Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbils bygge med BLDC motor

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elbilsbyggarn
Passiv


Registreringsdatum: 13 april 2007
Inlägg: 3
Ort: Norrland

InläggPostat: 2007-04-13 18:05:29    Rubrik: Elbils bygge med BLDC motor Svara med citat

Hej, jag är ny här. Anledningen till att jag hittade den här sidan är att jag sökte lite info om elbilar. Detta då jag funderar på att försöka bygga en elbil. Min idé är då att använda BLDC (Brush Less DC) motorer då dom ska vara de motorer med bäst verkningsgrad idag både vad gäller till effekt och vikt. Hade då tänkt använda 2 motorer , en på varje bakhjul. Tänkte också bygga på nytt chassi och få den godkänd av SFRO för att få den besiktigad.

Så min första fråga till er som verkar vara insatta blir då,

har nån här erfarenhet/ev byggt med såna motorer ?

Har nån nån annan idé vad gäller mororval etc ?

Vet nån vart man kan få tag i såna motorer i rätt effektklass ? verkar finnas hur många som helst i mindre format men inga över ca 1 hk.

Hoppas på många idéer och förslag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-04-13 20:00:32    Rubrik: ett litet snabbt inlägg Svara med citat

Välkommen

effektstarka "BLDC" motorer (eller snarare synchron ac motor)
http://www.pmlflightlink.com/motors/hipa_drive.html
Men en sådan är nog oerhört dyr pml har även några andra motorer då utan inbyggd controller

Perm Motor bra klassiska dc motorer som kommer över 90% effektivitet dom har även BLDC motorer

2 motorer + 2 (ac) controllers kan nog bli lätt kostsamt

/Henric
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-04-14 02:54:24    Rubrik: Re: Elbils bygge med BLDC motor Svara med citat

elbilsbyggarn skrev:
----
Hoppas på många idéer och förslag


Det finns ganska många rivna Clio bilar där hela motorpaketet är intakt med framvagn, hjulaxlar, hackare, 30 hk motor etc. Då detta verkar helt outslitligt (vilket inte kan sägas om vissa andra elkomponenter och batterier).

Tar Du det som bas får Du mycket gratis men gammal teknik som är beprövad och fungerar bra. Jag skulle gärna se att Du tog dessa men hittade ett sätt att få ut lite mer effekt så bilen (Clion) blir mer som en normalbil antingen genom större motor eller bakhjulsmotorer...

Lycka till!

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2007-04-14 18:43:48    Rubrik: bygga elbil, javisst Svara med citat

Tjena, första gången för mig här. Jag är elbilsintresserad (med det menar jag att jag vill skaffa en).
Jag känner en person som håller på att designa en motor för elbilsbygge/konvertering från bensinbil. Han säger att han kan få upp effektiviteten enormt (han är en väldigt duktig mekaniker och elektroniker).
Vilket fall somhelst så tänkte jag ge dig mitt stöd i ditt elbilsbygge och idéer som du kan göra vad du vill med.
Här är elbilen jag har i mitt huvud:
Opel Calibra-lättvikt, 1265 kg (ännu lättare om man gjuter ny kaross i kolfiber/glasfiber. Grymt lite vindmotstånd som ger 0,6l/mil som bensinare, 2 liters motor på 150 hästar 16v. Utan gjutjärnsmotor blir den ännu lättare. Har en själv som står och samlar damm, fast min e 8v o skrotfärdig. Rymlig inuti och bekväm långfärdsbil. Bra originalhögtalare.
Gör om bilen från coupe till combi, sänk golvet i bagageluckan när man tar bort bensintanken o avgasrör. Jag har familj så jag måste tänka på barnen (små små flickor) och barnvagnen.
Integrera solceller (120W som laddar i 10A) i taket, som nu är längre iochmed att det blivit en kombi, och motorhuv. Det finns solcellspaneler som är platta och ihoprullbara som en matta, kostar kanske 8000kr för en 120W (har priser hemma och är inte hemma nu). Nu kan bilen laddas konstant, på dagen.
Magnesium fälgar i 13 tum (eller 12 om det finns)-mycket lättvikt och ju mindre desto lättare. Ju smalare däck desto mindre luftmotstånd. De finns för Audi a2.
Osv osv.
Kolla in General Motors elbil från 95 (tror jag), sportigt och lite konstigt utseende men ger en räckvidd på över 120km.
Hade jag haft kunskapen skulle jag inte tveka.
Till överst på sidan
guaruska
Gäst





