Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Programmering av värmaren och fläktproblem!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren!
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-15 22:56:30    Rubrik: Programmering av värmaren och fläktproblem! Svara med citat

Hej!

Jag har läst i ett par andra trådar att när man programmerat värmaren så går det inte att få någon ordentlig fart på fläkten, utan den ligger hela tiden på "steg 1".

Nu har jag vid något tillfälle råkat trycka fel så att jag la in en programmering, men jag kan för mitt liv inte bli av med den! Jag tycker att jag har försökt med precis allt, men förmodligen missar jag något uppenbart. Resultatet är hursomhelst att jag kör runt utan fungerande fläkt, och det börjar bli jobbigt nu när det är kallt ute. Det blir mycket imma på rutan!

Är det någon som vet hur jag kan bli av med det här problemet och få igång fläkten igen?


Jag kan tillägga att jag aldrig fått själva programmeringen att fungera heller. Den drar alltså inte igång brännaren på den inställda tidpunkten. Är det något mer man ska göra förutom att ställa in tidpunkten?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1588
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-11-16 15:30:31    Rubrik: Svara med citat

Kolla med lem om han fick den att funka tisdstyrd, om inte han lyckades.....

Funkar värmaren med direktstart ?


Prova med att koppla bort 12V'en så UCL nollställer sig, det kanske hjälper.


Lycka till !
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-11-17 11:48:27    Rubrik: Svara med citat

beror på om d har nya eller gamla UCL.

På den gamla får du bläddra dig fram till värmarmenyn och sedan hålla inne de två knapparna till vänster om menyn, några sekunder. Då får du till eller från programerad värmarstart. Liten bugg att fläkten bara smyger på ettan.

På den nya får du bläddra dig fram till värmarmenyn och sedan hålla inne bläddrarknappen några sekunder för start/från programmerad värmare. Wink

Du måste ha rätt datum inställt på UCL.
Bläddra fram till huvudmeny (tror det var menyn efter på gamla UCL). Håll inne de två knapparna eller bläddrarknapp (som ovan), så kan du joxa med datumet.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
nyrell
Aktiv


Registreringsdatum: 18 juli 2011
Inlägg: 61
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-11-20 19:35:19    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipsen, nu har jag fått ordning på det!

Jag fick programmeringen av värmaren att fungera, men det visade sig att det inte hade med mitt fläktproblem att göra. Fläkten gick inte ens på ettan utan var helt avstängd.

Idag skruvade jag bort luckorna under vindrutetorkarna och kollade på själva fläkten. Efter att ha pillat runt lite och mätt lite så fungerade den helt plötsligt. Förmodligen var det glapp i någon av kontakterna till fläktenheten.

Nu är det i alla fall bra fart på fläkten så det är ett riktigt lyft!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2014
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-11-20 19:43:40    Rubrik: Svara med citat

Det finns ett litet trick för att få fläkten att gå på
läge 2 vid programerad start. Om man sätter vredet
mellan 1:an och 2:an så att de båda kontakterna
kopplas ihop kan man få den att köra i läge 2.

Man får experimentera lite för att hitta rätt läge.
Det kan man göra när värmaren har startat
efter programmering.
_________________
ElClio -97 -- ElClio -98 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-11-24 21:49:55    Rubrik: Svara med citat

Ja. De fläktarna verkar få vatten i sig om inte dräneringen fungerar. Vattnet skall dräneras ut via hål på sidorna. Den ena nära under UCL. Men även ett hål med slang nära kupefläkten. Den slangen kommer ut mittemot/snett mot laddaren från torpedväggen, men kan vara klämd längre ned. Jag drog loss slangen från väggen o kolla att den funka, men den var klämd på en bil Wink
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> kupévärmaren! Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.