Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elmotorcykel bygge
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mr olsson
Passiv


Registreringsdatum: 12 maj 2010
Inlägg: 1

InläggPostat: 2010-05-12 22:08:47    Rubrik: Elmotorcykel bygge Svara med citat

Ny på forumet och hoppas att jag lagt inlägget på rätt ställe. Hoppas även på att kunna få en del hjälp med elbiten då jag inte är så väldigt insatt i området, dock väldigt intresserad
Har nu efter ett bra tag börjat på mitt el projekt. Då jag har en motorcykel, 4 hjuling och en gokart att bygga det på så är det lite valfritt vad man vill montera elmotorn på. Har inte tänkt mig något dyrare projekt för den som undrar vad jag har för budget. Alltså inga delar och komponenter för 10 tusentals kronor utan saker och ting som man kommer över.
Det hela började med att jag kom över en golfbils motor med controller och gaspedal. Frågan är om detta är något att satsa på. Tung och rättså stor motor dock fick jag det billigt.
Lite siffror som står på motorn för den som kanske kan tala om för mig vad jag köpt..Tex effekt, varvtal Part No DJ9-4001, Volt 48DC, Class H, Serie No 84, Rating Au2500 8-3-99
På controllern står det följande Curtis pmc, Model 1204-401M, Serial 8020-1488, Volt 36-48, Curr 275A
Min fråga är främst om det går att bygga på en sådan här motor gärna utan växelåda?
Slutar skriva nu så att inte inlägget blir för långt tack så länge
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-05-18 21:41:40    Rubrik: Re: Elmotorcykel bygge Svara med citat

En elmotor blir alltid tung av allt koppar i den.
Ska man ha bra räckvidd så bör man nog ha batterier som tyvärr kostar en hel del..

Experimentra kan man alltid göra med billiga saker - växellåda kan vara bra då man får mera kraft nedväxlat, & för att elmotorn ej ska gå på allt för höga varvtal vid toppfart.
Utväxlingen kan man få experimentera sig fram lite med - kan vara svårt att veta hur hög hastighet en viss elmotor orkar prestera.

fanns en som använde en motorcyckelmotor & ersatte cylinder raden med en elmotor - relativt enkelt sätt då koppling bibehålls som annars kanske kan vara svårt att lösa - man kan ju tycka att koppling inte behövs all då man tappar all kraft när man släpper gashantaget, men frågan är om inte svängmassan i en elmotor kan ställa till lite problem då det fungerar som ett "svänghjul" & fortsätter rotera

Har någon någon riktig erfarenhet av detta - kommentera gärna det.
Till överst på sidan
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-05-31 06:57:19    Rubrik: Re: Elmotorcykel bygge Svara med citat

Citat:
Min fråga är främst om det går att bygga på en sådan här motor gärna utan växelåda?


Kan jämföras med "Det man förlorar i väg, vinner man i kraft" - nedväxlat blir det sakta men starkt - uppväxlat snabbt men slött..

Visst kan man bygga utan låda - men man får nog en snabbare acceleration med en låda ändå - det här är lite beroende på hur utväxlingen är..
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-31 20:56:18    Rubrik: Svara med citat

Duger golfbilsprestanda så behövs ju ingen växellåda, vill du att den ska gå snabbare så behövs nog låda för att den inte ska bli så trött i starten.
Monterar du motorn i en gocart som inte väger någontig i jämförelse med en golfbil så duger det nog utan.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2010-06-01 00:25:40    Rubrik: Svara med citat

okaj lite närmare är vi kommna. Testa kan jag väl alltid gör. Och det gör inget att den är lite slö i starten då jag bor mitt ute på landet och endast har rak väg till jobbet. Men en sådan här motor borde ju vara relativt stark om man kollar på storleken. Någon här som håller på med golfbilar? kanke kan svara mig var alla kablarna som är i gaspedalen ska dras någonstan?
Till överst på sidan
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-01 07:43:54    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Men en sådan här motor borde ju vara relativt stark om man kollar på storleken.


Vet inte hur det ser ut på golfbilar, vet inte hur fort de går - men de är väl nedväxlade med förmodar jag - utväxlingen gör mycket av styrkan.

Men för att få både toppfart och acceleration så är det nog lämpligt med någon växel i vilket fall.
Men det är lite experimenterande, lättast är ju förstås utan men man kan få prova med olika lite drev då istället.
Om man vet hur utväxlingen är från golbilen från början så har man lite att utgå ifrån.
Går att räkna på utväxlingar..
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-01 08:53:18    Rubrik: Re: Elmotorcykel bygge Svara med citat

Citat:
Min fråga är främst om det går att bygga på en sådan här motor gärna utan växelåda?


