Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Elbilsprojektet Thundersky 160Ah

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-04-27 20:17:53    Rubrik: Elbilsprojektet Thundersky 160Ah Svara med citat

Mina batterier från http://www.etpab.se/ blev ganska dåliga efter ca 50 laddningar. Fick 5 st nya men sedan när det gick sönder 5 st till vägrade etpab att svara på min e-post
Har skickat 7 st till dem o blivit lovad pengar för att handla för där vi får se vad som händer.
Tillverkaren Dyno Europe sa att jag hade misshandlat batterierna och tog inget ansvar för vad som hade hänt.
Så jag ställde av bilen o sparade pengar till lithium och har nu 45 st Thundersky 160Ah
Köpte den från http://evcomponents.com
Byggde om batterilådan med isolering och har lagt ner en 60 watts självreglerande frostkabel.
Köpte även BMS och det blev från http://www.evworks.com.au
Har haft lite problem med ballanseringen så laddningen har nöd stoppats när någon cell har nått 4,2 volt.
Köpte en liten 10Amp laddare för att balansera batterierna .
Fick information från evworks och har sänkte strömmen på Zivan laddaren till 2300 watt och klarar nu 10 amp säkring.
När bmsen på cellerna tände sig 3,65 volt startade jag värmaren och reducerade laddningen till 7 amp och bmsen fick lite lättare att hinna med att få samma värde.
Nu fungerar laddningen perfekt
Har haft bilen i jobbet några dagar nu sedan bränslepumpen pajade på min Volvo.
Körde 85 km en dag ca 75 km i timmen och det tog 95Ah så det finns mer att ta av där.
Det är en otrolig skillnad nu för volt talet sjunker inte något när man gasar på lite.
Gjorde en vanlig besiktning idag med blanka papper. Det var många besiktningsmän framme o kollade.



Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1738
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-04-28 05:11:57    Rubrik: Svara med citat

Tjena !

Tjusigt värre.
Några frågor:

"När bmsen på cellerna tände sig 3,65 volt startade jag värmaren och reducerade laddningen till 7 amp och bmsen fick lite lättare att hinna med att få samma värde."

Menar du att du kopplar in batterivärmarkabeln som last vid laddningen för att sänka laddströmmen ? Eller menar du värmaren till kupén ?

Sedan funderar jag lite på den färdiga lådan.
Har du extra övervakning förutom BMS:et, isf vad (jag ser att du har sladdar från varje cell)?

Mvh
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-04-28 18:31:47    Rubrik: Svara med citat

Det är egentligen fel laddkurva så det är full fart ända fram till 169,2 volt.Sedan sänks ampere och lite senare volt till 165,6.Så jag satte på kupé värmaren för att avlasta lite vid slutet av laddningen..Men nu när de är rätt balanserade så tänds nästan alla röda dioder samtidigt.I slutet av laddningen så går den ner på tomgång så den stannar aldrig av sig själv.
Har även 6 st Cell-Log så jag kunde följa laddningen
Det sitter en master som övervakar allt om det blir för hög eller för låg spänning

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Hernik
Forumstammis


Registreringsdatum: 16 december 2007
Inlägg: 639
Ort: Örebro

InläggPostat: 2010-05-01 21:22:42    Rubrik: Svara med citat

Mycket seriöst att spåra ner värmekabeln i plyfa, jag är imponerad. Har du isolering i lådan också?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-05-03 20:33:53    Rubrik: Svara med citat

Jag har 20mm isolering och testade med värmekabel utan batterier i vintras och det stannade på 20 grader.Körde bilen i jobbet idag 7mil och testade senare nu på kvällen ytterligare 5 mil. 12 mil 136Ah ca 75 km i timmen.
Motorn drar nog ca 80 -90 Amp i den farten fast gasen är väldigt känslig så det är lite svårt att se hur mycket den förbrukar.Eftersom förbrukningen ligger under 1C så kommer det väl att sjunka väldigt fort när det tar slut misstänker jag. När laddningen började var det 145 volt = 3,22 volt per batteri.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2010-08-15 19:33:23    Rubrik: Svara med citat

Har nu kört 400 mil i sommar och det har fungerat bra.
Efter 3 mil i värmen hände det lite konstigt för det kändes som en bensin motor som har problem med tändningen. Det ryckte till lite då och då. Misstänker att controllern blev för varm så jag tog bort den gamla främre batteri lådan för att få in mera kylning. Har haft varningstriangel och bogserlina i den. Det verkade som det blev bättre för det har inte hänt sedan dess.
Motorn har blivit 65 grader när det var som varmast.
Körde 10 mil ena dagen då hade det dragit 17Kw. Dagen efter med kärra 7,5 mil och det drog då 17Kw också
Har bytt ut Biltemas laddningsintag för den blev så varm att det inte gick att hålla i den. Har varit med i NLT och GT nu i sommar om bilen http://gt.expressen.se/nyheter/1.2076117/han-kor-bil-for-tva-kronor-milen

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2011-01-18 21:39:00    Rubrik: Svara med citat

Testkörde min bil i höstas och lastade på betongkross som vi hade bilat bort på ett jobb och det vägde med kärra 800 kg och det blev flera turer och det var inga problem.
Har svetsat ett takräcke till bilen för att kunna transportera lite lättare material.
Har ersatt mitt separatladdade batteri med en DC-DC 400watt från http://www.chennic.com/
Mitt värmesystem med 2 st PTC element från Jula blev lite för klent så därför beslutade jag mig för att bygga om det.
Köpte från EBAY 1 elelement 3500 watt 240 volt +Solid state relay
Borstlös solarpump 12 volt 0.4 amp -35-+105 grader+en termostat från conrad.se
Fick sedan lite kopparrör av en kompis och hårdlödde allt och lade det i en batterilåda från biltema.
Det drar nästan 10amp och håller imman borta från rutan och det blir ljummet i kupén
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Lenny
Aktiv


Registreringsdatum: 13 november 2007
Inlägg: 73
Ort: Lidköping

InläggPostat: 2011-01-18 21:43:15    Rubrik: Svara med citat






Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.06 sekunder att ladda.