Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


Åka långt med el bil

 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
TbX
Passiv


Registreringsdatum: 03 mars 2010
Inlägg: 3

InläggPostat: 2010-03-03 02:13:31    Rubrik: Åka långt med el bil Svara med citat

Hej på er är ny här hittade detta forat igår och har nu lite frågor Smile

Det ser ut som om alla har nära till jobbet som pendlar med elbil.
Jag har ca 16 mil Shocked fram o tillbaka.... är det görbart att bygga en elbil som klarar den sträckan ?

Eller kan jag tanka min diesel bil i 12år för vad det kostar att bygga en sådan bil ?

Till saken hör att jag kör större delen av sträckan på 110 väg.

Jag är medveten om att inget av detta ser bra ut för el bil men man måste ju fråga Very Happy

Alla tipps och ideer är välkomna.

mvh Tomas
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-03-03 09:16:33    Rubrik: Svara med citat

Den enda elbil som finns och som matchar dina behov är en tesla...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
slundell
Elektrisk


Registreringsdatum: 12 augusti 2009
Inlägg: 230
Ort: Lidköping/Vinninga

InläggPostat: 2010-03-03 09:24:28    Rubrik: Svara med citat

...eller en clio med 44st 200Ah TS - men det blir nog på gränsen.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
pm_dawn
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 mars 2008
Inlägg: 1734
Ort: Östersund

InläggPostat: 2010-03-03 11:10:23    Rubrik: Svara med citat

Om det är 8 mil enkel och du har möjlighet till laddning på jobbet kan du ju klara det med en clio på sommaren och med en Li konverterad på vintern.
Är det 16mil enkel väg då blir det dyrt med alla batterier. Men som sagt ca 100-120 ksek för batterier som klarar ca15 mil

Men då får du 4år förbrukning av diesel för det. Batterierna borde räcka ca 65000 mil med den räckvidden.

MVH
/Per
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Gäst






InläggPostat: 2010-03-03 15:20:06    Rubrik: Svara med citat

jag har ca 8 mil till jobbet

Det där med å ladda på jobbet blir en nöt att knäcka

Men om man ska bygga en bil som går ca 8-10 mil vad ser man för kostnader då ?

Går det att använda en vanlig asynkron motor med en frekvensomriktare
(dom går ju på likström internt) det kan bli en sån över på jobbet snart Smile eller är det billigare att köpa färdiga kitt ?
Till överst på sidan
TbX
Passiv


Registreringsdatum: 03 mars 2010
Inlägg: 3

InläggPostat: 2010-03-03 15:21:42    Rubrik: Svara med citat

Hmm blev visst utkastad innan jag han posta...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-03-03 20:12:45    Rubrik: Svara med citat

Anonymous skrev:
jag har ca 8 mil till jobbet

Det där med å ladda på jobbet blir en nöt att knäcka

Men om man ska bygga en bil som går ca 8-10 mil vad ser man för kostnader då ?

Går det att använda en vanlig asynkron motor med en frekvensomriktare
(dom går ju på likström internt) det kan bli en sån över på jobbet snart Smile eller är det billigare att köpa färdiga kitt ?


pm_dawn nämnde ju ungefär vad batterier för 15mil kostar. Det är bara att räkna om för 8mil.

Asynkronmotorer med frekvensomriktare ska nog fungera utmärkt. De finns de som byggt elbilar baserat på vanliga asynkronmotorer och frekvensomriktare från industrin.
De flesta frekvensomriktare har färdiga anslutningar till den interna DC-bussen. Jag har läst att folk dessutom lyckats använda AC-ingången på frekvensomriktaren som laddare till batterierna.
DC-motorer med PWM-controllers är vanligare i elbilar mest bara för att de är billigare.

Men tänk på att du behöver en motor+frekvensomriktare med tillräckligt hög effekt. 20kW eller nåt sånt, med möjlighet till högre toppeffekter kortvarigt under acceleration kanske?

Ett litet krux med en vanlig svensk frekvensomriktare är att du måste ha en väldigt hög batterispänning för att komma upp i de ~600V det handlar om. 600V/3,2V = 187 seriekopplade LiFePO4 celler.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
qer
Forumstammis


Registreringsdatum: 27 januari 2009
Inlägg: 666

InläggPostat: 2010-03-03 21:58:55    Rubrik: Svara med citat

Nikon skrev:
DC-motorer med PWM-controllers är vanligare i elbilar mest bara för att de är billigare.


Mjaaaeee...

