Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ford Fiesta "electric" blybatterier till lithium.
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-26 14:25:47    Rubrik: Svara med citat

jag har Gigavac 12-800VDC/350A om du är intresserad:

http://www.electronicsdatasheets.com/pdf-datasheets/gigavac/gx14bab/

har också massa andra fabrikat... skicka PM om du är intresserad... Mr. Green
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-03-26 14:37:20    Rubrik: Svara med citat

Nej det är inte alltid bättre med EN säkring kontra RÄTT säkring.

Dessa skall du ha :

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-181-02&toc=0&q=s%C3%A4kringsh%C3%A5llare

och
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-350-92&toc=0&q=s%C3%A4kring+10+x+38


Men det kanske är på gränsen vad gäller ström.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-03-26 16:12:35    Rubrik: Svara med citat

Kontaktorer brukar vara specade att klara bara några enstaka "nödstopp" med full ström och spänning. När det har hänt för mig har ljusbågen slutat efter en stund. Men det luktar ju en hel del, och det finns nog brandrisk om det håller på länge.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-26 21:22:12    Rubrik: Svara med citat

Sen så finns det kontaktor och vakuum kontaktor som är blixt snabbt med alla sina fördelar... Vad man betalar speglar kvalitet... Jag kan rekommendera DC automat säkring, samma som jag använder för Prius plug-in konverteringar:
http://www.evalbum.com/popupimg.php?24286
Då är man på säkrast sidan och har automat som verkligen skyddar mot kortslutning samt kan användas som säkerhets omkopplare istället för kontaktor... DC säkringar är inte gratis och måste mycket noggrant väljs för att inte bränna materialet!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-03-27 08:42:00    Rubrik: Svara med citat

En sån där automatsäkring verkar spännande. Var finns dom till salu?
Måste man sälja njuren och levern för att kunna få en sådan?

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2628
Ort: Örebro

InläggPostat: 2015-03-27 09:15:34    Rubrik: Svara med citat

Knut.Karlsson skrev:
En sån där automatsäkring verkar spännande. Var finns dom till salu?
Måste man sälja njuren och levern för att kunna få en sådan?

/Knut


Mr. Green

nej då... 149kr/st säkring... Gigavac 999kr... frakt 49kr...

jag har samma säkring mellan solceller och inverter, i laddhybriden, punktsvetsen... fungerar fantastisk fint!
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-03-30 17:15:48    Rubrik: Svara med citat

Det här med "prototyputveckling" är inte helt enkelt. Har kört utan kontaktor ett tag nu. Har fungerat bra. Har kopplat bort elvärmen manuellt när jag lämnat bilen. För säkerhets skull. Häromdagen havererade ett SSR för mig. Jag är ganska säker att det beror på att den blev för varm och havererade kortsluten. Måste fixa bättre kylning i plastlådan där den sitter.

Spännande med 4kW värme i en behållare utan cirkulation. Kokade rätt bra innan jag fattade vad som pågick. Ska komplettera med en bimetall termostat som vid ca 80grader bryter strömmen till kontaktorn.

Man lär sig hela tiden.

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-03-30 17:57:34    Rubrik: Svara med citat

Borde göra nytta med frihjulsdioder även med SSR. Värmeslingan kan nog ha betydande induktans, och i så fall blir det en stor spik / lavingenombrott i SSR när den slår av. Om kislet har hög temperatur tål det inte lika mycket energi vid lavingenombrott.

EDIT: Mätte du spänningsfallet över SSR?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-03-30 19:45:13    Rubrik: Svara med citat

Ja det skulle kanske göra susen med en diod där med. Nu körde jag väldigt låg frekvens. Det enkla programmet slår på SSR när temperaturen går under 65grader. Så det kan i vissa fall vara 30sekunder innan den slår av igen. Och nästan lika länge innan den startar igen. Men trots låg frekvens blir det ju en spik om lasten är induktiv.

Jag mätte spänningsfallet när det fungerade som det var tänkt. Innan haveriet, med 5v styrsignal direkt från en microprocessor ca 1V spänningsfall. Så förlusten är ca 1W per ampere. Med den lasten jag körde så blir det ca 24W. Och det är kanske lite mycket med bara en kylfläns i en sluten låda. Kylflänsen är en såndär som är gjord för SSR. Ser ut som en liten upp och nervänd julgran.

Vad behöver jag för ström/spänningstålighet på dioden tror du?

