Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ny vinter, nytt projekt.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-05-31 21:26:03    Rubrik: Sorglig dag.... Svara med citat

Efter urladdningen i vintras har hojen fungerat som vanligt igen efter återupplivningen.
Jag har kört en hel del, och allt har verkat normalt.
Det händer att folk kommer för att titta och provköra, och nu skulle jag ta emot ett nytt "studiebesök."
En vecka innan körde jag en sväng och allt var som vanligt..
Dagen innan besöket kollade jag att batterierna var någorlunda laddade.

Men celloggarna är döda när jag försöker slå på dom.
Då upptäcker jag att på/av-knappen står i läge "on".
Reläet/solenoiden har dragit ur batterierna eftersom jag GLÖMDE ATT SLÅ AV "TÄNDNINGEN" FÖRRA GÅNGEN!!!!
Batteripacket som ska hålla 48V håller nu 7V...
Ur med batteripacket och mäter cell för cell. Åtta pack håller 0V och fyra pack håller 7V.
Alla återupplivningsförsök har varit fruktlösa. Det resulterade bara i svullna pack (se bild).

3500:- åt pipan.

Celloggarna har säkert brutit innan spänningsnivån blev kritisk, men loggarna bryter bara kontrollern (så att man ska sluta köra när spänningen blir för låg).
När den manuella huvudbrytaren pajade satte jag in en solenoid, vilken funkat bra. Men jag tänkte inte på att koppla den "innanför" celloggarna. Ett dyrbart misstag.
Kanske också kontrollern hjälpte till att dra ur batteripacket tills celloggarna bröt den. Sedan fortsatte solenoiden att dra ner spänningen till 7V, innan jag kom tillbaka.....

Surt.
Nu ska jag deppa ett tag....Få se vad som händer sen.



_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1730
Ort: GBG

InläggPostat: 2014-05-31 23:25:58    Rubrik: Svara med citat

Fan va surt, lider med dig...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-07-06 20:45:24    Rubrik: Lånta fjädrar. Svara med citat

Nu har jag lånat 16st Headway 15Ah för att testa om de är ett alternativ till LiPO.
Lite säkrare kemi, och jag slipper montera ur batteripacket varje gång jag ska ladda.
Jag yxade till en hållare och gav mej ut för att prova.
Men de gav bara ca 180 A (enligt amperetången), jag skulle behöva det dubbla.
Hojen var märkbart slöare.
Spänningen sjönk från obelastade 52 volt till 40volt under acceleration. Cellerna blev varma efter bara fem minuters körning.
Alternativet är 16 celler till, i parallell med de första. Då skulle jag få 360A, vilket skulle kunna duga. Men det blir svårt att få plats med dom, eftersom hojen ska vara vurp-säker (det är ju en cross.....) och inget får sticka ut. Dessutom ökar vikten till tredubbla LiPO-vikten.





_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-07-07 07:22:33    Rubrik: Svara med citat

Du har säkert redan koll på det, men var försiktig med li-po, har man missat lite med dem så är dem farliga.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-07-09 19:38:49    Rubrik: Svara med citat

Japp, så för säkerhets skull lade jag ut dom utanför garaget.
Men din varning är befogad.
Dagen efter kom gumman in och sa " Det pyser och fräser i dom där grejerna som ligger på gräsmattan". När jag kommer ut så brinner dom med meterhöga lågor. Fram med trädgårdsslangen och det var snart släckt.
Sedan flyttades dom långt från garaget och ska lämnas in som miljöfarligt avfall så fort som möjligt.

_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2014-07-09 22:58:22    Rubrik: Svara med citat

Hej.
Du kanske skulle få plats med 16S2P av dessa Headway celler istället:
http://headway-headquarters.com/headway-38120hp-8ah-cell/
Halva inre resistansen mot 40152S 15Ah cellerna som jag antog att du testade med.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-07-10 20:44:16    Rubrik: Svara med citat

Tack för tipset. Jag visste inte om dessa.
Intressanta.
Ekonomin får väl avgöra lite också.
Såg just att hobbyking har sänkt priset på vissa LiPO.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Frolle
Elektrisk


Registreringsdatum: 11 augusti 2008
Inlägg: 102
Ort: Göteborg

InläggPostat: 2014-08-21 22:56:13    Rubrik: Svara med citat

Så dags nu, men nästa gång....
Har läst att det går bra att liva upp 0-Volt-celler om man gör det med vääääldigt låg ström. Typ några få milliampere.
_________________
Byte me!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2014-08-23 08:22:51    Rubrik: Svara med citat

Tack. Det är värt att prova nästa gång jag dabbar mej......
Jag tror nämligen att det blir LiPO igen.
Headway blev för bulkigt med 16S2P av mina lånta 15Ah.
OlaE:s föreslagna 38120HP 8Ah skulle säkert bli utmärkta, men minst dubbelt så dyra som LiPO (Hobbyking har sänkt priset).

