Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckvidd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2012-08-02 15:47:34    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Det var ett tag sedan inlägg gjordes här nu. Hur fungerar era bilar? Är ni nöjda med Leaf?

Ricwan: Tror jag kanske såg min första Nissan Leaf på vägen idag.. Om det nu var du.. 22:30 i rondellen nedanför backen förbi tennishallen. Du? hade positionsljus och "dimljusen" på.. Jag reagerade för jag hade inte sett en bil med positionsljusen så högt upp innan. Det kan ha varit en Leaf men det var rätt mörkt o jag lyckades inte se riktigt...


Hej!

Jag är riktigt nöjd med min, går väldigt "snålt" sommartid och ac´n drar bara ca 250watt så det blir nästan ingen skillnad på räckvidd med ac på eller av.


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-02 19:28:17    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
taz79 skrev:
Det var ett tag sedan inlägg gjordes här nu. Hur fungerar era bilar? Är ni nöjda med Leaf?

Ricwan: Tror jag kanske såg min första Nissan Leaf på vägen idag.. Om det nu var du.. 22:30 i rondellen nedanför backen förbi tennishallen. Du? hade positionsljus och "dimljusen" på.. Jag reagerade för jag hade inte sett en bil med positionsljusen så högt upp innan. Det kan ha varit en Leaf men det var rätt mörkt o jag lyckades inte se riktigt...


Hej!

Jag är riktigt nöjd med min, går väldigt "snålt" sommartid och ac´n drar bara ca 250watt så det blir nästan ingen skillnad på räckvidd med ac på eller av.



Intressant med Carwings data! Jag har inte hittat några bra screenshots för att få en helhetsintryck av carwings faktiskt.. Kan man även se på karta på carwings vart man åkt?

Med din förbrukning så skulle en Leaf kosta mig 1,2kr/mil .. intressant!

Vad tror du om att pendla t.or till jobbet för mig.. En resa på 9mil klarar man det vintertid utan att ladda på jobbet???
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2012-08-02 20:07:02    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:

Intressant med Carwings data! Jag har inte hittat några bra screenshots för att få en helhetsintryck av carwings faktiskt.. Kan man även se på karta på carwings vart man åkt?

Med din förbrukning så skulle en Leaf kosta mig 1,2kr/mil .. intressant!

Vad tror du om att pendla t.or till jobbet för mig.. En resa på 9mil klarar man det vintertid utan att ladda på jobbet???


Jo det finns rätt mycket data på Carwings!
Man kan inte se på karta vart man åkt. Men man kan lägga in en rutt på carwings på datorn hemma så skickas den automatiskt till bilens navigator.

Kan du förvärma bilen via nätet innan du åker hemmifrån borde 9mil inte vara några problem även när det är riktigt kallt. Men jag skulle hålla mig under 90km/t för att ha lite marginaler. Med eco läget drar värmaren runt 1,5kwh och bilen är mycket välisolerad.

När du ska hem från jobbet kan du förvärma utan att koppla upp dig på nätet, då drar värmaren ca 5kwh, fast den går bara 15min, alltså 1,25kw drar den förvärmningen ungefär(om klimatanläggningen får upp 25grader innan 15minuter har gått så minskar förbrukningen). Blir riktigt varmt på 15min, men vet ej om det räcker när det är riktigt kallt ute. Bara att starta den igen efter 15min, men då kostar det lite till Smile
Så runt en mil i räckvidd kostar förvärmningen 15min utan nätanslutning.

Var inte så kallt när jag fick bilen så jag får testa kommande vinter!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-02 21:00:03    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
taz79 skrev:

Intressant med Carwings data! Jag har inte hittat några bra screenshots för att få en helhetsintryck av carwings faktiskt.. Kan man även se på karta på carwings vart man åkt?

Med din förbrukning så skulle en Leaf kosta mig 1,2kr/mil .. intressant!

Vad tror du om att pendla t.or till jobbet för mig.. En resa på 9mil klarar man det vintertid utan att ladda på jobbet???


Jo det finns rätt mycket data på Carwings!
Man kan inte se på karta vart man åkt. Men man kan lägga in en rutt på carwings på datorn hemma så skickas den automatiskt till bilens navigator.

Kan du förvärma bilen via nätet innan du åker hemmifrån borde 9mil inte vara några problem även när det är riktigt kallt. Men jag skulle hålla mig under 90km/t för att ha lite marginaler. Med eco läget drar värmaren runt 1,5kwh och bilen är mycket välisolerad.

När du ska hem från jobbet kan du förvärma utan att koppla upp dig på nätet, då drar värmaren ca 5kwh, fast den går bara 15min, alltså 1,25kw drar den förvärmningen ungefär(om klimatanläggningen får upp 25grader innan 15minuter har gått så minskar förbrukningen). Blir riktigt varmt på 15min, men vet ej om det räcker när det är riktigt kallt ute. Bara att starta den igen efter 15min, men då kostar det lite till Smile
Så runt en mil i räckvidd kostar förvärmningen 15min utan nätanslutning.

Var inte så kallt när jag fick bilen så jag får testa kommande vinter!


Förvärmning hemma är inga problem. Kan kanske fixa ett uttag på jobbet också.. Det hade ju varit smidigt.. Bra att veta det där om värmaren att den är igång 15min!!

