Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Volvo 850???
Gå till sida Föregående  1, 2
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-09-07 12:52:01    Rubrik: Svara med citat

OggE skrev:
Det är ingen tvekan om att batterierna är tunga och de kommer vara avgörande vid bygget.

Hur mycket väger en motor och vxl låda? Borde minst vara lika med elmotor, controler, kablar och extra.

Sedan har man hela lastvikten till batterier? Dock är det som du påpekar att det kanske inte räcker med 300 kg i lastvikt.


Om du nyttjar hela lastvikten till batterier så får du inget kvar till passagerare eller packning.

Men du kan ju ta ut en hel del; motor, växellåda, kardan, tank (kom ihåg att tjänstevikten räknas med full tank, så här tar du bort minst 50kg), avgassystem, startmotor, generator, kylare, luftfilter och en hel del andra smågrejjer.

Så om du byter detta till en warp 11", motorstyrning, kablar, säkringar och allt annat så kommer du säkert ha blivit av med över 100kg. Vi säger att du slängt ut 250 kg och lagt in 150kg (warp 11" väger 101kg, pessimistiskt räknat så blir all annan kringutrustning utom batterier 49kg)

Så, om har 300kg maxlast och vill behålla 100kg för en passagerare och lite packning kan du alltså lasta i 300kg batterier, eftersom du sparade en del på motorbytet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Pinnen
Passiv


Registreringsdatum: 06 oktober 2009
Inlägg: 2
Ort: Göteborg/Angered

InläggPostat: 2012-04-20 20:26:25    Rubrik: Svara med citat

Jag har samma tanke att konvertera en kombi volvo till el men alla sa att det går inte för dom blir för tunga men nu var det länge sen jag var inne då men då vara tankar på min golf gti men familjen ändras två ska blir tre så en kombi ska det bli att el konvertera bara hur ska nu ska sponsor till min bil om den blir klistad med dekaler bor i göteborg har en kvart i köer till jobbet men vill även till finland sommar stygan 60mil vad har ni för förslak kommer inte under 50000:- dom bilar jag har och äger i dag V70-98 awd, 745-90 ska ha barn och vagn med sig jobbet i sig är inga problem för jag jobbar som mekaniker på en lastbilverkstad. är öppen för förslak båda bilarna ligger på 1,5 liter milen. har någon bygget en bil på en atumat innan för det kommer jag att göra i så fall för att den ska en växel men i mitt huvud så ju mer du kan växla ju mindre jobbar motor har inte set han i från partille än byggde på golf3 med manull låda. men att konvertera bil då är det slut på stereo som drar ström
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2012-04-20 23:09:09    Rubrik: Svara med citat

Sidoförbrukare som bilstereo o likn.drar i sammanhanget så lite energi att man kan räkna den sparade enegin på att inte använda stereon i 100 - 300meter.
Men det är klart om man verkligen vill spara energi så.... men tänk då isåfall på att stänga av stereon på bensinbilarna med omvandlings förluster så går det ju ett par droppar bränsle.

Växellåda tja. man slipper ju stressa elmotorn med höga strömmar (=moment) i långsamma branta uppförbackar, med släp, osv.

Den stora kostnaden med ett elbilsbygge är batterierna och större bil har större frontarea (luftmotstånd vill man ha lite av) Cd*frontarea=CdA och CdA värde vill man ha lågt, i synnerhet om man ska köra landsvägs tempo
Bilens vikt ger ökat rullmotstånd vid ökande vikt (tämligen linjärt) plus högre energiåtgång för att accelerera till en given hastighet och för att ta sig uppför en backe osv..
Det innebr ju då att man åker på att skaffa störrebatterier för en stor bil än vad en mindre bil skulle behöva för samma körsträcka/körprestanda.
Och Batterier är som sagt den dyraste biten.

Men det är självklart att det går bra att konvertera en större volvo.... det blir bara dyrare.
http://www.evalbum.com/type/VOLV
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
elfi
Elbilsguru


Registreringsdatum: 09 oktober 2008
Inlägg: 2666
Ort: Örebro

InläggPostat: 2012-04-21 07:27:15    Rubrik: Svara med citat

En gång i tiden tänkte jag köpa Volvo V70AWD… galen
Sparka ut allt som har med fossil motor att göra, förutom bensin/diesel värmare…
Elmotor DC serie lindrad direkt till kardan back…
Allt elektronik under golvet back,
Batterier fram under huven,
Byta till mekanisk styrning utan servo,
Köra AC med 12V flux kompressor,
100.000kr budget… galant klarat med mina förmåner… (20kWh batteri pack litium).
Varför blev inget? PGA besiktning svårigheter som jag hade med Fiat… annars skulle börja bygga imorgon…
_________________
ZOE & TwinEngine
It’s just me myself and I
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.33 sekunder att ladda.