Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bygga "in-wheel motor"
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Olle_norberg
Gäst





InläggPostat: 2011-07-23 12:21:40    Rubrik: Bygga "in-wheel motor" Svara med citat

Tänkt utgå från en Peugeot 406 coupe, och behålla motorn där fram. och på bakvagnen montera eldrift.
Hittade ett shysst kit: http://kellycontroller.com/96v120v-dual-car-hub-motor-kit-p-810.html .
Hällst skulle jag vilja ha motorer på ca 50 häst vardera bak, så jag kommer upp i totalt 300 häst med el och bensin. Om någon har tips på något företag som säljer kit för "inwheel" i den storleksordningen, så skicka gärna länkar! Min teori är att jag inte behöver göra lika mycket jobb, blir smidigare med dessa kit, stämmer det? än att ha en "traditionell" elbils motor konvertering.
Någon som har erfarenhet av "in wheel" byggen?
Till överst på sidan
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-07-23 13:32:03    Rubrik: Svara med citat

En nyttig sak att ta reda på innan du
börjar bygga är:
Går detta att få igenom på besiktning?

Johnny här på forumet har byggt en liknande
skapelse men med mer moderata effekter.

Ryttarna på bilprovningen skrattade åt
honom när han ville få den godkänd. Sad
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.



Senast ändrad av hawk den 2011-07-23 20:54:25, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-07-23 14:30:34    Rubrik: Svara med citat

Olle_norberg: Intressant projekt du tänker genomföra. För att du skall vara säker på att projektet kan genomföras dvs att Fordonsdatabasen uppdateras med ny info om din bil föreslår jag att du kontaktar Sveriges Fordonsbyggares Riksförbund (SFRO) www.sfro.com

Du har begreppen ombyggt eller amatörbyggt fordon och om SFRO är med på tåget anser att det kan godkännans som ett av typerna ovan. Får du problem redan där så kommer du inte så mycket längre såvida du inte bygger in eldriften andå men det kan ge andra problem. DEt bästa är att ha ett korrekt registrerat bygge.

Skriv gärna i tråden vilka mål du har för bygget. och vilken budget du tänkt vara ok. Pengamässigt låter det som ett projekt i 100k till 200k för att få hjulmotorer med önskad effekt plust att försörja dessa med batteripaket.

Intressant, speca som sagt gärna mer. Annars är det svårt med tips annat än SFRO, budget .......
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-07-23 15:07:05    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr är det så att även om SFRO
godkänner bygget kan det bli nobben
på Bilprovningen. Man bör kolla med
båda. Antagligen kommer BP att säga
kom hit med din bil så får vi se vad vi
tycker då.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-07-23 20:49:14    Rubrik: Svara med citat

http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1773.html

Det finns betydlig starkare motorer att få ta i, problemet är bara att de kostar otroligt mycket, kanske 50-75.000:-/st!

Jag har inte gett upp ännu, enligt SFRO har inte SBP följt lagen när de gjorde sin bedömning, skall överklaga, lär väl ta sin lilla tid...

Om du skall bygga måste det göras tillräckligt stora förändringar för att det skall klassas som ombyggt fordon, räcker kanske inte med motorerna, kanske byta bromsar runt om också t.ex....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2011-07-24 17:49:37    Rubrik: Svara med citat

Kanske kan prova bilprovningen på en annan ort också?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2011-07-24 18:39:31    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1773.html

Det finns betydlig starkare motorer att få ta i, problemet är bara att de kostar otroligt mycket, kanske 50-75.000:-/st!

Jag har inte gett upp ännu, enligt SFRO har inte SBP följt lagen när de gjorde sin bedömning, skall överklaga, lär väl ta sin lilla tid...

Om du skall bygga måste det göras tillräckligt stora förändringar för att det skall klassas som ombyggt fordon, räcker kanske inte med motorerna, kanske byta bromsar runt om också t.ex....


hm, riktigt intressant.. trodde att bara man regga som amatörbyggt via sfro så var alla bekymmer över hos bilprovningen,,, (får nog öka bromsarnas kapacitet me, då även totala motorkapaciteten ökas, hoppas de ger ett bättre utgångsläge hos sfro. får beställa sfro´s bok me) ,, orosmåln de här med o få den inreggad,,man vill inte gärna lägga 75 k på eldriften o sedan stå där med skägget i brevlådan.. Ge gärna tips på hur du skulle gå till väga om du skulle börja från "skratch"/början igen?

http://www.electroengine.com/Media/media-library/video.php här är ju en saab som är inreggad med navmotorer, kunde ju vara kul o kolla reggnummret (om det är amatörbyggt fordon/ombyggt fordon eller vad de kan va) för dom har fått in den i systemet/genom besiktning o allt.

