Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Byta olja i växellådan?
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> service och underhåll
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
jens
Forum Administratör


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 781
Ort: Alingsås

InläggPostat: 2006-07-03 00:09:20    Rubrik: Byta olja i växellådan? Svara med citat

Jag hade tänkt byta växellådsolja någon gång (har gått över 6000 mil och vet inte om den tidigare ägaren bytt olja). Jag har redan fått info om var påfyllningsskruven repektive avtappning finns på själva växellådan. Mitt problem är - var hitttar jag växellådan? Och hur når jag att tappa av / fylla på? Bilden i handboken hjälper mig inte mycket för jag vet inte var man ska titta för att se den vyn

Erik skrev:
Det sitter en plugg i botten för att tömma, sen sitter det en plugg på vänster sida på växellådan. Det ser nästan ut som en vingmutter i vit plast.
Det ska vara 2,2l Mobil ATF 220, eller ELF Renault matic D2.
Har svårt att tänka mig att detta skulle ge larm, men det är aldrig fel att kolla.
Jag har precis fyllt på min, och det var låg nivå i den. (Den läcker lite)

Lelle skrev:
6000 mil är väl ett bra riktmärke för alla bilar.
Anledningen till att man ofta får svaret "det skall man inte göra" är för att det inte skall hålla för länge.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Electrique Erik
Forumstammis


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 444
Ort: Lund

InläggPostat: 2006-07-03 06:02:31    Rubrik: Svara med citat

Du får vy enl. bilden om du har stålmannenröntgensyn och kan tittat rakt igenom vänster fram hjul och innerskärm.
Om du tittar vid styr-servopumpen, så kanske du kan se den.
Annars får du krypa under och ta bort plastkåpan så ser du den nog.
_________________
Är det inte lätt att få sladd med en elbil?

Nissan Leaf Tekna -14
Nissan Leaf Acenta -14 (såld)
Renault Clio El -97 (såld)
Renault Clio El -96 (såld)
VW Golf Citystromer -92 (såld)
Reliant Fox Elbil -87 (såld)
VW Polo Elbil -82 (såld)
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Akeshog
Elektrisk


Registreringsdatum: 23 juni 2006
Inlägg: 228
Ort: Vellinge (Malmö)

InläggPostat: 2008-05-29 13:32:37    Rubrik: Svara med citat

Jag bytte växellådsolja förra helgen.
Öppnar du motorhuven och sticker ned handen någon dm under fästet för 'växel-vajern' så kan du lätt lossa den för hand.

Biltemas ATF DIII-olja (ersätter även DII) blev jag rekommenderad när jag inte fick tag i Mobil ATF 220 eller ELF Renault matic D2. Jag antar att D2 och DII betyder ungefär samma sak.

Enligt instruktionsboken skall den rymma 1.1 liter (2.2 är överstruket och ändrat till 1.1 med handskrift).

Jag fick i drygt en liter. Nu är det bara att hoppas att växellådan tål olja. Den verkar ju inte vara van vid olja, menar jag...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida MSN Messenger
Tomten
Elektrisk


Registreringsdatum: 02 juli 2007
Inlägg: 258
Ort: Spånga

InläggPostat: 2008-05-29 14:41:55    Rubrik: Svara med citat

Både jag och Joppe bytte olja till Renault matic 2008-03-01 och fick i 1L var och det fungerar toppen än så länge samt att joppe tycker att hans bil låter bättre/mindre än förut med ny olja.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-27 15:19:41    Rubrik: Svara med citat

Akeshog skrev:
Jag bytte växellådsolja förra helgen.
Öppnar du motorhuven och sticker ned handen någon dm under fästet för 'växel-vajern' så kan du lätt lossa den för hand.

Biltemas ATF DIII-olja (ersätter även DII) blev jag rekommenderad när jag inte fick tag i Mobil ATF 220 eller ELF Renault matic D2. Jag antar att D2 och DII betyder ungefär samma sak.

Enligt instruktionsboken skall den rymma 1.1 liter (2.2 är överstruket och ändrat till 1.1 med handskrift).

Jag fick i drygt en liter. Nu är det bara att hoppas att växellådan tål olja. Den verkar ju inte vara van vid olja, menar jag...


