Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vattenpåfyllning igen (hur mycket skall rinna igenom)

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-05-30 07:24:15    Rubrik: Vattenpåfyllning igen (hur mycket skall rinna igenom) Svara med citat

På det norska forat pågår en debatt http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,3707.0.html vilken jag initierat där det bl.a debatteras hur mycket vatten som skall rinna igenom (eller ut ur sista batteriet) när man vattnar. I SAFT_manualen står det :
When topping-up is effected using
gravity, the flow rate at the inlet
must be between 0.7 and
1 liter/minute
and the relative
pressure at the inlet of the first
cell of the first monoblock must
be less than 0.15 bar relative.
Stop filling a few seconds after
water spills over at the vent
pipe(s).


A few seconds kan rimligen inte vara fler än 5 vilket = 1/12 minut.
1L/min x 1/12 min = 1/12 L dvs mindre än 1 dL.

Själv har jag vid alla vattningar försökt minimera vattenspillet för att inte riskera att skölja med lut ut men på norska elbilswiki http://elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice står att :
Minst 0,5 liter overløp av vann anbefallt.
På forat säger man att 1L överrinning är rekommenderat.

Jag kan inte hitta att detta diskuterats på vårt fora men vad är den allmänna åsikten om detta ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-05-31 17:48:27    Rubrik: Svara med citat

Nej. Vi har nog inte diskuterat just detta.
Jag vill inte heller ha ut mer "vatten" än nödvändigt. Varför vill de det? Jag känner med fingrarna på vattnet som kommer ut att det följer med lut. Ändå fyller jag väääldigt långsamt. Ca 20 min på 6 block. Kan det ha med luftbubblor att göra? Att de vill få med dem ut? (Så dumma är de ju inte) Wink Laughing
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-06-01 21:07:21    Rubrik: Svara med citat

kan de vara så att man vill spä ut alla celler så lika så möjligt så att inte den första får destvatten och den sista får lut?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-06-02 10:10:54    Rubrik: Svara med citat

Njae, det funkar inte så säger dom och efter att ha studerat en ritning på batteriet så håller jag med.
Jag frågade om dom inte var rädda att skölja ut luten och fick tillbaka frågan varför isf inte första cellen bara kommer att innehålla destvatten ?

Om batteriets anatomi funkar som den skall så är det en kanal i "locket" där vattnet rinner ovanför själva cellerna (se s7 http://www.e-m-w.com/manuals/SAFT_Tech_manual.pdf) och cellerna fylls genom ett rör som går ner i cellen. Vid en förutbestämmd nivå pluggar vattnet igen röret av sig självt och då finns det en kontrollerad volym med luft kvar i cellen. Luten kan därför aldrig sköljas ut då den aldrig kommer i kontakt med vattnet, bara vattnet som rinner ner till luten och sedan stoppar.
Vattnet rinner därefter vidare i vattenkanalen i locket till nästa cell och nästa batteri osv.
Stämmer detta, och jag tror iaf för stunden på det, så spelar det ingen roll om vattnet står och rinner i en vecka (annat än att batteriet kallnar så det går i mera vatten och vid nästa laddning trycks det ut vatten och lut då vätskan expanderar).
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-06-02 23:32:03    Rubrik: Svara med citat

så ser det ut i genomskärning

Det man skall tänka på är att inte ha för
hög hastighet på vattnet så att man inte hinner
fylla varje cell innan det börjar spilla över.

Det är kanske därför de anser att man kan låta det
rinna över en liter innan man är helt säker.

