Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EL-Mito elhojsprojekt
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-04-11 23:13:54    Rubrik: Svara med citat

Tror inte det finns någon tillräckligt liten, själv har jag en spiralsladd på min som går att dra ut till ett par-tre meter, satt på från början.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-04-12 07:21:13    Rubrik: Svara med citat

spekarn skrev:
jag vill ha en kabelvinda typ modell mindre som sitter i dammsugare att montera på hojen.
Jag hade en fin vinda som jag monterade för att sedan inse att den bara var för 2 kablar.. Det sitter ju en gulgrön skyddsjord på laddarn.

Har kollat 4 dammsugare men inte någon har haft skyddsjord.

TIPS på liten kabelvinda? =)


Effekt?

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-14 18:22:00    Rubrik: Svara med citat

[/quote]

Effekt?

/Ola[/quote]

står inte något watt-tal på laddarn men output ger den 57V 15A så 57*15 blir ju 855W.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-15 21:28:25    Rubrik: Svara med citat

spekarn skrev:

Jag hade en fin vinda som jag monterade för att sedan inse att den bara var för 2 kablar.. Det sitter ju en gulgrön skyddsjord på laddarn.


Går det inte att byta kabel?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-15 23:24:52    Rubrik: Svara med citat

det finns väl släpkontakter på dessa vindor
och är det 2 ledare så måste man ju lägga
en extra släp, Det är väl något jag skulle ge
mig på men kanske inte att rekomendera.

Såg på jula att de sålde stora med 10-15 m
kabel för 300-400:- Kanske går att slakta
och använda valda delar.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-16 20:48:48    Rubrik: Svara med citat

Går det inte att byta kabel?

Nej tyvärr för rullen är gjord för 2 kablar.

Jag har provat o köpa en sån vanlig stor rulle på clasolsson som är gjord för 3 kablar men tyvärr var den för stor även när jag slaktat den.

Tror att jag försöker göra nån lösning med nån typ av låda innanför vänster kylarvinge där jag kan knöla in en 4 meter sladd åtminstone.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2012-04-16 21:42:47    Rubrik: Svara med citat

Du skulle kunna göra en inrullare som bara
sitter på mitten av kabeln och rullar in åt två håll
Jag hade en sådan fast liten på en telesladd på
den tiden inte trådlösa telefoner var så vanligt.

Har en gång sett en inrullare för bogserlina av
den typen som var rätt liten.

Jag hade samma problem när jag behövde en
kabelrullare för 3-fas, de finns men var ofatbart
dyra 10-12k typ. Då gjorde jag denna.
http://elbil.forum24.se/elbil-post-18291.html#18291

En annan ide är att om du kan stoppa in ett rör med ca
28mm innerdiameter och 1-1.5M i cykelns innandöme
någotsånär rakt kan du låta en spiralkabel dras in i denna.
Töjningen är ca 1:4 så en meter rör blir 4m sladd. Idea
http://www.spiralsystem.se/pur2.htm
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
FreThor
Forumstammis


Registreringsdatum: 12 mars 2010
Inlägg: 399
Ort: Karlskoga

InläggPostat: 2012-04-18 14:32:02    Rubrik: Svara med citat

spekarn skrev:
jag vill ha en kabelvinda typ modell mindre som sitter i dammsugare att montera på hojen.
Jag hade en fin vinda som jag monterade för att sedan inse att den bara var för 2 kablar.. Det sitter ju en gulgrön skyddsjord på laddarn.

Har kollat 4 dammsugare men inte någon har haft skyddsjord.

TIPS på liten kabelvinda? =)


Kolla riktigt gamla dammsugare. Nyare har ingen jord, men lite äldre kanske har det, innan det blev poppis med dubbelsolerat eller vad det heter, fast det kanske var innan man hade upprullning också...
Du får väl ta två dammsugarvindor istället? och köra jorden i den ena...
_________________
_____________________________________________________________
Peugeot 106 Electric, på G.
Och en Amica elkonverterad mopedbil, också på G.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 102
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2012-04-21 08:50:36    Rubrik: Svara med citat

spekarn skrev:
Vägde in på 10 kilo mer än original =)

Tjänstevikt, kg: 145
Drivmedel 1: EL
Motoreffekt, kw: 10,0

T31A MOTORN UTBYTT
MOTOR: TYP DC, MOTENERGY ME0708
BATTERIER: GBS-LFMP60AH 16 CELLER OM 3,2 VOLT,
TOTALT 51,2 VOLT OCH 60 AMPERE.