(Tänker göra så mycket "budget" de går för max effekt,,, men hällst bara ca 25 tusen till batterier, då mitt krav bara är 2-3 mil, för stadskörning, o långdistans kör jag me bensinen. Sedan ca 50 tusen för resterande elektronik. tänker försöka jobba med sponsorer, o får jag in flera, så kan budgeten ökas. Någon som kan berätta om sponsor-erfarenheter? =)
Till överst på sidan
Gäst






InläggPostat: 2011-07-24 18:42:56    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
Kanske kan prova bilprovningen på en annan ort också?


Smart =)
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1729
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-07-24 19:21:49    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
Johnny J skrev:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about1773.html

Det finns betydlig starkare motorer att få ta i, problemet är bara att de kostar otroligt mycket, kanske 50-75.000:-/st!

Jag har inte gett upp ännu, enligt SFRO har inte SBP följt lagen när de gjorde sin bedömning, skall överklaga, lär väl ta sin lilla tid...

Om du skall bygga måste det göras tillräckligt stora förändringar för att det skall klassas som ombyggt fordon, räcker kanske inte med motorerna, kanske byta bromsar runt om också t.ex....


hm, riktigt intressant.. trodde att bara man regga som amatörbyggt via sfro så var alla bekymmer över hos bilprovningen,,, (får nog öka bromsarnas kapacitet me, då även totala motorkapaciteten ökas, hoppas de ger ett bättre utgångsläge hos sfro. får beställa sfro´s bok me) ,, orosmåln de här med o få den inreggad,,man vill inte gärna lägga 75 k på eldriften o sedan stå där med skägget i brevlådan.. Ge gärna tips på hur du skulle gå till väga om du skulle börja från "skratch"/början igen?

http://www.electroengine.com/Media/media-library/video.php här är ju en saab som är inreggad med navmotorer, kunde ju vara kul o kolla reggnummret (om det är amatörbyggt fordon/ombyggt fordon eller vad de kan va) för dom har fått in den i systemet/genom besiktning o allt.

(Tänker göra så mycket "budget" de går för max effekt,,, men hällst bara ca 25 tusen till batterier, då mitt krav bara är 2-3 mil, för stadskörning, o långdistans kör jag me bensinen. Sedan ca 50 tusen för resterande elektronik. tänker försöka jobba med sponsorer, o får jag in flera, så kan budgeten ökas. Någon som kan berätta om sponsor-erfarenheter? =)


Storleken större på motorer än jag har, 2 x 15 kW hamnar på runt 50k i Sverige inkl. motorstyrning..
Det är väldigt svårt att svara på vad man skulle gjort annorlunda, det beror mycket på hur man har tänkt sig upplägget. Var man skall placera batterierna, vilka delar som passar på bilmodellen t.ex. bromsar, hur kontrollen av de olika driftsystemen skall funka och hur mycket jobb man vill lägga ner. Jag är rätt nöjd med det jag har gjort, måste bara övertyga Bilprovningen om det också....

Tror inte det är jättelätt att fixa sponsorer om man inte har kontakter.

Electroengine har inte navmotorer utan 2 lågvarviga motorer kopplade direkt på varsin drivaxel till framhjulen, finns fördelen med lägre fjädrad vikt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olle_norberg
Gäst





InläggPostat: 2011-07-24 19:58:30    Rubrik: Svara med citat

intressant läsning, Önskar dig all lycka till me bilprovningen, På dem bara!
Om du lätttilgängligt har/vet namn på de företag som gör lite större navmotorer så säg gärna, vore tacksamt.

Hur mycket tid har du lagt på monteringen av navmotorerna o styrning?
(Är det som man tror smidigare än en "traditionell elbils konvertering"?)
Till överst på sidan
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2011-07-24 20:25:39    Rubrik: Svara med citat

Citat:
http://www.electroengine.com/Media/media-library/video.php här är ju en saab som är inreggad med navmotorer, kunde ju vara kul o kolla reggnummret (om det är amatörbyggt fordon/ombyggt fordon eller vad de kan va) för dom har fått in den i systemet/genom besiktning o allt.


Tyvärr så är det bara en experiment-bil och den är fortfarande reggad som "diesel".
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
olle_norberg
Gäst





InläggPostat: 2011-07-24 21:14:09    Rubrik: Svara med citat

Lator skrev:
Citat:
http://www.electroengine.com/Media/media-library/video.php här är ju en saab som är inreggad med navmotorer, kunde ju vara kul o kolla reggnummret (om det är amatörbyggt fordon/ombyggt fordon eller vad de kan va) för dom har fått in den i systemet/genom besiktning o allt.