Jag skall bara försöka övertyga tjänstebilsansvarig om att jag skall få en Nissan Leaf också... De är oroliga över andrahandsvärdet efter 3år Sad Men jag kan inte tänka mig att det skall vara några problem. En billig elbil vill väl många ha?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
ricwan
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 mars 2012
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-03 05:43:10    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:

Vad tror du om att pendla t.or till jobbet för mig.. En resa på 9mil klarar man det vintertid utan att ladda på jobbet???


Pendling 9 mil enkel resa klarar du inte utan laddning på jobbet, eller menar du 2*4,5?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-08-03 10:17:27    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Leaf skrev:
taz79 skrev:
Det var ett tag sedan inlägg gjordes här nu. Hur fungerar era bilar? Är ni nöjda med Leaf?

Ricwan: Tror jag kanske såg min första Nissan Leaf på vägen idag.. Om det nu var du.. 22:30 i rondellen nedanför backen förbi tennishallen. Du? hade positionsljus och "dimljusen" på.. Jag reagerade för jag hade inte sett en bil med positionsljusen så högt upp innan. Det kan ha varit en Leaf men det var rätt mörkt o jag lyckades inte se riktigt...


Hej!

Jag är riktigt nöjd med min, går väldigt "snålt" sommartid och ac´n drar bara ca 250watt så det blir nästan ingen skillnad på räckvidd med ac på eller av.



Intressant med Carwings data! Jag har inte hittat några bra screenshots för att få en helhetsintryck av carwings faktiskt.. Kan man även se på karta på carwings vart man åkt?

Med din förbrukning så skulle en Leaf kosta mig 1,2kr/mil .. intressant!

Vad tror du om att pendla t.or till jobbet för mig.. En resa på 9mil klarar man det vintertid utan att ladda på jobbet???



Ok. Antag att det är 0 grader ute. Då ska kapaciteten enligt räckviddstabellen vara minskad med 20%.

I så fall klarar du 90 km med en medelförbrukning på
(0,8*21 kWh)/90km=0,186 kWh/km

Antag att du har 3kW värmefläkt på.
Den kommer bidra med medelförbrukning på 3kW/(hastighet)
Om du t.ex kör i 90km/h blir bidraget 3/90=0,03 kWh/km. Det blir ännu lägre i högre hastigheter.

Dra ifrån detta ovan och du får 0,183 kWh/km som motorn får dra.

Kollar man i tabellen är förbrukningen c:a 0,16 kWh/km vid 100 km/h, så för att ha marginal skulle jag vilja påstå att om du kör i denna hastighet klarar du en sträcka på 90 km.


Senast ändrad av Sven den 2012-08-03 19:42:35, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2012-08-03 11:35:50    Rubrik: Svara med citat

Man kan sänka farten till cirka 80km/h och bara genom den lilla förändringen neråt få många värdefulla "reservWatt".

Kolla färddatorn på en bensin / diselbil med plan väg och farthållare vid 70 / 80 / 85 / 90 / 95 / 100. MArkant skillnad mellan 75 och 90. Tidsvinsten på en pendling några mil enkel resa är marginell eller i alla fall inte påtaglig. DEt är möjligen ovant i början att köra i en lägre hastighet........
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-03 15:31:03    Rubrik: Svara med citat

ricwan skrev:
taz79 skrev:

Vad tror du om att pendla t.or till jobbet för mig.. En resa på 9mil klarar man det vintertid utan att ladda på jobbet???


Pendling 9 mil enkel resa klarar du inte utan laddning på jobbet, eller menar du 2*4,5?


2x 4,5 mil.. 9 mil t.o.r.

Ricwan: Var det dig jag såg vid rondellen nedanför torås. 22:30? .. se inlägget längre upp.. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-03 15:33:33    Rubrik: Svara med citat

Ok, tackar för inläggen! Smile

Det är bara till att börja med att köra långsamt klarar man det då kan man köra lite snabbare nästa gång tills man blir bekväm med återstående kapacitet Smile Helst vill jag undvika att ligga under 90 på motorväg för att undvika att bli omkörd av långtradare..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1599

InläggPostat: 2012-08-03 19:10:18    Rubrik: Svara med citat

taz79 skrev:
Ok, tackar för inläggen! Smile

Det är bara till att börja med att köra långsamt klarar man det då kan man köra lite snabbare nästa gång tills man blir bekväm med återstående kapacitet Smile Helst vill jag undvika att ligga under 90 på motorväg för att undvika att bli omkörd av långtradare..


Testa ligg ca 100 meter efter en långtradare så får du mindre luftmotstånd, motsvarar 70-80km/t skulle jag gissa på lite beroende på vinden.
Då slipper du även personbilar som går in snävt framför och kan ge stenskott.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-03 19:13:38    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
taz79 skrev:
Ok, tackar för inläggen! Smile

Det är bara till att börja med att köra långsamt klarar man det då kan man köra lite snabbare nästa gång tills man blir bekväm med återstående kapacitet Smile Helst vill jag undvika att ligga under 90 på motorväg för att undvika att bli omkörd av långtradare..


Testa ligg ca 100 meter efter en långtradare så får du mindre luftmotstånd, motsvarar 70-80km/t skulle jag gissa på lite beroende på vinden.
Då slipper du även personbilar som går in snävt framför och kan ge stenskott.


Bra ide! Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.67 sekunder att ladda.