InläggPostat: 2007-04-15 13:06:12    Rubrik: bil med svansmotor Svara med citat

Tjena igen. Kom på att jag har en bil (lättvikt, drygt 900 kg) två dörrars med svansmotor som jag vill bli av med. Det är en Skoda Rapid Coupe 130g, 1985, designad av Pinin Farina. Bakhjulsdrift med motor bak, och perfekt utrymme för batterier bakom baksätet (?) där batteriet redan sitter. Skicket nu är hyfsat utvändigt och nästan fläckfritt invändigt. Jag har lite nya plåtdelar som skärmar och dörr att sätta på då det finns lite rost, men ingen tid (två döttrar på under 2 år). Motorn spinner som en Skoda Rapid, dock behöver kylsystemet blödas och en säkring/relä har gått så den vill inte starta. Det finns en snubbe i Skåne som säljer delar billigt och skickar över hela landet, jag har numret.
Hör av dig om du är intresserad, du får den billigt annars sätter jag ut en annons på blocket nästa vecka. Bilder kan skickas.
el_q_lo@hotmail.com
Till överst på sidan
elbilsbyggarn
Passiv


Registreringsdatum: 13 april 2007
Inlägg: 3
Ort: Norrland

InläggPostat: 2007-04-16 21:45:19    Rubrik: Svara med citat

Hej och tack för era tips. Har varit in och kollat på motor länkarna från mrMagoo och det var typ såna motorer som jag har letat efter, frågan är väl sen vad dom kan kosta !

jag är inte intresserad av nån bil för tillfället i alla fall. Hade då tänkt bygga en typ kit car med rör chassi och öppen för användning kortare sträcker sommartid. Var också intressant med hoprullbara solpaneler, jag hade funderat på solpaneler för stationär laddning då det är en sommarbil och det i alla fall är sol ibland. Men med hoprullbara solpaneler skulle man kanske också kunna få till ett kapell på den för laddning och sittbrunnsskydd vid parkering också.

Jag ska undersöka främst moterna mer, är ett långtidsprojekt så det är bara planering än så länge.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
krabbas
Passiv


Registreringsdatum: 17 april 2007
Inlägg: 2

InläggPostat: 2007-04-17 21:53:13    Rubrik: Elbilsbygge Svara med citat

Hej
Jag har själv planer på att bygga en elbil.
När det gäller motorval har jag tänkt vanlig 3fas asyncronmotor, billig och driftsäker. Styrsystemet har alltid varit den dyra delen när det gäller detta men nu har jag hittat en lösning man kan bygga själv. Detta kräver dock lite elektronik och mikroprocessorkunskap. Kolla på http://www.atmel.com/products/avr/mc/ac.asp och även på avrfreaks.net

Bilen jag ska använa är en gammal 4-hjulsdriven subaru pickup och tanken är 4 motorer om det inte blir för dyrt.

