Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckvidd
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2012-02-13 11:39:33    Rubrik: Räckvidd Svara med citat

Hej

Körde 74km igår, ungefär hälften lansväg i 70km/t och andra halvan stadskörning.
Startade med 80% laddning och förvärmning, runt 0 grader ute, eco och värme på hela tiden. Plus stillastående med värme på ca 45 minuter.

På kvällen hade jag 2 staplar kvar och 28km på guessometern. Energy economy visade 0,18kwh/km i snittförbrukning. Det borde bli ca 60% förbrukat av den totala batterikapaciteten.
Klimatanläggningen drog runt 1,5kwh. Energy economy mätaren räknar även med förbrukningnen på klimatanläggningen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-02-13 12:25:10    Rubrik: Re: Räckvidd Svara med citat

Leaf skrev:
Plus stillastående med värme på ca 45 minuter.


Arkiveras under "saker jag inte saknar med Stockholm". Vi är trots allt relativt förskonade från köer (förutsatt att det var därför du stod still med värmen igång) här nere. Wink
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-02-17 12:06:46    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det borde bli ca 60% förbrukat av den totala batterikapaciteten.


Eh..? Så hur långt kommer man då egentligen på EN laddning?
Från FULLT till TOMT batteri. Med normal körning. UTAN köer. UTAN motorväg hela vägen i 140km/tim eller värmen på MAX?
Vissa journalister får bilen till att räcka bara typ 5 mil. Det blir nog svårt att lyckas bränna så mycket energi även på våra svenska vägar vid -40 grader eller?

Jag vill inte veta vad displayen visar. Det är ju en beräkning! Jag vill veta hur långt man kan komma nu på vintern vid ca -10 grader och på sommarn vid ca 20 grader te.x. På riktigt! I verkligheten!
Och hur långt kan man komma om det kniper? Man snålar in på allt energiuttag.

Ingen som prövat?

Tack på förhand Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-02-17 13:43:13    Rubrik: Svara med citat

Se tabellen nedan. Den har bekräftats av många användare.
Där räknar man kapacitetsminskning i procent enligt (Antal grader under +20C), dvs. 80% kapacitet vid 0 grader C.

Har själv kört 94km i minus 4 grader. Slutade med första batterivarningen och 8 km kvar (94+8=102km max). Medelhastighet 100 km/h.

=> (1-0.24)*132km=100 km enligt tabellen. Stämmer hyfsat.

Varje sträck på batterimätaren är c:a 1.5 kWh. Värdet man får via Carwings websida är tyvärr bara antal sträck, dvs det finns bara 13 värden översatta i procent...


//Sven


Pertti skrev:
Citat:
Det borde bli ca 60% förbrukat av den totala batterikapaciteten.


Eh..? Så hur långt kommer man då egentligen på EN laddning?
Från FULLT till TOMT batteri. Med normal körning. UTAN köer. UTAN motorväg hela vägen i 140km/tim eller värmen på MAX?
Vissa journalister får bilen till att räcka bara typ 5 mil. Det blir nog svårt att lyckas bränna så mycket energi även på våra svenska vägar vid -40 grader eller?

Jag vill inte veta vad displayen visar. Det är ju en beräkning! Jag vill veta hur långt man kan komma nu på vintern vid ca -10 grader och på sommarn vid ca 20 grader te.x. På riktigt! I verkligheten!
Och hur långt kan man komma om det kniper? Man snålar in på allt energiuttag.

Ingen som prövat?

Tack på förhand Wink


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2012-02-17 18:04:43    Rubrik: Svara med citat

Tack Sven. 10 mil i minus 4 grader låter bra. Var det normal blandad körning? Utan stopp för nerkylning/uppvärmning? Stod bilen still över natt mm?[/quote]
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-02-17 20:53:44    Rubrik: Svara med citat

Pertti skrev:
Tack Sven. 10 mil i minus 4 grader låter bra. Var det normal blandad körning? Utan stopp för nerkylning/uppvärmning? Stod bilen still över natt mm?
[/quote]

Bilen stod still i ett antal timmar i mitten av körsträckan. På natten var bilen parkerad i varmgarage. Det var motorväg, först 100/110 sedan mer motorväg 100/90. Säg medelhastighet 100 km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-02-19 17:50:54    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
Pertti skrev:
Tack Sven. 10 mil i minus 4 grader låter bra. Var det normal blandad körning? Utan stopp för nerkylning/uppvärmning? Stod bilen still över natt mm?


