Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ford Fiesta "electric" blybatterier till lithium.
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2011-04-28 20:29:44    Rubrik: Ford Fiesta "electric" blybatterier till lithium. Svara med citat

Det är väl vid detta laget känt att jag köpte Johnny j:s Ford Fiesta "Electric". Här är tråden där han beskrivit det stora konverteringsarbetet. http://elbil.forum24.se/elbil-about609.html

Från början hade bilen blybatterier. Dessa visade sig vara skräp. Första sommaren höll jag på att laborera med ett gäng SAFT STM 5-100 Dessa nicd visade sig vara lite gamla. Flera av dom "brann upp" vid första eller andra cyklingen vid kapacitetsmätning. Dom hade stått i ett uthus under ganska många år. Men jag hittade tillräckligt många med tillräckligt bra kapacitet för att kunna köra till och från jobbet under sommaren/hösten 2010. Jag körde alltså med bly och nicd blandat. Det funkade bra då dom har liknande laddningskurvor. Dom mätningar jag gjorde indikerade att alla batterierna blev fulladdade.

Men det var inte hållbart. Jag hade inte tillräckligt många nicd för att ersätta alla blybatterierna som havererade ett efter ett. Jag letade efter nya blybatterier. Kom dock snabbt fram till att jag inte skulle bli nöjd. För mycket pengar och för dålig livslängd. Men då dök det upp ett erbjudande på lithium. Så jag slog till på 55st TS-LFP90AHA.

Den bakre lådan i bilen är rektangulär och rymmer en hel massa celler så där behöver jag inte göra något alls initialt. Men den främre var skräddarsydd för blybatterierna. Den var för låg och dessutom i "två våningar". Passade inte alls mina nya celler. Därför var jag tvungen att ta ut den gamla och bygga en ny.

Den gamla lådan va mycket väbyggd och tog en bra stund att få loss ur bilen. Den nya lådan som jag håller på att bygga är inte anpassad efter batterierna som ska sitta i den. Utan jag har byggt den så stor som den kan vara i det utrymmet i bilen. Så den är inte "fyrkantig". Här är en dålig mobilbild på lådan under byggnad.

Man kan se att den är anpassad efter alla skrymslen och vrår som finns i bilen. Fick göra en specialare för att strålkastarna sticker in lite för långt i utrymmet där lådan ska vara. Blev lite förvånad då jag testade storleken utan dom monterade. Men jag kom på det i tid. Så jag behövde inte bygga om. Men fick tänka om. Det gick i 30celler i den främre lådan men jag tror att jag kommer flytta minst två st till den bakre lådan då det var lite väl trångt med 30st. Dessutom kommer det bli bättre upplägg med 3*9st celler i den bakre lådan. Det blir kortare kabelsnuttar mellan raderna om det är ojämt antal celler i raderna.

Helt klart är det ett ganska stort jobb att konstruera en batterilåda efter ett oregelbundet utrymme. Jag är inte helt klar ännu men bilen rullar. Har ännu inte byggt färdigt locket på lådan så den är inte vattentät. Men hittills har jag inte behövt köra i regnväder.

Det blev ett otroligt lyft för bilen. 175kg lättare. Höjde spänningen från 156V till 190V vilket i sig gav en förbättring i både effekt ur motorn och mer energi i batteriet. Har ännu inte testat max räckvidd men vid 70Ah hade jag kört 9mil. Så teoretisk max räckvidd ligger någonstans runt 11mil. Då Jag har ett ungefärligt dagligt behov av ca 5mil så är detta helt perfekt.

Har även hunnit med lite beräkningar av förbrukning. Mäter med en gammal elmätare som blivit utbytt när elbolagen bytte till fjärravlästa mätare. Så jag hoppas den mäter rätt.

På 26 körda mil har jag haft en förbrukning ur vägguttaget på i snitt 1.59kWh/mil. (Tidigare mätningar när jag körde med blybatterier visar på 2.4kWh/mil.)

Om jag räknar in alla kostnader jag har för elen. Inklusive fasta avgifter och moms och skatt och moms på skatten så betalar jag ca 1.8kr/kWh.

Vilket ger en total "bränslekostnad" på ca 2.90kr/mil. Det är jag väldigt nöjd med!

