Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Räckvidd
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2012-02-25 02:19:05    Rubrik: Svara med citat

Hi! If I understand correctly the driving range with heating is at -20C ambient at least 100km or over with 24kW battery package. Ok, what I do not understand is why Nissan not use heatpump because there is already almost all needed components; only two pipes, ex-valve and 4-way valve missing. Not very expensive to put these things on the car. By using 410a refrigerant heating is working until -35C ambient. If I understand right there is electric rotation compressor. Even at -20C it can work very well with low current consumption and can lowered maybe 3kWh/100km battery load.
In the past there was EV1 which have in that time heatpump system. My Berlingo goes -26C with spiked wintertires in the snowy road some littlebit over 60km with 16kWh batterypack (NiCd) and in the summertime over 100km. Against this backround Nissan Leaf can really survived at least 100km but not if the battery pack is cold. When the battery pack is -20C (car is few days at airport park etc.) realistic range ruins down to 60km. This is not pure fact, just my thoughs.
Seems to me that Nissan Leaf is maybe best option at the moment to replace my Berlingo. As someone mentioned earlier with good sense of humour, best way to get Leaf fast is eat less...
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-03-22 20:54:50    Rubrik: LEAF räckvidd Svara med citat

Jag har kört min LEAF i några veckor, och sammanställt lite siffror på vad den presterar. Från mina mätvärden har jag räknat ut vad jag kan förvänta mig för räckvidd som funktion av hastighet. Se grafen nedan.

Jag förutsätter 20kWh användbar batterikapacitet och 2kW för kupevärme. Det är ungefär vad jag får vid 0 grader utetemperatur.

Ta nu inte detta som någon absolut sanning, eller en garanti för vad LEAF verkligen klarar, utan som en fingervisning UNGEFÄR vad man kan förvänta sig.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-03-23 08:05:32    Rubrik: Re: LEAF räckvidd Svara med citat

Tomas skrev:
Jag har kört min LEAF i några veckor, och sammanställt lite siffror på vad den presterar. Från mina mätvärden har jag räknat ut vad jag kan förvänta mig för räckvidd som funktion av hastighet. Se grafen nedan.

Jag förutsätter 20kWh användbar batterikapacitet och 2kW för kupevärme. Det är ungefär vad jag får vid 0 grader utetemperatur.

Ta nu inte detta som någon absolut sanning, eller en garanti för vad LEAF verkligen klarar, utan som en fingervisning UNGEFÄR vad man kan förvänta sig.




Snyggt! Var detta med eller utan vinterdäck?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-03-23 15:34:20    Rubrik: Svara med citat

Underlaget till räckviddsgrafen är med dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) pumpade till 2.8 bar. Alltså något högre tryck än Nissan rekommenderar, men ändå under däckens maxtryck (3.0 bar)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2012-03-23 19:44:29    Rubrik: Svara med citat

Har nån kört batteriet till 0 och sett det förhåller sig till räckviddsmätaren, alltså om räckviddsmätaren undanhåller lite (hur mycket) räckvidd som marginal ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
ricwan
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 mars 2012
Inlägg: 108
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-03-24 09:26:55    Rubrik: Svara med citat

hannes skrev:
Har nån kört batteriet till 0 och sett det förhåller sig till räckviddsmätaren, alltså om räckviddsmätaren undanhåller lite (hur mycket) räckvidd som marginal ?


Nope, jag har "bara" kört ner till 5km och det stämmer bra fram tills dess.
Vore intressant att höra om den tvärstannar vid noll eller hur långt kommer man efter det?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-03-24 09:37:58    Rubrik: Svara med citat

ricwan skrev:
hannes skrev:
Har nån kört batteriet till 0 och sett det förhåller sig till räckviddsmätaren, alltså om räckviddsmätaren undanhåller lite (hur mycket) räckvidd som marginal ?


Nope, jag har "bara" kört ner till 5km och det stämmer bra fram tills dess.
Vore intressant att höra om den tvärstannar vid noll eller hur långt kommer man efter det?


Har bara kört till den säger "--". Detta läge ska tydligen räknas som det sista osynliga batteristräcket. Alltså borde man komma i alla fall 7 km på detta. Sedan kommer sköldpaddan och då ska man inte räkna med mer än 1 km i 40 km/h.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tomas
intresserad


Registreringsdatum: 14 mars 2009
Inlägg: 39
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-03-24 21:07:05    Rubrik: Svara med citat

Jo, jag har kört den tills den gav upp helt.