Tyvärr så är det bara en experiment-bil och den är fortfarande reggad som "diesel".


ha! diesel...
Till överst på sidan
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-07-25 11:32:50    Rubrik: Svara med citat

--- hm, riktigt intressant.. trodde att bara man regga som amatörbyggt via sfro så var alla bekymmer över hos bilprovningen,,, -----


Nja, så här är det. SFRO som är en ideelförening har på uppdrag av Transportstyrelsen att genomför byggbesiktning och slutbesiktning av amatörbyggda och ombyggda fordon. Dvs de utför Transportstyrelsens uppdrag.

SFRO är integn myndighet alltså kan inte heller de ta beslut om ett fordon skall "gå igenom" eller inte så Fordonsdatabasen kan uppdateras. DE är en rådgivande instans. SBP har också av Transportstyrelsen uppdrag på att genomför kontroll och registreringsbesiktningen. Här är dock skillnaden att SBP har rätt att uppdatera Fordonsdatabasen men det gör de "åt Transportstyrelsen" inte "åt sig själva".

Det innebär att om SBP inte gillar en konstruktion som gått igenom hos SFRO så tar SBP ett beslut som innebär att Fordonsdatabasen inte uppdateras. DEtta beslut kan överklagas hos Transportstyrelsen som i sin tur bedömer om SFRO / SBP gjort något fel. SFRO och SBP jobbar på uppdrag av Transportstyrelsen. Därför kan Transportstyrelsen undanröja beslut tagna i "lägre instans" alternativt om fordonet går igen hos SFRO och hos SBP så kan Transportstyrelsen undanröja godkännandet och underkänna ett tidigare godkänt fordon.

Ungefär så här är det för oss som bygger amatörbyggda / ombyggda fordon.

Kort versionen är: Satsa rätt mot de regler som gäller och du får igenom ditt bygge.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2011-07-25 17:09:19    Rubrik: Svara med citat

cealmseven skrev:
--- hm, riktigt intressant.. trodde att bara man regga som amatörbyggt via sfro så var alla bekymmer över hos bilprovningen,,, -----


Nja, så här är det. SFRO som är en ideelförening har på uppdrag av Transportstyrelsen att genomför byggbesiktning och slutbesiktning av amatörbyggda och ombyggda fordon. Dvs de utför Transportstyrelsens uppdrag.

SFRO är integn myndighet alltså kan inte heller de ta beslut om ett fordon skall "gå igenom" eller inte så Fordonsdatabasen kan uppdateras. DE är en rådgivande instans. SBP har också av Transportstyrelsen uppdrag på att genomför kontroll och registreringsbesiktningen. Här är dock skillnaden att SBP har rätt att uppdatera Fordonsdatabasen men det gör de "åt Transportstyrelsen" inte "åt sig själva".

Det innebär att om SBP inte gillar en konstruktion som gått igenom hos SFRO så tar SBP ett beslut som innebär att Fordonsdatabasen inte uppdateras. DEtta beslut kan överklagas hos Transportstyrelsen som i sin tur bedömer om SFRO / SBP gjort något fel. SFRO och SBP jobbar på uppdrag av Transportstyrelsen. Därför kan Transportstyrelsen undanröja beslut tagna i "lägre instans" alternativt om fordonet går igen hos SFRO och hos SBP så kan Transportstyrelsen undanröja godkännandet och underkänna ett tidigare godkänt fordon.

Ungefär så här är det för oss som bygger amatörbyggda / ombyggda fordon.

Kort versionen är: Satsa rätt mot de regler som gäller och du får igenom ditt bygge.


Alright, tack för förklaringen. så bara o beställa boken från sfro o googla Transportstyrelsen samt SBP järnet,,, den som väntar på något gott...
Till överst på sidan
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-07-25 18:48:24    Rubrik: Svara med citat

JA, köp röda SFRO-boken = den senaste.

Ring sedan en lämplig SFRO besiktningsman och resonera med honom hur du tänkt ditt bygge vilka mål du har osv.

Du kommer spara mycket tid på att klara ut om bygget är möjligt som du tänker göra om svaret från SFRO är att det skall nog kunna fungera, då är som du skriver "järnet".

Har SFRO synpunkter så kan målet behöva justeras osv

SFROs roll är att stödja byggen och säkerställa att reglelverket dvs för amatörbyggda bilar VVFS 2003:22 följs. Är bilen SFRO godkänd så bör det den gå ingenom vid regbes hos SBP (även om det inte alltid är säkert) och sedan få sina regplåtar.