Återkommer med info med tiden.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
krabbas
Passiv


Registreringsdatum: 17 april 2007
Inlägg: 2

InläggPostat: 2007-04-17 22:25:20    Rubrik: Svara med citat

Hej igen
Hittade länken till databladet för 3fasmodulen http://www.fairchildsemi.com/ds/FS%2FFSAM10SH60A.pdf
kostar c:a $36 = 300:-. den klarar 10A tror jag.
microprocessorn kostar väl c:a 100:- samt lite kretskort och kringkomponenter för några hundra (o en massa tid, men det verkar kul)
Sedan har du motorstyrningen för c:a 600-800:-
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elbilsbyggarn
Passiv


Registreringsdatum: 13 april 2007
Inlägg: 3
Ort: Norrland

InläggPostat: 2007-04-18 17:50:28    Rubrik: Svara med citat

Hej Krabbas, det var lite så det började, har ganska bra pejl på mikroprocessorer så jag programmerade en enkel styrning för BLDC motor, fast med PIC krets. Så den delen skrämmer mig inte, däremot att styra dessa höga spänningar och strömmar blir lite tuffare. Tittade på ditt datablad från fairchild och som du skrev så klarar den 10A. Om vi leker med tanken att spänningen är 100 V så blir det 1000W inmatad effekt. Efter lite förluster i styrningen och i motorn så blir det då kanske 700-800 W eller bra precis 1 hk ut från motorn. Sen så vill man ha lite marginal också så man kan nog inte pressa den så hårt. Stod också i databladet att den var lämplig för motorer upp till ca 0.5 Hk. Jag hade tänkt mig 2 motorer på ca 10 Hk var och då behöver jag nog styra mer än 100A. Såg också att en motor från sidan som mrMagoo länkade till var topp strömmen 240A och då behöver nog styrningen helst klara 300 A för att ha lite marginal.

Så därför är frågan om det inte är bättre (billigare och säkrare) att använda en styrning som motortillverkaren tillhandahåller.

Men synpunkter mottas gärna !

Mvh Elbilsbyggarn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Önnerby
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 juli 2008
Inlägg: 6
Ort: Klippan

InläggPostat: 2008-07-30 14:08:23    Rubrik: Moderna kraftkomponenter Svara med citat

Hej

Det har ju hänt en del på kraftkomponentsidan de senaste åren, så det finns kraftiga komponenter att använda, och skillnaden mellan en DC-styrning och en BLDC-styrning är framför allt att det behövs fler kraftkomponenter till en BLDC-styrning än en DC-styrning. Dessutom är algoritmen för att generera en PWM sinuskurva lite knepigare än en vanlig PWM. En DC-styrning kan man bygga utan någon återkoppling, men det behövs för en BLDC. Man behöver veta vilket vartal som motorn roterar för att kunna generera ett roterande magnetfält som roterar med rätt hastighet.

Switchar som klarar höga spänningar och strömmar tillverkas bl.a. av Mitsubishi. Datablad finns här:
http://www.mitsubishichips.com/Global/common/cfm/eProfile.cfm?FOLDER=/product/power/powermod/igbtmod/nf

Switcharna kallas för IGBT, och har ungefär samma egenskaper som en tyristor, med skillnaden att de även går att stänga av med en styrspänning. En tyristor slocknar inte för att man tar bort styrspänningen. En tyristor slocknar när matningsspänningen blir 0. Fungerar bra i t.ex. en AC dimmer, men inte när matningen är DC.
_________________
Mats Önnerby
----------------
Går begravningsbilen på likström ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-07-31 12:33:40    Rubrik: Svara med citat

En BLDC behöver inte sinus. Det är väl i princip skillnaden mot en synkronmotor. Men det är nog det som gäller skulle jag tro.

När man tittar i databladen så kan det nog vara lämpligt att halvera de siffrorna. Och det förutsätter att man har koll på allt runt omkring. Drivsteg, snubbers, timing. mm. Jag skulle vilja påstå att man dessutom vill ha fyrkvadrant drift och direct touqe contorl. (DTC) för att få en effektiv bil. Och då är det inte så lätt att bygga själv.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Mats Önnerby
Nyfiken


Registreringsdatum: 30 juli 2008
Inlägg: 6
Ort: Klippan

InläggPostat: 2008-08-01 15:36:17    Rubrik: BLDC motorstyrning Svara med citat

Hej

Hänger inte med riktigt på vad du menar med att en BLDC inte behöver sinus. En BLDC controller ger ifrån sig sinus med rätt spänning och frekvens för att kunna driva en synkronmotor. Det är ju det som är själva poängen med en BLDC.