Ta en titt på denna länk, inte det snyggaste bygget kanske - men jag tycker lösningen med växellådan var orginell och där får man med koppling t.o.m.

http://www.youtube.com/watch?v=4WCOs53MX0U&feature=related

Att ha bara en utväxling kan bli som att starta "på fel växel"
Borde kunna gå att använda en 250cc motor eller större för detta där cylinder är skuren el dyl.
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-01 11:36:02    Rubrik: Re: Elmotorcykel bygge Svara med citat

Citat:
motor gärna utan växelåda?


Min teori är att det går mera energi åt att starta på en "hög" växel och komma upp i toppfart än att ha flera växlar och snabbare komma upp i fart. Då man inte har jättedyra batterier så kan det kanske vara en ide att spara på energin. Eller har jag fel??
Dessutom om man nu behöver kraft så finns det på lägre växlar..

Det som jag mest funderar på om man behöver koppling överhuvudtaget då en elmotor tappar sitt moment när man släpper gasen.
Svängmassan i en elmotor kanske gör att det behövs rentav..
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-06-01 18:34:13    Rubrik: Svara med citat

Med en elmotor kan man många gånger slippa eländet med en växellåda. Rätt drevat/utväxlat så borde båda moment och toppfart duga i detta projekt.
Det är meningslöst att ödsla tid på något som sänker verkningsgraden om det inte absolut behövs. Och det gör det oftast inte, många gånger sparas lådan för att det är lätt att ansluta mot den med adapterplatta mot motorn.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-01 22:16:21    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Det är meningslöst att ödsla tid på något som sänker verkningsgraden


Nja, vet inte om jag kan hålla med - detta stod i Bilsport som bekräftar mina teorier:

Mer energieffektiv elbil med tvåstegad växellåda
En växellåda kan öka prestanda, räckvidd och livslängden på batterierna i en elbil. Det menar brittiska transmissions- och elektronikföretaget Vocis som på den pågående elbilskonferensen i Norge presenterar sin forskning runt flerväxlad prototyp med dubbelkopplingsteknik.

En länk till sidan för alla intresserade:
http://www.svenskmotorweb.com/news.php?id=68188
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-06-01 22:23:51    Rubrik: Svara med citat

Det finns många faktorer som påverkar, framför allt elmotorkonstruktion-typ.
Grundregeln är dock att varje extra kugge drar mer energi.
Hade inte nackdelarna med högre fjädrad vikt funnits, hade nog de flesta fabrikanter valt navmotorer..
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-01 22:53:56    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Någon här som håller på med golfbilar? kanke kan svara mig var alla kablarna som är i gaspedalen ska dras någonstans?


Jag vet inte var du har fått tag i prylarna - men du behöver hela styrsystemet för motorn - Nja - hela elsystemet från golfbilen.
Finns inte så många märken av dessa tror jag, om du bara visste märket på golbilen och årsmodell så kanske det rent av finns elschema att leta upp. Men dat kan vara lite problematisk att komma över sådant.

Såg i texten att du hade controllern - förmodligen ska den kopplas mot den, men har du otur så kanske någon kabelmatta saknas och då blir det genast svårare.
Har du en himla tur då så kanske det finns kvar hos den du köpte prylarna av.
Såg inget i texten om laddaren till golfbilen och det kanske var synd om du inte fick med den, för den hade du nog kunnat få användning för.

Om du inte sett det tidigare så kan du läsa om mitt projekt under "kul bygge" - kolla gärna in det.
Det är lite försenat men räknar med en provtur under semestern.
Det är byggt med delar från en 48 volts eltruck - plockade rubbet från den.
Det brukar vara lättast om man har något man kan ta reda på rubbet i elsystemsväg - då vet man att inget saknas och då vet man på ett ungefär hur det var kopplat.

Kul att det finns andra som tycker om att laborera och diskutera sådana här ämnen det tycker jag är rätt kul.
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-02 09:12:09    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Grundregeln är dock att varje extra kugge drar mer energi.


Väldigt vad alla elmotorantusiaster är mot växellådor, är det verkligen så svårt att växla??
En tjusning med motorcyklar är ju att ha växlar "att dra på med" - automatlåda har inte varit särskilt populärt bland motorcyklar.

