Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Bygga snabb elbil?

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Carpimp
Passiv


Registreringsdatum: 13 september 2010
Inlägg: 1
Ort: Falun

InläggPostat: 2010-09-13 16:32:28    Rubrik: Bygga snabb elbil? Svara med citat

Hejsan.

Jag har hållt på mycket med bilar överlag, men aldrig elbilar.
Jag bygger just nu en racebil av en gammal toyota supra. Men sen har jag under typ ett års tid sneglat lite på "White Zombie" på youtube. Och jag måste ju erkänna att det är jäääävligt fränt. Very Happy

Min tanke är då att kanske köpa en gammal BMW 3 serie (E30 eller E21 karossen) och bygga en elbil av. Men då bryr jag mig inte helt om räckvidden, jag vill ha prestanda.
Jag såg att John Wayland angav en räckvidd på 120 miles (19,3 mil), och det är inget jag egentligen behöver. Dock så tar jag för givet att han då kört riiiiktigt försiktigt när han kommit så långt.
I vilket fall som helst, vad bör jag tänka på?

Jag har redan räknat med att det blir dyrt, men det är inte direkt billigt att bygga en vanlig bil med bra prestanda heller. Jag vill inte ens räkna på vad allt har kostat på mitt nuvarande bygge.

Jag har kikat lite på Kostovs motorer, men jag tänkte fråga här innan man börjar planera allt seriösare.
Jag har förstått att "White Zombie" kör Warp9 motorer efter varann. Sen kör han dom seriekopplade i början för att senare koppla över dom i paralellkoppling.
Var får jag tag i bra styrningar för att kontrollera allt detta?
Går det att få ihop Kostovmotorerna i serie (alltså monterade efter varann som det är under huven på Waylands bil)?
Min tanka på placering är att sätta motorerna i kardantunneln för att korta ner kablaget till max (bara en idé). Låter det vettigt?
För motorerna är ju inte direkt stora, så man kan ju med enkel ombyggnation få plats med dom i kardantunneln på en vanlig bil.

Vad ska jag kika på för prylar för att få ihop en snabb elbil?

Jag är helt novis på elbilar, men det verkar intressant. Så jag är villig att försöka mig på det hela. Very Happy
_________________
MVH Morgan.

Min gamla Toyota Supra
http://www.garaget.org/?car=162307
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-09-13 16:56:06    Rubrik: Svara med citat

Kolla in Zilla kontrollers. Eller Evnetics Soliton1 som faktiskt finns att köpa.

I denna tråd på DIY bygger CroDriver en ruggig BMW.
http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/bmw-bi-moto-ev-project-28287.html


Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-09-13 17:50:22    Rubrik: Svara med citat

Om du ändå tänkt ha två motorer, varför koppla dom i serie i kardantunneln?
Varför inte skippa diffen också och sätta de två motorerna direkt mot respektive hjulaxel, och köra "elektronisk differential"?

Jag skulle gissa att du har större förluster i den mekaniska differentialen än i dina kablar, förutsatt att du har hyffsat grova kablar.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-09-13 21:15:47    Rubrik: Svara med citat

Läs först och främst forumtråden som pm_dawn länkade till, där hårdtestas många olika komponeter.

Bäst motor verkar vara warp 11" HV, som ensam kan leverera bortåt 500hk. Det räcker väldigt långt med den karaktäristik som serielindade elmotorer har, med sitt väldiga startmoment. Förslagsvis monterar du den i kardantunneln och kopplar den direkt till bakre diffen.

Sen verkar ju soliton 1 vara den bästa motorstyrningen som faktiskt finns tillgänglig. Jag vet inte om den kan utföra serie-parallell skiftning (zilla kan det i alla fall), men om du parar ihop den med en ensam warp 11" HV så spelar det ju ingen roll.

