Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Komplettera bensinvärmaren med 12V kupévärmare?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-16 08:58:46    Rubrik: Komplettera bensinvärmaren med 12V kupévärmare? Svara med citat

Jag funderar på att komplettera den opålitliga bensinvärmaren med en 12 V 200 W kupévärmare från biltema. Är det nån som vet hur mycket effekt man kan ta ut ur cigaretttändaruttaget på en Clio?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-11-16 12:16:35    Rubrik: Svara med citat

Tror du kan lägga ner den iden direkt då du inte får någon effekt att tala om samt 200W genom 12voltskontakt dvs nästan 20A är enligt mig över gränsen.
Bygg istället om en vanlig hårfön och koppla direkt( med säkring) på driftbatteriet istället.
då klarar man iallafall nästan av att värma kupen Cool
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-11-16 13:43:07    Rubrik: Svara med citat

I was trying biltemas 12V 200W heater but it´s too weak. Instead 750W 230V heater is ok if you take molded heater element away and put it near the inlet of car heater blower connected to the traction batteries via relay. There comes about 350-450W heating capacity which is very nice before bensin heater start to produce heat. Strongly recommended to connect some +60C klixon for the side of the element if it´s getting too hot depending car heater blower speed.

Goggling transformer: Jag försökte biltemas 12V 200W värmare men det är för svag. Istället 750W 230V värmare är ok om du tar gjutna värmeelement bort och placera den nära inloppet bilvärmaren fläkt ansluten till traktionsbatterier via relä. Det kommer ca 350-450W värmeeffekt vilket är mycket trevligt innan bensin värmare börja producera värme. Rekommenderas starkt att förbinda några +60 C klixon för den sida av elementet, om det blir för varmt beroende bilvärmaren fläkthastigheten.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2011-11-16 14:10:30    Rubrik: Svara med citat

Köp amerikansk hårtork/kupevärmare/spaceheater, funkar bra med clions spänning. 200W är alldeles för lite.
Till överst på sidan
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-19 10:02:22    Rubrik: Svara med citat

Ok! Det var ju tur att jag jag kollade här först då! :-)

Jag får fundera på hur jag ska lösa det här, men steg ett blir nog att tjata till sig elstolpe på jobbet så att jag kan köra en vanlig kupévärmare innan jag åker hem.

Att montera in elvärme vid fläktinblåset låter som en bra idé, men jag får nog försöka hitta nån som kan hjälpa mig med det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-20 19:49:54    Rubrik: Svara med citat

Idag öppnade jag upp utrymmet under vindrutetorkarna där fläkten sitter. Syftet var att få fart på fläkten som inte snurrade alls (vilkte löste sig fint!) men jag passade även på att kolla lite på hur man skulle kunna få dit lite värme också.

Synd att fläkten inte suger in luften från sidan där UCLen sitter, där är ju mycket mer plats än under vindrutetorkarna. Hade det varit på den sidan hade man ju kunnat stoppa ner en helt intakt kupévärmare och bara kopplat in sladden om man velat! :-)

Pera L (och ni andra): Har du något förslag på hur man kan montera elementet från kupévärmaren framför inblåset till fläkten på ett bra/säkert sätt?

Vad är "+60C klixon" för något?

Hur får man lämpligast igenom en sladd från fläktutrymmet in i kupén? Så att man kan slå av och på kupévärmaren...

(Säg till om jag ska skriva på engelska istället)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-20 20:28:18    Rubrik: Svara med citat

Här är några bilder från dagens äventyr:
http://nyrell.se/webkatalog/clio/flakt/


Det är alltså här man ska försöka trycka in värmeelementet från kupévärmaren?

http://nyrell.se/webkatalog/clio/flakt/IMAG0011.jpg
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
marcus
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 juli 2007
Inlägg: 322
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2011-11-20 21:02:53    Rubrik: Svara med citat

Jag kommer att följa detta med intresse - måste också ordna någon slags värmare då bensinvärmaren falerar. Behöver egentligen bara värme för att hålla imman borta - kör inte så långt så jag kan pälsa på mig.

Om man ska koppla typ fön på drivbatterierna - menar du (AleX) att man då kopplar på bryggorna ovanpå hackaren och sedan dra en sladd in i kupén. Det verkar ju inte så knepigt - så var den MesDea elvärmare som jag hade innan inkopplad (den pajjade tyvärr).

Klixon verkar vara en termisk vakt.