Men LiPO gillar ju inte kyla(dålig kapacitet, plus att jag råkat ut för att packet laddat ur sej en gång då det stått i kallgaraget).
Törs man förvara LiPO-packet inne i värmen (i pannrummet)?
RC-människorna förvarar väl sina modeller med LiPO-packet inomhus? Jag gissar att det inte är någon brandfara så länge batterierna är laddade, åtminstone.
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Henke2
Elbilsguru


Registreringsdatum: 21 oktober 2013
Inlägg: 3137
Ort: Ljungby

InläggPostat: 2014-08-26 11:37:52    Rubrik: Svara med citat

lasse1955 skrev:

Törs man förvara LiPO-packet inne i värmen (i pannrummet)?
RC-människorna förvarar väl sina modeller med LiPO-packet inomhus? Jag gissar att det inte är någon brandfara så länge batterierna är laddade, åtminstone.


Laddstatus spelar ingen roll.

Li-po är bara farliga om du hanterar dem fel. Främst överladdning, men även kortslutning, punktering mm.

I RC världen är nog största problemet att folk inte fattar hur in i bombens mycket energi dem innehåller.

Lastade ur 60kg blyackar ur min moped och lyfte in 8kg li-po med samma om inte bättre kapacitet, toppfarten ökade från 39km/h till över 60km/h. En 2Ah acke på 300gram startar en bil. Respekten behövs och behandla dem rätt så är det en angenäm bekantskap Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lasse1955
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 februari 2011
Inlägg: 199
Ort: Sala

InläggPostat: 2015-11-14 20:44:45    Rubrik: Nya batterier Svara med citat

Tidigt i våras fick hojen nya batterier. Det blev LiPO igen.
Hobbyking hade sänkt sina priser, så ett komplett batteripack kostade 2600:-. Hojen går bättre än med de gamla batterierna, som av någon anledning blev väldigt obalanserade bara efter en kort stunds körning (omkring en volt skillnad mellan cellerna, men nu skiljer det bara två hundradels volt).
Jag säger det igen: väldigt rolig att köra! Hojen blev starkare, vilket gjorde att jag kunde sätta på ett något mindre bakdrev och ändå få upp den på bakhjulet bara genom att gasa. I alla lägen. Nu går den hyggligt fort också (för att vara crosshoj).
Mycket körning har det blivit i sommar och många har varit här och provkört. Alla kommer tillbaka med ett stort leende på läpparna. De som också provkört KTM Freeride Electric säger att min är mycket rappare på gasen. Jag har också provkört KTM:en och kan bara hålla med. Den känns betydligt segare, även i sportläget. Men det kanske handlar om utväxling. KTM:en drar starkt mellan 50 och 60 då min hoj börjar tappa orken. Vikten spelar säkert också in, min är ca 50 kg lättare än KTM:en, som har större batteri och är kraftigare byggd.
NOG MED SKRYT!
Idag plockade jag ur batteripacket och laddade ur det till "storage volt" 3.7V.
Vis av skadan från i fjol, då packet dog efter en tid i 15 minusgrader, tänker jag förvara det i källaren.
Men innan dess så åkte jag lite en sista gång innan vinteruppehållet. De minusgrader som varit på sistone har satt ner kapaciteten betydligt på LiPO-ackarna. Idag var det nollgradigt och hojen var fortfarande seg.
Det syns på klippet här: https://youtu.be/v04ruhhiJEs
_________________
Nissan Leaf 2012
Honda Elcross
El-Toro klippare.
Elkonverterad och reggad VW Caddy -05
Elgokart
Elkonverterad flakmoppe (såld)
Bygger på helelektrisk kompaktlastare.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jad123
Passiv


Registreringsdatum: 12 oktober 2016
Inlägg: 2

InläggPostat: 2016-10-12 09:08:07    Rubrik: Svara med citat

OlaE skrev:
Hej.
Du kanske skulle få plats med 16S2P av dessa Headway celler istället:
http://headway-headquarters.com/headway-38120hp-8ah-cell/
Halva inre resistansen mot 40152S 15Ah cellerna som jag antog att du testade med.

/Ola


trevlig
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OlaE
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 juli 2008
Inlägg: 240
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2016-10-12 12:32:35    Rubrik: Svara med citat

jad123 skrev:
OlaE skrev:
Hej.
Du kanske skulle få plats med 16S2P av dessa Headway celler istället:
http://headway-headquarters.com/headway-38120hp-8ah-cell/
Halva inre resistansen mot 40152S 15Ah cellerna som jag antog att du testade med.

/Ola


trevlig


Finns att beställa här med hållare och bygelbleck.
http://shop.i-tecc.de/lifepo4-akku-38120hp-8ah.html
Jag har köpt därifrån och det funkar bra. Inom EU också.

/Ola
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.