Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elmotorcykelbygge - Cagiva Mito 125
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
svo
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 december 2008
Inlägg: 175
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2012-06-22 11:30:39    Rubrik: Gratulerar Svara med citat

GRATULERAR! Very Happy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-06-22 11:35:40    Rubrik: Svara med citat

Grattis! Himskans kul, kanske får kika närmare på någon träff i sommar?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-06-24 19:40:42    Rubrik: Svara med citat

Fan va gutt!!!!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-25 18:26:27    Rubrik: Svara med citat

Tackar tackar!

Riktigt roligt att köra!
Har inte hunnit kolla hur långt den går per laddning ännu, men det kommer.
Går bra att ligga i 110km/h och köra utan problem.

Har några saker jag måste fixa.
Nummer ett:
När jag slår på tänningen så ger jag DCDC ström. Detta ger ett litet överslag i tänningslåset som jag hör. Man löser ju det på kontaktorn genom en "PRE-CHARGE RESISTOR" Förladdad risistor?
Borde gå att göra liknande på tänningslåset. Någon som vet vad man bör ha för risistor för det? Sitter en 470 Ohm 10W på kontaktorn.

Mvh
M
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-06-26 07:46:50    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Grattis! Himskans kul, kanske får kika närmare på någon träff i sommar?


Tycker jag låter som en bra ide!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-07-02 16:51:35    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag gjort räckviddstest!

Körde först innervägarna till Falkenberg från Göteborg. Ganska mycket korsningar och ojämn fart, 40-95km/h. Då kom jag 8,5mil.

Hem körde jag E6an i 85km/t, kom hela vägen hem med ca 5km tillgodo.
Med andra ord: 10mil i 85km/h

Ganska nöjd med det!

Blir en förbrukning på ca. 0,43 kw/h per mil ((4,8*0,9)/10).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-09-08 19:50:19    Rubrik: Svara med citat

Hehe, nu är man ju nästan kändis Smile
Ligger fortfarande med på förstasidan på gp.se, ganska långt ner dock.

Länk till klippen:
http://www.gp.se/gptv?path=gptv.abcdn.net/TV-ARKIV/Goteborg&playfile=12270_Han_kor_hemmabyggd_el-motorcykel_138040.pls&autostart=1

Mvh
M
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-09-08 20:36:27    Rubrik: Svara med citat

Kul Marcus!

Bra intervju!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-09-09 08:41:48    Rubrik: Svara med citat

Instämmer med Johnny J.
Bra intervju.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 195
Ort: Sala

InläggPostat: 2012-09-09 19:16:15    Rubrik: Svara med citat

Jag håller också med.
Du är mycket saklig, och får med alla viktiga argument för elfordon. Även svårigheter, som besiktningsrouletten och svensk byråkrati vi har att jobba emot.
Detta inslag borde ut på riksnyheterna för att skapa opinion, men det tycker väl alla här.......
Bra jobbat!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
spekarn
Aktiv


Registreringsdatum: 09 december 2009
Inlägg: 40

InläggPostat: 2012-10-08 18:26:14    Rubrik: TJA! Svara med citat

Hur går det med hojen? Hur många mil har de blivit?

Har du provat olika gaskurvor på alltraxen? jag tycker att den raka kurvan är bäst men lite ryckig i starten. Progressiva kurvan är skitfin i krypkörning men lite väl känslig när man ligger o cruisar i 70kmh.
Hur är din o vilken kurva kör du med? Vilka throttle up och down rate kör du med?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-10-11 20:09:08    Rubrik: Svara med citat

Så, nu har kändisskapet lagt sig Wink Ända jag märkte var att vissa, som troligen känd igen mig, gav mig tummenupp när jag var ute och körde.

Spekern:
Det går bra! Kör till jobbet när det inte regnar (inte så ofta m.a.o). Har väl blivit 100 mil nu och skulle göra en sådan service som du också gjort. Men det var samma här, kedjan var redan smord, så jag la mig på soffan istället.
Har en S-kurva nu som jag är nöjd med.
Throttle up/down är 8/4 tror jag.

Allt på Mc funkar klockrent. Skall snart plocka ner den för att fixa det estetiska också. Då blir det lite mer bilder.

//Marcus
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
BrumBjörn
Nyfiken


Registreringsdatum: 08 september 2008
Inlägg: 11
Ort: Göteborg/Björlanda

InläggPostat: 2012-10-18 19:01:56    Rubrik: Svara med citat

Kanonfint bygge !!!