Sen behöver du som sagt ett batteripack som klarar effekterna. 300Kg headwaybatterier ger dig all ström du behöver utan vidare, och ger nog runt 15 mil räckvidd vid normal körning. Det går säkert att klara sig med 200kg också, men spänningsfallet blir ju lite större (något sänkt effekt) och driftsäkerheten lite sämre. Man får göra en avvägning, kanske kommer bilens maxlast att sätta gränsen. Mer exklusiva batterier finns ju (A123, Lifebatt/BMI, altairnano) men de svåra att få tag på och mycket dyra. Blir nog dyrare både per kWh och per kW. Men om du vill ha mycket mer än 500Hk så får du snart lov att kolla på dessa...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lars E
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 november 2011
Inlägg: 290
Ort: Orust

InläggPostat: 2012-10-01 15:06:45    Rubrik: Hur går det Svara med citat

Har en bekant som kör rallycross i näst högsta divisionen och kanske skulle det vara dax för el.

Idag har han 370hk och 400Nm i motorn och för nästa säsång måste det nog bli lite mer för att hänga med.

Verkar som fleras konstellation med vrap 11 skulle kunna funka effektmässigt men tror ni batterierna skulle räcka till 6 -7 minuters körning och skulle elmotorkaraktestiken funka för rallycross?

Väldigt nyfiken på hur det går med dom olika byggena som startat här, har något slutförts samt vad är ungefärlig kostnad på alla delarna?
100000kr 20000kr 300000kr

Har hittat Motor wrap11 3400, motorstyrning Soliton 3300 batterier (men vet inte hur många och vilka som bäst tål rallycross) men sedan är det ju massa övriga delar.

Läst forumet upp och ner och kollat på länkar till amerikanska byggen även om alla bilder ibland är borta.

Sedan skall man ju få despans för att köra fosilfritt....
_________________
Mvh!
Lars E
Renault Clio Electrique -97, Citroen Berlingo -05, Renault Kangoo Maxi ZE -12, 2 Renault Kangoo ZE -12, Mercedes Vito E-Cell -12, Renault Zoe Intense -13

www.orustengineering.se
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2012-10-01 15:48:16    Rubrik: Svara med citat

Har ni sett denna?

http://www.youtube.com/watch?v=WX-_azD2vNo&feature=youtube_gdata_player
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-10-01 15:58:59    Rubrik: Svara med citat

Kolla in evwest m3 som körde pikes peak nu för några veckor sedan.

Sök youtube på evwest och pikes peak.

Ser klart trevlig ut.

Mvh
Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2012-10-12 09:06:51    Rubrik: Svara med citat

Oj, vilken rolig tråd! Very Happy

Nikon skrev:
Om du ändå tänkt ha två motorer, varför koppla dom i serie i kardantunneln?
Varför inte skippa diffen också och sätta de två motorerna direkt mot respektive hjulaxel, och köra "elektronisk differential"?

Jag skulle gissa att du har större förluster i den mekaniska differentialen än i dina kablar, förutsatt att du har hyffsat grova kablar.


Jupps, KAN funka OM du har två controllers och två motorer. Problemet är att serielindade motorer har en klart otäck tendens att spinna ihjäl om du applicerar spänning på dem olastade. Exempel: det är inte ovanligt att man har 100 Volt eller mer över en Warp 9 vid normal drift (dvs när man bara håller en lagom väghastighet i en normalstor bil) men en olastad Warp 9 kommer troligen spinna sig själv i bitar (bokstavligt talat) redan vid 24 Volt. Ett sånt där stående råd är att ska man provköra en olastad serielindad motor ska man aldrig plugga in mer än 12 Volt om man inte har ett aktivt övervarvsskydd.

https://www.youtube.com/watch?v=aWJBEiNYqic

Det här är från de första skarpa testerna av övervarningsskyddet i Soliton. Vid varje sån varvning i videon innebär att controllern aktivt slår ner strömmen till noll en 3-5 gånger för att varvtalet drar iväg för högt (det bara hörs inte för att det går snabbare än en människa hinner med Wink ) men utan det skyddet hade motorn farit iväg till varvtal då lindningarna helt enkelt hade lämnat rotorn och slagit sönder/slagits sönder av statorn.