När guessometern visade 16km kom "low battery warning". Då började jag köra hemåt, och fortsatte köra runt i ca 50km/h. Guessometern visade som lägst 7km då den gick över till --- och signalerade "very low battery". Då fortsatte jag runt, runt kvarteret i ca 30km/h till Turtle. Sen körde jag hem, 0,5 km i Turtle, 30km/h. Väl hemma stod den ute på garagegången några timmar. Efter det gick det att köra ca 20 meter på garagegången, sedan dog den helt. Dvs, den vägrade gå till Drive eller Reverse. Bara Neutral och Park accepterade den. Totalt hade jag kört 168,7 km på en laddning, till en medelförbrukning av 0,12. Hela tiden utan värme.

Så till frågan om det finns någon reserv utöver vad guessometern säger: Ja, men mycket liten, skulle jag säga.

I mitt fall ovan visade guessometern som lägst 7km. Vid det läget hade jag egentligen 13km kvar till den dog helt. Men, siffran 7km var baserad på hastigheten 50km/h. När jag fick "very low batt" började jag köra långsammar, och därmed ökar ju räckvidden. hade jag fortsatt i 50km/h hade jag inte kommit 13km.

Mitt intryck är att om man kör med relativt konstant hastighet så kan man lita på guessometern. Man kommer den sträcka den förutspår. Men marginalerna därefter är mycket små. Enstaka kilometer i låg hastighet.

/ Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-03 21:11:56    Rubrik: Svara med citat

Det verkar som om nissans uppgift om 175km räckvidd är missvisande. Eller är mätstandarden konstant körning i 55km/h tills batteriet tar slut? (se Tomas diagram).

Jag var och provkörde leaf idag och frågade om räckvidden, upp till 175km sa han då. Går det att köra längre om man tar det lugnt frågade jag och fick nej till svar.
Tyvärr så var säljarna inte värst pålästa i sätra butiken så jag får maila in mina frågor så skulle jag få svar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2666
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-04 05:13:47    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:

Tyvärr så var säljarna inte värst pålästa i sätra butiken så jag får maila in mina frågor så skulle jag få svar.


I fredags föra veckan såg jag Leaf på gammal E4 från Kumla till Örebro… Nån försäljare i Närke har bilen kanske eftersom dem körde bilen från ”Bilhuset Kumla – Nissan” parkeringen…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AndersForsberg
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 december 2011
Inlägg: 231
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-04-04 12:15:01    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Det verkar som om nissans uppgift om 175km räckvidd är missvisande. Eller är mätstandarden konstant körning i 55km/h tills batteriet tar slut? (se Tomas diagram).

Jag var och provkörde leaf idag och frågade om räckvidden, upp till 175km sa han då. Går det att köra längre om man tar det lugnt frågade jag och fick nej till svar.
Tyvärr så var säljarna inte värst pålästa i sätra butiken så jag får maila in mina frågor så skulle jag få svar.


Vad gäller räckvidden på 175km så är detta, precis som "blandad förbrukning" på bensin- och dieselbilar, mer en siffra att jämföra med. Visst - det går givetvis att köra denna sträcka, men den är ju uppmätt i en speciel "slinga" så den får givetvis tas med en nypa salt.

Det sagt, så är det givetvis inte heller max körsträcka. Från Norge har jag hört kunder som kört en bra bit längre ändå.
_________________
Kund- och Webbansvarig, Mobility Motors Sweden AB
Agnesfridsvägen 190, Malmö | 040-671 52 26 | anders.forsberg@mbil.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-06 22:57:19    Rubrik: Svara med citat

elfi skrev:

I fredags föra veckan såg jag Leaf på gammal E4 från Kumla till Örebro… Nån försäljare i Närke har bilen kanske eftersom dem körde bilen från ”Bilhuset Kumla – Nissan” parkeringen…


1st Leaf ska vara såld till Örebro enl. nissan sätra, men denna kanske var en demo.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2012-05-20 21:00:34    Rubrik: Svara med citat

Testade att snålköra i helgen.
Laddade till 80%
Körde mindre landsvägar 50-70km/t plus stadskörning.
Efter 118,6km försvann stapel två och vid 125,6 LBW
Enligt bilen 0,10kwh/km Carwings 0,11kwh/km

Kollar man i nedanstående räckviddstabell så ska det vara 26% kvar när tvåans batteristapel förvinner och 17,4% vid LBW, det verkar dock inte stämma på min, eftersom jag bara kom 7km mellan dessa och hade samma förbrukning(eller lite lägre) mellan dessa.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293

Undra om 17,4 eller 26 procent är rätt?
Kanske beror på olika program versioner?
Blir lättare att räkna ut total batterikapacitet om man vet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-05-20 22:38:07    Rubrik: Svara med citat

Leaf skrev:
Testade att snålköra i helgen.
Laddade till 80%
Körde mindre landsvägar 50-70km/t plus stadskörning.
Efter 118,6km försvann stapel två och vid 125,6 LBW
Enligt bilen 0,10kwh/km Carwings 0,11kwh/km

Kollar man i nedanstående räckviddstabell så ska det vara 26% kvar när tvåans batteristapel förvinner och 17,4% vid LBW, det verkar dock inte stämma på min, eftersom jag bara kom 7km mellan dessa och hade samma förbrukning(eller lite lägre) mellan dessa.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293

Undra om 17,4 eller 26 procent är rätt?
Kanske beror på olika program versioner?
Blir lättare att räkna ut total batterikapacitet om man vet.