Serielindade motorer har ett mördande moment vid låga varvtal, något som tex gjort att det åtminstone just nu är den enda motortyp jag vet om som kan vara med och slåss med vettig prestanda på dragracingbanor. Se tex:

http://www.youtube.com/watch?v=BErcr1hTIbM

Det är lite sjukt med en dragracingfilm där publiken överröstar bilarna, det är man inte van vid. Wink

Av det skälet är de rätt populära "over there" hos folk som vill bygga muskelbilar helt enkelt för att det går att pressa ut en bizarr mängd kW ur ett DC-system. En firma i Kroatien håller för övrigt på att bygga en elbil med ett DC-system som kommer ha en toppeffekt på bortemot 1 MW! Nej, jag skämtar inte. Jag tror killen har rätt gott om pengar... galen

Nikon skrev:
Ett litet krux med en vanlig svensk frekvensomriktare är att du måste ha en väldigt hög batterispänning för att komma upp i de ~600V det handlar om. 600V/3,2V = 187 seriekopplade LiFePO4 celler.


Vilket, förutom priset på motor och controller, är ytterligare en orsak till att AC blir så dyrt, ja. En familjebil med hyfsade prestanda kan klara sig rätt bra med ~100 Volt för DC, men de flesta (alla?) AC-system jag sett kräver betydligt högre packspänning. Visserligen behöver man mer Ah i stället eftersom det i slutändan är antalet kWh som räknas så totalt sett blir priset för själva batteripacken detsamma, men kringkostnader för BMS och andra system ökar pga den högre packspänningen.

Därmed inte sagt att DC är bättre! Jag tror dock att man inte ska stirra sig blind på vilken teknik som används utan mer på vilka prestanda och vilka för- respektive nackdelar kompletta system har eftersom en given motor får helt olika prestanda beroende på batterier, controller, växellåda etc.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-03-04 05:44:01    Rubrik: Svara med citat

Jovisst är det mer än priset som skiljer mellan AC och DC. Båda har sina fördelar och nackdelar.
Vad jag menade var att om AC hade kostat lika mycket som DC så hade vi nog set betydligt fler AC-konveteringar.

Quadmotion säljer för övrigt en liten AC-controller för ~100V packspänning.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
TbX
Passiv


Registreringsdatum: 03 mars 2010
Inlägg: 3

InläggPostat: 2010-03-04 12:15:03    Rubrik: Svara med citat

vilka batterier är lämpligast om jag vill köra med hög spänning ?

några bra tipps på billiga batterier
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Nikon
Forumstammis


Registreringsdatum: 17 januari 2008
Inlägg: 504

InläggPostat: 2010-03-05 19:47:19    Rubrik: Svara med citat

För hemmakonverteringar finns det väl i princip två batterityper som är aktuella.
Bly eller LiFePO4.

Bly är billigast, men väger bly Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-03-05 23:54:12    Rubrik: Svara med citat

TbX skrev:
vilka batterier är lämpligast om jag vill köra med hög spänning ?

några bra tipps på billiga batterier


Bly är förstås billigast, men 12v batterierna har kort livslängd. Det går ju också att köra på 2v celler eller 6v/8v batterier, men då kommer du inte upp i särskilt höga spänningar utan att överskrida bilens maxlast.

Bly är dock inte ett alternativ om du vill ta dig över 8 mil i 100km/h, och i slutändan blir det faktiskt billigare med lifepo4 tack vare livslängden.

Billiga LiFePO4/LiFeYPO4 hittar du här: http://www.evcomponents.com/default.asp

Där finns också laddare som är tillräckligt kraftiga för att ge dig den 8 mil långa returresan på en arbetsdag (observera att du kommer behöva tillgång till minst ett 10A uttag, helst 13A/16A)

Dom har dessutom ett bra, färdigt 96v AC kit som vore klart lämpligt för bygget:
http://www.evcomponents.com/ProductDetails.asp?ProductCode=MT5615

Men avbetalningstiden för allt det där blir ju några år...

Ett sätt att komma billigare undan på drivlinan är att köpa en curtis/sevcon AC styrning á 15-20kW kontinuerlig effekt och kombinera med en omlindad begagnad 10kW asynkronmotor. Begagnade asynkroner är lätta att få tag på samt billiga, och har relativt god verkningsgrad. Sevcons 11kW styrning kostar bara 7900kr från quadmotion.se, kanske kan dom ta in en av deras kraftigare styrningar till rimligt pris också?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.13 sekunder att ladda.