Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Mekaniskt slutsteg?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-09-29 11:01:26    Rubrik: Mekaniskt slutsteg? Svara med citat

Funderar på om mekanik kan ersätta dyra motorstyrningar. Köra tex PWM till ca 40%, och sen bara fullt spett(likströmmare).

Tanke 2: styra en "hålad" disk med en mindre motor, sen mekanisk direktstyrning till en stor.
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-09-29 12:00:08    Rubrik: Svara med citat

Det har föreslagits olika mer eller mindre realistiska lösningar på hur man ska kunna "slippa" den dyra motorcontrollern men alla idéer jag sett kan sammanfattas i några standardkategorier:


    o Totalt orealistiska.
    o Opålitliga, klarar ofta inte av den hårda verkligheten utanför labbänken.
    o Livsfarliga för folk och fä.
    o Ungefär lika dyra som en bra controller (men ofta sämre).


Eller en kombination av flera av punkterna ovan. En av de mest notoriska "kan själv"-dårarna jag råkat ut för är Poorman's EV som försvarar sin experimentklåda med "I really can not afford the price of a decent size DC Motor Contorller for the Chevelle, so I have been experiementing with some different ideas that I have had." Det jag inte kan låta bli att undra är att om han hade tagit alla de pengar han lagt ut på delar till sina mer eller mindre bindgalna experiment, hade han då inte haft råd med en fungerande, modern, kiselbaserad controller... Hm?

Och så förstås; vi bor inte i USA. Jag är rätt skeptisk till att du får igenom ett bygge som ser ut som ett Hollywoodlab från 50-talet genom bilbesiktningen. Jag HOPPAS till och med att du inte får det. Razz
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-09-29 14:10:31    Rubrik: Svara med citat

Cyklar mfl besiktigas inte. Och om det stannar i bänken, så är det inte hela världen. Teorier är kul att diskutera. Det kan ju bli nått användbart.

Ett exempel som inspirerat mig http://www.youtube.com/watch?v=CWx5ji_sFUw

Det står bara "Forumindex -> övriga tekniska frågor" Men i märkesdelen för "Renault Clio / Express" så jag har nog postat fel igen Embarassed
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-09-30 08:20:30    Rubrik: Svara med citat

Ah. Ska du bara bygga en cykel blir det förstås en annan femma. Då kan du tex ha halv- och helfart (packen splittad i två, antingen parallell- eller seriekopplar du de två delarna), trampar på till lite lagom fart och slår på strömmen. Varvtalet på motorn (om vi pratar en DC-motor nu) kommer vara beroende av packspänning och motorlast, så det blir hyggligt självreglerande.

Har du en liten SepEx kan du dessutom leka med att variera fältet. Det borde tom gå att göra rätt hyggligt med några effektmotstånd, förutsatt att du väljer en packspänning som är hyfsat nära lämplig fältspänning.

Fördelen med en cykel är ju också att vi pratar relativt små strömmar, så det är inte lika mycket som kan gå totalt åt helvete. Dock, en temperatursensor i packen (tex en vanlig inne/ute-termometer med ute-sensor på sladd) kan ju vara en bra labblösning för att kunna se om man stressar packen för mycket...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-09-30 10:56:56    Rubrik: Svara med citat

Jag har en liten kickbike med likström. Men där räcker av/på styrningen. Elcycklen är 3fasare, i mitt fall. Lite lurigare att styra. Sker lätt saker man inte tänkt på, och vips brinner det dyra kisel komponenter. Styrdelen blir nog med en del elkomponenter, men tänkte mekaniskt på "slutsteget". Tänkbara försteg: Datorn(bänktester), variabel 1-2-3 räknare med ex ne555, etc. Motorerna har hallgivare vars signal kan resetta förstegen, så att de inte kommer i otakt(gissar lite). Vad händer om det blir otakt?
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-10-01 15:37:43    Rubrik: Svara med citat

qer skrev:

Eller en kombination av flera av punkterna ovan. En av de mest notoriska "kan själv"-dårarna jag råkat ut för är Poorman's EV


Hahaha kolla på The Salt Water Imersion Controller

Fint att åka runt med en stor vattenfylld låda i bagagen.