Jag har ett instrument som håller reda på hur många Ah som går in och ut. Detta instrument räknar även ut "laddningsverkningsgraden". Och det har kommit fram till att den ligger strax under 98%. Inte heller det kan man klaga på. Lithium is the shit!

Jag måste även passa på att tacka pm_dawn för många bra idéer. Man behöver kunna lite om lithiumbatterier för att få till "elektroniken" bra. Och pm kan verkligen lithiumbatterier.

Jag pysslar vidare och ska försöka få till lite flera bilder på bygget av batterilåda. Men nu är det ju vår och trädgården vill ha uppmärksamhet. Och som synes på bilden är inte heller garaget helt klart. Men som jag brukar säga: Allt har sin tid.

Oj vad mycket text det blev. Hoppas ni inte tröttnade på vägen.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-04-28 21:27:56    Rubrik: Svara med citat

Detta var väldigt roligt att höra!

Har oroat mig en del för hur det går för dig, jag har haft lite dåligt samvete för ETPs skitbatterier...lead sucks...

Förresten ditt elpris verkar inget vidare, jag betalar 1,30kr/kWh inklusive allt om jag räknat rätt...

Ser gärna lite fler bilder.

Mvh

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2011-04-29 07:08:47    Rubrik: Svara med citat

Att jag har kass elpris har jag faktiskt lite dålig koll på men ska genast börja forska i detta.

Jag har alltså räknat in allt i priset. Nätägarens fasta avgift 3600:-/år elleverantörens fasta avgift. Och alla skatter och moms. Men jag har säkert något dåligt avtal så det ska jag kolla upp!

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1246
Ort: Frösön

InläggPostat: 2011-04-29 08:12:31    Rubrik: Svara med citat

Att räkna in de fasta avgifterna i elbilens driftskostnader är väl lite tveksamt, det är som att säga att man skaffar ett extra abonnemang för bilen. Slå ut kostnaden för fasta avgifter på den totala förbrukningen, javisst men man kan räkna på många sätt och ni kan ge er den på att de som räknar på bränsledrivna bilar gör sina kalkyler så att det ser bra ut för dem. Då kan nog vi också...

Om man var tvungen att ha ett abonnemang för varje större förbrukare så skulle kraftbolagen kunna utöka sina magra plånböcker... Kanske de vill haka på telefontrenden och skapa en öppningsavgift också. Tänk dig att du får betala en krona för att tex tända en lampa eller sätta på tv,n... Inom telefonin så är det ju ingen som protesterar, eller hur?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2221
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2011-04-29 13:06:16    Rubrik: Svara med citat

Mycket trevligt att läsa , håll oss gärna uppdaterade:-)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson2
Passiv


Registreringsdatum: 24 maj 2011
Inlägg: 2

InläggPostat: 2011-05-26 09:43:10    Rubrik: Svara med citat

Bilen går toppenbra och jag kör hit och dit. Ska försöka ta lite bilder som jag kan lägga in senare. Men det blir nog lite mindre plock med bilen nu ett tag då vi blev en till i familjen den 19/5 22:07. Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2011-05-26 10:17:28    Rubrik: Svara med citat

Grattis Very Happy
Verkar som den nya medlemen "Knut Karlsson2"
har lärt sig språket otroligt snabbt Wink
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson2
Passiv


Registreringsdatum: 24 maj 2011
Inlägg: 2

InläggPostat: 2011-05-26 10:26:38    Rubrik: Svara med citat

Temporärt misstag som håller på att rättas till! Embarassed

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2011-05-26 21:25:55    Rubrik: Svara med citat

Grattis!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-02-12 21:09:56    Rubrik: Svara med citat

Bilen har fått vila sig i vinter. Håller på att köra slut på min vinterbil Ford Fiesta -91. Den hamnar troligen på skroten när körförbud infaller i vår. Så då behöver elbilen vara i bra skick för att ta över som daglig pendlare. Så jag hoppas att den ska vara ordentligt "vinterrustad" när vintern 2012-2013 börjar.

Så nu när det finns "lite" tid över så försöker jag grejja med bilen. Har gjort om konfigurationen av cellerna lite och kommer köra med 29celler bak och 26celler fram.

Det bakre packet.