/Marcus
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Gäst






InläggPostat: 2011-11-20 21:54:22    Rubrik: Svara med citat

Man behöver styra (stänga av/på) värmaren med en kontaktor eller kraftigt relä, "vanliga" strömbrytare avsedda för AC klarar inte att bryta höga DC-strömmar
Till överst på sidan
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-11-20 23:56:27    Rubrik: Svara med citat

Littlebit busy in few days...
For example Defa´s small heater includes aluminium molded resistor which is safe to use, some 500-750W power at 230V. You must use relay which connect the high voltage for the heater resistor taken out from the heater. Relay must stand 230V, then it´s good, some normal contactor with 12VDC pole is good. It must cut both poles from traction batteries to heater element because they are not connected to grond, i.e. chassis. And fuses for both wires.
Then you can take +12VDC from reasonable point of fusebox, check out which pole have 12V when you connect the key on position. That wire for another contactor coil pole. And then from another pole first to the klixon (temp switch) side of the heater element and then to the switch inside of the car. And another pole from the switch to the ground (chassis).
Remember to use wires which can stand higher voltage fron traction batteries. Top of the hacker you can get high voltage.
The heating capacity will be something like 300-350W with 500W 230V element. I have done it for Expressen but not for Clion. I also blocked air inlet front of the windscreen using rubber gasket and make 80mm hole for the "firewall" so it´s take air from the hacker and motor via 80mm flexible hose. That was stop to snow and heavy rain coming for air inlet.
Must say at the end that Ardic is much more effective and lot of faster heater than Webasto excisting Partner/Berlingo Electrique. I do not believe effective power like 5000W for Webasto. Just some differences, Ardic has 650L/h (or 750L/h?) water pump and Webasto 450L/h. Today by driving Berlingo there was -7,6C outside I noticed that I need to do some radical improvements for Berlingo as I like warm car. I will cover up front grille and bumper opening totally, change the waterpump for 750L/h model and turn poles from radiator blower opposite. Then I get littlebit heat for batteries also. I measured isolation effective for expansion tank and it was nothing. Expressen was brilljant after the changes.
Hope you find room for heater element in Clion. Aluminium Defa element is quite small.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2215
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-11-21 09:41:16    Rubrik: Svara med citat

marcus skrev:

Om man ska koppla typ fön på drivbatterierna - menar du (AleX) att man då kopplar på bryggorna ovanpå hackaren och sedan dra en sladd in i kupén. Det verkar ju inte så knepigt - så var den MesDea elvärmare som jag hade innan inkopplad (den pajjade tyvärr).

Klixon verkar vara en termisk vakt.

/Marcus

Ja det menar jag men några saker att tänka på...

Det måste finnas en så kallad blowoutdiod dvs om du sätter en "värmetråd" och när du sen ska stänga den så blir det rejält med överslag i brytaren om det inte sitter en diod som tar hand om detta.
Och sen som sagt måste man avsäkra den direkt på hackaren. inte så kul om det blir kortslutning, iförsig brinner väl sladden upp på 2 sekunder Shocked


Anonymous skrev:
Man behöver styra (stänga av/på) värmaren med en kontaktor eller kraftigt relä, "vanliga" strömbrytare avsedda för AC klarar inte att bryta höga DC-strömmar

Helt riktigt vanliga små brytare pallar inte med detta
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-11-21 12:14:54    Rubrik: Svara med citat

About safety, think that normal flat autofuses do the job in the high voltage side. Correct value is like 1,7x current. Klixon which is like +60C cuts off the current in case that heater blower is off and element temperature rising too much. When the temperature goes down again it connect heating on and so on. Many times is better to do something simple because then it´s possible to see the day that system working. In this case, if you have everything ready including parts and planning it takes about one hour to do system ready. "Cold weather is coming, are you ready?"

About consumption it depends averige driving speed which is many times about 35km/h. If system takes like 400W power it means that per 100km it takes three times power meaning 1,2kWh/100km if it´s on all the time. So not very much.

Goggling funnies: Om säkerhet, tycker att vanlig platt autofuses göra jobbet i högspänningssidan. Rätt värde som 1,7 x ström. Klixon som är som +60C stänger av strömmen i fall att värmaren fläkt är avstängd och element temperaturen stiger för mycket. När temperaturen går ner igen den ansluta värme på och så vidare. Många gånger är bättre att göra något enkelt för då är det möjligt att se den dag som systemet fungerar. I detta fall, om du har allt klart inklusive delar och planera det tar ungefär en timme att göra systemet redo. "Kallt väder kommer, är du redo?"

Om förbrukningen beror det averige körhastighet som många gånger ca 35km/h. Om Systemet tar som 400W betyder det att per 100 km det tar tre gånger kraften vilket innebär 1,2kWh/100km om det är på hela tiden. Så inte så mycket.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-21 20:07:39    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Man behöver styra (stänga av/på) värmaren med en kontaktor eller kraftigt relä, "vanliga" strömbrytare avsedda för AC klarar inte att bryta höga DC-strömmar


Det hade jag inte en aning om - vad händer?


Om man tar en vanlig glödlampa + lampsladd + strömbrytare avsedd för 230 V AC och kör 230 V DC i istället vad händer då? Vad pajar? Lampa? Lampsladd? Strömbrytare? Eller alltihop?


