Forumindex ELBIL
för elbilsägare och blivande sådana...
 
 Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 


EL TAXI
Gå till sida 1, 2  Nästa
 
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra...
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
El Taxi
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 februari 2010
Inlägg: 9
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-02-26 14:16:34    Rubrik: EL TAXI Svara med citat

Hej jag har funderingar på bygga en El taxi buss typ citroen evasion eller liknande.

vet att ni är riktigt kunniga här på forumet


tror bilen kommer väga kring 1800kg
mina behov är 20 mil på batteriet vilken typ ska jag ha
vilken storlek av motor behöver man till så hög vikt.
0-100 i rimlig tid.

citroen evasion http://www.teknikensvarld.se/documents/volkswagen_1/sharan/index.xml skrev:
MÅTT OCH VIKT (cm/kg)
Axelavstånd 282, längd 445, bredd 182, höjd 171, spårvidd fram/bak 153/154. Tjänstevikt 1680, maxlast 640, släpvikt 1300, taklast 75. Tankrymd 80 liter.


PS! har dyslexi så ha överseende med min svenska (Word rättad).

MVH
Roger L
_________________
MVH Roger L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-26 14:22:36    Rubrik: Svara med citat

räknar du med att köra även vintertid?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Taxi
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 februari 2010
Inlägg: 9
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-02-26 14:38:49    Rubrik: Svara med citat

Jo jag vill att den ska gå året om

Har inte tänkt ut en budget ännu
men det blir nog ca 200 000kr
tror jag vill ha dessa batteri LiFePO4 men inte säker på hur många jag behöver
_________________
MVH Roger L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-02-26 19:14:05    Rubrik: Svara med citat

En vanlig elbil drar ca 2 kWh per mil. Din stora taxi drar säkert det dubbla. Fyra kWh litiumbatteri väger 50 kg. 20 mil blir 80 kWh som väger 1000 kg och kostar minst 250000. För bara batterierna, alltså. Tillkommer motor , styrning, ombyggnad, med mera, med mera. Räkna med en halv miljon så blir du inte överraskad.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-26 19:58:26    Rubrik: Svara med citat

Kanske smartare att bygga om priusen. se här:
http://www.elbil.forum24.se/elbil-post-14345.html#14345

eller plocka hem en Camry hybrid från staterna och
bygga om.
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-02-26 22:40:18    Rubrik: Svara med citat

Laban skrev:
En vanlig elbil drar ca 2 kWh per mil. Din stora taxi drar säkert det dubbla. Fyra kWh litiumbatteri väger 50 kg. 20 mil blir 80 kWh som väger 1000 kg och kostar minst 250000. För bara batterierna, alltså. Tillkommer motor , styrning, ombyggnad, med mera, med mera. Räkna med en halv miljon så blir du inte överraskad.


Är vi inte lite negativa nu? Till att börja med rymmer batterierna närmare 100Wh/kg, så vikten kan vi genast dra ner lite. Sen känns det väldigt pessimistiskt att förutspå 4kWh/mil, var har du fått den siffran ifrån? Vad drar en express till exempel?

Jag skulle hellre säga att cirka 60kWh räcker, till en vikt av drygt 600kg. Det lämnar fortfarande inte mycket marginaler till resten av konverteringen om budgeten är 200 000, men långt under en halv miljon bör vara möjligt.

Då tänker jag mig en drivlina av lite bättre modell, AC eller BLDC av tillräcklig storlek (20kW nominellt, ungefär).

Frågan är då, hur stor maxlast vill du ha kvar efter konverteringen?
Med 600kg batterier och en 20kW drivlina så blir det inte så mycket kvar, trots att originalmotorn och tanken ryker.

Det går förstås att bygga lättare, men då ökar arbetsbördan och/eller kostaden. Tyvärr är det väldigt dyrt att konvertera en såpass stor bil och få 20 mils räckvidd, särskilt om man vill behålla en hyfsad maxlast.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-26 23:29:05    Rubrik: Svara med citat

Problemet är väl oxå med mycket batterier att det
inte blir någon plats/last för passagerare, och då blir
det inte så lätt att ha taxiverksamhet. Confused

Men det är trots allt en bra tanke att byta fuskelbilen
mot en riktig. Smile
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
AleX
Elbilsguru


Registreringsdatum: 13 september 2006
Inlägg: 2212
Ort: Roslöv / Lund / Skåne

InläggPostat: 2010-02-27 00:02:32    Rubrik: Svara med citat

en annan sak som man inte ska glömma är den ska gå i umeå dvs halva året får du ha värmning eller sämre räckvid
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Taxi
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 februari 2010
Inlägg: 9
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-02-27 04:21:10    Rubrik: Svara med citat

tänkte faktiskt ha diesel värmare de är grymt snåla och ger inte mycket litte
avgaser .Vabastu värmare

är det någon skillnad om man ändrar och går ner till 15mill istället för 20mill skulle det gen ågon form av lösning
och sen hur fort kan man ladda LiFePO4 batteri
ska hälst ladda på 4 timmar
tack för alla svar

PS kommer inte ta bort min Prius då den ska skrivas av först efter 50000mill (5 år) den har kostat mig 330 000kr Elbilen ska bil bil två i min taxi trafik

MVH
Roger L
_________________
MVH Roger L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mrMagoo
Elbilsguru


Registreringsdatum: 25 juni 2006
Inlägg: 1242
Ort: Falköping

InläggPostat: 2010-02-27 10:15:27    Rubrik: Svara med citat

http://www.evalbum.com/1413

"GMC Electric G-Van" 2700kg 80km räckvidd på 40kW/h pack.
Batterierna väger nästan 1000kg men det är ju saft NiCD block (bra men tunga)

Fy17 för o vattna dessa.....

