Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Ladda kalla LiPo

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
OLI
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2010
Inlägg: 24
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-12-12 12:24:48    Rubrik: Ladda kalla LiPo Svara med citat

Är det något speciellt att ta hänsyn till om man laddar -10 DEG C LiPo celler eller hur kallt det nu blir i år? Kineserna som gjort mitt kitt har skrivit något luddigt om det, men ni som provat på riktigt, är det bara kapaciteten som sjunker eller skall man vara försiktig med något? Olov
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2597
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-12-13 12:43:40    Rubrik: Svara med citat

Mina batterier som är Kina tillverkade också tappar inte mycket kapacitet när det blir så lågt som –20 ’C, kanske 5-10 % som max. Laddning fungerar bra, jag märker bara att de behövs ibland längre tid att ladda. System spänning blir 0,025V/cell lägre om temperatur sjunker i minus. Jag brukar använda kupé värmare oftast under laddning, då blir allt som vanligt. Jag hade planerat från början montera en olja element lika stort som lång sidan av batteri lådan på 250W för att ha + grader jämnt, men funkar bra utan.
_________________
ZOE & Niro
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
OLI
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2010
Inlägg: 24
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-12-13 17:58:22    Rubrik: Svara med citat

Tack, då är det bara att köra, får fixa kupevärmare. Olov
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-12-13 18:50:31    Rubrik: Svara med citat

Du skriver LiPo det är väl inte riktigt samma som LiFe, som
jag tror elfi har, men det kan hända att de beter sig lika.
Det är lite virrigt med olika förkortningar å andra sidan.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-12-14 08:37:43    Rubrik: Svara med citat

Jag har hört flera gånger att man inte ska ladda Lithium vid negativa temperaturer (Celsius då, inte Fahrenheit eller Kelvin...) utan först bör värma upp dem. Antingen kan man värma dem genom att man pluggar in laddaren direkt när man kommer hem (eftersom batterierna lär hålla en hyfsad temperatur direkt efter körning) eller så får man ha en värmeslinga i batterilådorna. Alternativt kan man ladda dem väldigt försiktigt och på så sätt värma upp dem till temperaturer där det är säkert att fläska på lite extra.

En snabb googling gav tex:

Citat:
Did you realize that charging lithium batteries in cold weather (below 50 deg F) can cause permanent damage to the battery? Yes, it is true. In fact, at temperatures approaching freezing, a single charge to 4.2v can actually cause complete loss of battery capacity. The damage is permanent and irreversible. For this reason, the Cellpro 4s charger monitors ambient temperature and reduces the full charge voltage to 4.1v per cell below 50 deg F, preventing damage to the batteries.


http://www.wattflyer.com/forums/showthread.php?t=40769

50 Fahrenheit är 10 Celsius, vilket jag tycker låter lite högt för att vara någon fara. Å andra sidan går det inte att säga att Lithium beter sig så och så eftersom det finns en hel uppsjö olika sammansättningar som alla har lite olika egenskaper och det ger tex olika laddbeteenden, temperaturkänslighet och urladdningsprestanda mm. Du måste mao kolla upp hur just DINA batterier beter sig när Kung Bore hälsar på...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-12-14 08:39:41    Rubrik: Svara med citat

En annan bra länk:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=303087

Citat:
Below 5°C, you should only slow charge them (1/10C).

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OLI
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2010
Inlägg: 24
Ort: Linköping

InläggPostat: 2010-12-14 18:58:40    Rubrik: Svara med citat

Dom jag använder är det här fabrikatet och ser ut så som dessa:

http://en.mottcell.com/newEbiz1/EbizPortalFG/portal/html/ProductInfoExhibit.html?ProductInfoExhibit_ProductID=c373e922e426ea9c8f6b90141bf5343a&ProductInfoExhibit_isRefreshParent=false

Dvs LiFePO4 Battery 3.2V 40AH vilket kanske inte beskriver det helt. Olov
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-12-14 19:30:21    Rubrik: Svara med citat

Frågade han som byggt hårdvaran för S1 och han konstaterade:

Citat:
Like I said... it depends. In particular, on whether the solvent has frozen (what people erroneously refer to as the electrolyte).
Ideally what you do is disharge the battery at a moderate rate to warm it up... Say 0.5C for 1 minute.
THEN charge it back up.


Så jag skulle nog säga att du vill ha isolerade batteriboxar som håller en 5-10C. När du kör kommer det troligen inte vara ett problem eftersom batterierna genererar en del värme och om du börjar ladda dem direkt när de kommer hem och de sen står och underhållsladdas så lär det inte heller vara ett problem.

Ett problem lär vara när du parkerar tex på stan och gör några ärenden, när du sen kör iväg igen kommer batterierna ha markant sänkt effekt (dock bättre än blyaccar) så man ska nog ta det lite piano tills de kommit upp i temperatur. Fast det största problemet är förstås om du befinner dig i norra Jämtland i Januari och behöver ladda batterierna, då känns det som att en värmeslinga i batterilådan kommer betala sig rätt snabbt, eller så får du, som sagt, ladda ur batterierna lite lagom långsamt tills de blir varma.

Vi har roat oss med att peta in celler i frysen och haft oss och den interna resistansen ökar rätt drastiskt vid kalla temperaturer, men å andra sidan värms batterierna upp väldigt snabbt igen när man börjar använda dem vilket, förstås, är en sidoeffekt av den förhöjda inre resistansen... Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
OLI
intresserad


Registreringsdatum: 28 mars 2010
Inlägg: 24
Ort: Linköping

InläggPostat: 2011-08-04 11:02:48    Rubrik: Svara med citat

Fick problem i våras, lukt av kemi under drift och en del av paketet visade ingen spänning vid BMS anslutningen. Plockade ut paketet och har nu haft tid att titta efter och bytt ett cellpar som var sprucket längs långsidan som de ligger på och genomskinligt klet har runnit ut. Är det "normalt" haveri eller har de faktiskt frusit eller något annat? Hur får man bort kletet enklast om någon har provat? Olov

En bild kanske förklarar:


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.93 sekunder att ladda.