Du menar dexron olja va? och jag gissar att det funkat bra med den oljan för dig?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-10-27 23:01:45    Rubrik: Svara med citat

Kan någon förklara varför man ska ha automatolja i växellådan? Automatolja (ATF) är väl egentligen en tunnflytande hydraulolja, avsedd att fungera bra ihop med automatlådors hydrodynamiska momentomvandlare och hydrauliska styrsystem.
Våra bilar har ju inget av detta, bara några kugghjul och lager. En standard växellådsolja borde väl vara bättre om man tänker efter. Dessa brukar vara mer tjockflytande till och med än motoroljor.

Är det okunskap ("Det står automat i regbeviset, alltså automatolja") , förenkling ("Svensson kommer ändå att slå i automatolja, bäst vi bygger lådan så den tål det") eller är det rent av något jag missat?

Eller är det helt vanlig Renaultobegriplighet?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-10-27 23:22:30    Rubrik: Svara med citat

Finner det märkligt att det inte är
rödvin i växellådan.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-28 18:51:51    Rubrik: Svara med citat

Jag har nu fått i nästan 2 liter om inte mer... ....
Har jag missat något ska inte bilen vara full när det rinner ut på pluggen på sidan? eller ska där bara vara 1.1 l?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-28 18:52:19    Rubrik: Svara med citat

kanske skulle tillägga att de e en express
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Dottore
Elektrisk


Registreringsdatum: 27 juni 2006
Inlägg: 170
Ort: Linköping

InläggPostat: 2009-10-30 17:59:34    Rubrik: Svara med citat

Samma erfarenhet med Clio! Det gick i 2.2 lit innan det rann över.
_________________
Eld i baken
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-10-30 19:06:38    Rubrik: Svara med citat

hmm skumt. nu har min iallafall mer än den hade innan.. men det rann dock aldrig över galen
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-10-31 10:15:54    Rubrik: Svara med citat

jonas.hageberg skrev
Citat:
Kan någon förklara varför man ska ha automatolja i växellådan? .....
Våra bilar har ju inget av detta, bara några kugghjul och lager. En standard växellådsolja borde väl vara bättre om man tänker efter. Dessa brukar vara mer tjockflytande till och med än motoroljor.

Är det okunskap ("Det står automat i regbeviset, alltså automatolja") , förenkling ("Svensson kommer ändå att slå i automatolja, bäst vi bygger lådan så den tål det") eller är det rent av något jag missat?

Eller är det helt vanlig Renaultobegriplighet?


Man kan nog utgå från att det inte är okunskap då även de franska servicemanualerna säger att det skall vara den speciella Mobil ATF 220 eller ELF Renault matic D2.
Jag skulle vara ganska försiktig med att använda någon annan olja som är "lika bra". Vet t.ex att Chryslers moderna automatlådor mår direkt dåligt av att få annat än Mopar ATF +4 i sig. Förmodligen är det inget problem då vi i vårt fall inte har med en riktig automatlåda att göra och som dessutom är rätt gammal.
En gissning från min sida är att dom ville ha en lättflytande olja med bra egenskaper och ända hade ELF Renault matic D2 i andra applikatione så varför inte ta samma ?

Sen är det ju också så att ATF-olja inte uteslutande används i automatlådor. I t.ex fördelningslådorna hos Jeep finns ATF-olja, hur det är i andra fördelningslådor vet jag inte.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-10-31 12:14:04    Rubrik: Svara med citat

Sedär, en vettig förklaring. Tackar för den!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2009-10-31 14:43:31    Rubrik: Svara med citat

Är det inte så att det är liknande
eller tom samma till servostyrningen?

Vet att det är ATF till volvos servo.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jonas.hageberg
Forumstammis


Registreringsdatum: 22 maj 2008
Inlägg: 444
Ort: Habo

InläggPostat: 2009-10-31 16:13:41    Rubrik: Svara med citat

ATF och hydraulolja är väl ungefär samma sak, så det låter inte orimligt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2219
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2009-12-30 22:06:33    Rubrik: Svara med citat

Jag kan ny säga att 2 liter tyckte inte min bil om den har sen jag fyllde i spottat ur sig olja.. (dock vet jag inte om de är pga det.. )

Och nu när jag kollade så var där ungefär 1 liter kvar i den...

Men det ser ut att rinna från springan mellan låda och motor men även från oljepluggen....