Principen fungerar dock utmärkt och används för att starta många tungstartade släpringade asynkronmotorer, tex på stenkrossar. Lådan är då fylld med vatten och kuastiksoda, inget man vill ha i bilen. Vattnet hettas upp ganska fort så det känns som att det inte går att köra mycket i stan innan man kokat bort allt vatten.

Det skulle nog gå snabbare att få en vettig kontroller om han skaffade sig ett extrajobb och köpte en.

Men det var rolig läsning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-10-03 08:09:18    Rubrik: Svara med citat

cai skrev:
Elcycklen är 3fasare, i mitt fall. Lite lurigare att styra.


Ja. Glöm direkt.

3-fasmotorer får sitt moment genom att man förskjuter elektrisk och mekanisk fas så att magnetfältet "drar med sig" motorn. Att lösa det mekaniskt är inte att leka med eftersom man måste hålla reda på Vrms, frekvens och fasförskjutning för att matcha RPM och den önskade kraften ut och de olika storheterna har dessutom inbördes beroenden etc, yada, osv.

Finns folk som doktorerar på den nödvändiga matten. Just sayin'... galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-10-03 08:10:25    Rubrik: Svara med citat

Hernik skrev:
Men det var rolig läsning.


Jupps. Men hela siten borde ha en stor varningsskylt androm till varnagel, typ. Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-10-03 20:13:37    Rubrik: Svara med citat

Fick en ide om försteg. En DC motor är lättare att styra. Dc motor driver liten 3-fas motor ex hårddiskmotor, som ger ut pulser. Säkert kommer mycket jag inte räknat med att hända. Men utan misstag lär man sig inget.
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-10-04 07:14:41    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det står bara "Forumindex -> övriga tekniska frågor" Men i märkesdelen för "Renault Clio / Express" så jag har nog postat fel igen Embarassed


Jo. Jag flytar denna tråden till: http://elbil.forum24.se/elbil-about3339.html
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-10-04 10:53:10    Rubrik: Svara med citat

cai skrev:
Fick en ide om försteg. En DC motor är lättare att styra. Dc motor driver liten 3-fas motor ex hårddiskmotor, som ger ut pulser.


Och hur ska din hårddiskmotor hållas i synk med ditt cykelhjuls rörelse? Det är liksom inte så att man styr AC-motorn så följer världen med utan det finns ett korsberoende mellan AC-motorn och det den driver.

3-fasmotorer är väldigt komplicerade. Eller ja, motorn är enkel, men att styra den är en vetenskap.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-10-04 11:45:11    Rubrik: Svara med citat

Man kanske kan utjämna med tramporna. Och kanske labba med gasen. Hackigt ryckigt blir det säkert i vissa läge. Ingen som testat? Hur löser cnc maskiner när det går trögt? Jag har inte sett hallsensorer på dem.
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-10-04 12:58:01    Rubrik: Svara med citat

En mekanisk slirkoppling hjälpte dessa grabbar på vägen http://www.youtube.com/watch?v=vwODx028_Jw .
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-10-05 10:25:51    Rubrik: Svara med citat

cai skrev:
Hur löser cnc maskiner när det går trögt? Jag har inte sett hallsensorer på dem.


Många moderna algoritmer använder strömsensorerna för att känna när de är i fas eller ej. Innan man startar en 3-fasmotor finns det ingen polaritet alls (eftersom rotorn är en s.k. squirrel cage) vilket gör att när man magnetiserar motorn första gången får rotorn sin polaritet och sen upprätthåller man den bara.

Grovt enkelt förklarat...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cai
Aktiv


Registreringsdatum: 10 augusti 2011
Inlägg: 67

InläggPostat: 2011-10-05 11:37:10    Rubrik: Svara med citat

Vad händer om man skickar ström på fel fas? Min gissning är att den kan vilja snurra baklänges(oftast ett mycket litet steg), för att sedan gå åt rätt håll.
_________________
Min första elcykel är en CAI. Min andra blir nog en konventering av cykel.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-10-05 15:14:23    Rubrik: Svara med citat

http://sv.wikipedia.org/wiki/Asynkronmotor
http://en.wikipedia.org/wiki/Induction_motor

Värt att veta här är att även om man KAN köra en asynkron motor på en fix frekvens så får du inte optimalt moment annat än inom ett väldigt smalt band. För att den ska funka bra, och inte minst för att du ska kunna köra den vid godtyckligt varvtal, krävs rätt komplicerad motorstyrning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmopeder och elcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.