Det ska vara 1.5 kWh i medeltal för varje sträck (14*1,5=21 kWh). Ett förbrukat sträck i kombination med 0.10 kWh/km borde vara värt 15 km.

Sen kan det kanske vara obalans mellan cellerna eftersom du bara laddade till 80%? Det visar ju sig när man förbrukar den sista energin i batteripaketet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Leaf
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 januari 2012
Inlägg: 1629

InläggPostat: 2012-05-21 08:31:59    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:


Det ska vara 1.5 kWh i medeltal för varje sträck (14*1,5=21 kWh). Ett förbrukat sträck i kombination med 0.10 kWh/km borde vara värt 15 km.

Sen kan det kanske vara obalans mellan cellerna eftersom du bara laddade till 80%? Det visar ju sig när man förbrukar den sista energin i batteripaketet.


Det är mindre kwh i dom tio första staplarna jämfört med dom två sista på min bil.På dom två sista brukar jag komma drygt 2mil per styck och mindre än 15km på dom andra trots runt 0,11kwh/km.
Har nyligen laddat 100% så tror inte cellerna är obalanserade för tillfället.
(dom 7km jag skrev om var från stapel två försvann till LBW)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-06-09 23:00:37    Rubrik: Nytt resultat Svara med citat

Dagens prestation:

144 km på en laddning. Vi körde största biten av sträckan i 90 km/h. Andelen stadskörning var uppskattningsvis 20 km.
Passerade Very Low Battery-varning men nådde aldrig turtle mode.

Känns bra Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2666
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-06-10 07:13:31    Rubrik: Re: Nytt resultat Svara med citat

Sven skrev:
Dagens prestation:

144 km på en laddning. Vi körde största biten av sträckan i 90 km/h. Andelen stadskörning var uppskattningsvis 20 km.
Passerade Very Low Battery-varning men nådde aldrig turtle mode.

Känns bra Mr. Green



Hur lång tid tar det att återställa energi, ladda? Question
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Sven
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 maj 2008
Inlägg: 190
Ort: Malmö

InläggPostat: 2012-06-10 08:21:07    Rubrik: Re: Nytt resultat Svara med citat

elfi skrev:
Sven skrev:
Dagens prestation:

144 km på en laddning. Vi körde största biten av sträckan i 90 km/h. Andelen stadskörning var uppskattningsvis 20 km.
Passerade Very Low Battery-varning men nådde aldrig turtle mode.

Känns bra Mr. Green



Hur lång tid tar det att återställa energi, ladda? Question


Det tog 11 timmar med 10A.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2012-06-16 22:46:25    Rubrik: Svara med citat

Har en LEAF över helgen, och var tvungen att testa räckvidden.
Det blev 165,9km.
Första varningen kom efter 135km och den visade 15km kvar.
Efter 151km kom Very Low varningen, och --- kvar.
Sköldpaddan kom efter 164,1km och precis innan jag skulle svänga in på uppfarten så gick den ur Drive.
Fick knuffa dom sista 2m.
Leaf är riktigt trevlig.
I mina ögon så är det den enda nya Elbil som är nåt att ha på marknaden.
Den har utrymme och komfort vad man behöver för en barnfamilj.
Jag är riktigt sugen på en nu Smile
Hade varit trevligt att ersätta dom 15 år gamla Clio som kräver en del meckande nu med en ny Leaf.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
taz79
Elbilsguru


Registreringsdatum: 24 augusti 2010
Inlägg: 1854
Ort: Kungsbacka

InläggPostat: 2012-08-01 22:37:31    Rubrik: Svara med citat

Det var ett tag sedan inlägg gjordes här nu. Hur fungerar era bilar? Är ni nöjda med Leaf?

Ricwan: Tror jag kanske såg min första Nissan Leaf på vägen idag.. Om det nu var du.. 22:30 i rondellen nedanför backen förbi tennishallen. Du? hade positionsljus och "dimljusen" på.. Jag reagerade för jag hade inte sett en bil med positionsljusen så högt upp innan. Det kan ha varit en Leaf men det var rätt mörkt o jag lyckades inte se riktigt...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Nissan Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.