Bilen stod still i ett antal timmar i mitten av körsträckan. På natten var bilen parkerad i varmgarage. Det var motorväg, först 100/110 sedan mer motorväg 100/90. Säg medelhastighet 100 km/h.[/quote]

Medelhastighet 100km/h är sällan man har här där jag bor.. Jag pendlar till jobbet 6mil t.o.r samåker med tjejen. Hon har 9mil t.o.r. Medelhastighet till jobbet är ca 40-50km/h en bra dag Smile .. Då kör jag motorväg i 2 mil (av 3). Resten är mest 70 sträcka och lite 50..

Detta är alltså pendling från Kungsbacka till Mölndal i Göteborg. Runt 8 tiden på morgonen.

Får nästan hyra en Nissan Leaf innan jag bestämmer mig för den. Vill kunna veta att man klarar sig 9mil t.o.r varje dag...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2012-02-21 21:48:44    Rubrik: Räckvidd Svara med citat

Kört 150km igår och idag på en 100% laddning. Nu är det en bar kvar och GOM visar 9km kvar. Värmen avstängd. Runt noll grader ute, startat i garage 13 grader.

Nu blir det värme på framöver!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-02-22 07:43:12    Rubrik: Re: Räckvidd Svara med citat

Leaf skrev:
Kört 150km igår och idag på en 100% laddning. Nu är det en bar kvar och GOM visar 9km kvar. Värmen avstängd. Runt noll grader ute, startat i garage 13 grader.

Nu blir det värme på framöver!


Fin fint.. Fortsätt gärna med era rapporter.. Jag behöver komma ca 9-10mil med LEAF för att jag skall kunna skaffa en.. Detta måste också gå på vintern vid -20 grader.. :-/
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-02-22 08:20:26    Rubrik: Re: Räckvidd Svara med citat

Leaf skrev:
Kört 150km igår och idag på en 100% laddning. Nu är det en bar kvar och GOM visar 9km kvar. Värmen avstängd. Runt noll grader ute, startat i garage 13 grader.

Nu blir det värme på framöver!


Det var bra! Smile Låter som du haft en förbrukning på 0.11 kWh/km. Enligt min tabell kräver det en hastighet på mellan 64 och 70 km/h.

-Hur fort körde du och vilken typ av väg var det (inne i stan / landsväg / osv)?

//Sven
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2012-02-22 13:18:32    Rubrik: Re: Räckvidd Svara med citat

Sven skrev:


Det var bra! Smile Låter som du haft en förbrukning på 0.11 kWh/km. Enligt min tabell kräver det en hastighet på mellan 64 och 70 km/h.

-Hur fort körde du och vilken typ av väg var det (inne i stan / landsväg / osv)?

//Sven


0.12kwh/km visade genomsnittmätaren i bilen. Ca 70% länsvägar 55-75km/t och 30% stadskörning med försiktig elfot
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-02-22 14:46:28    Rubrik: Svara med citat

Det som är förvirrande för många icke elbilister som försöker testa tex Leaf är energi mätare. Sista är artikel i DN… Jag undrar om du har jämfört förbrukat/laddat?

SOC kan vara programmerad att 0% är faktisk 20% kvar i batteriet och på så sett blir inte batteriet skadat någonsin, eftersom bilen bryter bara?! Det kan vara intressant om du kan beskriva…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-02-22 15:38:22    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Det som är förvirrande för många icke elbilister som försöker testa tex Leaf är energi mätare. Sista är artikel i DN… Jag undrar om du har jämfört förbrukat/laddat?

SOC kan vara programmerad att 0% är faktisk 20% kvar i batteriet och på så sett blir inte batteriet skadat någonsin, eftersom bilen bryter bara?! Det kan vara intressant om du kan beskriva…


Enligt räckviddstabellen som ligger på några poster här på forumet finns det 21 kWh tillgängligt i batteriet. Varje batterimarkering motsvarar c:a 1.5 kWh. Förutom de 12 synliga sträcken finns två reservnivåer:
A.Första varningen: räckvidd visas fortfarande (1.5 kWh)
B.Andra varningen: räckvidd slutar visas (1.5 kWh).

Denna information kombinerad med Energy Economy verkar funka bra. Räckviddssiffran är inte att lita på.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-02-22 17:36:17    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Räckviddssiffran är inte att lita på.


Visar mer eller mindre räckvidd? Question
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2012-02-22 18:49:24    Rubrik: Fortsättning Svara med citat

Körde några kilometer till och vid 154km kom VLBW (verylowbatterywarning) och räckvidden ersattes av tre streck. Men just innan vid 153km visade den 8km räckvidd!, sista stapeln hade precisförsvunnit. LBW kom vid 130,5km så den gick rätt långt innan sista varningen. Undra hur långt den går efter VLBW? Nån annan som kört till LBW eller VLBW ?
Vid inloggning på carwings visar den 0,13kwh/km på dessa 154km men 0,12 i bilen.
Finns bara 2st svenskar med på carwings world ranking men 76st från norge man kan tävla med Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2012-02-22 19:07:32    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:
Citat:
Räckviddssiffran är inte att lita på.


