Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Vill bygga elbil av en Tjorven!

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
HKC616
Passiv


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 4
Ort: Moheda

InläggPostat: 2010-05-09 12:03:29    Rubrik: Vill bygga elbil av en Tjorven! Svara med citat

Hej!

Jag har hållt på med bensindrivna bilar en ganska lång tid (började 1999) och har på senare tid blivit allt mer intresserad av elbilar, Intresset för lite äldre bilar är stort men 70-80-tal är det som intresserar mig mest.

Har en tid hållt på med Tjorven en bil som posten använde på 70-talet, Byggd i Sverige (Kalmar) med DAF komponenter i en ram och med plastkaross.

Det byggdes även ett fåtal eltjorven både i fabriken i Kalmar och i Postens verkstäder.

För en tid sedan köpte jag ytterligare två Tjorvar (privatägda) som Hans Rausing (tetrapak) har ägt en gång i tiden och har börjat renovera upp den ena, Tanken var att få båda i kördugligt skick men jag har behövt plocka för mycket delar från den andra att det kommer bli mycket svårt att få i gång den också.

Då dök tanken upp på att bygga elbil av den istället.

Har dock konstaterat att jag har mycket liten kunskap om elbilskonvertering efter att ha läst en hel del på forumet.

Men är fortfarande intresserad av att bygga elbil utav "Rausing 2"

Finns det möjlighet att få den hjälp här på forumet som behövs för att kunna färdigställa en egenbyggd eltjorv eller är det lika bra att lägga ner tanken med en gång?

Bifogar en bild på båda Rausingtjorvarna.

/Fredrik
www.tjorvenforum.se



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-05-09 15:51:09    Rubrik: Svara med citat

Att bygga en elbil behöver inte vara svårare än man gör det. Det enda du behöver göra är att få fast en elmotor på växellådan (eller på diffen, om du vill köra direktdrift) och fixa en elektrisk vakumpump till bromsservot och en bensinvärmare till att avfrosta rutan. Batterierna kan man ta vanliga 12v batterier, och för att fixa en laddare kan man bara köpa flera vanliga batteriladdare som är galvaniskt isolerade, så knyter man ihop alla till en gemensam stickpropp. Man har alltså en laddare till varje batteri men bara en laddkontakt.

Sen finns det dom som vill gå lite längre och köra med nån finare växelströmsdrivlina, fixa aircondition, ha styrservo, 12v omvandlare istället för dubbla 12v batterier, litiumbatterier med BMS och snabbladdare, osv osv. Men i sin enklaste form är det ganska enkelt. I sin enklaste form är dock räckvidden ganska usel, vanliga blybatterier varken rymmer mycket eller lever länge i en elbil... Men om bilen inte ska användas så ofta eller om man bara gör det som ett roligt projekt så bryr man sig inte.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Poppe
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1589
Ort: Göteborg / Billdal

InläggPostat: 2010-05-09 17:42:32    Rubrik: Svara med citat

Det låter väl som ett kul projekt. Den gräsliga designen som många elbilar har finns ju redan Very Happy Very Happy
Precis som crap säger så kan du göra det hur enkelt eller hur avancerat som helst, då finns det ju heller ingen gräns på vad det hela kan kosta.
Se till att du först tänker igenom vilka önskemål du har, vilken budget som finns och hur mycket tid du har att lägga på detta.
Fundera ochså lite på möjligheterna för godkännande av besiktningen. Det är ju en gammal bil det handlar om så det finns nog inte så många krav förutom vikter. Åk gärna och prata med folket på en besiktningsstation om vad dom tycker om projektet. Hur mycket väger bilen, hur mycket försvinner när du plockar ut oljebrännaren och dess tillbehör och hur mycket vikt tillför du för att uppnå dina önskemål med bilen.
Hur ser din kunskap om el ut ? Eller kanske framför allt elsäkerhet ?
Det är ju inte helt ofarligt att labba med batterier i den storleken som man hittar i en elbil.
Här finns mycket kunnigt folk och ett flertal som byggt egna bilar från scratch. Dom och vi andra som bara kör och lagar hjälper säkert gärna till med råd och svar på frågor, men det finns nog ingen som är beredd att hålla dig i handen och leda dig genom hela bygget.

Börja med att sätta upp lite realistiska krav och en budget för bygget så kan du säkert få lite råd utgående från det.

Lycka till !!
_________________
Chevrolet Volt -12
Husqvarna Cornette -59
Th!nk City -99
Chevrolet Corvair Convertible -64
Chevrolet Rampside Pick Up -61

Growing old is mandatory, growing up is optional.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
HKC616
Passiv


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 4
Ort: Moheda

InläggPostat: 2010-05-10 10:02:39    Rubrik: Svara med citat

Tack för svaren.

