Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Hur många Ah/mil gör ni åt?
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-09-23 16:42:36    Rubrik: Svara med citat

Jag skulle tro att båda visar medelförbrukning, men att skillnaden är att din nollas automatiskt. Om jag inte nollar min, så blir den ju mindre känslig för förändring ju fler mil jag kör.
Om jag nollar min så beterden sig precis som din.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-23 18:19:44    Rubrik: Svara med citat

Och hur gör du för att nolla ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-23 20:33:26    Rubrik: Svara med citat

Du "nollar" genom att hålla inne knappen du bläddrar displayen med (ytterst på vindrutetorkar-spaken) i några sekunder. OBS. Du måste först ha bläddrat fram så du ser ah/km.

Min fungerar som Eriks, så jag vet inte - kanske din bil saknar nollningsfunktion eftersom den nollas automatiskt vis laddning?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-23 21:09:10    Rubrik: Svara med citat

Hm !
Expressen ser ju inte riktigt likadan ut, jag har en "bläddringsknapp" direkt på i-brädan.
Skall kolla om jag kan byta mode med en, men jag tvivlar.

Ser man förresten någon skillnad i displayen beroende på vilken mode man valt eller blinkar det till när man byter eller hur vet man att man bytt ?
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1593
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2006-09-24 09:03:46    Rubrik: Svara med citat

Nu har jag provat.
Så fort jag trycker ner knappen växlar jag till nästa bild.
Det förefaller som detta är en skillnad mellan E & C.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-09-25 15:36:51    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Så fort jag trycker ner knappen växlar jag till nästa bild.


jo, men det gör den på Clion också - men hållar jag inne knappen ytterligare fem sekunder så återgår displayen till föregående bild - som då är nollställd....
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-03-03 20:18:40    Rubrik: Svara med citat

Det har varit ovanligt tyst på denna delen av forumet.
Kan det vara så att ingen vill erkänna dåliga förbrukningssiffror såhär vintertid??

Helt klart är i alla fall att däck, däck dimension, dubb, däcktryck, yttertemperatur, och "före" spelar stor roll.

I början av hösten (med sommardäck), så förbrukade jag mellan 10.5 och 12.2 Ah/mil (körde som längst 9 mil).
I samband med bytet till vinterdäck hoppade förbrukningen upp till ca 14.5 Ah. I tackt med kallare väderlek steg förbrukningen, och när jag häromdagen körde runt i kraftig modd var jag uppe i ca 17.2 Ah.
(Batterierna är nyligen testade, så det var inte det som var fel).
Kollade däcken, som visade att de hade ett tryck på 2.5.
Efter pumpning till 3.2 och förbättrad väderlek, med ngt mindre modd, så har förbrukningen åter gått tilbaka till ca 15 Ah/mil. Är detta ngt som känns igen?

Samtidigt måste jag också berätta att Ah mätaren knappast stämmer.
Jag har 15 km till jobbet. När den drog 17.2 Ah/mil så förbrukade jag "bara" ca 20 Ah på de 15 km.

Fler tips?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-03-03 20:42:14    Rubrik: Svara med citat

El Dottore skrev:
---
Helt klart är i alla fall att däck, däck dimension, dubb, däcktryck, yttertemperatur, och "före" spelar stor roll.
---


Hej!

Jag ligger konstant på ca 16-18Ah/10 km när jag kör i 10 minusgrader, i snö vid rusningstrafik genom Sthlm (då man inte kan optimera körning) samt med dubbdäck (165 bredd men "C" däck). Detta gör att min bil går exakt 25 km på 50% av packen (som går upp till 79-80 Ah vid -10 grader och 16A laddning). Enligt mätare skulle det innebära ca 47-49 km totalt men jag försöker undvika att köra ner den så långt att jag inte riktigt vet hur den beter sig på slutet.

Jag vet att man kan gå ner till 155 bredd på däcken och skulle gärna testa detta. Det är ju på vintern man verkligen vill ha längre räckvidd! Jag letar på blocket men då vintern snart är över och jag köpt två uppsättningar fälgar får det nog anstå till vintern nästa år. Är det någon som kör sommartid med 155 bredd?