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2015-03-30 21:09:42    Rubrik: Svara med citat

Tror det räcker med 1A, 400V, eller liknande, t.ex 1n4004.

När induktansen laddas ur över 0,7V blir det relativt ju relativt låg effekt (0,7V * 24A) under en ms eller så, beroende på induktansen.

Men när induktansen laddas ur över 400V, eller vad nu transistorerna i SSR har för lavinspänning, bildas ju riktigt hög effekt (400*24A) ett kort ögonblick, tiden beroende på induktansen. Kanske transistorerna inte tål när dom är heta. Fast det är ju mest en gissning.

Du har nog rätt i att värmen antagligen är det stora problemet. Går det att sätta kylflänsarna på utsidan av lådan istället?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2015-03-31 06:42:01    Rubrik: Svara med citat

Ja om man inte vill chansa på att behöva byta SSR hela tiden så är det ju både enkelt och billigt att montera en skyddsdiod. Kan ju knappast skada i alla fall.

Att flytta flänsarna till utsidan låter sig inte göras utan att konstruera om hela planen med placering och tillgängligt utrymme. Så jag får nog börja med en övervakning av temperaturen och kanske styrning av en liten fläkt på något vis. Har fortfarande gott om IO ledigt på processorn...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2015-03-31 06:52:46    Rubrik: Svara med citat

Det skulle kanske var läge att byta låda till en plåtlåda?
eller Alulåda och sätta SSR:en direkt mot botten på lådan och sedan i värsta fall sätta en kylfläns på utsidan lådan.

Typ dessa
http://www.eldon.com/123077_HALP-sv_SE-Aluminiumkapsling.aspx


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Knut.Karlsson
Elektrisk


Registreringsdatum: 10 januari 2009
Inlägg: 218
Ort: Färjestaden

InläggPostat: 2017-02-15 06:11:02    Rubrik: Svara med citat

Nu är jag här och skriver igen. På samma tema som innan. Har haft värmaren i drift länge nu och den fungerar riktigt bra. Energi går det åt men det är så skönt att slippa fylla på bensin till värmaren. Den är mycket mer okomplicerad med. Inget som ska glödas och tändas och släckas. På eller av är ju helt lysande.

Tyvärr har jag haft ytterligare ett SSR-haveri.
Efter det första haveriet implementerade jag temperaturövervakning på dom två SSR:erna i lådan och det har fungerat bra att inte bara reglera på temperaturen på vattnet i värmaren utan även på temperaturen på kylflänsarna. Men tyvärr havererade en SSR av två. Jag har nog kört omkring med detta fel ett tag då jag även implementerade en nödavstängning med en kontaktor i mjukvaran. Så när det blir för varmt stänger den av helt. Så det har fungerat, men inte som det är tänkt.

Detta innebär att när en SSR fungerar som den ska får jag ett spänningsfall på strax under 1V över SSR vilket ger ca 15W förlust. Inga större problem. Men när den har havererat i "nästan på" blir det ca 4v över den. Då blir det varmt. Allra helst som den inte kan stängas av när den blir för varm. 60W är helt enkelt för mycket. Syns att det gått varmt. Smile

Har nu beslutat att bygga om. Kylfläns på utsidan på ett eller annat sätt borde lösa detta. Men det fungerade riktigt bra med temperaturövervakning på SSR. Dom är ju två så dom har kunnat dela på lasten när den ena eller den andra blivit för varm. Man kan lösa mycket med lite smart programering.

Det är SSR med den stora lasten som har pajat. Har ju konfigurerat i två steg. Två elpatroner till en SSR och den tredje till den andra SSR. (En 3fas elpatron) ca 11 + 22A. Funderar nu på att dela upp på tre SSR. Samt sätta dom på kylfläns på utsidan. Då kommer det hålla i evighet.

Som tur är har jag ju bensinvärmaren. Den hjälper mig genom den kalla delen av året. Tills jag har hunnit fixa...

/Knut
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
bjn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 20 december 2011
Inlägg: 1171
Ort: Vänersborg

InläggPostat: 2017-02-15 08:11:20    Rubrik: Svara med citat

Tycker du ska köra med mosfets.
Då kan du få mindre än 1W förluster. Lite krångligare att driva gaten, men det är det nog värt.
_________________
Renault Clio Electrique -97 med 24kWh Leaf-batteri
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.27 sekunder att ladda.