Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


elbilens effektbehov?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-03-13 18:03:34    Rubrik: elbilens effektbehov? Svara med citat

Har sökt men inte funnit någon bra sammanställning över vilket effektbehov bilar har beroenda av vikt, fart, temperatur, backar kontra plan mark o s v. När man ska dimensionera drivlinan är ju detta rätt intressant, eller hur?
Tacksam för tips!
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jlind
intresserad


Registreringsdatum: 11 oktober 2009
Inlägg: 15
Ort: Troisdorf, Tyskland

InläggPostat: 2011-03-13 18:30:34    Rubrik: Svara med citat

Lite grundläggande formler för att beräkna effekt för ett rullande fordon har du här. Jag lade in allt i en bild för att formlerna skulle se ok ut.



Rättning:
Rullmotståndet skall också kompenseras för lutning så lägg till cos(alfa) så skall det stämma.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2011-03-14 12:33:03    Rubrik: Svara med citat

Citat:
backar kontra plan mark o s v


Du kan nog skippa de beräkningarna. Allt det där jämnar ju ut sig. Det är sällan en bil alltid åker uppför, eller hur? Om det är uppförsbacke när du åker till jobbet, så är det sannolikt nedförsbacke när du åker hem. Bilen kommer alltid (nästan) tillbaka där den började.

I princip går också samma energi åt på en kuperad/backig väg som en slät. vägen blir bara lite längre på den kuperade. Men samma luftmotstånd, rullmotstånd (nästan) och inre friktion i mekaniken.
Någon som har lust o räkna hur små skillnaderna är?
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2011-03-14 20:32:16    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Någon som har lust o räkna hur små skillnaderna är?


Det kan vara intressant att veta vilket effektbehov man har i en uppförsbacke så man inte designar sin drivlina för mesigt

din clio tex. skulle klara 50km/h uppför "jönköpings backen" mot gbg som är 8% (blocken poppar som popcorn) Smile
i 50km/h 8% vikt 1340kg + lite annat
uppför 19800Watt uttag
nedför 12630Watt återmatning (men det går ju inte på en clio med original hackare)

Det skulle krävas 41kW för 90km/h uppför denna 8% backe


Citat:

Rullmotståndet ska kompenseras för lutning.

Hmmm.. självklart! det hade jag missat

Däckoeficienten på morderna däck ligger snarare på 0.012 - 0.008
tex.
Michelin energy 0.0085
Bridgestone B381 0.00615 (think original)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lappen
Aktiv


Registreringsdatum: 07 februari 2011
Inlägg: 40

InläggPostat: 2011-03-15 16:16:23    Rubrik: Svara med citat

Tack för dessa upplysningar! Får man bara fråga vilka sorter vi rör oss med här? Är det watt, kg, meter, meter/sek och (vinkel)grader mån tro?
_________________
Lappen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hippie Djohn
Elektrisk


Registreringsdatum: 29 januari 2011
Inlägg: 209
Ort: København, Danmark

InläggPostat: 2011-03-17 09:12:47    Rubrik: Svara med citat

Er der nogen som kender luftmodstandskoefficient og front arealet for Clio'en ?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2011-03-17 09:16:44    Rubrik: Svara med citat

Lappen skrev:
Tack för dessa upplysningar! Får man bara fråga vilka sorter vi rör oss med här? Är det watt, kg, meter, meter/sek och (vinkel)grader mån tro?


jepp, SI-enheter hela vägen. Ska du göra mer komplicerade beräkningar kanske du vill byta vinkeln till radianer, men annars är det som du gissat (och krafter i newton förstås).
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.07 sekunder att ladda.