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-04-23 09:39:29    Rubrik: Svara med citat

Nu återupplivar jag tråden! Smile

I min nya Clio (med gamla Ni/Cd) Cool
Jag har kört lite "ekonomirally" med mig själv på väg till jobbet, det är en sträcka på 3,6mil mest på väg 219 utefter östersjökusten med alla dess backa uppför och nedför.

Jag satte nytt personligt rekord idag trots regn, förbrukningen blev 8,1Ah/10km, då ska tilläggas att batterierna endast var 8°C varma, av erfarenhet vet jag att 18-20°C ger en minskning på ca 8-10%.
Det innebär att 7,5Ah/10km är inom räckhåll!
Med mina 93Ah som är tillgängliga ger det en räckvidd på upp till 124km! Utöver detta har jag ca 7-9km som jag kan köra efter att displayen visa 0km, allt detta är med block tillverkade -96 dvs original!

Jag är riktigt nöjd! Very Happy
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
lem
Elbilsguru


Registreringsdatum: 15 januari 2007
Inlägg: 1818
Ort: Täby

InläggPostat: 2007-04-23 10:00:57    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:
Nu återupplivar jag tråden! Smile

I min nya Clio (med gamla Ni/Cd) Cool
Jag har kört lite "ekonomirally" med mig själv på väg till jobbet, det är en sträcka på 3,6mil mest på väg 219 utefter östersjökusten med alla dess backa uppför och nedför.

Jag satte nytt personligt rekord idag trots regn, förbrukningen blev 8,1Ah/10km, då ska tilläggas att batterierna endast var 8°C varma, av erfarenhet vet jag att 18-20°C ger en minskning på ca 8-10%.
Det innebär att 7,5Ah/10km är inom räckhåll!
Med mina 93Ah som är tillgängliga ger det en räckvidd på upp till 124km! Utöver detta har jag ca 7-9km som jag kan köra efter att displayen visa 0km, allt detta är med block tillverkade -96 dvs original!

Jag är riktigt nöjd! Very Happy


Du kommer få en bilfront i häcken om Du kör så lusigt som Du troligtvis gör för att uppnå detta! Välkommen till Sthlm att göra detta. Jag håller med hjälm...

Hälsningar/Lars
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2007-04-23 11:07:46    Rubrik: Svara med citat

Jag tror att nackskyddet/stödet är viktigare!
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-04-23 11:54:24    Rubrik: Svara med citat

Det var inte så sakta egentligen, vanligvis runt 65-70 på plan mark och 50-55 uppför, nedför går det fortare än 80 ibland.
Det är mest 70 sträckor så det är inte så många som kommer ifatt, det körde om 3 bilar i morse under min framgångsrika rekordjakt.
Det där med nackstöd är viktigt, dock är nog vaksamher i backspeglarna viktigare, det finns många sömntutor och personer med klen självkänsla som dundrar fram i sina stora XC90 och liknande amerikanska plåtkolosser. Mad

Jag vet redan formeln för motorcyklar,

K=I+L

K=200, konstant
I=intelligens, variabel
L=ljudnivå (db), variabel

Jag har dock inte någon information om hur liknande formel för SUV´ar ser ut, förslag emottages tacksamt! Very Happy
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-04-23 12:27:47    Rubrik: Svara med citat

På 50-70-90-väg kommer jag också ned till drygt 8 Ah/mil när jag kör riktigt mjukt och snittar runt 60 km/h. Då motorbromsar jag aldrig utan försöker hålla 1-2 'prickar' hela tiden. Motorbromsen laddar visserligen, men sänker man hastigheten tidigare så slipper man omvandlingsförlusterna fart-el-kemi-el-fart. 0 prickar försöker jag också undvika, eftersom det dels kan innebära viss laddning (upplösningen är väl inte bättre) och för att motorbromsen då kan generera det som krävs för att hålla fläktar och andra förbrukare igång och egentligen ger omvandlingsförluster. Med minst en prick i diplayen vet jag att jag undviker omvandlingsförluster.
Tvingas jag upp till 90 av trafiken så håller inte värdet, men om trafiken är gles så går det. Mina batterier laddar nu 86 Ah, mot tidigare 80, och det beror på hur jag nollar Ah-räknaren (inte Ah/10 km-räknaren). Jag tänker ge mig ut och köra i 50-60 med fulladdade batterier och slutligen ge gasen i botten i 10 sekunder för att nolla när hastigheten ligger under 50 på lång rak väg.

