i jämförelse med nya Ioniq och våran "gamla" Leaf Acenta -15.
Provsatte även dyraste varianten ZOE Bose med läderklädsel etc men även den kändes trist och "billig" på nåt vis.
ZOEn har ju flera fördelar (fler kWh och 3-fas laddning) men kändes ändå inte som nån värdig efterträdare till våran Leaf.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Anders
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 april 2007
Inlägg: 878
Ort: Gbg

InläggPostat: 2017-02-06 23:19:34    Rubrik: Svara med citat

Kampanjen "Elektriska Dagar" hos Renault Portugal.
En ZOE 40 Intens Flex (batterihyra) från 17.560 EUR, ca 167.000 SEK.
Runda slängar 53.000 SEK billigare än här hemma (inkl premien på 40.000 SEK)...
Förnimmer en prismässig elbils-diskriminering mellan kontinenten och Norden, även Hyundai Ioniq har en liknande stor prisskillnad.
I detta ZOE-fall är det Renaultagenturen självt som förefaller stå för den största prissänkningen (7.140 EUR), men någon sådan rabatt syns inte alls att finna här hemma...

http://pushevs.com/2017/02/06/renault-zoe-now-affordable-portugal/
http://www.renault.pt/campanhas/zoe-eletric-days/
https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/SE/pdf/renault-zoe-prislista.pdf

Google translate:
** Example for the New ZE 40 Intens Flex. Price valid until 03/31/2017, for individuals with pick up and delivery in Continental Portugal. Includes a state incentive of € 2,250 for the first 1,000 electric vehicles sold in 2017, subject to the approval and publication of the incentive for electric vehicles for the year 2017 by the Portuguese Government. Does not include traction battery, rental object with monthly fee starting from € 69. Non contractual image.
_________________
http://indux.se/ -Din Laddplats i Etern ¤¤ Energi och Transport ¤¤
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
timol122
Passiv


Registreringsdatum: 07 februari 2017
Inlägg: 1
Ort: Helsingborg

InläggPostat: 2017-02-07 11:06:05    Rubrik: Svara med citat

Har lite frågor som någon med bra kontakt med sin Renault säljare kanske kan besvara.

Enligt många källor kommer Zoe´s med 22kWh batteri gå att uppdatera till 41kWh. Vad blir kostnaden för detta? (både ev fasta kostnader och månadskostnaden)

[color=red]Källa ex vis:
http://www.allatjanstebilar.se/tjanstebilar/artiklar/2017/februari/nya-renault-zoe-tar-dig-langre
[/color]

Går det att batteri-uppdatera endast 240km (NEDC) /R240 varianten eller även tidigare Q210 motorutrustade bilar?

Kort och gott, kommer det gå att kombinera 43kW snabbladdning med 41kWh batteri? I så fall, vad kommer det att kosta?

Tack för svar!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 237
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-07 19:17:24    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag också kört ZOEn som Rejmes i Örebro har som demo. 41kwh alltså.
Minus 9 grader och 4m/s vind men torra vägar. 15mil på nästan bara motorväg i strax över 100kmh och en hel del höjdmeter. 10% kvar när jag kom hem. 220wh/km, lagom varmt i kupén. Hade lätt kommit 20mil om jag ansträngt mig lite. Men det gjorde jag inte, bara körde! Lär se helt annorlunda ut på sommaren.

Jag gillar bilen!

Men kommer jag skaffa en? Det är gränsfall då den isf kommer vara långfärdsbil. Jättebra med 22kw 3fas men en liten CCS kontakt skulle vara perfekt! Vi får se...
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-02-08 17:47:02    Rubrik: Svara med citat

Jag jagar offerter. Det blir en 40kWh för mig. Jag har letat efter en bil med MINST 20mil i minusgrader som går att privatleasa.

Fråga, är det någon som fått en färdig offert på privatleasingen?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
carl-pedal
Elektrisk


Registreringsdatum: 22 oktober 2013
Inlägg: 237
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-08 18:49:42    Rubrik: Svara med citat

En grej jag märkte med laddningen när jag lånade ZOE - det går ruskigt sakta med enfassladden. Under natten laddade jag från 10% till 42% under drygt 10 timmar. Åkte till jobbet ca 16km och laddade 9h till och körde därifrån med 70%. Har googlat lite och det verkar vara segt med "granny cord". Med snabb huvudräkning får jag det till att bara 1,2kw åker in i batteriet på 10A. Kass.

Någon med andra erfarenheter?
_________________
Tesla Model S85 - 15
Nissan Leaf 30 kwh
Bullitt lådcykel 2WD
100% fossilfri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2524
Ort: Örebro

InläggPostat: 2017-02-08 21:34:54    Rubrik: Svara med citat

carl-pedal skrev:
En grej jag märkte med laddningen när jag lånade ZOE - det går ruskigt sakta med enfassladden. Under natten laddade jag från 10% till 42% under drygt 10 timmar. Åkte till jobbet ca 16km och laddade 9h till och körde därifrån med 70%. Har googlat lite och det verkar vara segt med "granny cord". Med snabb huvudräkning får jag det till att bara 1,2kw åker in i batteriet på 10A. Kass.

Någon med andra erfarenheter?


Jag har 16A laddstation hemma och har laddat ca.30kWh på 8 timmar efter provkörningen... har inte märkt nån brist... MEN, det sägs att laddningen under 16A är brutalt ineffektiv och att därför följer laddstation vid inköp för att säkerställa att det fungerar korrekt... har läst nånstans att alla Zoe slår av 3-fas laddning om man inte har minst 16A... 8
_________________
i-MiEV & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
dejven
Aktiv


Registreringsdatum: 09 september 2015
Inlägg: 70

InläggPostat: 2017-02-09 09:40:15    Rubrik: Offert hemma. Svara med citat

Nu har jag med en offert från rejmes.

Intense
3000mil per år.
försäkring ingår
laddbox ingår
service ingår
batterihyra ingår.
för en summa på 4699:- = 18,8kr milen plus el
5kr övermilen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Renault (Zoe, Kangoo, Twizy...) Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Nästa
Sida 10 av 12

 
Hoppa till:  
Du kan skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.