Har du en motor per drivhjul och ena hjulet släpper så kommer den motorn börja spinna okontrollerat och om du inte har övervarvsskydd så kommer den motorn snabbt nå varvtal där den kommer begå ett brutalt självmord. Därför behöver man separata controllers om man ska ha separata motorer.

Har man en Siamesmotor (Waylands motorer är specialbyggda av en kille som heter Jim nånting, kan gräva reda på det om det är intressant) så kommer båda motorerna alltid ha samma varvtal och då behöver man inte oroa sig.

crap skrev:
Sen verkar ju soliton 1 vara den bästa motorstyrningen som faktiskt finns tillgänglig. Jag vet inte om den kan utföra serie-parallell skiftning (zilla kan det i alla fall), men om du parar ihop den med en ensam warp 11" HV så spelar det ju ingen roll.


Serie/parallell börjar bli lite old school numera. Det finns flera problem med serie/parallel-skifte:

- Momentet blir i princip dubbelt så högt och det är redan problem med att behålla greppet när momentet snäpper på *PANG* i stället för smyga sig på som det gör på en bensinbil. Dessutom har man problemet att fronten reser sig, vilket givetvis pajar accet.

- Den första accelerationsdelen går så frbnnt snabbt att det är svårt att träffa rätt i bytet. Vi har labbat lite med det där och i drag racing är det rätt enkelt: Strömmen sjunker till hälften, byt till parallellt. I ungefär alla andra scenarios är det en ren mardröm att försöka avgöra när man ska byta hur.

- Kontaktorerna blir SVINDYRA! Så pass att det inte blir nämnvärt dyrare att helt enkelt köpa en controller till.

- Bytet tar tid. Vi pratar 0.1-0.2 sekunder uteblivet acc. När 0-100 idag görs på en bra bit under 2 sekunder är det där tid man inte vill bli av med.

- Transmissionen tar stryk. Först har du ett vansinnesmoment som sakta klingar ner till halva nivån, sen plötsligt uteblir allt moment medans kontaktorerna växlar om och sen smäller det till och momentet är tillbaka. Man kan ha sönder rätt grova saker med den typen av krafter. Wink

Also; serie/parallell uppstod i ett tidevarv då många körde på bly. Då var det svårt att få till en hög och fin toppspänning så man körde in i spänningstaket den hårda vägen eftersom man kanske inte hade mer än 150-200 Volt i packen. Idag kan det vara värt att satsa på en packe med 300-400 Volt i stället (gissa varför Shiva är specad som den är Mr. Green ) och då kan du ha motorerna seriekopplade hela loppet och ändå få samma startmoment som med S/P utan att gå i spänningstaket på slutet av loppet. På köpet slipper du avbrottet vid omväxlingen.

Lars E skrev:
Idag har han 370hk och 400Nm i motorn och för nästa säsång måste det nog bli lite mer för att hänga med.


Vår västa controller, Shiva, är god för ca 1600 hästar. Än så länge har nog ingen lyckats sätta ihop en batteripacke som klarar av att driva mer än sisådär 400 hästar, men man får ett djävulusiskt startmoment i alla fall. Very Happy

Lars E skrev:
Verkar som fleras konstellation med vrap 11 skulle kunna funka effektmässigt men tror ni batterierna skulle räcka till 6 -7 minuters körning och skulle elmotorkaraktestiken funka för rallycross?


Som redan nämnts; Pikes peak. Racing i uppförsbacke under ca 10-12 minuter med mycket snirkliga kurvor och därmed mycket broms-gas. Ja, det går. Det är en pengafråga dock, bra batterier kostar multum.