Ligger jag på motorvägen i 95-100 så ligger förbrukningen runt 14 (senast) och räckvidden på 5-6 mil.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Benny
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 juli 2006
Inlägg: 362
Ort: Göteborg/Lilleby

InläggPostat: 2007-04-23 23:56:43    Rubrik: Svara med citat

I helgen provade jag att vattna mina batterier med
en pump så jag sög vattnet igenom batterierna
när det kom vatten till pumpen lyfte jag slangen
i vattendunken tills jag hade sugit in luft ända till pumpen.
Det upprepade jag i alla tre slingorna.

Sen körde jag till bilen började gå långsammare
efter det sattes bilen på laddning.

Idag när jag slog på tändningen visade den magiska displayen
108ah det var all time high
Den har aldrig visat över 68ah tidigare.
Nu tror jag det är glädjemått men vi får se.

//Benny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida AOL Instant Messenger MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-05-16 10:03:05    Rubrik: Svara med citat

Lite siffror efter montering av 20:e blocket i motorrummet:

Körsträckan konstant 36km,

till jobbet 7,7Ah/10km, laddat 5,83kWh, block temp 13°C, 60-80km/h
från jobbet 8,0Ah/10km, laddat 6,38kWh, samma temp, kraftig motvind!

till jobbet 7,1Ah/10km, laddat 5,32kWh, block temp 14°C, 60-80km/h

Efter laddning säger UCL att jag har 128km kvar att köra, något som jag vet inte är sant då jag kan köra ytterligare ca 9km innan spänningen sjunker under 5V vid ca50A belastning, gränsen för blocken, något som bör undvikas regelmässigt men är nödvändigt för att nolla Ah-räknaren. Jag gör det ca 3-4ggr per år i samband med vattning.

En notering är att hastigheter under 60-65km/h inte minskar förbrukningen, jag får intrycket att det snarast ökar Question , anledningen till detta är morgonens resa till jobbet som var lite snabbare än gårdagens men trots detta drog mindre energi.
Min slutsats är att Clio trivs ypperligt i hastigheter runt 70km/h, varken mer eller mindre.
Mitt mål kommer nu att vara en förbrukning under 7.0Ah/10km... Very Happy jag har gjort det en gång tidigare med en blykonverterad Clio men det räknas egentligen inte...
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2007-05-16 21:55:04    Rubrik: Svara med citat

Jag har funderat på vilken den ekonomiska hastigheten är. (Den fart för vilken den möjliga körsträckan blir längst.) Vid högre hastigheter ökar förlusterna (luftmotståndet) och batteriets kapacitet minskar (pga kortare urladdningtstid). Vid låga hastigheter dominerar övriga förbrukare och förbrukningen ökar istället (relativt den körd sträcka). Någonstans vid 70-80 km/h brukar luftmotståndet bli lika stort som rullmotståndet (och sedan ökar luftmotståndet exponentiellt). Där någonstans borde den ekonomiska hastigheten ligga.
Jag hade förväntat mig att maximal sträcka hade uppnåtts runt 50 km/h. Det hade (i mitt fall) motsvarat 47 A (om jag klarar 9 mil med 86 Ah). Vid 70-80 km/h tycker jag att körsträckan minskar.
Är det någon som har koll på hur mycket alla tillbehören (pumpar, ljus och fläktar) drar från driftsbatteriet?
Eller från 12 V-batteriet (och vad är i så fall verkningsgraden i DC/DC-omvandlaren)?