Sen är ju det här med centralfyllning eller inte
ett omdiskuterat ämne. Så länge alla celler funkar
och uppför sig ungefär lika är det nog ok om man
ser till att fylla regelbundet och vid rätt tidpunkt.
Det är när det smäller eller en sticklåga bränner
hål till kylkanalerna och pumpen fyller alla celler
med glykol som man ångrar att man behöll det.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2011-06-06 19:56:59    Rubrik: Svara med citat

ursäkta om jag rör upp i en känslig fråga men... Vad tror ni om centralpåfyllning, eller seriekopplad vattenpåfyllning, om man sätter en klämma på slangen mellan varje batteri? Vid påfyllning plockar man bort klämman.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-06-06 20:26:50    Rubrik: Svara med citat

Då kommer batterierna antagligen att se ut
som det jag laddade utan att ta bort pluggarna,
som jag satt på nipplarna när jag fraktade batterierna
i bilen.
Med några träskivor varmluftspistol och tvingar såg det
ganska normalt ut igen Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pera L
Elektrisk


Registreringsdatum: 05 april 2010
Inlägg: 174

InläggPostat: 2011-06-07 00:26:58    Rubrik: Svara med citat

I have noticed that PSA cars water flow must be quite slow, less that 0,7L/min as the PSA factory saying. It means about half meter over the batteries. Then all cells get enough of water. Renault cars pipes are littlebit smaller but I will do watering at the same way in original pipe system. More important is to get batteries really full charge witch happends by first normal chargin, then by driving few kilometers and charging again. Maybe once more. I have tested levels in the workshop and noticed that this way there is no possibility to overflow electrolyt.
Renault also needs to blow pipes out of water.

Most funniest transaction: Jag har märkt att PSA bilar vattenflödet måste vara ganska långsam, under 0,7 L / min som PSA fabriken säger. Det betyder ungefär halv meter över batterierna. Då alla celler få nog av vatten. Renaultbilar rören är littlebit mindre men jag ska göra vattna på samma sätt i original rörsystem. Än viktigare är att få batterier verkligen full laddning häxa happends genom att först normal chargin, sedan genom att köra några kilometer och laddning igen. Kanske en gång till. Jag har testat nivåer i verkstaden och märkte att på detta sätt finns det ingen möjlighet att svämma över electrolyt.
Renault måste också blåsa rör ut med vatten.
_________________
Too much spannung caused curly hair.
Involved for too many electric cars so must
rise up medication.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-06-07 06:39:54    Rubrik: Svara med citat

slundell skrev:
Citat:
ursäkta om jag rör upp i en känslig fråga men... Vad tror ni om centralpåfyllning, eller seriekopplad vattenpåfyllning, om man sätter en klämma på slangen mellan varje batteri? Vid påfyllning plockar man bort klämman.
Om du har en sågad bil så du kommer åt att sätta en klämma kan du väl lika gärna fylla varje batteri för sig ?
Sågad bil och inte individuell påfyllning är ju det sämsta av bägge världar.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-06-09 10:36:56    Rubrik: Svara med citat

Poppe:
Citat:
Sågad bil och inte individuell påfyllning är ju det sämsta av bägge världar.

Hehe! Very Happy Då har jag det sämsta på två bilar!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-06-09 10:48:01    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Hehe! Då har jag det sämsta på två bilar!

Vaffödådå Question
Varför har du kvar centralfyllningen ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2011-06-09 16:12:58    Rubrik: Svara med citat

Jag är oxå sämst eller lat för det är enklare
med centralpåfyllning
_________________
Renault Zoe -16
Toyota Prius -08 Under ombyggnad till plug in
Transportel (flakmoppe)
Meec -14 Robotklippare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-06-10 13:05:57    Rubrik: Svara med citat

Jag har den kvar för att jag aldrig lyckats ha sönder något block av den senare modellen. Vi har 4 ElClio i familjen och kört i ca 7-8 år med dem. det blir några mil...De batterierna är svåra att få sönder om man sköter dem och kör med någotlunda jämt packe, menar jag.
Så tror jag inte att blocken mår lika bra av att få det så "luftigt" som det blir utan (blir kaliumkarborering) centralpåfyllning. Centralpåfyllningen är tänkt som ett skydd också tror jag.
+ Enklare att fylla vatten.
Men frågan var hur mycket som ska rinna igenom? Så lite som möjligt tycker jag!
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2011-06-10 13:33:32    Rubrik: Svara med citat

För att citera mig själv så tror jag med tanke på batteriets konstruktion som jag äntligen fattat att det inte spelar någon roll. Det är bara tiden, pga batteirets avsvalning, som är betydelsefull.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> vatten, påfyllning Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.