Oftast så har växellådor utväxlingsförhållande 1:1 på högsta växeln då går det heller ej genom några kuggar men det finns ett visst motstånd genom alla kullager med.
Men ofta så behövs en viss utväxling ändå från motor - drivhjul för att få optimal hastighet.
En elmotor som får arbeta hårt borde dra mera ström än en elmotor som går lätt som de gör när det är nedväxlat.
Visst kan man ha en växel men det krävs betyligt mer effekt för att få samma acceleration som motsvarande med låda.
Mer effekt och mer förbrukning.
Så vid start/stopp borde det spara ström med någon växel ändå och har man inte dessutom en motor med att för mycket effekt så kan man nog med fördel ha någon växel i vilket fall.
Enda nackdelen vad jag kan komma på är att det stjäl utrymme.

Kan väl dra en jämförelse så här - om man inte behövde växlar i en bil med automatlåda så fanns bara en utväxling - men den blev nog betydligt slöare och törstigare. I dag finns Automatlådor med 6 växlar, längre tillbaka fanns tvåstegs automat (hette powerglide) som ofta ersattes med trestegs låda för att de skulle bli lite kvickare.

Ursäkta om jag skriver så mycket - men det är ett lite intressant diskussionsämne
_________________
Finell


Senast ändrad av Finell den 2010-06-02 10:12:57, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-06-02 18:42:50    Rubrik: Svara med citat

Elmotorer drar generellt inte olika mycket energi eller har olika vridmoment vid olika varvtal under acceleration, det är i princip samma från noll till fullvarv.
Det som drar energi är "motståndet/trögheten" vilket t.ex. är ganska lika från 0-10 Km/h som vid 20-30, vid högre hastigheter ger luftmotståndet sig mer tillkänna.
Enda anledningen till växellåda är att elmotorns varvtal inte skulle räcka till för högre hastighet vid fullvarv.

Man kan ju ta Teslan som exempel, 0-100 km/h på 3,7s -en växel Smile


Senast ändrad av Johnny J den 2010-06-02 23:24:04, ändrad totalt 1 gång
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Gäst






InläggPostat: 2010-06-02 20:15:42    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Man kan ju ta Teslan som exempel, 0-100 km/h på 3,7s -en växel


Jo, men första prototypen byggdes med två växlar, men det ersattes förmodligen av en lite starkare elmotor.
Teslans motorer är grymma!! ( VILL HA !! - Nja hela bilen D.v.s. Smile )
Till överst på sidan
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-06-02 23:25:06    Rubrik: Svara med citat

Provkörde en sådan för ett par månader sen, blev nästan rädd när man trampade plattan!
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Pertti
Elbilsguru


Registreringsdatum: 16 augusti 2006
Inlägg: 1033
Ort: Skövde/Vristulven

InläggPostat: 2010-06-04 09:35:57    Rubrik: Svara med citat

Varför växla i onödan? Det tar ju tid (varför har F1-bilarna paddlar mm vid växling?). Teslan går upp till 200 km/tim utan att behöva växla, en enda gång och med nästan konstant acceleration. Att de hade en växel till på tidigare bilar var väl för att de ville åka fortare än 200, och inte varva motorn så hårt.
Men de insåg väl förlusterna med lådan.
Att man har växellåda på fossilmotorer beror ju på deras usla vridmomentkurva. Motorn är kass på lägre varvtal, vilket gör att de behöver en stor tung låda med olja och kugghjul för att få utväxling vid lägre hastigheter. Detta behövs inte på elbil med elmotor. Pröva en elbil och du inser.
Jag provkörde en elbil med växellådan kvar på EVadapt. Fiat 500. Det kändes som det kvittade vilken växel man körde med. Visste inte alltid vilken växel som var i. Det gjorde liksom ingen större skillnad vilken växel som låg i. Anledningen till att EVadapt valt att ha lådan kvar är att bilen blir enklare/billigare att konvertera och att de vill att alla bilar som de tillverkar skall gå att konvertera tillbaks till sitt ursprungliga skick.
Se film: http://www.youtube.com/watch?v=7V7enXfs-VU

PS. Jag tog bort dubbelposterna åt GÄSTEN.
_________________
Don't be fueled!

Moderator
3st Renault Clio Electrique -97
Volvo V 70
Volvo T24 (traktor)
Honda VF1000F
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-06-04 13:40:00    Rubrik: Svara med citat

Finell skrev:

Väldigt vad alla elmotorantusiaster är mot växellådor, är det verkligen så svårt att växla??
En tjusning med motorcyklar är ju att ha växlar "att dra på med" - automatlåda har inte varit särskilt populärt bland motorcyklar.