Lars E skrev:
Har hittat Motor wrap11 3400, motorstyrning Soliton 3300 batterier (men vet inte hur många och vilka som bäst tål rallycross)


Batterier är där det, vill jag påstå, avgörs idag. Motorerna är rätt straight forward; du måste ha en tillräckligt stor och biffig så den inte brinner upp av effekten (du märker den hårda vägen om du har för klen motor...), controllers finns (som sagt) som är tuffare än övriga komponenter så det är batterierna som är flaskhalsen. De stora pojkarna bygger sina egna batteripackar (finns en del trådar om det på diyelectriccar tex) eller är sponsrade av någon av de tunga batteritillverkarna, annars får man satsa på Headway som är lite mer budget (men inte billiga!) eller så. Vanliga Thundersky eller andra liknande hobbybatterier vete fan om de överlever den typen av körning, då kommer man troligen köra sönder dem...

Lars E skrev:
Sedan skall man ju få despans för att köra fosilfritt....


Suck. Det där känns som Europa i ett nötskal. Tyvärr...

pm_dawn skrev:
Kolla in evwest m3 som körde pikes peak nu för några veckor sedan.


Ja, med tanke på att de tappade sin förare för att loppet blev uppskjutet pga skogsbrand så det blev en amatör som körde så tycker jag de gjorde VÄLDIGT bra ifrån sig. 12 minuter nånting har jag för mig, det är rätt långt efter de snabbaste ekipagen men det är ändå i klass med bästa elbilen 2011 (som då kördes av ett proffs uppbackade av seriösa sponsorer!) så jag tycker ändå de gjorde ett bra lopp.

De kör en Soliton Shiva, men den är i princip nedskruvad till Soliton S1-nivå för de hade problem med att de tappade greppet i kurvorna med högre motorström än så, så den där Shivan behövde knappt ens jogga...

https://www.youtube.com/watch?v=y3oQDnlWPTE

Notera hur ofta han inte växlar. Wink

Just Pikes Peak är ett perfekt lopp för just elbilar och jag skulle inte bli förvånad om det är en elbil som vinner 2013 med tanke på den brutala förändringen i placeringar mellan 2011 och 2012. Det som gör Pikes Peak så intressant för elbilar är att loppet är i uppförslut och så långt att på slutet börjar luften bli så tunn att bensinmotorerna tappar kraft. Ett problem elbilarna inte har, förstås.

Vi bygger dock inte många Shivas just för att de är sån absurd overkill. Egentligen byggde vi den bara för bragging rights, för att peta ner Zilla 2k från prispallen. Om vi bortser från drag racing så finns det egentligen inga rimliga användningsområden för den, speciellt som den ställer rätt hårda krav på övriga komponenter för att kunna nyttjas fullt ut. Vi gav den det namn den fick av en orsak... Laughing

En kille har satt sin i en pickup för att han tyckte S1 gav lite klent acc (uhm, ja...). Han har lyckats böja skruvarna som håller fast fälgarna pga vridmomentet. Men man klarar sig rätt långt med markant mindre kraft än så, egentligen:

https://www.youtube.com/watch?v=H1sqogo7bL4

Nu låter det här kanske lite väl mycket sales pitch. Sorry för det, men det är ju grejorna jag kan så det är liksom det jag pratar om. Det finns givetvis andra med, se bara på tex CroDriver som nämndes tidigare i tråden. Hans nya sportbil har brutala prestanda och, förvisso, en lika brutal prislapp med. Förstås...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2012-10-12 14:33:02    Rubrik: Svara med citat

CroDrivers BMW är den elbil med mest häst på bakhjulet som jag sett bromsad än så länge, ca 550 häst.

http://www.youtube.com/watch?v=WX-_azD2vNo&feature=BFa&list=UUn1liARfb5BpTOdEp26-MHQ

Kan inte hitta videon med dyno mätningen just nu.

Men han har ju en egenutvecklad controller som jag fattar det tror att den maxar 2000A. Har för mig att han har en 13tums motor i den.
ca 100 LiFePo4(A123) i serie.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2012-10-12 14:53:53    Rubrik: Svara med citat

Ja Rimac är ju trevliga bilar.. Smile
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2012-10-12 21:59:53    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Ja Rimac är ju trevliga bilar.. Smile


Något över min budget dock... En aning... Lite...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.