O tackar för gratulationerna;)


Grattis!
Japp, jag är avis, men inte missunnsam :- )

Har själv lite planer på att konvertera min BMW C1 där motorn rasat.
Var det inga problem med besiktningen?
Har Miton kvar samma årsmodell?
Är den inte för ny, så att helhets-godkännande (eller vad det nu hette) ställer till det?
Eller det gäller kanske bara bilar. Vet att det har diskuterats flitigt här på forumet innan, och att reglerna säkert gjort att många dragit sig för att konvertera.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-22 08:38:19    Rubrik: Svara med citat

Frolle skrev:
spekarn skrev:
Vägde in på 10 kilo mer än original =)

Tjänstevikt, kg: 145
Drivmedel 1: EL
Motoreffekt, kw: 10,0

T31A MOTORN UTBYTT
MOTOR: TYP DC, MOTENERGY ME0708
BATTERIER: GBS-LFMP60AH 16 CELLER OM 3,2 VOLT,
TOTALT 51,2 VOLT OCH 60 AMPERE.

O tackar för gratulationerna;)


Grattis!
Japp, jag är avis, men inte missunnsam :- )

Har själv lite planer på att konvertera min BMW C1 där motorn rasat.
Var det inga problem med besiktningen?
Har Miton kvar samma årsmodell
Är den inte för ny, så att helhets-godkännande (eller vad det nu hette) ställer till det?
Eller det gäller kanske bara bilar. Vet att det har diskuterats flitigt här på forumet innan, och att reglerna säkert gjort att många dragit sig för att konvertera.


tackar Smile C1an kan nog bli fräck o konvertera!
helfordonsgodkännande kom -99 har ja för mig. Efter det är det ganska omöjligt att bara regbesikta.
Det var inga problem med besiktningen förutom att mina blinkers lyste svagt. Nästan alla var ju framme o tittade så det tog en stund o komma därifrån dock Razz
miton är fortfarandes en -92.

Sen hade jag bara lite papper med mej att motorn gav 9kw vid 48V o lite info om batterierna.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-04-22 08:46:37    Rubrik: Svara med citat

Upprullningen av laddkabeln fick bli en dammsugarupprullare iaf. Så har jag dragit skyddsjorden vid sidan om som jag sedan bara knölar in i ett litet fodral o gömmer innanför kåpan. Går rätt smidigt.

Sen vid jobbet t.ex åker jag ändå på att ha en förlängningssladd, frågan är bara om det kan va dumt o ladda hojen med rullen inrullad. rullen är ca 4-5m.

Tack för tipsen iaf!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-05-07 20:29:03    Rubrik: Svara med citat

Kört runt 100 mil nu och tänkte göra 100 milaservice, men kedjan var smörjd, så jag skippade den Razz

Milkostnaden ligger runt 1kr/milen =)

Såhär står de i regpapprena nu.


Tjänstevikt, kg: 145 (original 135kg)
Drivmedel 1: EL
Motoreffekt, kw: 10,0

T31A MOTORN UTBYTT
MOTOR: TYP DC, MOTENERGY ME0708
BATTERIER: GBS-LFMP60AH 16 CELLER OM 3,2 VOLT,
TOTALT 51,2 VOLT OCH 60 AMPERE.

Monterat en Cycleanalyst display som håller koll på strömförbrukning och en massa annat. Riktigt bra
pryl o inte farligt dyr heller.



EL-Miton på laddning ~ 1 kr / milen =)





Nu väntar jag på ett nytt framdrev så jag kan testa hur den är med lite högre toppfart... Annars finns det inte mycket o pilla med förutom o att jag ska lära mej funktionerna i cycleanalysten.

Så skönt o va klar me hojen o bara KÖRA =)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-05-11 22:17:22    Rubrik: Svara med citat

Film med goprokamera, dock har jag lyckats fördärva kvaliten fullständigt.. men å andra sidan e filmen 40 min lång nånting.
Har en till film med stadskörning som jag oxå ska lägga upp nån dag men med förhoppningsvis bra kvalite på renderingen.

http://www.youtube.com/user/MilleMotoEV/videos
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-12 06:29:28    Rubrik: Svara med citat

Den ser ut att gå som en dröm! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-05-31 21:28:16    Rubrik: Svara med citat

Jag fick äran att både se och testköra MC igår kväll och det kan bara bli tummen upp!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 143
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-25 17:32:31    Rubrik: Svara med citat

Har du ändrat några av parametrarna "THROTTLE UP RATE" elle THROTTLE DOWN RATE" i din controller?