Senast ändrad av nyrell den 2011-11-21 20:31:48, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-21 20:11:30    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:

Ja det menar jag men några saker att tänka på...

Det måste finnas en så kallad blowoutdiod dvs om du sätter en "värmetråd" och när du sen ska stänga den så blir det rejält med överslag i brytaren om det inte sitter en diod som tar hand om detta.
Och sen som sagt måste man avsäkra den direkt på hackaren. inte så kul om det blir kortslutning, iförsig brinner väl sladden upp på 2 sekunder Shocked


Kan du förklara det där närmare? Vad menar du med "sätter en värmetråd"?
Varför/När blir det överslag?

Man bör alltså ha både en säkring och en blowoutdiod?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2011-11-21 20:48:22    Rubrik: Svara med citat

Citat:

Om man tar en vanlig glödlampa + lampsladd + strömbrytare avsedd för 230 V AC och kör 230 V DC i istället vad händer då? Vad pajar? Lampa? Lampsladd? Strömbrytare? Eller alltihop?


Strömbrytaren går sönder, om lasten bara är en glödlampa så håller den säkert ett antal gånger, men en värmare vill man kanske köra 10-15A och då går brytaren garanterat sönder. Det blir en ljusbåge som svetsar ihop eller sönder brytaren.

Jag har använt ett sånthär relä:
http://se.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?CMP=i-ddd7-00001003&sku=1386054
det är ratat på 125V 20A DC
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-21 22:09:48    Rubrik: Svara med citat

hannes skrev:
Citat:

Om man tar en vanlig glödlampa + lampsladd + strömbrytare avsedd för 230 V AC och kör 230 V DC i istället vad händer då? Vad pajar? Lampa? Lampsladd? Strömbrytare? Eller alltihop?


Strömbrytaren går sönder, om lasten bara är en glödlampa så håller den säkert ett antal gånger, men en värmare vill man kanske köra 10-15A och då går brytaren garanterat sönder. Det blir en ljusbåge som svetsar ihop eller sönder brytaren.

Jag har använt ett sånthär relä:
http://se.farnell.com/jsp/search/productdetail.jsp?CMP=i-ddd7-00001003&sku=1386054
det är ratat på 125V 20A DC


Aha, men spelar det då nån roll om det är AC eller DC? Det som gör att strömbrytaren pajar är att man kör för mycket ström genom den eller? Eller skulle en DC ström vara värre än AC vid samma spänning?

Tack för komponenttipset!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2011-11-21 22:47:08    Rubrik: Svara med citat

jepp, det spelar stor roll, när det är AC så växlar strömmen riktning och man har "nollgenomgång", d.v.s. ingen ström var 10:e millisekund, vilket gör att ljusbågen "släpper taget" om brytaren väldigt snabbt och inte orsakar så mycket slitage. Vid DC har man ingen nollgenomgång.

Det går att googla om fysiken bakom detta, jag kan inte redogöra för det i detalj. Summa sumarum är att det inte går att uppbringa strömbrytare som grejar både hög ström och spänning DC (tyvärr)

Hawk har skrivit om något halvledarrelä i någon tråd som också funkar, men det kostar nog lika mycket/mer som ett relä.

Budgetlösningen skulle kanske vara att använda riktigt ordentliga kontaktdon, och manuellt koppla ihop/isär dem för att styra värmen, men det är inget jag skulle rekommendera
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-22 13:10:13    Rubrik: Svara med citat

Gott, då är jag med på banan igen! Tur att jag fick lära mig det innan jag gjorde något dumt!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-11-24 20:46:30    Rubrik: Svara med citat

Har man överdimensionerat värmeelementet så är det en klar fördel med solidstaterelä, klarar många till/frånslag bättre än en kontaktor.

Men dom är dyrare. Kan vara värt det om man vill reglera värmen ganska exakt. Även ljudlösa.
Farnells sortiment
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-27 17:22:17    Rubrik: Svara med citat

Den minsta solid state varianten (200VDC, 7A) var ju inte så farligt dyr.


Jag började räkna lite på vad som skulle behövas men då blev jag lite fundersam. Jag har en 900 W 230 VAC biltema kupévärmare som jag funderade på att slakta. Kör man den i 230 VAC så drar den 900/230= ca 4A. Halverar jag spänningen till 115 V så halveras strömmen också vilket ger att jag landar på en effekt på 900W / 4 = 225W.

Eller tänker jag fel? Pera L sa ju här ovan att han fick ut 350-450W på sin 750W 230V kupévärmare, men hur gick det till egentligen?

Får jag inte ut mer än 225 W så är jag ju tillbaka nästan där jag började Smile med 12V 200W värmaren.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 1.06 sekunder att ladda.