Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Cityel med Perm 132
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2010-03-16 11:45:07    Rubrik: Cityel med Perm 132 Svara med citat

Med risk för att jag skriver bara till mig, så tänkte jag i alla fall berätta lite om mitt projekt, och kommer kanske att få lite input från de som har en Cityel (eller från er andra för all del).

I fredags landade en Perm 132, transmission, bakaxel och en batterilåda i mitt garage. Nu skall den gamla 2,5KW serie-motorn ut och ersättas av en Permanenmagnetmotor (peak 34hk Shocked Shocked )

Till att börja med så kommer jag bara att köra på 36V men har planer på att gå upp till 72V

Har fått lite olika diriktiv om vad befintlig Curtis-controller tycker om att man kopplar in en PM-motor. Någonstans läste jag att controllern inte gillar att motorn induserar spänning (när man släpper gasen) och således stänger av. Men i manualen för controllern så ser det ut som att man kan köra en PM-motor utan problem.

Om någon har erfarenhet av en Curtis 1204x/1205x med PM-motor så får ni pipa till.

Detta blir bara tilfälligt då jag håller på att uppgradera en 1204 med nya Mos-FET:ar (100V) och helt nytt PWM-kort baserat på en Atmel Microcontroller.

Vad händer sedan?? Ja, Litium-batterier och BMS. Jag kollar ivrigt i "Open BMS"-tråden.
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2010-03-16 13:07:53    Rubrik: Svara med citat

Du skriver inte bara till dig......
Vi andra sovande city el:s fantaster behöver någon som har orken att köra ett sådant projekt.
Skriv bara av dig ofta under resans gång.

Köpte du ett färdigt motor/axelkit samt batterilåda från Danmark (City el Aps)? Jag har trånat efter detta men budgeten har sagt stopp (15000 + 2000 danska kronor).

Jag vet inte ifall man vinner mer än räckvidd på 36v och ny motor eftersom momentet på en Perm 132 inte är så stark, därför är det bra att någon testar i verkligheten.

Väntar med spänning hur projektet fortlöper

Förresten är din city el registrerad som gammal 30km/h moped eller motorcykel

/Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2010-03-16 14:13:42    Rubrik: Svara med citat

Ja, jag sneglade också länge på de kit som finns på cityel-import, men jag kunde inte motivera priset. Till sist ringde jag dansken och han hjälpte mig att ta hem ett begagnat kit från Tyskland (fabriken). ca halva priset.

Jag tror att man till och med kan tappa lite fart om man kör på 36v, men planen är som sagt att dubbla spänningen. Förhoppningsvis kan man släppa på lite mer ström nu när man slipper rem-driften.

Min är motorcykel reggad, så jag vet inte vad bilprovningen säger om jag byter motor.

// Ola
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2010-03-16 15:18:07    Rubrik: Svara med citat

Kan bli riktigt kul med 72V,
Jag provade i somras att testa hur city el beter sig i högre hastigheter.

Runt knuten där jag bor finns Romeleåsen, sagt och gjort in med GPS och körde till toppen. Nedför blev det som mest 94km/h och det var en skräckblandad upplevelse.

Över 70km/h försvinner det roliga och övergår till det mer läskiga.
Kortfattat är fordonet är ganska så spårkänsligt vid högre hastigheter.

Byte/översyn av hjullager innan längre perioder av högre farter är nog att rekommendera, kullagerhaveri slutar nog aldrig lyckligt på en city e.

/Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-03-16 19:08:37    Rubrik: Svara med citat

94km/h i en CityEl!!!.... hua
jag har kört runt 65km/h med min o det tyckte jag va läskigt. det är ju en MiniEl iof. ombyggd till nån blandning av mini o city men uppemot 90km/h skulle jag aldrig våga. (Ska sälja min om nån är intresserad)
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2010-03-16 19:49:51    Rubrik: Svara med citat

ja, 94km/h låter ganska spännande, men det skall jag nog försöka tangera. Som du skriver så är nya laget ett måste. Har även bytt dämpare och alla bussningar bak. Det blir även något bredare höghastighets motorcykel däck.
Fram finns ju numer en ställbar dämpare också.
Leden mellan styrstång och framhjulet är också bytt till en solid aluminiumled isf. den sladriga gumidämpade orginalleden.

Jag är nog mer orolig för kastvindar i den hastigheten.
Jag meddelar hur converteringen går.

Ingen som provat en PM-motor med en curtis 1204??
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-03-16 20:30:00    Rubrik: Svara med citat

Jo som sagt min är ombyggd, men 90km/h.... nä
jag har en perm132 ligger här på hyllan, kanske skulle ge sig på ett sånt proj. innan försäljning.
men min är ju en nationell moped så man får nog va lite försiktig.
_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Johnny J
Elbilsguru


Registreringsdatum: 23 september 2007
Inlägg: 1736
Ort: GBG

InläggPostat: 2010-03-17 00:05:52    Rubrik: Svara med citat

Jodå!