Jag har ju nästan samma prylar men verkar inte ha lika bra vrid. Min är dock drevad till 112km/h plus jag har 400A controller.

Mvh // Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-06-26 19:49:14    Rubrik: Svara med citat

ja lite har ja provat, har för mej att jag har Throttle Up Rate på 6 nu och Down på det dubbla.

Har provat lite olika men inte känt nån vidare skillnad..

Hur vet du att du inte har så bra vrid då? När min är drevad till 100kmh är de tyvärr inte lika lätt o börna. Så jag kör med 85kmh drevningen istället. Det blir vassare ljud i motorn med lägre drevning med och roligare acc. Pendlar ändå inte längre då jag flyttat in till stan.

Throttle Up Rate – All models
This slider adjusts the rate the controller output current responds to an increase in throttle position.
The rate of increase is on a scale of 1 to 15, with 1 being the slowest and 15 being the fastest.
Typical settings are between 3-8.

Throttle Down Rate – All models
This slider adjusts the rate the controller output current responds to an decrease in throttle position.
The rate of increase is on a scale of 1 to 15, with 1 being the slowest setting It is recommended that
this parameter typically be set to twice the value of the throttle up rate, when throttle up rate is less
than 7.


En liten uppdatering vad som händer med elhojen..

Som jag nämnde till OlaE nere i söderåkra så ligger min förbrukning på 35Ah när batteriet är slut.
Jag har upptäckt att jag har en dålig cell. När alla andra celler ligger på 2.8 ligger den kassa på 2.4V.
Fulladdade ligger alla på 3.32V.

Jag har ju inte upplevt nån försämring i räckvidd så jag undrar om inte den cellen varit kass nästan ända från början. Kört 250 mil.

Typiskt nog var det den cellen som var svårast o komma åt o kontrollmäta så därför har jag väl slarvat o mäta den för det mesta.

Men nu e de ju konstaterat ett cellfel som gör att BMS stänger av tidigt. Så då kanske jag kan komma närmre 60Ah när jag bytt den cellen.

Som tur är köpte jag 4 reservceller, ska bara vänta o se vad GBS har att säga om det innan jag byter.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2012-06-26 21:38:00    Rubrik: Svara med citat

spekarn skrev:
Som tur är köpte jag 4 reservceller, ska bara vänta o se vad GBS har att säga om det innan jag byter.


Smart kille! Very Happy

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-06-26 22:04:25    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
spekarn skrev:
Som tur är köpte jag 4 reservceller, ska bara vänta o se vad GBS har att säga om det innan jag byter.


Smart kille! Very Happy

/Ola

haha
mmmmmmmm..................................
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-09-21 20:16:04    Rubrik: Svara med citat

Nu kommer en rätt härlig update!

Trodde som sagt att jag hade fel på batterierna.. ICKE! Smile

Köpte en singlecell-laddare på ebay, och laddade upp alla batterierna en o en på hojen. Så var räckvidden tillbaks i forna dagar.

Men, varför visar CA att jag bara förbrukat 35Ah när batterierna ligger på 60Ah.

När man gasar ur hojen krämar man ur 160A ur batterierna. Och det e väl helt ok när "discharge rate" var 3C. (180A) Måste ju skiten stämma tycker jag..

ICKE! beskrev mitt problem på el-moto.net och fick till svar att jag kan ha en annan shunt. Min shunt var märkt 200A 50mV och 0.5

Trodde att 0.5 var 0.5 Ohm och min CA var kalibrerad för det från fabrik.
Men så var det ju inte. 50mV = 200A * .25 mOhm

Kalibrerad för 0.25 Ohm o nu går hojen dubbelt så bra! Mätarn iaf Wink

Nu kan man förbruka lite drygt 60Ah istället. Skönt att batterierna håller vad dom lovar och lite till =)

Max A ligger nu på 300A, o det beror väl på att min controller är specad till det.

Så har jag lärt mej att 3C är max konstanta urladdningen. GBS cellerna kan laddas ur med 10C i ett antal sekunder.

Hojen är reggad som 10Kw men det är för lite i dagsläget, ja eller det har det vart hela tiden Razz

Slänger in bild från hojrock där jag ställde ut hojen.
Imorn tänkte jag ställa ut på sjöholms motor show i kalmar, fast det kommer bli pissväder..

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.22 sekunder att ladda.