Jag har dragit ihop med M6 gängstänger. Det verkar fungera bra. Funderar på att komplettera med gavlar av 2mm aluminium men jag tror faktiskt inte att det behövs.

Funderar just nu på hur man enklast spänner fast så det inte kanar omkring vid häftig kurvtagning och inbromsning. Acceleration är inget stort problem. Smile Det enklaste är nog att skruva fast några lister på masonitskivan dom ska stå på och sedan spänna med vanliga spännband så dom inte hoppar ur. Det är lite tajt så det kan bli knivigt att få plats med spänngrunkan på vanliga spännband i lådan. Funderade även på alternativet att spänna nedåt med gängstång. Kan gå men då måste jag ha något som ligger över cellerna och trycker nedåt. Det är som sagt ganska tajt i lådan. Framförallt på höjden.

Knivigt blir det hur man än gör...

Jag ska även ta ner den främre lådan för isolering och installation av värmekabel så det kan bli lite bilder därifrån framöver.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2625
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-02-13 06:37:47    Rubrik: Svara med citat

Cellplast är bra material att absorbera dem krafterna. Det kommer att forma sig och kanter ska tryckas in i plasten medan cellernas lång och kort sidan håller pack på plats om cellplasten är minst 5mm tjockare än vassaste kant på spännplåtarna…

Eftersom du delar batteri i 2 delar var observant att temperatur skillnad mellan delarna inte ska vara mer än ett par grader om du önskar lång livslängd… tänk på det!

Häftig konvertering, du kommer att vara mycket nöjd med bygge/bilen/prestanda!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-03-07 08:09:25    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag kommit lite längre.
Har byggt färdigt den främre lådan och håller på att installera värme, isolering och fastspänningsanordning.
Här kommer en bild på framstegen.

Och här är en bild på den ena halvan av det främre batteriet. Valde att dela det på två för att orka lyfta i delarna i lådan. Delar man i fler än två delar får det inte plats på grund av att mina hemgjorda ihopspänningsanordningar tar lite mycket plats.


Måndagskvällen ägnades åt att putsa av batteripoler och kopparförbindningar med en rostfri stålborste för bästa möjliga kontakt. Det blir riktigt bra...
Nästa steg är montering av temperaturgivare. Värmekabeln är av golvvärmetyp och är den är inte självbegränsande. Den får max bli 50grader och det blir den med råge om man inte reglerar...
Sedan ska lådan monteras i bilen. Och sedan är det nära premiärtur 2012...

Är det någon som har koll på ett bra sätt att skarva en 35mm2 kabel? Två kabelskor och en bult funkar men finns det andra lösningar som funkar bra? Kopparrör och löda. Eller åker jag på att byta kabeln till en hel utan skarv?

Återkommer med mera framsteg.
/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-03-07 09:00:52    Rubrik: Svara med citat

Det finns skarvhylsor av samma material som kabelskorna.
Om man inte har en press/tång kan man klämma ihop i skruvstäd med bult (skalle) eller liknande imellan för att få en "inbuktning" i mitten.

Kom på att jag kanske har några liggande, kan kolla nästa gång jag åker till "garaget"....


Senast ändrad av Johnny J den 2012-03-07 10:00:48, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hannes
Elektrisk


Registreringsdatum: 28 juni 2006
Inlägg: 197

InläggPostat: 2012-03-07 09:08:57    Rubrik: Svara med citat

Jag har ibland använt simpla rörklämmor för att skarva riktigt tjocka kablar. Jag har skalat av typ 5cm på båda ändarna av kablarna och sedan satt två klämmor med lite avstånd emellan, och isolerat med krympslang eller eltejp.
Billig lösning...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-03-07 11:30:58    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Det finns skarvhylsor av samma material som kabelskorna.
Om man inte har en press/tång kan man klämma ihop i skruvstäd med bult (skalle) eller liknande imellan för att få en "inbuktning" i mitten.

Kom på att jag kanske har några liggande, kan kolla nästa gång jag åker till "garaget"....


Jag kollade Elfa:s utbud. Och dom hylsorna var inte gratis. Shocked Förtennt koppar, närmare 200:-/st. Det säljs kanske inte så överdrivet många men det var i alla fall för dyrt för mig. Om du har någon så vore det trevligt annars blir det skarv med bult. Kan inte bli sååå mycket sämre.