Har satt en 1204 på min EVT-scooter med PM-navmotor, funkar kanon!


Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2010-03-17 09:36:37    Rubrik: Svara med citat

Johnny J skrev:
Har satt en 1204 på min EVT-scooter med PM-navmotor, funkar kanon!

Det var trevligt att höra.
Då skall jag prova.
// Ola
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-11 12:01:14    Rubrik: Svara med citat

Skriva av sig ja. Blev inte så mycket av det Sad
Har kommit upp andra saker under sommaren och saknar varmgarage nu i vinter.
Men nu sitter i alla fall Motorn på plats. Har testkört den med ett hjul och men gamla controller, det snurrar i alla fall galen

Har fått klart för mig att med en vanlig 1204 så är det inga problem men med en 1204x som jag har, så sitter det någon skyddskrets som känner om det induseras spänning från motorn, och om det gör det så stänger controllern av. Inga sådana symtom när jag körde den på pallbockarna i alla fall. Får se hur det blir när jag kör med den.

Jag har lite mer att skruvaihop innan jag kan rulla med den. Fixade ett nytt bromsrör i går. Det var omöjligt att bevara det gamla. Nytt signalhorn och en 12V-mätare / batteri håller också på att monteras. Nya fjädrar/lyftare till överdelen (behöver modifiera fästet lite).

En Bilstereo skall in också.

Skall försöka få färdigt nya PWM-kortet också.

Tänkte ta lite bilder i kväll, så blir tråden lite mer intressant.
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-11 21:01:19    Rubrik: Svara med citat

Såhär blev mitt nytillverkade bromsrör:


Det är inte roligt när det är trångt och kallt:


Såhär ser det ut när Perm motorn sitter på plats. Den är ju inte direkt ny, men det är ju inte resten av fordonet häller:


Behöver nog tvättas av lite efter de senaste årets aktivitet i garaget.


Fyllde broms vätska i systemet också. Ser ut att fungera. Blev lite för kallt om fingrarna så det får bli fortsättning i morgon.
Då blir det montering av de nya handbroms-kabel. Justera bromsarna. skriva dit hjulen och kanske en provtur Smile
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-13 15:25:51    Rubrik: Svara med citat

Det blev ingen provtur i går. Saknade lite skruvar. Åker förbi Jula på vägen hem i dag. Hoppas på en tur i kväll i stället.
Nu står den i alla fall på hjulen, bromsar är monterade. Bara ett stödstag/tutan, Controller-plattan och en Gasdämpare för överdelen kvar innan provturen.
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
hottuna
Aktiv


Registreringsdatum: 25 september 2007
Inlägg: 44
Ort: Skurup (södra skåne)

InläggPostat: 2011-01-13 15:39:46    Rubrik: Svara med citat

Jag är i alla fall nyfiken på hur provturen går.
Vet du hur utväxlingen är mellan motordrev och bakaxeldrev? Du köpte ju begagnad orginal som är väl avsedd för 48v antar jag.

/Rikard
_________________
City-el ägare & brukare
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-13 21:18:06    Rubrik: Svara med citat

Första provturen är avklarad. 21
-14,5 grader, halt och o-justerade bromsar (de tar nog bara fram), 38km/h på GPS:en. Oplogad snöväg med gropar och gupp, kändes som en tvättbräda, lätt uppför, men jag tror inte att den går så mycket fortare även på plan mark med 36V. Någon skrev att det är dåligt vrid i Perm-motorn, men det kan jag inte hålla med om. Känns som att den är mycket vridstark, trots sin storlek. Vridet försvinner dock fort över 30-35.
Riktigt kul, måste ladda lite, batterierna har stått ett par månader efter senaste laddning. Skulle vara kul att prova med däck som är lite mer anpassade för vinterväg också.

Nä, nu måste jag nog ut en kort stund till, fingrarna är nästan varma.
Det blir nog att justera bromsarna och kanske sätta fast kabelhärvan ordentligt.

Very Happy
Det är orginal, med 1st kedja. Vet inte utväxlingen, jag tror att det finns ett par olika. Jag kan kolla antal kuggar.
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-28 20:18:40    Rubrik: Svara med citat

Har kollat runt lite ang utväxling hastighet och systemspänning och kommit fram till följande.