Oftast så har växellådor utväxlingsförhållande 1:1 på högsta växeln då går det heller ej genom några kuggar men det finns ett visst motstånd genom alla kullager med.
Men ofta så behövs en viss utväxling ändå från motor - drivhjul för att få optimal hastighet.

Det beror ju helt och hållet på vilken motor och vilken hjulstorlek man har.
Finell skrev:

En elmotor som får arbeta hårt borde dra mera ström än en elmotor som går lätt som de gör när det är nedväxlat.
Visst kan man ha en växel men det krävs betyligt mer effekt för att få samma acceleration som motsvarande med låda.
Mer effekt och mer förbrukning.

Du kan ju visa hur du kan bevisa att det krävs betydligt mer effekt för att få samma bil att accelerera med eller utan låda.
Vad jag vet så finns det en regel om hur stor kraft (F) det åtgår för att få en viss massa(m) att accelerera(a) nämligen F=m*a. Det säger att det åtgår samma kraft att accelerera samma massa lika mycket. Det oavsett om man har en växellåda eller ej.

En växellåda är bara en flerstegs momentomvandlare. Att man använder en växellåda i en fossilbil beror ju som tidigare nämnts att Fossilmotorer har ganska dåligt startmoment.

Finell skrev:

Så vid start/stopp borde det spara ström med någon växel ändå och har man inte dessutom en motor med att för mycket effekt så kan man nog med fördel ha någon växel i vilket fall.
Enda nackdelen vad jag kan komma på är att det stjäl utrymme.

Kan väl dra en jämförelse så här - om man inte behövde växlar i en bil med automatlåda så fanns bara en utväxling - men den blev nog betydligt slöare och törstigare. I dag finns Automatlådor med 6 växlar, längre tillbaka fanns tvåstegs automat (hette powerglide) som ofta ersattes med trestegs låda för att de skulle bli lite kvickare.

Ursäkta om jag skriver så mycket - men det är ett lite intressant diskussionsämne


Att det finns automatlådor som har 6 steg beror på att fossilmotorer har ganska olika verkningsgrad beroende på varvtal och last. Med fler steg i lådan kan man komma närmare det för motorn optimala varvtalet /lasten.

Elmotorer verkar inte vara lika känsliga på olika varvtal och laster ved gäller verkningsgrad.

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Finell
Elektrisk


Registreringsdatum: 20 januari 2010
Inlägg: 119

InläggPostat: 2010-06-05 00:03:13    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Varför växla i onödan?


Oj! det har blivit en lång tråd det här!!
Det här kanske kan variera på hur stark elmotorn är - men nedväxlat brukar det mesta bli starkare.
I dessa elbilar med växellåda är de inte starkare nedväxlat?? Borde finnas "mera ork" på en lägre växel - ja jag kan väl säga att jag inte har så mycket erfarehet av eldrivet än - men tycker det är på nåt vis kul med eldrivet.

De som inte läst den här länken får gärna kika på den:

http://www.svenskmotorweb.com/news.php?id=68188

Alla motorer (inklusive elmotorer) har ett varvtal där de fungerar som bäst. Visst en elmotor med tillräckligt hög effekt så kanske man eliminerar behovet av växlar - men då blir också elförbrukningen högre om man använder en sådan.

En dragster brukar ha en modifierad powerglidelåda med två steg -detta för att få så snabb acceleration som möjligt - men då har motorerna effekt därefter också, som en liten jämförelse

Man kanske inte behöver massor med växlar, men någon skadar nog inte. dessutom är det inte så mycket vikt som tillförs.
Jag håller på själv med mitt bygge, vem vet.. t.o.m jag kanske kommer att tycka att jag monterade växellådan i onödan Smile
Jag monterade den mest för att enkelt prova fram lite olika utväxlingar.
Ska provköra någon gång under semestern..

Många av er kanske har mer erfarenhet än jag så jag ska nog inte fortsätta "bråka" med er grabbar.. men det är kul med lite diskutioner i ämnet.
_________________
Finell
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-06-05 11:31:10    Rubrik: Svara med citat

Jag måste bråka med dig lite till, läs igenom inläggen ovan ordentligt!
Finns till exempel inget varvtal på en elmotor som "fungerar bäst" mm.

Puss

Johnny
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Elmotorcyklar Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.09 sekunder att ladda.