Skarva med rörklammer är lite för lågbudget även om det säkert fungerar.... Men två kabelskor och en bult har jag råd med. Smile

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1731
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-03-07 14:58:46    Rubrik: Svara med citat

Jag har 4st liggande i kuvert här till dig, PM:a mig din adress så skickar jag.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-03-09 13:05:41    Rubrik: Svara med citat

Här kommer ett par bilder till på batterilådan. Den är nu klar för montering i bilen.

Så i helgen (troligen i morgon) hamnar den på sin plats. Smile

Med lock...


Utan lock...


/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2012-03-09 19:43:41    Rubrik: Svara med citat

Snyggt jobb. Lådan du gjort är det som bilden i början visar, ett stålskelett och sedan har du plastat alla gavlar. Du råkar inte ha lite fler bilder mellan stålskelettet och till sista bilden när lådan var klar.

Jag skall själv göra någon typ av låda för 24 Li batterier och tar gärna emot idéer om "lådutförande" á la Knut.Karlsson. Eller såklart från någon annan lådbyggare också.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-03-14 10:28:10    Rubrik: Svara med citat

Tyvärr har jag dåligt med bilder på lådan mellan dom som jag redan har publicerat.

Lådan är byggd med ett skelett av vinkeljärn. I botten har jag lagt fyrkantprofiler för att bära lasten. Dessa är bultade med sammanlagt 6st M8 skruvar i bilens ram.
Skeletter har jag sedan klätt med vanlig 3mm board som jag limmat fast med pl400 och sedan målat hela rubbet med svart hammarlack. (den finns i en variant som inte får det hamrade utseendet.)

Flera framsteg...

Konceptet med att ha knappar och spakar i mittkonsollen är riktigt bra. Men jag ville flytta om knappar och rattar lite så jag blev tvungen att göra nya paneler. Men jag hade ju dom ursprungliga att utgå ifrån så det gick ju faktiskt riktigt smidigt.



Efter mycket borra och fila har jag nu kommit till detta stadie. Den vita skyddsfilmen ska demonteras och aluplåten ska målas (sprayas) mattsvart. Kommer bli mycket vackert. Ett par småsaker kvar att borra hål för innan det är dags för målning och slutmontering.

Hinner nog inte klart innan helgen är slut. Men till nästa vecka/helg rullar bilen. Det ska bli så roligt med premiärturen.

/Knut

Edit
Hittade en bild från Johnny J:s ursprungliga konstruktion.

Från tråden: Nu är det dags!
/Edit
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2012-03-27 09:42:11    Rubrik: Svara med citat

Nu är bilen igång. Det är alltid en väldig massa grejjor som måste lösas på slutet som man kommer på lite för sent. Allt blir nog aldrig helt klart men nu är den i gott skick för att köra med.

Jag har skarvat en av dom grova batterikablarna, tog en kraftig mutter och svarvade upp hålet till 14mm. (Som är skarvhylsans ytterdiameter) sågade upp muttern och lade en M5 skruv i mellan. Sedan var det bara att pressa på med skruvstädet. Krympslang och vulktejp runt. Jag tror det blev bra. Jag lyckades i alla fall inte dra isär skarven med måttlig handkraft. Tanken med muttern var att skarvhylsan inte skulle plattas till utan hållas hyfsat rund med en kraftig inbuktning i. Och det verkar som att det lyckades. Tack Johnny för hylsorna. Mycket generöst.



Bilen går som ett spjut. Idag är andra dagen den transporterar mig till jobbet. Utan problem.

Nästa steg är att få fart på bensinvärmaren. Jag har sökt en ny axeltätning till vattenpumpen. Utan framgång. Blir en begagnad pump från skroten. Finns ju ett flertal modeller att välja på där. Till hyfsade priser.

Planerar även att "bygga om" varvräknaren som just nu är helt utan funktion till amperemätare/kW mätare. Kan bli riktigt roligt att ha ett instrument som rör sig mycket att titta på. Men nu är det vår/sommar. Då tar alla utomhusaktiviteter över. Buskar som ska planteras, stenhögar som ska flyttas. Sad

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.1 sekunder att ladda.