Matningen däremot kan vara DC, det är ju det som gör den intressant för en elbil.

Men om du tänker BLDC som motor och controller som en enhet så har du rätt. Den kan man mata med DC.

Finns beskrivet på här:
http://en.wikipedia.org/wiki/BLDC
_________________
Mats Önnerby
----------------
Går begravningsbilen på likström ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-02 12:22:37    Rubrik: Svara med citat

Du pratar om en helt vanlig synkronmotor. Skilnaden på en synkronmotor och en så kallad BLDC, (som också är den synkonmotor egentligen) är att en BLDC är anpassad för att gå på en "hackad DC" typ fyrkants vågor. Det är inte lämpligt att köra så på så pass stora motorer. Så det är synkronmotorer som gäller, och då stämmer det att det bör vara sinus.

Om du läser länken du skickade själv så det du nog att jag har rätt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-02 16:46:12    Rubrik: Svara med citat

En BDLC motor tillhör ju "släktet" synkronmotorer och har permanentmagetiserad (eller på annat sätt magnetiserad)rotor och dessa håller ett varvtal som är synkront med frekvens mao. så skulle ialla fall jag vilja definiera detta som en AC motor. även om det är en BrushLessDirectCurrent.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-02 17:41:46    Rubrik: Svara med citat

Jo jag var också av den uppfattningen. Jag tyckte att hela grejen med BLDC verkade vara en missuppfattning. Men som jag tolkat det nu så är en BLDC en synkronmotor som är anpassad för fyrkants våg. Man har ersatt den mekaniska komutatorn med en elektronisk. Men funktionen är samma.

Så i elbilar är BLDC inte aktuellt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2008-08-03 00:12:21    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Så i elbilar är BLDC inte aktuellt.

Nja det vet jag verkligen inte om så många andra håller med om iaf. inte jag.

inte heller volvo

http://www.youtube.com/watch?v=h0niFw9X3wg&feature=related

mitsubishi eller upphovmakarna till MiniQED


Jag tror Volvo använder sig av nån av dessa (poppe kan kanske rätta mig) vad som användes i minin råder ingen tvekan

Och en annan sak gällande bldc motorer. i stort sett alla cnc maskiner industrirobotar m.m. sitter det sedan många år nåt som kallas AC servon, detta är inget annat än bldc motorer.

Citat:
Men som jag tolkat det nu så är en BLDC en synkronmotor som är anpassad för fyrkants våg


Fyrkants våg, möjligtvis på modellmotorer där man kan leva med förlusten det innebär.
Nä normalt är det nog pwm modulerad sinus.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Daniel
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 februari 2008
Inlägg: 132

InläggPostat: 2008-08-03 09:41:30    Rubrik: Svara med citat

Det du pratar är synkronmotorer, och det är nog det som kommer att bli det absolut vanligaste på elbilar. Men det inte BLDC. BLDC hör hemma på små RC bilar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Fel
Passiv


Registreringsdatum: 21 februari 2008
Inlägg: 3
Ort: Stockholm

InläggPostat: 2008-08-25 09:01:46    Rubrik: Re: bygga elbil, javisst Svara med citat

guaruska skrev:
i
Integrera solceller (120W som laddar i 10A) i taket, som nu är längre iochmed att det blivit en kombi, och motorhuv. Det finns solcellspaneler som är platta och ihoprullbara som en matta, kostar kanske 8000kr för en 120W (har priser hemma och är inte hemma nu). Nu kan bilen laddas konstant, på dagen.


Tänkte bara säga att en 120W panel inte laddar 10 Amp.. Tyvärr.. Inte ens i Sahara öknen. 120W/16V = 7,5 A

I sverige kan du räkna med att klämma ut kanske 20 Ah per dag sommartid med en sån panel.

Med en bra regulator lite mer..

Mvh
R
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.35 sekunder att ladda.