Perm 132 ger ca 47varv/V/min med 100A belastning.
Det blir 1692 Varv/min vid 36V.
Det som kanske var viktigast var att kolla vilken utväxling jag hade men fick bara 3min på mig då jag varit hemma med sonen i dag.
Det är inte lätt att räkna när motorn sitter på plats men jag tror att det är 17 på motorn och 70 på bakaxeln. det ger en utväxling på 0,24. Vilket innebär att bakaxeln snurrer 411Varv /min vid 36V och 100A belastning. Mätte snabbt omkretsen på hjulet och fick det till 176cm. Det innebär ca 43 Km/h om jag räknat rätt, och det kan stämma med mitt test då jag fick 38Km/h på gps:en. Batterierna håller säkert inte 36V och den går säkert lite fortare om jag "nöter" lite till.

Kanon, det ser ju ut att stämma ganska bra, och då blir ju frågan, vad händer med 21-drev på motorn och 65 på bakaxeln med 72V systemspänning??
115Km/h Shocked
Detta är då beräknat med 72V 100A (7200W)
Vad kan man räkna med att effektförbrukningen blir i en Cityel när man kommer upp i dessa hastigheter??
Som ni säkert förstår så är jag ute eter vad som kommer att krävas för att ta svenska hastighetsrekordet i en Cityel Smile

Vet att det finns dem här på forumet som har koll på hur man räknar ut dessa saker (jag har det inte, ännu) så det skulle vara kul om någon bekräftade/sågade mina uträkningar.
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2011-01-28 23:29:52    Rubrik: Svara med citat

100km/h är effektmässigt inga problem.
Det sägs eller snarare jag läste på nån hemsida för ett par år sedan att det har inträffat ett dödsfall i en cityel och det var i en som var hemkonverterad till bensindrift, han blev ihjälgasad. (om det nu e sant)
Se för 17 till att inte bli no2

Att räkna exakt på det utan att ha alla invärden korrekta blir lite gissning men jag tror nog att det inte diffar mer än max ett par hundra watt typ 2-300
Men mha. cd och frontarea och vikt från följande sida så....
http://www.ralfwagner.de/mini/technik_us/efahrwid.htm

jag får följande effekt för att bibehålla hastighet på plan väg. (intressant nog inte samma siffror som ralf)
kmh___watt
10____138
20____301
30____515
40____807
50____1202
60____1725
70____2403
80____3261
90____4324
100___5619
110___7171 tror inte du kommer hit utan att dreva om ytterligare lr 80volt (spänningsfall i blyblock vid så höga strömmar)
120___9006 övervarv för en std perm. (tro mig dom går sönder av sånt)

Men så får man tänka på att det krävs energi för att accelerera till hastigheten av intresse. så för att komma upp till 100kmh får du nog blåsa på 200ah

EDIT:
inte för o grusa dina rekordplaner men.
Citat:
Importantant Note: up to 48 V the motor can be used for both turning directions without any problem. At above Voltages, due to its construction, the motor must turn CW (clockwise) while looking onto the shaft side.

_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-01-29 11:18:02    Rubrik: Svara med citat

Jag gillar grafer. Grafer gör världen enklare att förstå. Således bara var jag tvungen att plotta dina data och se vad man kunde dra för slutsatser från din tabell och såhär blev det.



Med reservation för grova tankefel nånstans. Ibland har jag otur när jag tänker. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-29 11:55:02    Rubrik: Svara med citat

mrMagoo, jag har observerat att motorn sitter monterad så att den snurrar åt "fel håll", men inte att det var restriktioner på spänningen när den snurrar baklänges. Är det någon som vet vad det är i konstruktionen som gör att man inte skall gå högre i spänning, och vad det är som slits/går sönder om man ökar spänningen när man kör "baklänges". eller kan man kanske modda den så att det andra håller blir rätt väg??

Jag vet att det fanns en Dansk som körde med 72V och en Perm motor, vet dock inte om/vad han modifierat.

Kollar på att sätta dit 65/19 (eller ev 21)-drev med dubbla kedjor,(de hanterar enligt uppgift ca 4ggr mer vrid än singel kedjan)
Det skulle innebära 69-75 Km/h vid 48V 100A.

qer: vad är det för skala på räckvidden?? skulle vara intressant att se hur mycket sämre det är att köra fort.
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
itoaa
Aktiv


Registreringsdatum: 02 december 2007
Inlägg: 64
Ort: Åkersberga

InläggPostat: 2011-01-29 13:25:33    Rubrik: Svara med citat

Hastighets rekord baklänges kanske, då är nog inte gas dödsorsaken Laughing
Det vore i alla fall kul om den gick fortare än man vågar köra...
_________________
Perm Cityel going LifePO4...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2011-01-29 14:27:56    Rubrik: Svara med citat

itoaa skrev:
qer: vad är det för skala på räckvidden?? skulle vara intressant att se hur mycket sämre det är att köra fort.


Procent relativt 10 km/h. Mao, du kommer jävligt långt i 10 km/h, men hur kul är det? Mr. Green
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> CIty-el och Mini-el Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.15 sekunder att ladda.