Visar mer eller mindre räckvidd? Question


Visar för mycket i början men mot slutet kommer man längre än vad den visar
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-02-23 11:57:25    Rubrik: Re: Fortsättning Svara med citat

Leaf skrev:
Körde några kilometer till och vid 154km kom VLBW (verylowbatterywarning) och räckvidden ersattes av tre streck. Men just innan vid 153km visade den 8km räckvidd!, sista stapeln hade precisförsvunnit. LBW kom vid 130,5km så den gick rätt långt innan sista varningen. Undra hur långt den går efter VLBW? Nån annan som kört till LBW eller VLBW ?
Vid inloggning på carwings visar den 0,13kwh/km på dessa 154km men 0,12 i bilen.
Finns bara 2st svenskar med på carwings world ranking men 76st från norge man kan tävla med Smile


Är inte riktigt säker på hur jag skall läsa Range Chart. Men det verkar som 1 battery bar är kvar när LBW kommer.. Men vet inte hur jag skall läsa diagrammet.. Om vi tar vid 80km/h i konstant hastighet. Kommer man då 31 eller 23km enligt diagrammet? Det mest logiska för mig borde vara att man kommer 31km.. Det verkar ju stämma bra med dina observationer också.. VLBW borde komma efter 23km körning (du körde 23,5km).. Efter VLBW borde du ha ca 8km räckvidd kvar..

Har du nån aning om vilken genomsnittshastighet du hade?

Hur tycker du Carwings verkar? Kan du se en körlogg för varje körning du gjort? Alltså antal km körda, förbrukning osv? .. Går det även se vart du kört på en karta?

Jag har ju sett lite amerikanska screenshot...

Får man "svenska" förbrukningssiffror? .. Alltså 0,12kwh/km osv? Istället för 12km/kwh som enligt mig är lite förvirrande Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-02-23 13:44:03    Rubrik: Svara med citat

Om man tittar på metrisk tabell blir man mindre förvirrad…



_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-02-23 14:31:16    Rubrik: Svara med citat

Jo, det var det jag gjorde.. Men jag har nog lyckats tolka det riktigt tror jag.. Smile

På jobbet har jag det bra, jag har mitt fönster (kontorshotell) mot parkeringen så bilen kan stå 3-4 meter ifrån eluttagen inne på mitt rum.. Jag har hittat att mina uttag är avsäkrade för 16A också.. Så på sommaren kanske man kan fulladda genom att dra kabeln genom fönstret Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1595

InläggPostat: 2012-02-23 19:36:20    Rubrik: Re: Fortsättning Svara med citat

taz79 skrev:


Är inte riktigt säker på hur jag skall läsa Range Chart. Men det verkar som 1 battery bar är kvar när LBW kommer.. Men vet inte hur jag skall läsa diagrammet.. Om vi tar vid 80km/h i konstant hastighet. Kommer man då 31 eller 23km enligt diagrammet? Det mest logiska för mig borde vara att man kommer 31km.. Det verkar ju stämma bra med dina observationer också.. VLBW borde komma efter 23km körning (du körde 23,5km).. Efter VLBW borde du ha ca 8km räckvidd kvar..

Har du nån aning om vilken genomsnittshastighet du hade?

Hur tycker du Carwings verkar? Kan du se en körlogg för varje körning du gjort? Alltså antal km körda, förbrukning osv? .. Går det även se vart du kört på en karta?

Jag har ju sett lite amerikanska screenshot...

Får man "svenska" förbrukningssiffror? .. Alltså 0,12kwh/km osv? Istället för 12km/kwh som enligt mig är lite förvirrande Smile


Ja, din uträkning verkar ju stämma!

Vet ej genomsnittshastighet men mest landsväg 60-70km/t och resten stadskörning. Mot slutet bara stadskörning, 30-55km/t

Carwings verkar lite kul, kan se varje körning, och genomsnittsförbrukning för den körningen redovisas i kwh/km men i vissa diagram ser man bara 0,1 0,2 osv alltså det fattas en decimal. Har inte utforskat så mkt än. Men man kan se sin rank i hela världen eller bara europa. Utöver förbrukning kan man se hur mkt man bromsat(regenererat) hur mkt övrig el i bilen dragit med mera för varje körning eller totalt.
Man kan se sin egen placering i varje kategori och välja per dag, vecka eller månad.
Kan även kolla ranking på alla per land också. Har jämfört lite med norge som har liknande klimat som vi, där är det är ca 76 deltagare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.16 sekunder att ladda.