Lycka till och håll tråden uppdaterad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
matt6605
Aktiv


Registreringsdatum: 09 mars 2011
Inlägg: 88
Ort: Örebro

InläggPostat: 2011-07-26 06:36:31    Rubrik: Navmotor Svara med citat

Mit tips är att kolla med Tommy Engkvist på Solkraft för när han va här sist visade han mig en smått hysterisk navmotor med låg vikt, jag fick ett produktblad men kan inte hitta det nu, men jag vet att jag log när jag såg det Smile.
_________________
Everyting will be ok in the end, if it´s not ok it´s not the end.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
olle_norberg
Gäst





InläggPostat: 2011-07-27 21:43:54    Rubrik: Re: Navmotor Svara med citat

matt6605 skrev:
Mit tips är att kolla med Tommy Engkvist på Solkraft för när han va här sist visade han mig en smått hysterisk navmotor med låg vikt, jag fick ett produktblad men kan inte hitta det nu, men jag vet att jag log när jag såg det Smile.


Googlade rätt på Tommy, han verkar minst sagt vara,,, rätt insatt =) ( http://elbilsakademien.se/?page_id=27 )

Hittade lite annat godis, http://www.eveecars.com/prices.html tråkigt nog skrev de inte ut priserna,, och har inte svarat på mailen än,,, drömde mig iväg till o ha deras 300 el hästars system bak och 210 häst fram (befintligt), tot 500 häst. Då skulle man nog skaka runt lite i media, vad som faktiskt "går" att göra, trots att inte de stora bilproducenterna hunnit levera något liknande =)
Till överst på sidan
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2011-08-15 15:54:20    Rubrik: Svara med citat

Det går ju alltid att kasta ihop en egen navmotor, om du så vill. Det svåraste att få tag på är nog stålet till statorn, det ska vara av en särskild kiselhaltig kvalitet. Sök på electrical grade steel och se om du hittar en källa och ett pris, gör du det så är det bara att spana vidare på magneter och hittar du en lämplig storlek eller nån som specialtillverkar till rimligt pris så är det bara att börja göra ritningar och beräkningar.

Jag har funderat mycket på en motor som använder en vanlig fälg som rotor. Det blir billigt, lätt tillverka, och ger låg vikt. Statorn tänkte jag göra sådan att den går utanpå bromsen, så motorn skulle passa bäst ihop med trumbroms och således som bakhjul. Men den har goda potential att leverera höga vridmoment.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Nalle
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 november 2009
Inlägg: 136
Ort: Kalmar

InläggPostat: 2011-08-16 09:04:34    Rubrik: Intresant Tanke Svara med citat

Hmm intresant tanke med egen design på navmotor!

Jag befinner mej just nu i Kina, och att tillverka protoyper härnere är mycket billigt!

Det där med kombinerad fälg och motor lät ju smart.
Jag kollade på ett vertikalt vindkraftverk för några år sedan, själva generatorn var inbyggd i vändkransen, jag skriver vändkrans, för det såg ut precis som en vändkrans till ett lastbilssläp, fast diametern var väl ungefär som en clio fälg.
Eller ungefär som ett stort axial lager, ungefär som ett stort axial lager med inbygg generator.
Kan du göra någon skiss på hur det bör se ut, så kanske jag kan fixa en prototyp här i Kina?

Nalle
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2011-08-16 14:25:26    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle gärna både ta fram ritningar och göra beräkningar, men först ska jag omtenta två kurser samtidigt som jag jobbar heltid, och sen (om två veckor) forstätter studierna på 150%. Dröjer också ett par veckor innan jag har tillgång till min andra dator med rätt programvaror för att rita, beräkna och simulera.

Hur länge är du i kina? Kan säkert pyssla med det när jag behöver en rast från allt annat, och ha ritningar klara om nån månad. Ritar i så fall en luftkyld version med klassisk stator (laminerade kiselhaltiga plåtar och vanlig lindningstråd) att använda. Som rotor får det bli en vanlig plåtfälg, det blir billigast, enklast, och väger minst (den kan arbeta dubbelt som backjärn till magneterna).

Frågan är bara vem som ska göra testerna sen? Jag är som sagt bara student och har inte råd med varken motorstyrning eller bil att sätta den i. Har egentligen inte pengar att bygga en bromsbänk heller...

Men det är en kul tanke, det känns som att det fortfarande finns mycket att åstadkomma på området.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.