_________________
Elbilsägare gör det med spänning.
Åker Ionic men Sysslar med elfordon av alla slag
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-02-27 11:46:48    Rubrik: Svara med citat

Kanske du skall köpa en Renault kangoo hybrid
http://annonces.ebay.fr/viewad/KANGOO-HYBRIDE-ELECTRIQUE-AUTOMATIQUE-EXPRESION/5003039117

Plocka ut alla NiCd batterier och sälj för:
22x2.500:- = 55.000:- vikt 286kg
Plus dina ca 75.000:- som blir kvar
efter köpet räcker det till en bunt TS Li batterier
200Ah 46x2.000:- =92.000:- vikt 276kg

Plus en snabbladdare 50A ca 30.000:-
Då har du en bil som kan gå 15mil med
möjlighet till snabbladdning på 4timmar
och 5-10 mil extra med hjälpgeneratorn. Very Happy
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Laban
Aktiv


Registreringsdatum: 27 juli 2006
Inlägg: 68

InläggPostat: 2010-02-27 17:23:18    Rubrik: Svara med citat

Taxi, kom ihåg helbilsgodkännandet som gör det mycket svårt att få en ombyggd modern bil genom besiktningen. Kolla konverteringstrådarna här i forumet.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
crap
Forumstammis


Registreringsdatum: 02 september 2009
Inlägg: 295
Ort: Luleå

InläggPostat: 2010-02-28 00:05:21    Rubrik: Svara med citat

Som hawk föreslog så kan man spara in otroligt mycket arbete samt göra det mycket lättare för sig om man köper en kangoo elbil/halvhybrid och bara säljer ut NiCd batterierna och byter till lifepo4. Då verkar du kunna få 15 mils räckvidd utan att kompromissa så mycket med maxlasten. Alternativt kan du slänga i lite fler batterier och byta lite av maxlasten mot 20 mils räckvidd.

4 timmars laddning går nog att åstadkomma, för 15 mils räckvidd bör den här göra jobbet:
http://www.bmsbattery.com/product_info.php?products_id=47

Vill du ladda ännu snabbare så har den en storebror:
http://www.bmsbattery.com/product_info.php?products_id=48

Batterierna tål 4 timmars laddning utan vidare, det handlar mer om att hitta en laddare som klarar det.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
El Taxi
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 februari 2010
Inlägg: 9
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-03-03 16:38:59    Rubrik: Svara med citat

jo ska ta mig en ordentlig funderarare om det är värt jobbet och utgifterna, men vill
gärna ha en el mini buss.
kollade på TS hemsida den suger inga priser alls suk
hur ska man man kunna ha koll på priser om inte tillverkaren har det

om jag konventerar så blir det med denna cell TS-LFP200AHA
och en bil från 1996
så jag sliper helbilsgodkännandet

Tack för all info

mvh
Roger L
_________________
MVH Roger L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-03 16:47:50    Rubrik: Svara med citat

Är det denna du menade på TS hemsida.
http://www.thunder-sky.com/pdf/ev-6700.pdf
Ja vad kan den kosta och får man registrera
den i sverige?

Eller varför inte slå till på en av dessa:
http://www.thunder-sky.com/pdf/vip.pdf
900kWh batteri (2.5Mkr)! 40mils räckvidd Very Happy

Batteripriser hittar du här
http://www.evcomponents.com/SearchResults.asp?Cat=34
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2010-03-03 19:25:16    Rubrik: Svara med citat

Hur många sittplatser behöver du? Jag skulle titta närmare på denna om den räcker till...

http://www.ecoautoninja.com/wp-content/uploads/2009/04/byd-e6-electric-car.jpg

http://www.elbilisten.se/bilar/byd/e6
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-03 19:43:22    Rubrik: Svara med citat

BYD - Build Your Dream
Jag har verkligen svårt att tro på den där bilens prestanda. Confused

Men det är ju bara att vara glad om det
stämmer till hälften med den prislappen. Very Happy
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Lator
Elbilsguru


Registreringsdatum: 07 april 2007
Inlägg: 1238
Ort: Frösön

InläggPostat: 2010-03-03 20:01:05    Rubrik: Svara med citat

Prislappen hinner nog ändras innan den når Sverige, om den kommer. Prestandan är nog rimlig dock, den väger ju en hel del...
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
El Taxi
Nyfiken


Registreringsdatum: 26 februari 2010
Inlägg: 9
Ort: Umeå

InläggPostat: 2010-03-03 21:00:19    Rubrik: Svara med citat

tja vill minst ha 7 sitplatser och mest 8 + förarae
så den är litte liten

MVH
Roger L
_________________
MVH Roger L
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
hawk
Elbilsguru


Registreringsdatum: 17 oktober 2007
Inlägg: 2017
Ort: Täby

InläggPostat: 2010-03-04 00:16:55    Rubrik: Svara med citat

Citat:
Prestandan är nog rimlig dock

Jo 2 ton är ju en del, men 400kW motor galen
är väl att ta i, tesla har väl 185kW 0-100 4sek.

Batterierna innehåller 72kWh och för 200.000:-
får man ju inte ens TS-batterier så det räcker
till mer än 60kWh. nåt lurt är det. 8
_________________
ElClio -97 -- V70 Bifuel -- E-type -- Elscooter
Det finns 11 sorters människor. De som förstår binära tal, de som inte gör det
och resten som skiter i det.

Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Konvertera din gamla kärra... Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida 1, 2  Nästa
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet


Skapa forum | Supportforum | Användarvillkor | Integritetspolicy | Cookiehantering | Kontakta oss |




SwiftBlue Theme created by BitByBit
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2005
Sidan tog 0.08 sekunder att ladda.