Är det någon som kan berätta om det är något som skulle kunna gå sönder så den börjar läcka där eller något annat som verkar lämpligt?

eller rent av någon med en bild på lådan , hur den ser up utan motorn monterad?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2009-12-30 22:40:52    Rubrik: Svara med citat

Jag kan fylla på med lite "värdelös" trivia, läs på egen risk.

hawk skrev:
Är det inte så att det är liknande
eller tom samma till servostyrningen?

Vet att det är ATF till volvos servo.


Jag fick "husmorstipset" att ATF funkar i alla servos och det funkade alldeles utmärkt i våran 740 i alla år, men det var INTE en bra sak att tratta i vår Audi 100! Packningarna i servopumpen löstes upp och sen bubblade och rann det rätt illa om pumpen. I efterhand har jag fått reda på att jag inte är ensam om att ha gjort den här tabben och de enda lösningarna på problemet är att antingen byta packningarna till några som pallar ATF eller skölja ur hela systemet och tratta i rätt olja igen (samt, förstås, byta läckande packningar).

Mao, se för dj---en till att vara SÄKRA på att den olja ni trattar i är ok där ni trattar i den. Visserligen är gamla Audi 100 lite småmärkliga när det gäller servosystemet, broms- och styrservot är sammankopplade (dvs styrservot driver bromsservon) och om man har hydraulisk fjädring bak så är även DEN del av samma servosystem. Jag pratade med en dam som en gång drabbats av att hydrauldämparna började läcka, de fick stanna och tratta i mer olja varje gång bilen började bli tung att styra och/eller bromsa och det fanns givetvis inget sätt att stänga av den bakre slingan. Det är nästan så man tror att självaste Citroen varit framme och utvecklat just den delen åt Audi. Wink

Vad gäller just Voyagerns växellådsolja så står det uttryckligen (from år 95 och framåt) att det krävs ATF 3+ (i alla fall för äldre Voyagers, som tex våran 95:a, jag har ingen aning om ifall senare modeller kräver 3+ eller 4+). Trattar man i DII eller DIII (som "alla" automater gillar) så kommer lådan rasa. Voyagers fick ett dåligt rykte om att lådorna rasar mellan 15-20k mil och det berode på att i manualen för äldre modeller (tom -94 mao) så krävdes bara DIII, men empiriskt har det visat sig att det inte stämmer så bra. Med 3+ (och då möjligen 4+ i senare modeller) så håller lådan fint, våran har gått nåt i stil med 25k mil och växlar fortfarande snällt och jämt. Motorn går också väldigt snällt och har fortfarande rätt mycket sprutt i alla sex cylindrarna, däremot börjar bilplåten bli rätt maläten...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1592
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2009-12-31 11:09:26    Rubrik: Svara med citat

AleX skrev:
Citat:
Och nu när jag kollade så var där ungefär 1 liter kvar i den...

I min orginal Produktteknisk utbildningsbok är det ändrat manuellt (någon har skrivit in med kulspetspenna i tryckorginalet) att oljemängden är 1 liter.
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2009-12-31 11:13:47    Rubrik: Svara med citat

instämmer
0,8 -1liter ska det vara.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Halldin
Aktiv


Registreringsdatum: 17 november 2010
Inlägg: 53
Ort: Östansjö - Hallsberg - Örebro

InläggPostat: 2012-06-27 14:16:15    Rubrik: Var sitter oljepluggen till växellådan? Svara med citat

Hörni. En korkad fråga, men var fyller man på med växellådsolja?

Bytte spindelled idag på vänster sida. Givetvis drog jag ur drivaxeln från växellådan när jag höll på. När jag skulle trycka in den igen så hamnat jag fel, varför jag skruvade loss damasken för att se bättre.
Förvånad såg jag då växellådsoljan rinna ur (hälften i skorna...)

Läste mig till oljesort, men inte var man fyller. På sidan av växellådan sitter en plasthatt som jag tog bort. Trodde det var ett skvallerhål för rätt nivå, men hittar ingen annan stans att fylla på. Är det rätt ställe?
_________________
Renault Twizy -13
Renault Express Electrique -95 och XR25

Säljer och installerar solenergi, www.karkulla.se.
Har ett 5,32 kW solkraftverk och snart 1,5 kW vindkraft.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> service och underhåll Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.