Julle,
Menar du att du kan köra 128 + 9 km => 137 km..?
Kan det verkligen stämma?
Eller missförstår jag dig?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-05-17 13:28:36    Rubrik: Svara med citat

Under ideala förhållanden är jag säker på att komma längre än 128km, hur mycket längre ska jag inte spekulera i.
Under ett prov jag gjorde för några helger sedan (jag fick plötsligt för mig att åka E4 till Norrköping) kunde jag åka Nyköping (Björshult industriområde) till Jula i Norrköping (ligger på "rätt" sida) t.o.r utan laddning, jag hade faktiskt 18% kvar när jag kom hem Very Happy
Den totala körsträckan vid det tillfället var 112km i motorvägsfart ~90km/h Smile
Jag utnyttjade luftdraget bakom lastbilarna hela tiden, det är något som jag inte rekommenderar någon att försöka eftersom man måste ligga mycket nära... galen

Jag har modifierat min bil en smula så jag vet inte riktigt vad en originalbil drar från driftsbatteriet men jag ligger på ca 1,75-2,20A

Modifieringarna är:
Kopplat bort motorkylfläkten (ska kopplas in med motstånd nu när det blivit varmt ute)
Kopplat bort/demonterat styrservo (jag är inte fysiskt handikappad, möjligtvis psykiskt, åka nära lastbilar... galen )
Monterat ett 20:e block där styrservopumpen var monterad.
Kör med endast parkeringsljus, jag vet att skillnaden är marginell i strömförbrukning men alla bäckar små... Smile
Bilstereo? Jag sjunger själv, då får jag vara ensam, det spar energi. Mr. Green
Däcktryck ca 3,4-3,7bar med nästa utslitna original C-däck, detta gör en stor skillnad!
Kontrollerat/justerat hjulvinklar, ingen "Toe in", detta gör även det en ordentlig skillnad.
Håller bilen väl rengjord/vaxad, båtägare gör det för att vinna fart så det gäller väl elbilsägare också? Laughing
Det sista var ett skämt men en liten smula sanning finns i påståendet. Cool
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2007-06-04 21:39:54    Rubrik: Svara med citat

Efter att dom nya blocken monterades har min ah/mil räkaren stannat på 11,3 - 11,7
Jag har förövrigt en gammal ucl monterad, på den har man inte möjligheten att att nolla räknaren det gör den själv. (precis som poppe nämnt ovan)
Min nyare ucl som kommer från en brunnen clio går det inte släcka några larm på, så den är förpassad till prydnads hyllan, den går att nolla räknaren på.

I morgon ska jag åka floby-trollhättan-floby 16mil tot. det ska bli intressant att se vad ah/mil räknaren stannar på ren landsvägs körning.

jag kommer att ta tid på körningen för att ha koll på snitt hastighet, och även logga sämsta batteriet under hela resan.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Julle
Forumstammis


Registreringsdatum: 26 juni 2006
Inlägg: 609
Ort: Wellington, New Zealand

InläggPostat: 2007-06-04 22:16:21    Rubrik: Svara med citat

Under landsvägskörning kan man optimera energiförbrukningen ganska bra genom att använda de "gömda" bilderna på "magiska" displayen.

Prova surfa på luftdraget bakom en lastbil så ser du att strömförbrukningen mer än halveras, men var försiktig bara, lastbilar har mycket bra bromsar nu för tiden, mycket bättre än en Clio... Smile
_________________
Elbilsägare följer inte strömmen, de leder den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mooy
intresserad


Registreringsdatum: 30 maj 2007
Inlägg: 25

InläggPostat: 2007-06-04 22:44:32    Rubrik: Svara med citat

Julle skrev:

Håller bilen väl rengjord/vaxad, båtägare gör det för att vinna fart så det gäller väl elbilsägare också? Laughing
Det sista var ett skämt men en liten smula sanning finns i påståendet. Cool


Säg inte det. Jag äger en del i ett flygplan (cessna 206) och vi gillar att tvätta planet för det blir mindre luftmotstånd enl våra piloter. (Eller så är det för att dom vill ha planet tvättat)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Ekonomi, körsträcka Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.85 sekunder att ladda.