Man blir sugen. Vore intressant att höra vad projektet gått på ungefär. Vad kostade de olika delarna?

/Björn
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-10-18 19:42:42    Rubrik: Svara med citat

Ja du, det här med vad saker kosta är en tråkig sak... Sad
Men här är lite ca priser jag betalat med moms och frakt..

Batteri: 20 000
BMS: 1500
Motor&controller paket: 10 000
Laddare: 3500

Sen tillkommer massa annat som Mc, framlampa, kablar, dcdc, drev...
Och lite hjälp från mekaniskverkstad.

Tycker dock ändå att det är värt det!
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2012-10-22 19:55:29    Rubrik: Svara med citat

Oj? Hur har jag kunnat missa den här tråden? Kul som fan att höra att ett DIY-fordon gick rakt igenom utan strul! Skitkul! Ger mig hopp för att det där med hembyggen kanske kan ta fart lite mer på allvar på den här sidan pölen nu när DIY-jänkarna bankat ut de flesta standardproblemen. Wink

holm_marcus80 skrev:
När jag slår på tänningen så ger jag DCDC ström. Detta ger ett litet överslag i tänningslåset som jag hör. Man löser ju det på kontaktorn genom en "PRE-CHARGE RESISTOR" Förladdad risistor?


Inte säkert det funkar eftersom en DC/DC kan börja dumma sig med att starta, stanna för att spänningen plötsligt sjunker (pga resistorn), starta igen när spänningen återigen ökar, stanna igen osv osv osv.

En riktigt bra DC/DC borde inte starta direkt utan låta saker och ting balansera in sig innan den börjar dra ström, men, tja, det är väl en prisfråga med. Såna finesser kräver förstås fler komponenter, dvs högre pris, dvs svårare att konkurrera osv. Jag skulle nog föreslå att sätta in ett relä (vanligt jämrans 12 Volts helljusrelä för bilar borde ju funka) mellan tändningslåset och DC/DCn för att flytta överslaget till relät innan låset packar ihop. Funkar ju för att avlasta en helljusspak så då borde det väl funka för tändningslås, eller hur...? Rolling Eyes
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2012-10-24 07:13:49    Rubrik: Svara med citat

Tackar!

Hur du kunde missa tråden? Jo, för att den börjar med postenmoppe prylar och biltema batteri... Och där hade jag kanske också slutat läsa Smile

Ang. Dc-dc. Har inte tänkt på det du säger med att den kan slår av och på. Men det låter ju logiskt.
Dc-dc samt voltmetern är kinaprylar/ebay och båda skall troligen bytas till vintern.

//M
_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2013-01-31 10:13:10    Rubrik: Svara med citat

Så, nu äntligen har fas 2 inletts:

Batteripacket skall byggas om, göras smalare och i en mer sluten låda - av estetiska skäl samt mer frigång när man ligger ner i kurvor.

En cykle analyst är införskaffad och skall monteras.

Motorcykeln skall lakeras och snyggas till - Troligen blir det matt mörkgrå på ramdetaljer och vit pearl/metallic på kåpor, skärmar och tank. Har inte bestämt färg på fälgar ännu...

Sen så skall mycket kabeldragning göras om plus massa annat....

//Holm


_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1727
Ort: GBG

InläggPostat: 2013-01-31 12:17:40    Rubrik: Svara med citat

Rejält jobb!

Har själv monterat en CA och en BMS på min nyligen.
Testade också med en annan lite kraftigare motor, men fick inte någon högre topphastighet. Visade sig att den var gjord för 100V och inte 72, dvs. den varvade inte som den skulle.
Får använda den till något annat projekt med 30 celler.

Hoppas vi kan ses när det blir lite trevligare väder!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 209
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2013-01-31 15:44:41    Rubrik: Svara med citat

Är det alla delar på bilden?

I så fall är det intressant hur få delar som faktiskt behövs. Framförallt när man jämför med det bensindrivna orginalet.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
holm_marcus80
Elektrisk


Registreringsdatum: 04 november 2011
Inlägg: 141
Ort: Göteborg - Lindome

InläggPostat: 2013-03-25 09:38:44    Rubrik: Svara med citat

Så nu är ramen och lite konsoler målade - mattsvart.

Tanklock igensvetsat. De vita delarna väntar på lack.


_________________
Pågående - Konverterad el-mc, HD Street Rod
Konverterad el-mc, Cagiva Mito
Peugeot Ion


Senast ändrad av holm_marcus80 den 2019-03-15 09:53:50, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Sida 4 av 5

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.