Jag hade väl tänkt mig liknande prestanda som med bensinmotorn (25-30 hk och toppfart på 70-80km/h)

Sen så vill man ju ha så lång körsträcka som möjligt för inte hur mycket pengar som helst, en budget blir svårt att sätta från början men den spelar mindre roll.

Vikterna är:

Skattevikt, kg: 1380
Tjänstevikt, kg: 930
Totalvikt, kg: 1380
Sänkt totaltvikt, kg:
Max lastvikt, kg: 450

Totalviktsfördelning kg, axel 1: 570
Totalviktsfördelning kg, axel 2: 810

Vet inte hur mycket vikt som försvinner när motorn åker ut men mellan 50-60 kg borde det bli av motorn sen har vi ju slungkopplingen.

Frågan är om man ska använda variomaticen som drivning och helt enkelt koppla elmotorn på kardanaxeln.

Angående besiktning så finns det nog inte så många krav på bilen förutom vikterna då, men saken är den att bilen har fallit ur registret så jag vet inte hur det påverkar svårigheten att registrera den som ombyggt/ändrat fordon (ursprungskontroll är gjord).

Min kunskap om el är ganska bra, dock inte elbilskonverteringskunskap.

/Fredrik
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Tom Roy
Nyfiken


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 10
Ort: Oslo, Norge

InläggPostat: 2010-05-29 03:03:35    Rubrik: Svara med citat

Jeg synes du har et godt utgangspunkt for en vellykket elbil; ganske lett og stor nyttelast. Og ikke minst realistisk mål for toppfart.

http://www.evalbum.com/
har mye info om elbilbyggere over hele verden. Her kan du søke på motortyper, batteri o.s.v. og se hvilken effekt og batterispenning som kreves for å oppnå ønskede prestasjoner. Jettekul om du laster opp info om ditt unika prosjekt!

Det er stor uenighet blant selvbyggere om en elbil trenger transmisjon eller ikke, men jeg tror ikke noen har forsøkt begge deler. Jeg synes du skal bygge med variomatic'en først og se hvordan det fungerer.
_________________
äger 2000 Th!nk
http://www.evalbum.com/794
konverterar 1973 Ginetta G15
http://electricaid.ning.com/profiles/blogs/converting-a-fossil-burner
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-31 20:43:36    Rubrik: Svara med citat

Jag blir fruktansvärt avundsjuk, tjorven är så grymt rolig och snygg (jag skrattar bara jag ser den). Jag brukar ofta kolla på blocket om det finns nån till salu i närheten. Men har tvekat lite på att alla är högerstyrda, finns det överhuvudtaget vänsterstyrda.

Underbar att konvertera till elbil om man inte kräver bättre prestanda än orginal, det behöver inte bli så dyrt. Tillräckligt med lastkapacitet för att köra med bly.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
HKC616
Passiv


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 4
Ort: Moheda

InläggPostat: 2010-06-01 09:27:40    Rubrik: Svara med citat

Jag har aldrig sett någon vänsterstyrd Tjorven, jag va också lite tveksam på högerstyrning men efter att ha kört bara några mil så har man vant sig vid det.

Kan du rekommendera vad man ska använda för prylar tex motor mm till bygget?

/Fredrik
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-06-01 18:25:51    Rubrik: Svara med citat

Det blir så att jag får köpa en högerstyrd då..

Ang inköp av delar, kolla i länktipsavdelningen på forumet. Finns en hel del där i de flesta prisklasser. Budget kan vara att hitta någon truckmotor eller liknande men jag vet inte hur det blir med prestanda då.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
cealmseven
Elektrisk


Registreringsdatum: 19 februari 2011
Inlägg: 212

InläggPostat: 2011-02-26 18:33:42    Rubrik: Svara med citat

Tjorven och Televerket hade ett gemensamt projekt med eldrift.
Det är en sådan motor som skall driva en nybyggd Sevenbil åt mig.
Har du några bilder på en Eldriven Tjoven så skulle det vara kul att se hur installationen såg ut i den.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
HKC616
Passiv


Registreringsdatum: 09 maj 2010
Inlägg: 4
Ort: Moheda

InläggPostat: 2011-03-08 13:37:48    Rubrik: Svara med citat

Har några bilder på elTjorvar men inte direkt någon på hur installationen ser ut (fanns väl ett par tre olika versioner?) Kan skicka vid intresse.

Hur ser motorn din ut? bild?

/Fredrik
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Igzie
Gäst





InläggPostat: 2011-08-13 21:11:43    Rubrik: Svara med citat

http://www.blocket.se/pitea/Tjorven_KVD_441_F_34498179.htm?ca=7&w=3&last=1
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.11 sekunder att ladda.